خبرگزاری کار ایران

پیام دهکردی در گفتگو با ایلنا از حمایت قاطع معاونت هنری گفت:

برای حفظ جشنواره امید رنج دوران برده‌ام

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۸۰۲

طبق مذاکره‌های صورت گرفته با مسئولان، قطعا سال آینده بخش‌های شعر، موسیقی، فیلم، گرافیک، عکاسی و… که از دیگر زیرمجموعه‌های موردنظر محسوب می‌شوند را فعال می‌کنیم.

ایلنا: بسیاری از جشنواره‌های مستقل هنری ازجمله تئاتر، طی ۸ سال گذشته با مخاطرات فراوانی مواجه شدند و متاسفانه امکان ادامه فعالیت از آن‌ها سلب شد. آنچه جای این جریان‌ها را گرفت؛ چیزی جز شبه جشنواره‌های دولتی نبود که تجربه نشان داد نه تنها ظرفیت معرفی استعدادهای جدید به جریان اصلی تئاتر کشور را نداشتند، بلکه با سوء‌استفاده از بودجه‌ بیت‌المال که قطعا باید صرف آموزش و ایجاد زیرساخت‌های درحال احتزار و حمایت از آن‌ها می‌شد، تنها به ارائه آمار پرداختند. جشنواره تئاتر امید از معدود رویدادهایی است که طی چهارسال گذشته با سخت‌‌کوشی بنیانگذار آن طی طریق کرد و سال‌های سخت را پشت سر گذاشت. با پیام دهکردی درباره این رویداد گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ‌پیام دهکردی درخصوص برگزاری دوره جدید جشنواره امید بیان کرد: معاونت هنری جدید برخلاف چهارسال گذشته رفتار حمایتی غیرقابل انتظاری داشت و رویکرد معاونت به قدری دوستانه بود که برای ما عجیب و دور از انتظار به نظر می‌رسید. با وجود اینکه دوره جدید جشنواره با حمایت کامل معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود، اما همچنان سرفصل‌های خود را تمام و کمال ذیل یک حرکت خصوصی و مستقل دنبال خواهد کرد و در این راستا هم ما و هم دولت به اجماع کاملی رسیده‌ایم؛ یعنی حمایت دولت با حفظ استقلال همه جانبه این جریان فرهنگی، با تکیه بر قانون مداری. بر همین اساس جا دارد از تدبیر و فراست آقای مرادخانی تشکر کنم، چون یقینا می‌توان گفت چنین رویکردی در سیاره ایران اتفاق نادری محسوب می‌شود.

بنیان‌گذار جشنواره امید ضمن اشاره به رفتار‌ها و برنامه‌ریزی‌های سلیقه‌ای که همواره موجب آسیب جدی بعضی هنرمندان و جریان‌های تئاتری شده است، ادامه داد: کم نداریم جشنواره‌هایی که با چشم‌اندازهای درخشان کار خود را آغاز کردند و جشن یک‌سالگی آن‌ها به مراسم عزا تبدیل شد و چنان آسیب دیدند که دیگر امکان ادامه مسیر برای آن‌ها محقق نشد.

وی با تاکید بر اینکه سود حمایت قاطع معاونت هنری وزیر ارشاد برای برگزاری جشنواره امید تنها متوجه این رویداد نمی‌شود و نفع کلیت تئا‌تر ایران را دربردارد، تصریح کرد: اصل ۴۴ قانون اساسی، مبنی بر خصوصی‌سازی مدت‌ زیادی است تصویب شده و عزم مسئولان از تصویب این قانون هم بر اجرایی شدن چنین اصلی بوده و ما شادمانیم و شاکر که سرانجام اگر چه با تاخیر اما به طور جدی در دستور کار قرار گرفته و در حال انجام است.

دهکردی همچنین با ابراز خوشحالی از حمایت مسئولان و شروع روند خصوصی‌سازی به صورت عملی اظهار کرد: طی سال‌های گذشته برای حفظ جشنواره امید رنج دوران برده‌ام تا به سرنوشت دیگر رویدادهای فرهنگی مشابه دچار نشود که انصافا کار طاقت‌فرسا و دشواری بود. اما در دوره جدید آقای مرادخانی این جریان را شخصا پی‌گیری کردند که جای خوشحالی دارد و بسیار امید دارم این رویکرد تنها انجام نباشد، بلکه آغازی باشد برای هرچه فراگیر‌تر شدن چنین حرکت‌هایی.

وی با تاکید چندباره بر اهمیت حرکت به سوی خصوصی‌سازی گفت: رفتن به این سمت بدون شک یکی از راه‌های رفع مشکلات هنرمندان تئا‌تر محسوب می‌شود. وقتی مدیران با ارائه تسهیلات، از گروه‌هایی که به خصوصی‌سازی علاقه‌مند هستند حمایت می‌کنند، گروه‌ها نیز خود به خود متعهد می‌شوند زیرنظر قوانین عمل کرده و این تفاهم‌ها مسئولیت سنگینی را روی دوش آن‌ها می‌گذارد.

این هنرمند در توضیح گفته خود عنوان کرد: بنده به عنوان رئیس جشنواره امید و خانم افسانه ماهیان به عنوان دبیر جشنواره، وقتی با اعتماد مسئولان و جریان‌های دولتی مواجه می‌شویم مسئولیت سنگینی را بر شانه‌های خود احساس می‌کنیم که بی‌شک این امر هم کمیت و هم کیفیت نظارت و ارزشیابی آثار متقاضی شرکت در جشنواره را ارتقا می‌بخشد.

وی افزود: ایمان دارم اعتماد مسئولان جریان زیرساختی بسیار ارزشمندی را رقم می‌زند که پیوند آن با جریان‌های فرهنگی تاثیرات بسیاری بر تئا‌تر ما خواهد داشت.

بنیان‌گذار و رئیس جشنواره امید با اشاره به گسترده بودن اهداف فرهنگی هنری این رویداد اظهار داشت: جشنواره امید تنها به تئا‌تر اختصاص ندارد ولی به دلایل شرایط سخت گذشته تنها بخش تئا‌تر آن فعال شده که تا امروز چهار دوره از آن برگزار شده است. طبق مذاکره‌های صورت گرفته با مسئولان، ما قطعا سال آینده بخش‌های شعر، موسیقی، فیلم، گرافیک، عکاسی و… که از دیگر زیر مجموعه‌های موردنظر محسوب می‌شوند را فعال می‌کنیم و کوشش خواهیم کرد با یک برنامه‌ریزی منسجم به سمت حرفه‌ای‌تر شدن و ارتقای سطح کیفی آثار گام برداریم.

دهکردی در پاسخ به این سوال که به نظر او آیا دولت برای خصوصی‌سازی برنامه‌ریزی دقیق دارد یا مسئولان وزارت ارشاد به دلیل کاستی‌های مالی موجود ناچار به اتخاذ چنین رویکردی هستند، گفت: واقعیت این است که مسئولان اجرایی جدید، دولت را در شرایط نا‌مساعدی تحویل گرفتند که گمان می‌کنم خود شما هم به عنوان یک خبرنگار در جریان هستید که مثلا وزارت ارشاد با چه کاستی‌های وحشتناک مالی دست و پنجه نرم می‌کند. بر همین اساس وقتی در این شرایط حمایتی صورت می‌گیرد باید به عنوان فرصتی مغتنم با آن مواجه شویم و تا آن هنگام که فرصت وجود دارد با تلاشی بی‌دریغ و همبستگی سنگ بنای محکمی برای آیندگان به یادگار بگذاریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز