خبرگزاری کار ایران

در نامه سرگشاده به قاضی‌القضات اعلام شد:

جان مسافران اتوبوس با هواپیما چه تفاوتی دارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۴۱

کافی است فقط یک لحظه خودمان را به جای والدین دانش‌آموزانی که در حادثه واژگونی اتوبوس کشته ‌شدند، بگذاریم.

ایلنا: در پی واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان شهرستان بروجن هنگام بازگشت از مناطق جنوبی و کشته ‌شدن ۲۶ نفر از سرنشینان این اتوبوس، مشاور معاون شهردار تهران به عنوان یک شهروند طی نامه‌ای خطاب به رییس قوه قضاییه، با ارائه راهکارهایی خواستار پیشگیری از تکرار این گونه حوادث دلخراش شد.

وحید نوروزی در مقدمه این نامه ضمن اشاره به واژگونی و برخورد ۵ اتوبوس حامل مسافران طی ۲۴ ساعت گذشته و نام بردن از تک تک دانش‌آموزان کشته شده در یکی از این حوادث، نوشته است: کافی است فقط یک لحظه خودمان را به جای والدین دانش‌آموزانی که در حادثه واژگونی اتوبوس کشته ‌شدند، بگذاریم.

به گزارش ایلنا، متن این نامه را به این شرح زیر منتشر کرد:

بسمه تعالی
حضرت آیت ا… العظمی آملی لاریجانی
رییس محترم قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران
سلام علیکم

احتراماً‌‌ همان گونه که حتما به استحضار جناب‌عالی رسانیده شده، تنها در ۲۴ ساعت گذشته ۵ اتوبوس در جاده‌های کشور واژگون شده و یا با یکدیگر برخورد کرده‌اند که بر اثر آن ۳۰ نفر از هم‌وطنان عزیزمان کشته و ۸۵ نفر زخمی شده‌اند. در رسانه‌ها نیز خواندیم که جناب‌عالی طی دستور ویژه‌ای به رییس محترم دادگستری استان‌ خوزستان، ایشان را مأمور رسیدگی فوری به حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان بروجنی نموده‌اید. ضمن تقدیر و تشکر از حساسیت به موقع آن مقام محترم، وظیفه خود می‌دانم به عنوان شهروندی که حدود ۱۱ سال از عمر خویش را به نحوی در مراکر معاینه فنی خودروهای تهران سپری نموده، چند نکته را به محضر مقام عالی قاضی‌القضات کشورمان برسانم:

حتما ملاحظه فرموده‌اید که دلیل عمده این قبیل تصادفات و قتل عام‌ها معمولا مواردی از قبیل سرعت غیر مجاز راننده، لغزندگی جاده، خواب ‌آلودگی و عدم کنترل راننده اعلام می‌گردد و پس از چند روزی عادی شده و همه چیز به فراموشی سپرده می‌شود. متأسفانه نقش خودرو و شرایط فنی آن هیچ‌گاه به درستی و با دقت مورد کنکاش قرار نمی‌گیرد و به دلیل عدم تسلط کار‌شناسان محترم مرتبط با تشخیص علل تصادفات با نکات فنی و ایمنی خودرو، همواره دو عامل انسان و راه بالا‌ترین سهم را در ایجاد تصادفات در گزارش‌های کار‌شناسی به خود اختصاص می‌دهند و دقیقاً به همین دلیل هیچ‌گاه عامل خودرو به درستی مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

متأسفانه هیچ کدام از خودروهای سنگین حمل مسافر قبل از حرکت در پایانه‌های کشور مورد بازبینی فنی قرار نمی‌گیرند و در خوش‌بینانه‌ترین حالت، داشتن برچسب معاینه فنی با اعتبار شش ماهه فارغ از آنکه در چه شرایطی صادر گردیده، ملاک عمل برای سالم بودن خودرو قرار می‌گیرد.

این‌جانب اعتقاد راسخ دارم تمام اتوبوس‌هایی که در پایانه‌های کشور وظیفه حمل مسافر را بر عهده دارند، می‌بایست الزاماً قبل از هر حرکت به سمت شهری دیگر، توسط خطوط مکانیزه معاینه فنی مورد آزمون سلامت فنی قرار گرفته و سپس مجوز مسافرگیری برای آن‌ها صادر گردد.

قاعدتاً جان مسافرانی که سوار بر اتوبوس هستند با جان مسافرانی که سوار بر هواپیما هستند، هیچ گونه تفاوتی ندارد.

چگونه است که کوچک‌ترین ایراد فنی مانع از حرکت هواپیما می‌شود اما جان ده‌ها نفر از شهروندان در یک اتوبوس نادیده گرفته شده و با تشخیص راننده اتوبوس و یا شاگرد راننده مبنی بر سالم بودن اتوبوس، سفری چند ساعته و بعضاً شبانه‌روزی آغاز می‌گردد و در بسیاری از اوقات به محض رسیدن به مقصد، مجدداً مسافرگیری شده و سفری دیگر با‌‌ همان وضعیت با تعداد دیگری انسان بی‌گناه شروع می‌شود؟

این‌ها بخشی از دغدغه‌های موجود است که به اختصار به عرض رسانیده شد تا انشاءا… با دستور مساعد جناب‌عالی به مسئولان ذیربط و بالاخص دادستان محترم به عنوان مدعی‌العموم، بتواند شروع اقداماتی بزرگ برای افزایش ایمنی تردد و کاهش این گونه مرگ و می‌ر‌ها در جاده‌های کشور باشد.

پاسخ‌گو بودن تمام آن‌هایی که موجب شدند معاینه فنی خودرو‌ها بالاخص در بخش خودروهای سنگین و با تأکید بر اتوبوس‌های مسافربری در پایانه‌های حمل مسافر به بی‌ راهه رفته و عملاً از نقش اصلی خود خارج شوند، اقدامی بسیار مثبت ارزیابی می‌گردد.

افزایش سن ضروری بودن معاینه فنی خودرو‌ها از دو سال به پنج سال که متأسفانه در سکوت متولیان امر به تصویب مجلس شورای اسلامی نیز رسید، یکی دیگر از مواردی است که عملاً موجب گردیده معاینه فنی خودرو‌ها به هیچ عنوان جدی گرفته نشود و اگر نقش ایمنی خودرو را در این قبیل تصادفات منصفانه و کار‌شناسانه مورد توجه قرار دهیم، آن وقت مشخص خواهد شد که اصلاح آنی این بند از قانون اخذ جرائم راهنمایی و رانندگی در مجلس تا چه حد می‌تواند در کاهش میزان تصادفات و کشته‌های ناشی از آن موثر باشد.

در خاتمه، پیشنهاد می‌گردد در صورت صلاحدید، امر به ابلاغ فرمایید تا نشستی فوری با محوریت قوه محترم قضاییه با حضور کار‌شناسان مرتبط با معاینه فنی خودرو‌ها در شهرداری‌های کشور، وزارت راه و شهرسازی، مجلس شورای اسلامی، پلیس راهنمایی و رانندگی، خودروسازان و وارد کنندگان خودرو، اساتید دانشگاه بالاخص از دانشکده‌های مکانیک و سایر افراد به تشخیص آن مقام محترم، تشکیل گردد تا در خصوص موارد زیر بحث و بررسی نموده و نتایج امر جهت هر گونه اقدام لازم به حضور جناب‌عالی تقدیم گردد:
۱- الزامی بودن معاینه فنی برای تمام خودروهای با عمر دو سال به بالا و تعیین ضوابط و شرایط تحقق مطلوب آن در کشور.
۲- بررسی شرایط مطلوب مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین و سبک در کشور و پیشنهاد راهکارهای قانونی برای نظارت دقیق.
۳- الزامی بودن احداث خطوط مکانیزه معاینه فنی خودروهای سنگین در تمام پایانه‌های کشور و الزام هر بار تست فنی مکانیزه قبل از مسافرگیری.
فرصت را برای تقدیر و تشکر از مقام محترم عالی قوه قضاییه کشور عزیزمان به جهت توجه به نکات مذکور مغتنم می‌شمارم.

با سپاس فراوان - وحید نوروزی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز