خبرگزاری کار ایران

ظریف:

در توافق ژنو موضوع مخفی نداریم

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۷۵۰

در بحران سوریه موضع جمهوری اسلامی ایران بسیار مشخص است و اکنون یک تفاهم مشترکی در کشورهای منطقه در حال شکل گیری است که معضل اصلی منطقه را افراط گرایی می‌داند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در توافق جمهوری اسلامی ایران و کشورهای ۱ + ۵ که در ژنو سوئیس امضا شد هیچ موضوعی مخفی نمانده است.

به گزارش ایلنا، محمد جواد ظریف که پس از دیدار با همتای سنگالی خود در جمع خبرنگاران حضور یافته بود در پاسخ به پرسشی مبنی بر تفاسیر جدیدی از توافقنامه ژنو از سوی مقامات آمریکایی گفت: ما در توافق ژنو متن مشخصی را به زبان اصلی در اختیار افکار عمومی قرار دادیم و توافق‌های پس از آنکه همه شفاهی است در اختیار مقامات جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و برای هیچ کس مخفی نیست.

ظریف با ابراز تأسف از اینکه برخی کشور‌ها به دلایل داخلیشان از ابتدا تلاش کردند این توافق را به نفع خود تفسیر کنند، گفت: ما متعهد به اجرای توافق ژنو از روز ۲۰ ژانویه هستیم و هیچ چیزی برای پوشاندن نداریم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: از‌‌ همان روز اجرای توافقنامه آمادگی داریم مذاکرات را برای رسیدن به راه حل جامع آغاز کنیم.

وزیر امور خارجه همچنین برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را تماماً صلح آمیز دانست و گفت: برای رسیدن به این توافق آمادگی کامل داریم چرا که معتقدیم کار دشواری نیست و ما گام‌های خود را با چشم باز و با دقت برای رسیدن به تفاهم آغاز خواهیم کرد.

ظریف همچنین با اشاره به سفر دوره‌ای خود به کشورهای لبنان، اردن، عراق، سوریه، روسیه و پیش از همه آن‌ها ترکیه گفت: در سفری که در منطقه داشتیم مهم‌ترین موضوع مورد بحثفاجعه‌ای بود که در کشور سوریه در جریان است.

وی تصریح کرد: در بحران سوریه موضع جمهوری اسلامی ایران بسیار مشخص است و اکنون یک تفاهم مشترکی در کشورهای منطقه در حال شکل گیری است که معضل اصلی منطقه را افراط گرایی می‌داند.

وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به برگزاری اجلاس ژنو ۲ گفت: ما از ابتدای شروع بحران در سوریه همواره خواهان راه حل سیاسی بوده‌ایم و معتقد بودیم بحران سوریه راه حل نظامی ندارد به همین دلیل از تشکیل کنفرانس‌های ژنو ۱ و ۲ استقبال کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایران در ژنو ۲ حضور پیدا می‌کند یا خیر؟ هیچ پیش شرطی را نمی‌پذیریم و اگر دعوت از ایران بدون پیش شرط شکل بگیرد در این مذاکرات شرکت خواهیم کرد و این موضوع هیچ ارتباطی به محتوای شرط ندارد بلکه ما با اصل شرط مخالفیم و کسانی که نمی‌خواهند از نقش ایران در منطقه استفاده کنند خودشان از این نقش محروم می‌شوند.

وزیر امور خارجه در ادامه با تاکید بر اهتمام جمهوری اسلامی ایران برای تأمین امنیت منطقه و کشورهای خلیج فارس گفت: امنیت کشورهای خلیج فارس و منطقه برای ما پر ارزش است و صرف نظر از اینکه در جلسه‌ای بین المللی باشیم یا نباشیم امنیت منطقه را دنبال می‌کنیم.

ظریف گفت: سفری که به کشورهای منطقه داشتیم نشان از اهمیت این منطقه و مسئولیت‌های جمهوری اسلامی ایران برای حفظ امنیت منطقه است.

وی تاکید کرد: همه کشورهای منطقه توافق ژنو را یک گام بسیار مهم برای کل منطقه می‌دانند.

در ادامه این نشست خبری وزیر امور خارجه سنگال هم گفت: جمهوری اسلامی ایران کشور بزرگی است و نقش مهمی در منطقه و جهان دارد و ما فکر می‌کنیم باید سریعاً روابط دو کشور را براساس احترام متقابل از سر بگیریم.

مانکور ندیای وزیر خارجه سنگال همچنین گفت: ما در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، کشاورزی و انرژی همکاری‌های بسیار خوبی با ایران داریم و از گسترش این همکاری‌ها استقبال می‌کنیم.

وزیر امور خارجه سنگال با محکوم کردن بحران سوریه تصریح کرد ما همچون ایران معتقدیم راه حل باید سیاسی و مبتنی بر مذاکره باشد چرا که راه حل نظامی راه حل خوبی نیست و نمی‌تواند شرایطی را برای سوریه باثبات ایجاد کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مسائل بین فلسطین و رژیم صهیونیستی را دنبال می‌کنیم، گفت: ما همواره از آرمان‌های فلسطین چه در سازمان ملل و یا جنبش عدم تعهد حمایت می‌کنیم.

آقای مانکو گفت: شورای امنیت سازمان ملل باید در مورد فلسطین نقش مهمی را ایفا کند.

وی با اشاره به حوادثکشور مصر هم افزود: ما از گفتگوهای طرفین در کشور مصر حمایت کرده و امیدواریم همه طرف‌ها باعثشوند مصر به ثبات برسد و همچون گذشته نقش خود را در منطقه ایفا کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز