خبرگزاری کار ایران

ساز نرخ تورم با جهش هچنان كوك است؛

نرخ تورم با 6.7درصد افزایش به 24 درصد رسید

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۹۹

اثرات تورمی سیاست هدفمندی یارانه‌ها، اثرات تورمی سیاست ارزی، اثرات تورمی سیاست‌های اعتباری از جمله علل افزایش نرخ تورم در سال ۹۱ بوده است/ میانگین نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به شهریور ماه سال ۹۱ از ۳. ۱۸درصد به ۲۴ درصد رسید.

در حالیکه نرخ تورم با ۷. ۶درصد رشد در ۱۲ ماه منتهی به شهریور ماه امسال به ۲۴ درصد رسید، بسیاری از کار‌شناسان از جهش فوق العاده نرخ تورم در نیمه دوم سال خبر می‌دهند.
به گزارش ایلنا، نرخ تورم پس از آنکه با ثبت رکورد ۲۵/۴درصدی در سال ۱۳۸۷ به اوج خود در دهه هشتاد رسید، ‌ در سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ روندی نزولی را طی کرد به نحوی که حتی در یک دوره ۶ ماهه در سال ۱۳۸۹، ‌اقتصاد ایران نرخ تورم تک رقمی را نیز تجربه کرد.
اما از اواخر سال ۱۳۸۹ نرخ تورم مجددا سیرصعودی به خود گرفت و با افزایش ماه به ماه، در اواخر سال ۱۳۹۰ ارقام بالای ۲۰ درصد را ثبت کرد.
در ‌‌نهایت نرخ تورم در پایان سال ۱۳۹۰ به 21.5 درصد رسید که نسبت به تورم 12.4درصدی سال ۱۳۸۹، افزایش ۱/۹ درصدی را نشان می‌دهد.
بنابراین از یک زاویه، سال ۱۳۹۰ را می‌توان‌ سال صعود مجدد نرخ تورم در اقتصاد ایران دانست. اما عوامل اصلی اوج‌گیری نرخ تورم در سال ۱۳۹۰ چه بود؟ کدام سیاست‌های اقتصادی از سوی دولت و بانک مرکزی به صعود تورم کمک کرد و کدام‌یک از افزایش بیشتر آن جلوگیری کرد؟
پاسخ این سوال را باید در تحلیل و بررسی اعمال سیاست‌های پولی، ارزی و اعتباری از سوی بانک مرکزی و نیز اعمال سیاست هدفمندی یارانه‌ها از سوی دولت یافت.
اثرات تورمی سیاست هدفمندی یارانه‌ها، اثرات تورمی سیاست ارزی، اثرات تورمی سیاست‌های اعتباری از جمله علل افزایش نرخ تورم در سال ۹۱ بوده است.
بر اساس اعلام بانک مرکزی، نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به شهریور ماه سال ۹۱ نسبت به مدت مشابه با فرایش مواجه شد و به ۲۴ درصد رسید.
میانگین نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به شهریور ماه سال ۹۱ از ۳. ۱۸درصد به ۲۴ درصد رسید.
رشد نرخ تورم در یک سال گذشته به صورت میانگین ۷. ۶درصد بوده است.
رشد بر این اساس، شاخص بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در شهریورماه ۱۳۹۱ به عدد ۸. ۳۴۸رسید.
نرخ تـورم در مرداد ماه ۱۳۹۱ معـادل ۵. ۲۳درصد بود و شاخص بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در مردادماه ۱۳۹۱ به عدد. ۰۳۴۱ رسید.

رشد نرخ تورم نسبت به ماه گذشته در پایان شهریور ماه ۵/ ۰ درصد رشد داشته است.
نرخ تورم در دوازه ماه منتهی به اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۱ نسبت به دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۰ معادل ۲. ۲۲درصد بود که اداره آمار اقتصادی ضمن انتشار خلاصه نتایج به دست آمده از شاخص بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران بر اساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۸۳ اعلام کرد: شاخص بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۱ به عدد ۲. ۳۲۵رسید.

نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به خردادماه ۱۳۹۱ نسبت به دوازده ماه منتهی به خردادماه ۱۳۹۰ معادل ۴. ۲۲درصد شد و این میزان در تیــر ماه ۱۳۹۱ به معــــادل ۹. ۲۲درصد رسید.

شاخص بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در تیرماه ۱۳۹۱ به عدد ۶. ۳۶۶رسید و نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به تیرماه ۱۳۹۱ نسبت به دوازده ماه منتهی به تیرماه ۱۳۹۰ معادل ۹. ۲۲درصد است.

علی پیرولی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز