خبرگزاری کار ایران

بدحسابی کارفرما، حقوق کارگران پارس متال را تا مرز توقیف پیش برد

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۵۹۶

چکیده: «در سال گذشته ۳۰۰ کارگر این واحد تولیدی به مدت ۵ ماه حقوق و مطالبات خود را دریافت نکرده بودند. در آن زمان مدیریت وقت کارخانه به کارگران پیشنهاد داد تا در ازاء مطالبات معوقه و نیز مطالبات مربوط به ماه‌های آتی، مبلغی را در قالب تسهیلات وامی از بانک مهر اقتصاد دریافت کنند.»

بدحسابی کارفرمای کارخانه پارس متال در خصوص باز پرداخت تسهیلات بانکی، حقوق کارگران این کارخانه را تا مرز توقیف قضایی پیش برد.

یکی از کارگران کارخانه پارس متال در این باره به ایلنا گفت: در سال گذشته ۳۰۰ کارگر این واحد تولیدی به مدت ۵ ماه حقوق و مطالبات خود را دریافت نکرده بودند. در آن زمان مدیریت وقت کارخانه به کارگران پیشنهاد داد تا در ازاء مطالبات معوقه و نیز مطالبات مربوط به ماه‌های آتی، مبلغی را در قالب تسهیلات وامی از بانک مهر اقتصاد دریافت کنند.

وی با بیان اینکه در آن زمان کارگران کارخانه پارس متال تحت فشار مالی و از ترس فسخ قرارداد کار با توصیه کارفرما مجبور به استفاده از این تسهیلات شدند، افزود: بر این اساس کارگران شاغل و بازنشسته به جای حقوق معوقه خود از بانک اقتصاد مهر تسهیلات اعتباری دریافت کردند.

این کارگر با بیان اینکه بر مبنای شرایط تحمیل شده از سوی مدیریت پارس متال، کارگران شاغل در ازاء ۱۶ میلیون تومان چک ضمانت مبلغ ۱۰ میلیون تومان وام گرفتند، افزود: در مورد کارگران بازنشسته نیز بانک اقتصاد مهر به هر نفر در ازاء دریافت ۳۲ میلیون تومان چک ضمانت مبلغ ۲۰ میلیون تومان پرداخت کرد.

وی افزود: قرار بود که کارگران پارس متال این وام بانکی را بابت مطالبات خود دریافت کنند و در مقابل کارفرما در قالب امضاء یک تعهد نامه محضری مسئولیت بازپرداخت اقساط چهار ساله را از حقوق کارگران برعهده بگیرد.

به گفته این کارگر پارس متال، هرچند به دلیل تغییر اعضای هیات مدیره، کارفرما هیچگاه تعهدنامه محضری را امضا نکرد اما تا شهریور ماه سال جاری مدیریت کارخانه هر ماه بابت اقساط بانک مهر اقتصاد مبالغی را از حساب خود پرداخت می‌کرد.

این کارگر بابیان اینکه در سه ماه گذشته مدیریت کارخانه به وظیفه قانونی خود مبنی بر بازپرداخت اقساط بانک مهر اقتصاد عمل نکرده‌است، افزود: به تازگی کارگران پارس متال از طریق پیامک اخطارهایی را از بانک مهر اقتصاد دریافت کرده‌اند.

وی افزود: هرچند از تابستان امسال پرداخت حقوق کارگران با پرداخت تنها حداقل مزد از سرگرفته شده است اما به دنبال دریافت پیامک‌های اخیر از جانب بانک، کارگران پارس متال نگران‌اند که مبادا بانک مهر اقتصاد با به اجرا گذاشتن چک‌های ضمانت حقوق ماهیانه آن‌ها را توقیف کند.

واکنش شورا

در همین رابطه شورای اسلامی کار کارخانه پارس متال ضمن تایید اظهارات این کارگر گفت: متاسفانه به دلیل پرداخت نشدن اقساط بانکی، بانک مهر اقتصاد برای ۳۰۰ کارگر این واحد صنعتی از طریق پیامک اخطاریه فرستاده است.

این نهاد کارگری در کارخانه پارس متال بابیان اینکه در همین رابطه صبح دیروز کارگران نگران در کارخانه پارس متال تجمع کردند، گفت: مدیریت با حضور در جمع کارگران وعده داد که در جهت حل مسئله پیش آمده، نگرانی و خواسته‌های کارگران را با هیات مدیره کارخانه در میان گذاشته و تا عصر امروز نتیجه قطعی را اعلام خواهد کرد.

به گفته نماینده کارگران در شورای اسلامی کار، مسئله پرداخت حقوق از طریق پرداخت تسهیلات مالی به کارگران پس از آن صورت گرفت که در نتیجه مشکلات مالی سال ۹۱ مدیریت کارخانه با مشکلات مالی مواجه شده بود.

شورای اسلامی کار کارخانه پارس متال با تاکید بر اینکه بغیر از اشتغال ۳۰۰ کارگر در مجموعه پارس متال، در حال حاضز زندگی بالغ بر هزار نفر به ادامه فعالیت این واحد صنعتی وابسته است، افزود: متاسفانه در ماه‌های اخیر مشکلات به وجود امده باعثافت تولید کارخانه شده است.

به ادعای این نهاد رسمی کارگری در حالی تا پیش از این حجم تولید روزانه در کارخانه پارس متال تا میزان ۴۰ تن برآورد می‌شده است در حال حاضر این میزان به دلیل محدودیت‌های مختلف از جمله محدویدت‌های تازه وضع شده از سوی سازمان محیط زیست به کمتر از نصف کاهش یافته است.

اظهارات مدیریت

مدریریت کارخانه پارس متال نیز در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا راجع وضعیت پیش آمده برای کارگران این واحد تولیدی گفت: مسئله مطالبات معوقه در این واحد تولیدی صحت ندارد و نگرانی که برای کارگران از بابت تاخیر در پرداخت اقساط بانک مهر ایجاد شده است نیز با پیگیریهای مدیریت برطرف شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز