خبرگزاری کار ایران

در هشتمین روز محرم؛

آیین سنتی و مذهبی خیمه کوبی در نوش آباد برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۵۰۷

شهروندان نوش آباد با برپایی آیین خیمه کوبی درعصر هشتم محرم، ورود قافله اباعبدالله الحسین(ع) به کربلا را با حضور یک هزار هنرمند بازآفرینی می کنند.

ایلنا: شهروندان نوش آباد با برپایی آیین خیمه کوبی درعصر هشتم محرم، ورود قافله اباعبدالله الحسین(ع) به کربلا را با حضور یک هزار هنرمند بازآفرینی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در آران و بیدگل آیین سنتی و مذهبی خیمه کوبی در نوش آباد با حضور دو کاروان تعزیه خوان «اولیا و اشقیا» که با تشریفات خاص در حرکت هستند، توسط تعدادی از کودکان که لباس فرشتگان را پوشیده‌اند، بدرقه می‌شود.
در ابتدای مراسم، جماعتی که لباس سبز پوشیده‌اند، سوار بر اسب و شتر در نقش اولیا به دعوت مردم کوفه به حرکت در می آیند، در میانه راه است که جماعتی در نقش «اشقیا» که یادآور لشکریان یزید است با تجهیزات و نفرات بیشتری، راه را بر کاروان حسینی می‌بندند و آن‌ها را به ناحیه‌ای بیابانی رهنمون می‌کنند.
هر کاروان به وسیله پرچمهایی برافراشته از هم مشخص شده و هرکدام نیز با نوعی از دسته‌های موزیک همراهی می‌شوند. خیمه‌ها در طول مسیر کاروان در طبق‌هایی که با پارچه سبز پوشیده شده توسط کودکانی که لباس فرشتگان پوشیده‌اند حمل می‌شود.
تهیه خیمه‌ها نیز نذر اهالی است که چون به حاجت خود رسیدند پارچه‌ای را به هیئت آورده و توسط خیاطان هیئت که اغلب آن‌ها بانوان هستند دوخته می‌شود.
کاروان شبیه خوانان، مسیر خیابان اصلی شهر را به طرف ضلع غربی امامزاده محمد(ع) طی می‌کنند تا به جایگاه مخصوص خیمه‌های حسینی می‌رسند و آنگاه هریک از شبیه خوانان با رجز خوانی، خیمه‌ای را برپا می‌کنند.
ترتیب خیمه‌ها نیز به این شکل است که بر بالای یک بلندی، خیمه‌های حسینی به شکل نیم دایره قرار دارد و در دیگر سو در کنار نهر علقمه، خیمه کوبی روز هشتم، مقدمه‌ای است برای مراسم خیل عرب عصر یازدهم محرم.. قریب یک قرن است که مردم مومن نوش آباد، چون به عصریازدهم محرم می‌رسند، حماسه رویارویی حق در برابر باطل را با شیوا‌ترین تصویر به قضاوت نسل‌ها و عصر‌ها می‌گذارند تا مباد آنکه این شعله خاموش شود.

مردم این شهر، بنا به سنت دیرین خود، درعصر یازدهم محرم، با اجرای آیین خیمه برداری، رسالت سید مظلومان عالم را بلند‌تر از هر زمان فریاد می‌کنند، که حیات، جزعقیده و جهاد نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز