خبرگزاری کار ایران

علی جنتی در مراسم افتتاحیه‌ی هفته کتاب عنوان کرد:

تبیین سیاست‌های کلان نشر، از طرح‌های کلیدی دولت یازدهم است

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۸۳۶

فعالان حوزه نشر می‌بایست در هفته کتاب مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری خود را مطرح کنند. همچنین دستاوردهای نشر نیز باید در این هفته ارائه شود.

ایلنا: بیست و یکمین دوره از هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران صبح امروز(شنبه ۲۵ آبانماه) با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی ارشاد و جمعی از فعالان حوزه نشر آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جنتی در این مراسم با اشاره به کتابت و نشر گفت: شریعت اسلام از وقتی رسمیت یافت که خداوند بر پیامبر اسلام(ص) فرمود «بخوان» تقدس و خواندن، تقدس یافت. شما گرامیان در چنین حوزه مقدسی فعالیت می‌کنید که همانا تالیف و انتشار کتاب است.

وی ادامه داد: با کند و کاو در تاریخ اسلام درمی‌یابیم که فرهنگ کتاب خوانی از‌‌ همان نخستین دهه‌های اسلام گسترش پیدا کرده است و امروز نیز سخت محتاج شکوفایی دوباره نهضت کتاب و کتابخوانی در کشور هستیم.

وزیر ارشاد اظهار داشت: با مرور بر برنامه‌های نیم قرن اخیر درخواهیم یافت که توسعه علمی و فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است و سند چشم انداز ۲۰ ساله نیز به گسترش علم و فن آوری توجه بیشتری داشته. با پایان یافتن جنگ و شروع دوران بازسازی، تولیدات فرهنگی با گسترش مواجه بوده و تعداد دانشجویان، پژوهشگران، افزوده شده که موجب افزایش تولیدات علمی و فرهنگی در کشور بوده است.

وی اضافه کرد: دستگاه‌ها موظف به صرف بودجه در حوزه تولید علم و اندیشه شده‌اند. بنابراین علاوه بر افزایش تعداد کتاب‌ها و مجلات داخلی، اثار و مقالات مؤلفان و پژوهشگران ایرانی در مجلات علمی خارجی نیز رشد چشمگیری داشته. همچنان که کشور ما بعد از چین و هند پرشتاب‌ترین کشور در تولید علم نام گرفته و مطابق با آمار‌ها در سال ۲۰۱۲،۳۶هزار عنوان مقاله از پژوهشگران ایرانی در نشریات خارجی به چاپ رسیده و از این حیثکشورمان در جایگاه هفدهم جهان قرار دارد.

جنتی ضمن بیان این مطلب که در ۳ دهه انقلاب اسلامی تولید علم جایگاه ممتازی در کشور داشته، گفت: نمی‌توان در هفته کتاب از کوششگران نشر و فرهنگ مکتوب نام نبرد زیرا آن‌ها با تلاش‌های خود در رشد فرهنگ و علم سهم بسزایی داشته و دارند. بنابراین گنبد اسمان اندیشه با ستاره وجود اندیشمندان پر فروغ و پر تلألو است.

وی اظهار داشت: فعالیت در حوزه نشر دشوار و البته بی‌ارج است. خصوصاً در شرایط دشوار اقتصادی فعلی به جای کتاب در سبد خرید خانوار‌ها تنگ شده. بنابراین وزارت ارشاد خود را موظف به تقدیر از شما می‌داند که با غیرت مثال زدنی کارنامه درخشانی از خود در حوزه نشر به جای گذاشته‌اید.

وزیر ارشاد ادامه داد: سالانه میلیون‌ها جلد کتاب در ایران انتشار می‌یابد که بسیاری از فعالان این حوزه در آن نقش داشته‌اید؛ در این مسیر کتاب فروش‌ها، چاپخانه دار‌ها، ویراستاران، لیتوگراف‌ها، صحاف‌ها و… همگی خادمان نشر هستند و وظیفه ما این است که مشاغل فعالان این حوزه را در جامعه مورد تقدیر و تکریم قرار دهیم زیرا این حرفه نیازمند حمایت است.

وی گفت: وظیفه ما حمایت قبل و بعد از چاپ است خصوصاً مسئله گرانی کاغذ اهمیت بسیاری دارد که باید برایش چاره‌ای اندیشید. صنعت نشر آمیزه‌ای از علم و هنر است که با بازارهای اقتصادی ارتباط دارد بنابراین تبیین سیاست‌های کلان نشر، از طرحهای کلیدی دولت یازدهم است.

جنتی افزود: فعالان حوزه نشر می‌بایست در هفته کتاب مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری خود را مطرح کنند. همچنین دستاوردهای نشر نیز باید در این هفته ارائه شود. به نظر ما باید برای انتشار کتابهای چاپ اولی در شرایط مناسب بیشتر کوشید زیرا اگر این کتاب‌ها ظاهری هنرمندانه و هوشمندانه داشته باشند به چاپ‌های بعدی خواهند رسید و تولیدشان به صرفه خواهد بود.

وی با اشاره به این مطلب که اگر برنامه‌ها و سیاست گذاریهای مورد نیاز در حوزه نشر صورت گیرد؛ فعالیت در این حوزه توجیه اقتصادی خواهد داشت، گفت: هر چند تعداد سالانه عناوین کتاب‌های منتشر شده در کشور ما بیشتر از مجموع عناوین منتشر شده در خاورمیانه است اما باید دید چه بخشی از این کتاب‌ها ارزشمند و تالیفی هستند و چه بخشی کتابسازی شده‌اند. متاسفانه رواج کتابسازی مخاطب حرفه‌ای را دلزده و ناامید می‌کند. بنابراین وظیفه ناشران در انتخاب کتاب برای نشر بسیار مهم است.

وزیر ارشاد همچنین با اشاره به نوآوری‌های جهان نشر اظهار داشت: نشر در جهان امروز در حال توسعه است و به فن‌آوری‌های دیجیتالی نیاز دارد. خوشبختانه بسیاری از این فن آوری‌ها در حوزه چاپ به کشور ما وارد شده اما نباید از اهمیت نشر الکترونیک غافل ماند زیرا کاروان نشر ایران در این حوزه عقب مانده است.

وی افزود: با آنکه شرایط مطالعه مفید در کشورما بهتر از کشورهای منطقه است ولی بااهداف خود همچنان فاصله داریم. ما می‌بایست با برنامه‌های تدوین شده کتابخوانی را به عادتی روزانه تبدیل کنیم و البته این امر نیازمند عزم جمعی است.

سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد نیز در بخشهایی از مراسم افتتاحیه بیست ویکمین هفته کتاب ضمن تایید بر ضرورت تقدیر از خادمان نشر و پدیدآورندگان کتاب عنوان کرد: فعالان حوزه نشر حلقه مهمی از گسترش اندیشه و تفکر در جامعه هستند و ما می‌بایست تلاش‌های ایشان را چه در حوزه تالیف و چه در حوزه نشر کتاب برای فرصت سازی و ایجاد بسترهای جدید فکری ارج نهیم.

وی ادامه داد: برای تکریم از اندیشمندان جامعه دو روش وجود دارد که اولی تکریم‌های نمادین، نکوداشت‌ها و بزرگداشت‌ها برای علما و دانشمندان است تا به نحوی از این طریق این مسئله را الگوسازی کرده و به سلسله اجتماعی تعمیم دهیم.

صالحی در خصوص تکریم از اندیشمندان جامعه خاطرنشان کرد: کرامت عالم به این است که امکان بروز و ظهور آرای علمی داشته باشد. کرامت دانشمند کرامت دانش است و وقتی احساس کرامت می‌کند که فرصت بروز و ظهور اندیشه‌های خود را داشته باشد.

معاون امور فرهنگی ارشاد افزود: جمهوری اسلامی ایران بر پایه دانش شکل گرفته است و ما باید مسیر تکریم‌ها را به طرف تکریم‌های نهادین سوق دهیم و بدین وسیله حرکت تجلیل نهادین را به جای تجلیل نمادین جایگزین کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز