خبرگزاری کار ایران

حسینی هاشمی در گفت وگو با ایلنا:

بانك ها همچنان دست در جیب بانك مركزی می كنند

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۷۶

در شرایطی كه نسبت مطالبات معوق به کل اعتبارات پرداخت شده،بیش از 20درصد می‌رسد؛از زاویه تامین منابع، این موضوع یکی ازعوامل کاهنده قدرت وام‌دهی بانک‌ها تلقی می‌شود.

بهاءالدین حسینی هاشمی، كارشناس اقتصادی، با بیان این كه بانك ها همچنان دست در جیب بانك مركزی می كنند، علت آن را كمبود منابع اعلام كرد و گفت: در چنین شرایطی نسبت مطالبات معوق به کل اعتبارات پرداخت شده به بیش از 20درصد می‌رسد که از زاویه تامین منابع، یکی ازعوامل کاهنده قدرت وام‌دهی بانک‌ها تلقی می‌شود.

مدیرعامل سابق بانك تات در گفت و گو با ایلنا با بیان این كه بانک‌ها به دلیل کمبود منابع از تسهیلات اجباری یا اضافه برداشت‌ها استفاده می‌کنند، اظهار داشت: بانک‌ها بیش از منابع خود تسهیلات ارائه کرده‌اند که اکنون نسبت مصارف بر منابع بانک‌ها از 100نیز عبور کرده است.

به گفته وی، در حال حاضر بانك ها در شرایط درماندگی قرار گرفته اند و بانك ها در پرداخت اعتبار ناتوان هستند.

هاشمی تصریح كرد: بخش عمده ای از ناتوانی بانك ها و افزایش مطالبات معوقه مربوط به اوراق مشارکتی است که بانک‌ها بازخرید کردند و نتوانستند وجه این اوراق را ازشرکت‌های دولتی و شبه دولتی اخذ کنند، گفت:

وی با اشاره به این كه مهم‌ترین دلیل ناتوانی اعتباری بانک‌ها در این است که تسهیلات اعطایی به بانک‌ها بازنمی‌گردد، اظهار داشت: بخشی از تسهیلات تکلیفی یا دیربازده که گردش نقدینگی در بانک را دچار اخلال کرده است. در این شرایط بانک‌ها در مرحله ناتوانی قرار می‌گیرند و قدرت خود را برای پاسخگویی به تقاضاهای اعتباری جدید از دست می‌دهند.

البته هاشمی در عین حال تأكید كرد: بی‌تردید پرداخت تسهیلات تکلیفی به طرح‌های موسوم به «زودبازده» در ناتوانی اعتباری امروز بانک‌ها نقش موثری داشته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز