خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد/

وضعیت طلاق در کردستان نگران كننده است

وضعیت طلاق در کردستان نگران كننده است
کد خبر : ۱۴۹۰۸

استان کردستان که طی سالیان اخیر در رده دوازدهم رشد طلاق در کشور بوده است، امسال با رشد طلاق 2/64 درصدی به رده هشتم ارتقا یافته است که این می‌تواند زنگ خطری برای جامعه باشد.

ایلنا - سنندج: طلاق در سالهای اخیر به یک معضل مهم اجتماعی تبدیل شده است و متاسفانه روز به روز افزایش می‌یابد و این پدیده در استان کردستان نیز بیشتر از سایر نقاط کشور شایع شده است.

به گزارش ایلنا، استان کردستان با جمعیت یک و نیم میلیون نفری خود، طی چندسال گذشته در زمینه طلاق همیشه یک استان در ردیف پایین قلمداد می‌شد ولی اگر میزان طلاقهای صورت گرفته را طی شش ماه نخست سال با توجه به جمعیت استان بررسی کنیم متوجه این موضوع می‌شویم که زنگ خطر در این استان به صدا درآمده است.

طلاق آسیبی جدی و بعضا جبران ناپذیر برای خانواده‌ها، فرد و جامعه است که آسیبهای ناشی از آن در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در اجتماع مشاهده شده است.

رشد۲. ۶۴درصدی طلاق و کاهش ۹. ۹درصدی ازدواج درکردستان

مدیر کل ثبت احوال استان کردستان در گفتگو با خبرنگار ایلنا در سنندج از افزایش 2/64 درصدی طلاق و کاهش ۹. ۹ درصدی ازدواج در استان طی ۶ ماهه اول سال جاری در استان خبر داد.

عبدالله خسروی‌زاده اظهار داشت: بنابر گزارشات بدست آمده، تعداد هزار و ۵۵۲ واقعه طلاق در شش ماهه اول سال ۹۱ در سطح استان به ثبت رسیده که این رقم در قیاس با مدت مشابه سال قبل که هزار و۵۱۲ مورد بوده، 2/64  درصد افزایش داشته است.

خسروی‌زاده همچنین با اشاره به اینکه در نیمه نخست سال جاری نه هزار و ۱۵۵ ازدواج در استان ثبت شده است، اضافه کرد: این تعداد نیز در مقاسیه با مدت مشابه سال گذشته که ده هزار و ۱۶۵ فقره بود، ۹. ۹درصد کاهش یافته است.

وی افزود: براساس این آمار‌ها، شش هزار و ۲۷۴مورد ازدواج شهری ودوهزار و ۸۸۱ مورد ازدواج روستایی داشته‌ایم و این در حالی است که طلاق شهری با هزار و ۲۲۶ و طلاق روستایی با ۳۲۶ مورد به ثبت رسیده است.

این مسئول با بیان اینکه در برابر هر شش فقره ازدواج در استان یک مورد طلاق به ثبت می‌رسد، افزود: افزایش نرخ طلاق در شهرهای استان طبق آمار بیشتر از روستا‌ها است به طوری که شهرستان سنندج بیشترین آمار طلاق و شهرستان سروآباد کمترین رشد طلاق در استان را داشته‌اند.

خسروی‌زاده میانگین سن ازدواج مردان را ۲۰ تا۲۴ و زنان را ۱۵ تا ۱۹ سال عنوان کرد وگفت: درشش ماه اول سال جاری بیشترین طلاق ثبت شده مردان میانگین گروه سنی ۳۲ سال و زنان ۲۸ سال بوده است.

عمرکوتاه زندگی مشترک زوجین درکردستان

متاسفانه بیش از نیمی از طلاق‌ها در اوایل زندگی اتفاق می‌افتد که نشان دهنده این است که زوجین و خانواده‌های آنان بدون شناخت کافی و آموزش‌های مناسب، اقدام به تشکیل خانواده و ازدواج کرده‌اند.

خسروی‌زاده در ادامه یادآور شد: با نگاهی به وضعیت آمار تعداد طلاق‌های ثبت شده برحسب طول مدت ازدواج طی شش ماه گذشته امسال مشاهده می‌شود که بیشترین فراوانی طلاق ثبت شده (یعنی ۲۵ درصد) مربوط به زوجینی است که طول زندگی مشترک آن‌ها کمتر از یک سال بوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وضعیت طلاق در حال حاضر در استان به گونه‌ای است که اگر تلاش جدی برای کاهش این روند و متوقف کردن آن صورت نگیرد، روند رو به افزایش آن ادامه یافته و نگرانی‌ها را در این زمینه بیشتر خواهد کرد.

بسیاری از کار‌شناسان در ایران دلایلی چون عدم شناخت کافی زوج از یکدیگر، دخالت خانواده، توقعات نامعقول دو طرف از هم، عدم وفاداری، اعتیاد، مشکلات عاطفی، مشکلات اقتصادی، کوتاه بودن مدت آشنایی، تفاوت راه‌های آشنایی دو طرف، عدم روحیه سازش پذیری با مشکلات و از همه بیشتر بیکاری و مشکلات اقتصادی را به عنوان عوامل مهم افزایش آمار طلاق بر شمرده‌اند.

دلیل افزایش طلاق در استان عدم شناخت کافی زوجین از یکدیگر است

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان کردستان در این رابطه گفت: درسال‌های اخیر اعتیاد، ناکامی جنسی و مشکلات اقتصادی از جمله بیکاری، عوامل اصلی موثر در میزان طلاق عنوان شده‌اند.

محسن شجاعی افزود: باوجود آنکه مشکلات اقتصادی در جوامع بیش از بیش زیادمی شود؛ اما موارد کمتری از طلاق به دلیل موانع اقتصادی، گزارش می‌شود.

وی تصریح کرد: مراجعه زوج‌ها به مراکز مشاوره نشان می‌دهد که زوجین قبل از ازدواج از یکدیگر شناخت کافی را نداشته‌اند بنابراین در زندگی خود به دلیل مطالبات متضاد دو طرف زندگی مشترک آن‌ها به بن بست می‌رسد.

شجاعی با اظهار تاسف از اینکه زوجین اولین راه حل برای رهایی از مشکلات در زندگی را طلاق می‌دانند، گفت: در گذشته خانواده‌ها برای حل مشکلات و پیشگیری از جدایی زوجین مداخله می‌کردند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که زن و شوهر در عصر کنونی طلاق را بهترین راه حل می‌دانند.

وی گفت: نباید فراموش کرد که طلاق آخرین نسخه برای حل مشکلات یک خانواده نیست، چرا که بعد از طلاق مشکلات بسیاری گریبانگیر خانواده‌های درگیر می‌شود.

اثرات مخرب طلاق بر روی فرزندان

با رشد طلاق در جامعه پدیده «بچه‌های طلاق» هم روز به روز بیشتر می‌شود، بچه‌هایی که معمولا به دلیل جدایی پدر و مادرشان همیشه از یک برچسب نامنصفانه رنج می‌کشند؛ برچسبی از ترحم، بی‌اعتمادی و نگاه از بالا که آن‌ها را بیش از هر چیز رنج می‌دهد.

اما واقعیت این است که اگرچه گاهی این مساله در بچه‌های طلاق وجود دارد اما درباره همه آن‌ها صدق نمی‌کند، بسیاری از بچه‌های طلاق هستند که بر پایه جوهر وجودی خود به بهترین و بر‌ترین جایگاه‌های علمی، اخلاقی، فرهنگی و... رسیده‌اند و نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت.

شجاعی در ادامه به اثرات مخرب طلاق روی زوجین و همچنین فرزندان آن خانواده اشاره کرد و افزود: اولین افرادی که در طلاق ضربه می‌خورند، خود زوجین هستند که با جدائی از هم دچار آسیب‌های جدی روانی و فکری می‌شوند.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی خانواده‌ها نیز در حالی از هم جدا می‌شوند که فرزندانی دارند و این فرزندان به ناچار نزد یکی از والدین خود نگه داشته می‌شود که از لحاظ عاطفی ضربه بسیار سنگینی به آن‌ها وارد خواهد شد و در آینده نیز این ضربه‌ها تاثیر ناگواری در زندگی او خواهند داشت.

وی اظهار داشت: احساس کمبود‌ها باعث خواهد شد تا این کودکان از حضور در جامعه و ارتباط با دیگران نیز دچار برخی مشکلات شوند و نتوانند آنگونه که باید در فعالیت‌های اجتماعی حاضر شوند.

فاصله گرفتن از ارزش‌های دینی، مهم‌ترین عامل در افزایش طلاق است

شجاعی فراموشی آداب و سنن اسلامی را علت اصلی بالا رفتن آمار طلاق در جامعه دانست و گفت: مسلمانان باید فرهنگ و شریعت اسلام را در امر ازدواج سر لوحه کاری خود قرار دهند و بر اساس شریعت اسلام رفتار کنند.

افزایش آمار طلاق به علت وجود ماهواره در خانواده‌ها، ارتباطات خیابانی و مقید نبودن بعضی از طرفین است که منجر به فاصله گرفتن از ارزش‌های دینی و معنوی می‌شود.

معاون امور اجتماعی بهزیستی کردستان در ادامه گفت: در دین مبین اسلام طلاق امری ناپسند شمرده می‌شود که با بروز آن برای طرفین مشکلات عدیده‌ای در جامعه به وجود می‌آید.

وی تصریح کرد: طلاق یک پدیده است و نه یک جرم ولی باید از افزایش این پدیده پیشگیری کرد چرا که عواقب بدی به دنبال این پدیده در جامعه به وجود می‌آید.

مصالحه و سازش۷۹ درصد پرونده‌های ارجاعی به مرکز مشاوره

سرپرست مرکز مشاوره معاونت اجتماعی استان کردستان در ادامه این گزارش در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا از مصالحه و سازش ۷۹ درصد پروندهای ارجاعی مرکز مشاوره معاونت اجتماعی استان در شش ماه اول سال جاری خبر داد.

مصطفی زارعی اظهار داشت: در نیمه نخست سال جاری تعداد دو هزار و ۹۹ فقره پرونده جهت مصالحه و سازش به این مرکز ارجاع داده شده است که با تلاش کار‌شناسان و مددکاران هزار و ۶۵۷ پرونده، یعنی ۷۹ درصد از پرونده‌های ارجاعی منجر به مصالحه و سازش گردیده است.

وی در ادامه تصریح کرد: انگار با لباس سفید به خانه بخت رفتن و با لباس سفید بیرون آمدن مربوط به گذشته‌های خیلی دور است، چراکه متاسفانه امروزه حقیقت تلخ طلاق به بسیاری از خانواده‌های ایرانی ورود پیدا کرده و ممکن است‌گاه به مناسبتش جشن هم برگزار شود!

زارعی افزود: بروز بسیاری از ناهنجاری‌هایی اجتماعی روی ناخوش همین ماجراست، با این وجود مهم است که بیش از پیش در پی کاهش آن برآییم. این بدان معنا نیست که کوششی در این زمینه صورت نمی‌گیرد، اما جا دارد که بپرسیم چرا با وجود پرداختن به علل و عوارض و تبعات ناشی از طلاق، روز به روز آمار بر آن افزوده می‌شود؟

سرپرست مرکز مشاوره معاونت اجتماعی استان بیان داشت: حضور شهروندان در مراکز مشاوره نیروی انتظامی، حاکی از افزایش اعتماد مردم به پلیس‏، مشاوران و مددکاران کلانتری‌های سطح کشور بوده و کاهش پرونده‌های ارسالی به دادسرا و دادگاه خود دلیل این مسئله است.

وی در پایان یادآو شد: مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی استان کردستان واقع در خیابان پاسداران، پشت پاساژ بهاره، در دوشیفت صبح و عصر بصورت حضوری وتلفنی با شماره تماسهای ۳۲۴۰۰۵۱-۲۱۸۷۵۲۱و۲۱۸۷۵۱۸ آماده ارائه خدمات رایگان مشاوره‌ای به همشهریان عزیز است.

کاهش طلاق تنها با شناخت کامل و آموزش‌های قبل از ازدواج صورت می‌گیرد

در ادامه کار‌شناس مرکز مشاوره آرامش معاونت اجتماعی استان، شناخت افراد از یکدیگر قبل از ازدواج را بهترین روش در راستای کاهش طلاق در جامعه عنوان کرد وگفت: بسیاری از طلاق‌ها به عدم شناخت کافی طرفین قبل از ازدواج مربوط می‌شود که همواره توصیه‌های فراوانی برای آشنایی‌های قبل از ازدواج و شناخت زن و شوهر از یکدیگر و همچنین شناخت کافی از خانواده‌ها و توقعات آن‌ها صورت گرفته است.

رضا افشار تصریح کرد: دو انسان با فرهنگ، منش، خانواده و نگرشهای متفاوت که می‌خواهند در زیر یک سقف زندگی مشترک خود را آغازکنند باید قبل از تشکیل خانواده در کلاس‌ها آموزشی قبل از ازدواج شرکت کنند و ازدواج‌ها بر اساس معیار‌های دو طرف صورت گیرد.

وی افزود: این آمارهای طلاق که در حال حاضر داده می‌شود، زیاد است و اینکه به گفته اداره کل ثبت احوال استان از هر شش ازدواج در استان یکی به طلاق ختم می‌شود ناراحت کننده است.

این کارشنا س یادآور شد: صرفا عواملی چون دو ساختی شدن جامعه، عدم شناخت و آشنایی صحیح و کافی به هنگام ازدواج، تفاوت نامعقول سنی زوجین و اختلاف میزان تحصیلات و... را می‌توان ازجمله بروز طلاق در جامعه برشمرد.

وی در ادامه با عنوان اینکه بیشتر زوج‌های جوان اولین راه حل دعوای زندگی را جدا شدن می‌دانند گفت: بسیاری از زوج‌های جوان نمی‌دانند طلاق عوارض دارد از این رو شایسته است با ارائه آموزش‌های لازم به آنان فهماند زندگی فراز و نشیب زیادی دارد و باید زوج‌ها با یکدیگر مدارا کنند.

رسیدن به بلوغ فکری مشکلات ازدواج را درجامعه کاهش می‌دهد

یکی دیگر از کار‌شناسان مرکز مشاوره آرامش در خصوص دلایل افزایش طلاق در جامعه اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین عوامل در افزایش طلاق، ازدواج‌های نسنجیده است.

نیما گنجی اظهار داشت: به عنوان مثال افرادی که می‌خواهند ازدواج کنند، علاوه بر داشتن سن مناسب باید به بلوغ فکری نیز برسند.

وی افزود: متاسفانه امروزه قبح طلاق در جامعه ما شکسته شده و ازدواج‌ها به صورت شتاب زده انجام می‌شود و چون انسان‌ها در برخوردهای اول رفتار و واقعیت وجودی خود را بروز نمی‌دهند پس از ازدواج، رفتارهای نمایشی همچون پرده‌ای کنار می‌رود و رفتار‌ها و چهره واقعی دو زوج نمایان می‌شود و در آن شرایط است که دو جوان احساس می‌کنند که به اندازه جغرافیای انسانی از یکدیگر فاصله دارند و آن موقع است که اقدام به تقاضای طلاق می‌کنند.

گنجی در پایان با بیان اینکه ازدواج درسن کم را می‌توان یکی دیگر از عوامل مهم در طلاق دانست، خاطرنشان کرد: براساس آمارهای ارائه شده که میانگین ازدواج‌ها در سن ۱۵ تا ۲۴سالگی اتفاق می‌افتد به عبارتی در دوران نوجوانی واقعه ازدواج رخ می‌دهد که افراد به مرحله بلوغ و ثبات روانی، عاطفی و اجتماعی نرسیده‌اند که آموزش‌های پیش از ازدواج در این سنین برای پیشگیری از طلاق باید سرلوحه فعالیت‌ها قرار گیرد.

براساس آمارهای کشوری، استان کردستان که طی سالیان اخیر در رده دوازدهم رشد طلاق در کشور بوده است، امسال با رشد طلاق ۲. ۶۴درصدی به رده هشتم ارتقا یافته است که این می‌تواند زنگ خطری برای جامعه باشد.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز