خبرگزاری کار ایران

تحلیل دادستان اسبق انقلاب از فشار مجلس بر دولت؛

روحانی به این زودی‌ها کم نمی‌آورد

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۲۶۷

به اعتقاد من اگر بزرگان احساس کنند مجلس در حال گرو کشی و رقابت ناسالم است دخالت خواهند کرد، اینکه بزرگان در حد تذکر و نصیحت دخالت کنند و روند امور را اصلاح کنند خوب خواهد بود.

دبیر کل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: با روحیه‌ای من از آقای روحانی می‌شناسم به این زودی‌ها ناراحت نخواهد شد و احساس ضعف نمی‌کند و روحیه‌اش چنان نیست که به این زودی‌ها و با این فشار‌ها کم بیاورد و از کار کم بگذارد.

آیت الله حسین موسوی تبریزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، در خصوص فشار تندورهای مجلس به دولت و سوابق برخوردهای مجلسیان در دوره‌های پیشین از ابتدای انقلاب تاکنون اظهار داشت: به نظر می‌رسد هر نماینده‌ای حق دارد در چارچوب قانون از وزرا و دولت سوال کند. مجلس می‌تواند در همه مسائل تحقیق و بررسی نمایند و این حق مجلس است، اما با این همه عجله به نظر من مناسب نیست.

دادستان پیشین انقلاب افزود: آن هم از مجلسی که در برابر آقای احمدی‌نژاد این همه سوال نداشت و آن همه عجله به خرج نمی‌داد، چرا حالا این همه عجله می‌کند؟ حال اگر اینان نمایندگانی تازه وارد بودند می‌شد گفت که علاقمند به تحقیق و پیگیری و سوال مداوم هستند. اما اینان که دو سال تجربه دارند و کسانی هستند که سوال‌های جدی را در میانه راه‌‌ رها می‌کردند و حتی امضاهایی که کرده بودند را پس می‌گرفتند.

موسوی تبریزی ادامه داد: تاکید می‌کنم که سوال حق مجلس است و می‌تواند در هر عرصه‌ای تحقیق کند. اما از این برخورد‌ها احتمال می‌رود که سوال کردن برای کشف واقعیت نباشد. این برخورد‌ها احساس نوعی گروکشی و ایجاد مزاحمت را می‌کند که البته امیدواریم اینطور نباشد. اما هنوز چیزی از دوره مسئولیت آقای روحانی نگذشته که این برخورد‌ها آغاز شده است.

وی در ادامه به سوابق برخوردهای مجلس اشاره کرد و افزود: در دوران آقای موسوی هم بودند افرادی از راست سنتی که با برنامه‌های دولت و برخی ار وزرای او مخالف بودند. سوال هم داشتند. اما اینگونه نبود که در مراحل و روزهای اول این همه عجله و تاکید برای سوال داشته باشند. در دوره دوم هم از دو گروه در مجلس حضور داشتند. آن‌ها با برخی وزرا مخالفت می‌کردند، اما سخت گیری نمی‌کردند. در دوره سوم نیز عده‌ای از طرفداران آقای هاشمی بودند و عده‌ای از مخالفان ایشان، در آن دوره جناح چپ یا‌‌ همان خط امامی‌ها انتقادهایی داشتند. اما اینکه حتما وزیری را به مجلس بکشند و او را معطل کنند و گاهی به خاطر مسائل کوچک، من ندیدم.

موسوی تبریزی در خصوص تاثیر این برخورد‌ها نیز گفت: این فشار‌ها ممکن است اعصاب خردکن و ناراحت کننده باشد، اما به اعتقاد من در ‌‌نهایت به نفع دولت آقای روحانی است. چرا که حداقل منفعت آن این است که وزیران با دقت بیشتری کار می‌کنند. اگر کار حقی انجام داده باشند که نباید با این فشار‌ها پس بزنند. باید با پشتوانه بیشتر و دقت افزونتری کار خود را دنبال نمایند، اگر هم اشتباهی رخ داده باشد که اصلاح خواهند کرد.

وی در ادامه با توجه به شناخت خود از شخص حسن روحانی اشاره کرد و گفت: با روحیه‌ای من از آقای روحانی می‌شناسم به این زودی‌ها ناراحت نخواهد شد و احساس ضعف نمی‌کند و روحیه‌اش چنان نیست که به این زودی‌ها و با این فشار‌ها کم بیاورد و از کار کم بگذارد.

دادستان پیشین انقلاب در خصوص اینکه آیا ممکن است که این برخورد‌ها تقابل دولت و مجلس را مانند دوره پیشین ایجاد کند، گفت: احتمالش هست. بستگی دارد به اینکه تا کجا می‌خواهند این مسائل را دنبال کنند، من البته فکر نمی‌کنم. حتما با نظارت بزرگان کار به آنجا‌ها نمی‌کشد.

وی اظهار داشت: بزرگان اگر ببینند مجلس در حال گرو کشی و رقابت ناسالم است و کار‌ها خارج از حد تعادل پیش می‌رود لابد با نصیحت دخالت می‌کنند و حل می‌شود. البته نه به گونه‌ای که وظایف مجلس را تحت الشعاع قرار دهد. اگر چنین شود قطعا دخالت می‌کنند.

موسوی تبریزی در پایان در خصوص دخالت و ورود برخی بزرگان گفت: اگر امکان داشته باشد خوب است. اگر مشکل را بتواند حل کند خوب است که دخالت شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز