خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شركت ملی پخش فرآورده های نفتی اعلام كرد:

فعلا خبری از بنزین تك نرخی نیست

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۲۵

کارت جایگاه‌دار برای شرایط اضطراری در نظر گرفته شده است و به اندازه کافی کارت سوخت در اختیار جایگاه‌داران قرار دارد./کاهش اجازه برداشت بنزین 700 تومانی به معنی افزایش قیمت بنزین، حذف بنزین 400 تومانی یا تک نرخی شدن آن نیست.

 قائم مقام شرکت ملی پخش گفت:دولت فعلا برنامه ای برای تک نرخی كردن بنزین ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید ناصر سجادی در نشست خبری كه صبح امروز با نمایندگان رسانه های گروهی برگزار شد، با اشاره به اینكه دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد،خاطرنشان ساخت:قیمت بنزین فوب خلیج فارس هم اكنون با نرخ ارز 1226 تومان همان 1000 تومان است.

او با تاکید بر اینکه دولت هنوز برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین به این شرکت ابلاغ نشده است،عنوان داشت: 99.9 درصد دارندگان کارت سوخت از بنزین 700 تومانی خود استفاده نمی‌کنند.

او افزود: کاهش اجازه برداشت بنزین 700 تومانی به معنی افزایش قیمت بنزین، حذف بنزین 400 تومانی یا تک نرخی شدن آن نیست.

سجادی با بیان اینكه هم اکنون هیچ یک از جایگاه‌های سوخت اقدام به توزیع بنزین با استاندارد یورو 4 و گازوئیل با استاندارد یورو 5 نکرده اند،یادآورشد: پس از آنکه تولید بنزین و گازوئیل به حد قابل قبولی رسید، کار توزیع آن را در برخی از جایگاه‌های تهران و سپس 7 کلان شهر دیگر انجام می‌دهیم و سپس همه کشور می‌توانند از گاروئیل و بنزین با استانداردهای روز دنیا استفاده کنند.

قائم مقام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی همچنین گفت: قیمت عرضه این بنزین هیچ تفاوتی با بنزینی که اکنون در جایگاه‌ها توزیع می‌شود، ندارد و این قانون تا زمانی اجرا می‌شود که قیمت‌های جدیدی برای عرضه ابلاغ نشده‌اند.

او ادامه داد: هزینه تولید بنزین با کیفیت یورو چهار بیشتر از بنزین فعلی تولیدی پالایشگاه‌ها است، اما همانطور که گفته شد، قیمت عرضه ثابت است.

قائم مقام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درخصوص شایعاتی كه این روزها پیرامون بنزین آزاد مطرح شده است، تصریح كرد: نکته‌ای که باید مردم بدانند این است که بنزین آزاد به هیچ عنوان سهمیه‌بندی نیست و هر مقدار که می‌خواهند می توانند، از بنزین با نرخ 700 تومان استفاده کنند.

او افزود: مباحث نرم افزاری وجود دارد که باید یک مقدار برای استفاده از این بنزین به کارت‌های سوخت اختصاص یابد، تا نرم افزار بتواند فعالیت کند و تنها موردی که رخ داده است، تغییر رقم اعلام شده به نرم افزار بود.

سجادی در پاسخ به این سئوال كه آیا با کاهش اجازه برداشت بنزین 700 تومانی محدودیتی در عرضه این بنزین توسط کارت سوخت جایگاه‌داران ایجاد خواهد شد،تصریح كرد:با وجود کاهش اجازه برداشت بنزین 700 تومانی هیچ گونه محدودیتی برای استفاده از این بنزین وجود ندارد.

او ادامه داد: بنزین 700 تومانی سهمیه‌ای نیست؛ برای آنکه در سامانه یک عدد برای مصرف بنزین 700 تومانی مشخص شود در ابتدا 500 لیتر تعیین شد اما به دلیل آنکه 99.9 درصد مردم از این بنزین استفاده نمی‌کردند، این رقم به 300 لیتر کاهش یافت.

سجادی همچنین توصیه كرد: بهتر است دارندگان خودرو از کارت سوخت خود برای مصرف بنزین 700 تومانی استفاده کنند.؛حال آنكه بیشتر مردم ترجیح می‌دهند برای استفاده از بنزین 700 تومانی از کارت جایگاه‌دار استفاده ‌کنند.

مدیرعامل شركت ملی پخش فرآورده های نفتی در پاسخ به این سئوال كه آیا تعداد کارت‌هایی كه در اختیار جایگاه‌داران قرار دارد، کاهش خواهد یافت، گفت: اواخر هر ماه به دلیل کاهش سهمیه بنزین 400 تومانی استفاده از بنزین 700 تومانی افزایش می‌یابد به همین دلیل ازدحام در جایگاه‌ها نیز زیاد می‌شود که این به معنی کمبود کارت جایگاه‌داران نیست.

 

او تاكید كرد: کارت جایگاه‌دار برای شرایط اضطراری در نظر گرفته شده است، به طوری كه به اندازه کافی کارت سوخت در اختیار جایگاه‌داران قرار دارد.

به گفته وی کارت سوخت هر جایگاه‌دار روزانه حدود 1000 لیتر شارژ می‌شود که می‌تواند آن را 256 بار در روز استفاده کند.

سجادی با بیان اینكه تعداد کارت‌های سوخت در اختیار هر جایگاه بستگی به فروش آن و صلاحدید شرکت پخش آن منطقه دارد، عنوان داشت: اگر 3 هزار جایگاه عرضه بنزین و گازوئیل در کشور وجود داشته باشد، به طور متوسط هر جایگاه دارای 7 تا 10 کارت سوخت است.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در پاسخ به این سوال که اگر کارت جایگاه‌داران باطل شود در چه مدتی کارت جایگزین آن تحویل داده خواهد شد خاطرنشان کرد: صدور کارت المثنی برای خودروهای شخصی 20 روز است اما برای آنکه مردم در جایگاه‌ها دچار سرگردانی نشوند، صدور کارت المثنی برای جایگاه‌داران در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود.

سجادی  با ارایه آخرین آمار مصرف بنزین در 7 ماهه اول گفت: در مدت یاد شده 64 میلیون لیتر بنزین در روز مصرف شده كه این رقم نسبت به سال گذشته با متوسط مصرف روزانه 60.5 میلیون لیتر در روز 5.7 درصد رشد داشته است.

او این رقم را با توجه به افزایش تعداد خودروهای وارد خیابان شده، عادی عنوان كرد.

مدیرعامل شركت ملی پخش فرآورده های نفتی  حجم بنزین 400 تومانی تا 21 مهر امسال برای خودروهای سواری شخصی را یک میلیارد و 700 میلیون لیتر و برای موتورها 500 میلیون لیتر اعلام كرد و گفت: اجازه برداشت بنزین 700 تومانی موتورسیکلت‌ها نیز از 100 لیتر در ماه به 60 لیتر کاهش یافته است.

سجادی با اشاره به حجم بنزین 400 تومانی در کارت‌های سوخت نیز گفت: 95 درصد کارت‌های سوخت موتورسیکلت‌ها و 85 درصد خودروهای سواری شخصی دارای بنزین 400 تومانی است که این حجم از یک لیتر تا 1000 لیتر متغیر است.

به گفته وی از 64 میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین 30 درصد آن بنزین 700 تومانی و 3 میلیون لیتر آن بنزین سوپر است.

سجادی در پاسخ به این سئوال كه آیااجازه برداشت خودروهای گازوئیلی كاهش خواهد یافت،گفت: البته این کاهش برداشت به معنی کاهش محدودیت در مصرف نیست و دارندگان خودروهای گازوییلی در صورت نیاز می‌توانند مانند بنزین از کارت سوخت جایگاه‌داران استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه در سال 87 با عرضه گازوئیل با کارت هوشمند یک عدد باید برای اجازه برداشت گازوئیل این نوع خودروها تعیین می‌شد،یادآورشد: عدد تعیین شده خیلی بالاتر از نیاز خودروهای گازوئیل سوز بود؛ به طوری که نیمی از این خودروها کمتر از آنچه که پیش‌بینی شده بود را مصرف می‌کردند به همین دلیل اجازه برداشت گازوئیل خودروهای گازوئیلی بسیار محدود کاهش یافت.

به گفته قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی یکی از دلایل کاهش اجازه برداشت گازوئیل 350 تومانی و بنزین 700 تومانی را جلوگیری از برخی از سوء استفاده‌ها در نقاط مرزی کشور و کاهش قاچاق عنوان کرد.

سجادی در بخش دیگری از سخنان خود از تعیین فاصله زمانی برای سوخت‌گیری خودروهای گازوئیل سوز خبر داد و گفت: پیش از این هر خودروی گازوئیل سوز می‌توانست در روز سه بار بدون فاصله از هم سوختگیری کند که این امر موجب شده بود علاوه بر ازدحام در برخی از جایگاه‌ها سوخت، گازوییل آن جایگاه نیز در کمترین زمان تمام شود. به همین دلیل تصمیم گرفته شد خودروهای گازوئیل سوز در سه نوبت و با فاصله زمانی حداقل 8 ساعت بتوانند سوخت‌گیری کنند.

به گفته وی، در هر با عرضه سوخت به خودرو گازوئیل سوز امکان پیمایش هزار کیلومتر مسافت وجود دارد.

 او گفت: با چنین تصمیمی توزیع گازوئیل نظم بیشتری گرفته است  و هم مردم و هم جایگاه‌ داران از تعیین فاصله زمانی برای سوخت‌گیری خودروهای گازوئیلی راضی هستند.

 

.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز