خبرگزاری کار ایران

ضمن انتقاد از افت کیفیت داروهای تزریقی تولید داخل تاکیدشد؛

بیماران از داروی تالاسمی تولید داخل راضی نیستند

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۳۸۵

در داروهای تزریقی بیماران تالاسمی تولید داخل، افت کیفیت و اثربخشی گزارش شده است / کارخانجات دارویی نتوانسته‌اند مواد اولیه مناسب و با کیفیت تهیه کنند / بیماران تالاسمی از داروی دفروکسامین ساخت داخل راضی نیستند.

ایلنا: رئیس انجمن تالاسمی ایران از نارضایتی بیماران تالاسمی به دلیل افت کیفیت و اثربخشی داروهای تزریقی تولید داخل خبر داد.

مجید آراسته در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ درباره آخرین وضعیت دارویی بیماران تالاسمی گفت: درمورد داروهای تزریقی خارجی همچنان کمبود وجود دارد و دارو به میزانی که بیماران به آن نیاز دارند؛ در اختیارشان گذاشته نمی‌شود.

امیدواریم کمبود‌های دارویی برطرف شود

وی با ابراز امیدواری از اینکه کمبود‌های دارویی برطرف شود تا بیماران تالاسمی در سال آینده مشکلات کمتری داشته باشند، افزود: در مورد داروهای تزریقی تولید داخل هم متاسفانه یک مقدار شاهد افت کیفیت و اثربخشی دارو در بیماران تالاسمی گزارش شده است.

کارخانجات دارویی نتوانسته‌اند مواد اولیه مناسب و با کیفیت تهیه کنند

آراسته تصریح کرد: طبق بررسی انجام شده به نظر می‌رسد کارخانجات دارویی نتوانسته‌اند مواد اولیه مناسب و با کیفیت تهیه کنند که همین باعثافت تاثیر دارو ونارضایتی تعداد زیادی از بیماران شده است.

آراسته تصریح کرد: در ابتدا به نظر می‌آمد مواد اولیه دارویی از شرکتهای معتبر خارجی تهیه می‌شد اما به نظرمی رسد؛ نتواستند از آن شرکتهای معتبر ماده اولیه را تهیه کنند و از شرکتهای دیگری آن را تامین کرده‌اند.

عدم رضایت بیماران تالاسمی از داروی دفروکسامین

رئیس انجمن تالاسمی ایران با اشاره به داروی دفروکسامین؛ داروهای تزریقی تولید داخل افزود: این دارو را بیماران در گذشته نیز استفاده می‌کردند و از آن راضی بودند اما متاسفانه با افت کیفیت آن به جمع ناراضی‌ها پیوسته‌اند.

عدم استفاده داروی تولید شده همانند نبود داروست

وی با تاکید براینکه تنها تولید دارو مهم نیست بلکه کیفیت دارو نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، افزود: قرار نیست دارویی که تولید می‌شود، بیمار نتواند استفاده کند زیرا این وضعیت همانند نبود داروست و حتی می‌تواند تبعات بدتری نیز داشته باشد چون هزینه و بودجه سنگینی از مملکت بابت تولید این دارو به هدر می‌رود.

وزارت بهداشت تذکر لازم را به شرکت تولیدکننده داده است

رئیس انجمن تالاسمی ایران خاطرنشان کرد: این مسئله را از طریق وزارت بهداشت پیگیر شدیم آنها نیز تذکر لازم را به شرکت تولیدکننده داده‌اند.

بیماران سهمیه دارویی خودرا گرفته‌اند اما از آن استفاده نکرده‌اند

آراسته با اشاره به اینکه این مسئله باعثشده است در دسترسی بیماران به دارو مشکلاتی ایجاد شود، افزود: افت اثر دارو و همچنین عوارض آن مشکلاتی را برای بیماران تالاسمی بوجود آورده است و همچنین عدم حل شدن دارو و رنگ کدرآن عملا باعثشده است بیماران سهمیه دارویی خود را گرفته اما از آن استفاده نکنند.

بیماران تالاسمی عملا نتوانسته‌اند درمان خودرا انجام دهند

رئیس انجمن تالاسمی ایران گفت: بیماران تالاسمی عملا نتوانسته‌اند درمان خود را انجام دهند و با مصرف این دارو عوارضی همچون؛ عوارض موضعی، کهیر، خارش، سوزش، سرگیجه، حالت تهوع در آنها ایجادشده است و در بعضی بیماران این عوارض به قدری شدید بوده است که دارو را قطع کرده‌اند.

وی در مورد افت اثر این دارو نیز گفت: بیماران تالاسمی این دارو را استفاده کرده‌اند اما آنطور که باید نتوانسته است آهن بدن بیمار را پایین بیاورد و افزایش آهن در بدن بیمار مشکلاتی را به وجودآورده است.

دارو تولید شده، بدون سنجش وارزیابی وارد بازار نشود

آراسته تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که چند شرکت دارویی، داروی تزریقی در کشور تولید می‌کنند که هم به وزارت بهداشت و سازمان غذا ودارو اعلام کرده‌ایم و هم از آن شرکت‌ها خواهش کرده‌ایم که داروی تولید شده را بدون سنجش و ارزیابی وارد بازار نکنند.

وی ادامه داد: از آنها خواسته‌ایم داروی تولید شده را در اختیار تیم‌های درمانی بگذارند و داروها در یک برنامه مشخص در بعضی افرادی که داوطلب هستند با رعایت اخلاق پزشکی مورد استفاده قرار گیرد؛ تا اگر مشکلی نداشت و رضایتمندی از آن در بین بیماران حاصل شد، نسبت به تولید آن دارو اقدام کنند تا بیماران دارو را با اطمینان خاطر بیشتری مصرف کنند.

داروهای خوراکی تولید داخل مشکل ندارد

وی تصریح کرد: در گذشته شاهد بودیم دارویی به بازار آمد و نه پزشک و نه بیمار ازآن مطلع بود و همین امر مشکلاتی را برای بیمار ایجاد کرد.

به گفته رئیس انجمن تالاسمی ایران؛ داروهای خوراکی تولید داخل مشکل خاصی نداشته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز