خبرگزاری کار ایران

ایازی در حسینه فاطمه الزهرا:

اجبار در دین چهره آن را خراب می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۰۵۶

شاید گاهی در تبعیت از نظر جمعی خطایی رخ دهد، ولی توجه به عقل جمعی دو نکته را در پی دارد؛ اول اینکه به کسانی که مشورت می‌هند بها داده می‌شود و دوم اینکه در جامعه استفاده از نقل و نظر جمعی نهادینه می‌شود.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: پیامبر هیچگاه جبار نبود، زیرا اگر در دین اجبار باشد غیر از اینکه چهره‌ی دین را خراب کنند سودی نخواهد داشت، زیرا اجبار در دین موجب شده است در پرچم کشوری شمشیر نقش بسته شود در حالی که آموزه های اسلام چیزی جز رئوفت نیست و برخی به غلط اینگونه تفسیر می‌کنند که اسلام با زور شمشیر گسترش پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت الله محمدعلی ایازی در مراسم عزاداری دهه سوم ماه صفر در حسینیه فاطمةالزهرا(س)، شرایط جامعه ای که حضرت محمد(ص) در آنجا مبعوثشده اند را تشریح کرد و گفت: پیامبر در شهری مبعوثشد که تنها یک نفر می توانست بخواند و بنویسد و در کل منطقه نیز تنها ۱۸ نفر سواد خواندن و نوشتن را داشتند و علاوه بر آن نبودن نوشت افزار نیز از دیگر مشکلات پیامبر بود و به همین خاطر نوشت‌ها را بر روی پوست و یا استخوان حیوانات می نوشتند.

وی در خصوص اخلاق حسنه ی پیامبر اسلام(ص) ابراز کرد: آورده اند که در تاریخ بعثت پیامبر و تا زمانی رحلت کردند ۲۷ جنگ صورت گرفته است که در همه این جنگ‌ها تنها ۱۵۱ نفر کشته شده اندو موضع پیامبر بر بخشش و لطافت در رفتار بود و در جریان فتح مکه نیز پامبر خانه ی ابوسفیان که دشمن ایشان بود را دارلامانه اعلام کرد.

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: در ۳ آیه ی قرآن کریم به موضوع مشورت اشاره شده است، اما درآیه‌ی ۱۵۷ سوره ی آل عمران به پیامبر سفارش شده است که از تصمیمات مشورتی تبعیت کند و پیامبر سعی می کرد که فکر، نظر و عقل جمعی در جامعه نهادینه کند و آن را به یک فرهنگ تبدیل کند و اینگونه نباید باشد که یک نفر حق وتو داشته باشد و نظرات دیگران را نادیده بگیرد.

آیت الله ایازی خاطر نشان کرد: شاید گاهی در تبعیت از نظر جمعی خطایی رخ دهد، ولی توجه به عقل جمعی دو نکته را در پی دارد؛ اول اینکه به کسانی که مشورت می‌هند بها داده می‌شود و دوم اینکه در جامعه استفاده از نقل و نظر جمعی نهادینه می‌شود.

وی در بیان صفات پیامبر گفت: پیامبر هیچگاه جبار نبود، زیرا اگر در دین اجبار باشد غیر از اینکه چهره‌ی دین را خراب کنند سودی نخواهد داشت، زیرا اجبار در دین موجب شده است در پرچم کشوری شمشیر نقش بسته شود در حالی که آموزه های اسلام چیزی جز رئوفت نیست و برخی به غلط اینگونه تفسیر می‌کنند که اسلام با زور شمشیر گسترش پیدا کرد.

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در تفسیر آیه ی " لا اکراه فی الدین " عنوان کرد: تنها را گسترش دین اسلام ملاطفت و مهربانی است و با ایجاد رعب و وحشت، دین در جامعه محقق نمی‌شود و رهبر جامعه اسلامی باید با داشتن اخلاق انتقادپذیری از سوی مسئولان و تحمل شنیدن نقد‌های مردم خط مشی پیامبر اسلام در این ارتباط را داشته باشد.

در این مراسم که در حسینیه‌ی فاطة الزهرا برگزار شد در کنار مردم، شخصیت‌های سیاسی همچون محمد رضا عارف، حجت السلام والمسلمین قدرت الله علیخانی و حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالواحد موسوی‌ لاری حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز