خبرگزاری کار ایران

در نشست رسانه‌ای جشنواره سراسری «امید» عنوان شد؛

حمایت معاونت هنری ربطی به عنوان جشنواره ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۸۹۰

نشست رسانه‌ای جشنواره سراسری تئاتر امید عصر امروز در حالی برگزار شد که پیام دهکردی از عدم همکاری بعضی موسسه‌های مالی همچون بانک «پاسارگاد» گلایه‌ و اظهار تاسف کرد.

ایلنا: نشست رسانه‌ای پنجمین جشنواره سراسری تئاتر " امید " عصر امروز شنبه(۲۶ بهمن ماه) با حضور پیام دهکردی(مدیر)، افسانه ماهیان(دبیر) و حسین طاهری(مدیرکل مرکزهنرهای نمایشی) در سالن نشست‌های مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این نشست در حالی آغاز شد که پیام دهکردی، مدیر جشنواره سراسری تئاتر " امید " ابتدا ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص دشواری‌های برگزاری دوره پنجم به انتقاد از نهادهای اقتصادی پرداخت که کوچکترین حمایتی از رویدادهای فرهنگی نمی‌کنند و اظهار داشت: امسال برای دریافت حمایت به محل‌های مختلفی مراجعه کردم که بانک «پاسارگاد» یکی از ‌آن‌ها بود. بانکی که در تبلیغات همواره خود را بانک هزاره سوم معرفی می‌کند، اما کدام هزاره سوم؟ این دوستان در مذاکرات مدام از علاقه‌ی خود به فعالیت‌های فرهنگی، اشتغال‌زایی، نگرانی از گسترش اعتیاد میان جوانان و نجات جان گرسنگان سخن می‌گفتند اما در نهایت خجلت و سرشکستگی باید عنوان کنم تمام متن‌های ارسال شده به دبیرخانه را از ما خواستند و گفتند باید ببینیم این آثار تا چه حد در راستای اهداف ما خواهد بود. نکته‌ای که تئاتر ایران سال‌ها از آن رنج برده و با واژه‌ی ممیزی عجین شده است.

وی با بیان اینکه از نظر من جشنواره امید پایگاه حضور سلیقه‌های گوناگون محسوب می‌شود، ادامه داد: من هم بخاطر برگزاری دوره پنجم این رویداد فرهنگی با خودم گفتم ایرادی ندارد، اگر در اختیار گذاشتن متن‌ها موجب دریافت کمکی برای راه‌اندازی جشنواره شود این کار را خواهم کرد حتی اگر میزان حمایت ۱۰ میلیون تومان باشد. اما آقایان در نهایت عنوان کردند حمایت نمی‌کنند.

این هنرمند تصریح کرد: مشکل من این نیست که چرا حمایتی صورت نگرفت، بلکه می‌گویم وقتی دغدغه این کار را ندارید چرا فریاد می‌زنید؟ آیا امکان حمایت ۱۰ میلیون تومانی را نداشتید؟ سوالم این است اگر جای بنده افرادی بودند که آقایان می‌توانستند با آن‌ها عکس یادگاری بگیرند بازهم کمک مالی نمی‌کردند؟

مدیر جشنواره امید افزود: این کار کمی است که ۶۰۰ نفر درگیر حضور در این رویداد شوند؟ آیا این قدم کمی است که تمام عوامل برگزاری این رویداد را دانشجویان تشکیل می‌دهند؟ ای کاش ما به همان اندازه که برای خرید یک پیتزا از یکدیگر سبقت می‌گیریم برای کار فرهنگی گام برمی‌داشتیم. اعتقاد دارم اعتلای تئاتر ایران، اعتلای تمام مملکت را به همراه دارد و قد کشیدن دیگر عرصه‌ها هم در گروه تعالی فرهنگی است و نه هیچ چیز دیگر.

دهکردی همچنین در پاسخ به این سوال که حمایت معاونت هنری و مدیرکل مرکزهنرهای نمایشی وزارت از برگزاری این رویداد چه تاثیری در روند دوره پنجم می‌گذارد گفت: تمام کوشش من بر استقلال و خصوصی بودن این رویداد در تمام دوره‌ها بوده و اعتقاد دارم هیچ گریزی جز حرکت به سوی تئاتر خصوصی نداریم. با توجه به مشکلات مالی به هیچ وجه قصد برگزاری نداشتیم و من قصد داشتم روزی از همه‌ی شما دعوت کنم تا در سالنی حضور پیدا کنید و بگویم این جشنواره امید بود!

وی در همین ارتباط به حضور علی مرادخانی در سمت معاون هنری وزارت ارشاد اشاره کرد و ادامه داد: در همین دوران بود که تغییرات در وزارت ارشاد صورت گرفت و حمایت‌های معاون محترم هنری که قبلا سابقه نداشت موجب شد تا نسبت به برگزاری پنجمین دوره جشنواره سراسری تئاتر " امید " اقدام کنیم. اما با این رویکرد که استقلال جشنواره حفظ شود، چون مسئولان فرهنگی اهتمام ویژه‌ای به فعال‌سازی اصل ۴۴ قانون اساسی که تا امروز در عرصه فرهنگ مغفول باقی مانده دارند.

این هنرمند با تاکید بر اینکه تفاهم صورت گرفته با معاونت هنری و مرکزهنرهای نمایشی بینامتنی است، اظهار داشت: این به معنای پرداخت کمک هزینه‌ای برای برگزاری است که دستور آن صادر شده و مراحل اداری را طی می‌کند.

مدیر جشنواره سراسری تئاتر " امید " در خصوص انتشار شایعاتی مبنی بر دلایل حمایت دولت از این رویداد فرهنگی پس از سال‌ها گفت: طی سال‌ها تلاش کردم همواره صراحت لهجه داشته باشم و بر همین اساس می‌گویم به هیچ وجه چنین تلقی از حمایت صورت گرفته ندارم که تنها به دلیل همسویی عنوان جشنواره با شعار " تدبیر و امید " دولت یازدهم این سیاست اتخاذ شده باشد.

وی با بیان اینکه سابقه مدیرانی همچون علی مرادخانی و آقای طاهری هم نشان می‌دهد هرجا که بودند دغدغه‌ی فرهنگی داشته‌اند، بیان کرد: حتی می‌خواهم از زاویه‌ی دیگری به ماجرا نگاه کنم و به نظرم حتی اگر دولت به همین دلیل اقدام به حمایت از ما کرده باشد اتفاق بدی نیفتاده است. حتی اگر بعد از این جشنواره‌ای با عنوان " تدبیر و امید " راه‌اندازی شود مبارک است و ما استقبال می‌کنیم. همه ما باید به اعتلای عرصه فرهنگ و هنر اهتمام داشته باشیم.

این هنرمند همچنین درباره حمایت از آثار برگزیده‌ی این دوره عنوان کرد: سال‌های قبل هم آثاری را معرفی می‌کردیم اما متاسفانه هیچ گونه حمایتی از سوی متولی اصلی تئاتر کشور یعنی مرکزهنرهای نمایشی صورت نمی‌گرفت. حمایت ما هر دوره وجود داشته و در حد توان تلاش کردیم از دوستان دعوت کنیم تا به تماشای آثار بنشینند بلکه معرفی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: طبق گفتگوهایی که در این دوره صورت گرفته تلاش می‌کنیم آثار برگزیده را برای اجرای عموم و یا برای حضور در جشنواره‌های دیگر معرفی کنیم. همچنین درصدد هستیم معرفی‌نامه‌ای در نظر بگیریم تا کارگردانان و دیگر فعالان حرفه‌ای تئاتر با نام وچهره‌ی هنرمندان برگزیده آشنایی بیشتری پیدا کنند.

دهکردی ضمن پاسخ به این سوال که تا چه اندازه می‌توان به ادامه ثبات در دوره‌های آینده به ویژه در دولت بعد امیدوار بود، گفت: همیشه گفته‌ام ما در جایی زندگی می‌کنیم که مکانی شگفتی آفرین است. به این معنا که شما نمی‌توانید برنامه‌ریزی بلند مدت داشته باشید و هر لحظه امکان دارد همه چیز تغییر کند. همانطور که قصد برگزاری این دوره را نداشتیم اما این اتفاق افتاد و دوره پنجم کار خود را در کمال ناباوری آغاز کرد.

وی در پایان برخوردهای سلیقه‌ای در عرصه مدیریت فرهنگی را یکی از مشکلات اساسی دانست و اظهار داشت: از طرفی همواره گفته‌ام آدمی به امید زنده است و من امیدوار هستم با سازوکاری که در نظر گرفته می‌شود شاهد برگزاری بدون دغدغه‌ی جشنواره امید پس از این چهارسال و در دولت‌های آینده باشیم. ضمن آنکه به چیز دیگری هم امیدوارم و آن، ارتقای آگاهی و خرد مردم است که عرصه‌ی فرهنگ و هنر را به عنوان یک ضرورت واجب همچون آب و نان در نظر بگیرد.

افسانه ماهیان، انجام امور برگزاری جشنواره به همت افرادی که از دل همین رویداد بیرون آمده‌اند را یکی از ویژگی‌های جشنواره دانست و درخصوص بهره‌گیری از تالار هنر گفت: ما می‌توانستیم سالن‌های دیگری را نیز داشته باشیم اما بعد از آنکه دریافت حمایت از موسسه‌های خصوصی به نتیجه نرسید قید بسیاری مسائل را زدیم و تنها به برگزاری جمع و جور و آبرومندانه همچون دوره‌های گذشته اکتفا کردیم.

وی افزود: ترجیح دادیم جشنواره‌ را در فضایی خودمانی و کوچکتر برگزار کنیم که با آثار هم متناسب باشد. بر همین اساس با آقای شهرام کرمی، مدیر تالار هنر وارد گفتگو شدیم و با توجه به سابقه‌ی تئاتری و فرهنگی ایشان حرف یکدیگر را راحت متوجه شدیم و بسیار از پیشنهاد ما استقبال کردند.

دبیر پنجمین دوره جشنواره سراسری امید در ادامه این نشست به ارائه آماری از تعداد متن‌های دریافتی به دبیرخانه پرداخت و اظهار داشت: پس از انتشار فراخوان جشنواره، تنها طی یک هفته تعداد ۱۰۰ متن دریافت شد که اتفاق بسیار شگفت آوری بود. با توجه به اینکه فراخوان به صورت سراسری منتشر شده بود از ۱۹ استان‌ کشور همچون فارس، خوزستان، گیلان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری و گلستان آثاری به دست ما رسید که در حال خوانش و انتخاب هستند.

وی تصریح کرد: در این دوره تاکید بسیار زیادی بر کیفیت داشتیم و حتی اگر ۱۰ متن هم از دل این تعداد نمایش‌نامه بیرون بیاید، جشنواره را با همین تعداد برگزار خواهیم کرد.

این بازیگر و کارگردان عرصه هنرهای نمایشی در پایان صحبت‌های خود در خصوص حمایت از گروه‌های برگزیده گفت: همه ما طی این سال‌ها آموختیم که قدم در راه دشواری گذاشته‌ایم و نباید انتظار داشته باشیم هر آنچه می‌خواهیم به سرعت و یک‌ شبه فراهم شود. تمام به رغم کاستی‌ها پیش رفتیم و فکر می‌کنم هنرمندان مستعد و خودشان را در جریان همین جشنواره‌ها نشان می‌دهند و نباید انتظار داشته باشیم خیلی سریع به نتیجه مورد نظر برسیم. مگر وقتی ما در جشنواره تئاتر فجر شرکت می‌کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟ تکلیف هیچ‌یک از گروه‌ها پس از ایام برگزاری مشخص نیست اما هنرمندان ابتدا توانایی خود را نشان می‌دهند و سپس به دنبال جذب حمایت برای اجرای عموم هستند.

مازیار تهرانی، طراح نشان و پوستر جشنواره امید در توضیح ایده مورد نظر خود و فاصله گرفتن از کلیشه‌ها اظهار کرد: گرچه بسیار شاهد استفاده از عناصر تکراری در طراحی پوستر‌های مرتبط با هنرهای نمایشی هستیم اما به نظرم شکل استفاده از این عناصر در یک موتیف اهمیت دارد. طراح می‌تواند با بهره‌گیری خلاقانه از نشانه‌های کلیشه‌ای اثر جذابی تصویر کند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه در طراحی توجه زیاد به تجربه‌گرایی دارد، گفت: این پوستر با آنچه سال گذشته و دوره‌های پیش از آن طراحی کردم تفاوت بسیار دارد و از دل گفتگو‌های مشترک من با پیام دهکردی و آنچه از این رویداد در ذهن دارد بیرون آمده که می‌توانم پوستری انسان محور است. نمایه‌های نمایشی در آن یافت نمی‌شود و یک پوستر فیگوراتیو به حساب می‌آید. اساسا اعتقاد ندارم یک پوستر تئاتر باید نشان نمایشی داشته باشد و این دیگر به رویکرد و انتخاب طراح بستگی دارد که حاصل کار را تعیین می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز