خبرگزاری کار ایران

زنگنه؛

در صورت توافق نهایی صادرات گاز ایران به ترکیه دو برابر خواهد شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۰۹۹

پس از انجام بررسی های کارشناسی، تهران رسما پیشنهاد نهایی خود را در خصوص قیمت صادرات گاز به ترکیه اعلام خواهد کرد.

وزیر نفت گفت: بر اساس پیشنهاد ترک ها مذاکره هایی برای افزایش حجم صادرات گاز ایران از ١٠ میلیارد به ٢٠ میلیارد متر مکعب انجام شده است که در صورت توافق حجم صادرات گاز طبیعی ایران به ترکیه تا دو برابر افزایش خواهد یافت.

به گزارش ایلنا، بیژن نامدار زنگنه در خصوص درخواست ترکیه برای افزایش ٢ برابری واردات گاز از ایران اظهار داشت: پس از بررسی درخواست ترکیه، تهران به طور رسمی نظر خود را در خصوص قیمت گاز صادراتی به این کشور اعلام خواهد کرد.

وی در خصوص اظهارات اخیر ˈتانر ییلدیزˈ وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه مبنی بر ˈموافقت ایران با کاهش قیمت گاز صادراتی به ترکیهˈ گفت: اطلاعی از این مصاحبه ندارم.

وزیر نفت تاکید کرد: مذاکره هایی بین مقام های نفت و انرژی ایران و ترکیه در خصوص تخفیف در فروش گاز، در صورت افزایش ٢ برابری صادرات گاز ایران به ترکیه انجام شده است، اما با وجود انجام مذاکره های دو جانبه، ایران تاکنون با این درخواست گازی ترکیه موافقت کامل نکرده است.

این عضو کابینه دولت یازدهم با بیان این که، پیشنهاد جدید گازی ترکیه در وزارت نفت در حال بررسی است، گفت: پس از انجام بررسی های کارشناسی، تهران رسما پیشنهاد نهایی خود را در خصوص قیمت صادرات گاز به ترکیه اعلام خواهد کرد.

ایران و ترکیه در سال ١٩٩۶ میلادی و در جریان سفر نجم الدین اربکان رئیس جمهوری سابق ترکیه به تهران قرارداد گازی را امضا کرده اند و این قرارداد نقش مهمی در توسعه و بهبود مناسبات دو کشور داشته است.

ترکیه هم اکنون برای واردات هر یک هزار مترمکعب گاز وارداتی ۴٩٠ دلار به ایران می پردازد؛ این در حالی است که بهای هر یک هزار مترمکعب گاز وارداتی ترکیه از جمهوری آذربایجان و روسیه به ترتیب ٣٣٥ دلار و ۴٢٥ دلار محاسبه می شود.

ترکیه از مدت ها پیش درباره بالا بودن بهای گاز وارداتی از ایران شکایت کرده است؛ شرکت بوتاش ترکیه برای کمک به کاهش بهای گاز وارداتی از ایران، سال ٢٠١٢ در این باره به یک دادگاه بین المللی شکایت کرده بود.

ترکیه بخش عمده نیاز گازی خود را از طریق واردات تامین می کند. ایران نخستین ذخایر گازی جهان را پس از روسیه در اختیار دارد و پس از مسکو دومین صادر کننده گاز به ترکیه به شمار می رود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز