خبرگزاری کار ایران

در قزوین:

کارگران «آلومتک» ۳ ماه حقوق دریافت نکرده‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۹۷۳

چکیده: این ۱۸۰ کارگر هر روز صبح بدون آنکه کاری برای انجام دادن در کارخانه وجود داشته باشد در محل کار خود حاضر می‌شوند. / بخشی از مشکلات کارگران مربوط به تعویق در پرداخت بیمه است که کارفرما به صورت مداوم آن را به تامین اجتماعی واریز نکرده است.

رئیس شورای اسلامی کار کارخانه «آلومتک» قزوین تولید کننده کابل‌ برق، از تعویق ۳ ماهه حقوق ۱۸۰ کارگر این کارخانه به دلیل کمبود منابع مالی خبر داد و گفت: تولید در این واحد از یک سال و نیم پیش به حداقل ظرفیت کاهش یافته است.

«مرتضی جنت آبادی» به ایلنا گفت: کارگران از مهر ماه سال جاری هیچ حقوقی دریافت نکرده‌اند و با توجه به کاهش تولید در کارخانه طی یک سال و نیم گذشته، پیش از ۱۵۰ کارگر با میانگین سوابق ۱۸ سال کار، سال ۹۱ در دو مرحله بیکار شدند.

نماینده کارگران، تعداد کارگران‌ این واحد صنعتی را پیش از سال ۹۰ حدود ۳۸۰ نفر اعلام کرد و افزود: طی دو سال گذشته کارگران به دلیل افزایش مشکلات به مرور تعدیل شدند و اکنون تعداد کارگران آلومتک به ۱۸۰ نفر رسیده‌ است که از این تعداد تنها ۷ کارگر قدیمی قرارداد دائمی دارند و مابقی با قرارداد موقت مشغول کار هستند.

به گفته رئیس شورای اسلامی کار کارخانه «آلومتک»، این ۱۸۰ کارگر هر روز صبح بدون آنکه کاری برای انجام دادن در کارخانه وجود داشته باشد در محل کار خود حاضر می‌شوند.

این فعال کارگری در خصوص معوقات بیمه‌ای کارگران کارخانه آلومتک گفت: بخشی از مشکلات کارگران مربوط به تعویق در پرداخت بیمه است که کارفرما به صورت مداوم آن را به تامین اجتماعی واریز نکرده است.

او در ادامه، معوقات بیمه‌ای کارخانه آلومتک به تامین اجتماعی را بیش از ۶۰۰ میلیون تومان ذکر کرد و گفت: با وجود اینکه کارفرما ماهانه از حقوق کارگران مبلغی را به عنوان سهم کارگر(۷ درصد از حقوق) کسر کرده است اما با کوتاهی در پرداخت بیمه کارگران به سازمان تامین اجتماعی کارگران را دچار مشکلات بیمه‌ای کرده است.

او گفت: با فاصله‌ای که در سوابق بیمه‌ای کارگران بوجود آمده است امکان بازنشستگی زود هنگام برای کارگران فراهم نیست.

به گفته وی، تعدادی از کارگران رسمی این کارخانه که امکان بازنشستگی پیش از موعد را پیدا نکرده‌اند هم اکنون با طرح شکایت در دیوان عدالت اداری، منتظر رای دیوان هستند.

نماینده کارگران کارخانه آلومتک در ادامه این گفتگو به نوسانات تولید در این کارخانه پرداخت و گفت: در سال‌های ۸۶ تا ۹۰ تولید روزانه این کارخانه ۴۰ هزار تن بود، اما در سال ۹۰ تولید به ۱۵۰۰ تن در روز رسید و از سال ۹۱ تا کنون نیز این رقم به روزانه ۱۰۰ کیلو گرم در ماه رسیده است.

این فعال کارگری، عمده‌ترین دلیل مشکلات مالی آلومتک را پرداخت نشدن مطالبات کارخانه از سوی برخی سفارش دهندگان عنوان کرد و با ذکر مثالی گفت: سه سال است وزارت نیرو از پرداخت بدهی‌ حدود ۸ میلیارد تومانی‌اش به این کارخانه خودداری می‌کند.

جنت آبادی با اشاره به اینکه محصولات این واحد تولیدی که هادی‌های فشار قوی انتقال نیروست فقط برای مصارف انتقال برق کاربرد دارد، اظهار داشت: این در حالیست که وزارت نیرو سفارشات جدیدی نیز به کارخانه‌ آلومتک نمی‌دهد از این رو باعثافزایش مشکلات مالی این واحد شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز