خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه انجمن‌های علوم کشاورزی و منابع طبیعی در گفتگو با ایلنا:

مجبور به واردات سیب‌زمینی آلوده شدیم / کشت میگو را به نابودی کشاندیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۷۴۶

مادر سال ۸۳ با تعرفه ۱۵۰ درصدی در زمینه واردات شکر خودکفا بودیم، ولی در ۸ سال گذشته با واردات بیش از ۸ میلیون تن شکر شاهد بیکاری چغندرکاران وتعطیلی انبوه کارخانجات قند بودیم.

در سالهای دولت احمدی نژاد مجبور به واردات سیب زمینی آلوده به خاک، از پاکستان شدیم، کشت میگو را به نابودی کشاندیم و رکورد ۴.۱ میلیارد دوز واکسن و سرم تولیدی موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در سال ۸۳ را در انتهای کار دولت دهم به نصف رساندیم.

بهزاد قره یاضی رئیس اتحادیه انجمن‌های علوم کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا ضمن کالبد شکافی وضعیت تولیدات کشاورزی طی ۸ سال گذشته، به ارایه راهکارهایی برای ترمیم و بهبود نابسامانی‌های کشاورزی طی سال‌های اخیر پرداخته و اظهار داشت: طی ۸ سال گذشته تمامی زیرساخت‌های کشاورزی بویژه پژوهش، آموزش، ترویج استفاده از فناوری‌های نو و شایسته سالاری به تمسخر گرفته شد و دانایی ستیزی به اوج خود رسید.

وی با اشاره به افزایش بیش از ۴۰۰ درصدی واردات محصولات کشاورزی در دولت گذشته افزود: با وجودی که وزیر کشاورزی دولت اصلاحات هیچ وعده‌ای در زمینه خودکفایی محصولات کشاورزی نداده بود وضعیت تولید، صادرات و واردات در محصولات کشاورزی بسیار بهتر از زمانی بود که اسکندری وزیر کشاورزی دولت احمدی نژاد شعار خودکفایی را سر داد.

جهش واردات محصولات کشاورزی در دولت احمدی نژاد

قره یاضی تصریح کرد: در سال ۸۴ با روی کار آمدن دولت احمدی نژاد میزان واردات به زیان تولید ملی جهش نجومی پیدا کرد؛ واردات ۱۶ میلیاردی محصولات کشاورزی در زمان وزارت اسکندری و خلیلیان دلیل این مدعاست و این در حالی است که قبل از آن واردات گندم و بسیاری از محصولات استراتژیک دیگر مثل سیب‌زمینی و حبوبات قطع شده بود.

وی همچنین در مقایسه واردات شکر در زمان دولت قبلی و زمان قبل از آن گفت: در حالی که در سال ۸۳ با وضع تعرفه ۱۵۰ درصدی در زمینه واردات شکر خودکفا بودیم طی ۸ سال گذشته بیش از ۸ میلیون تن شکر وارد کشور شد که بیکاری چغندرکاران وتعطیلی انبوه کارخانجات قند را بدنبال داشت.

انتصاب مدیران نالایق، کشاورزی را سال‌ها به عقب راند

وی با اشاره به پرونده‌سازی برای پژوهشگران، منتقدان و پیش کسوتان و تخریب تحیرآور تشکل‌ها و انجمن‌های علمی در دولت گذشته افزود: تغییرات پیاپی و ناشایسته سالاری در مدیریت سازمان‌هایی مثل شیلات و انتصاب فرد غیر متخصصی چون علی‌آبادی در این سازمان مشکلات عدیده‌ای را به سازمان‌های تابعه وزارت جهاد کشاورزی تحمیل کرد.

این کارشناس مسایل اقتصادی در ادامه از تداوم استفاده از مدیران نالایق زمان احمدی نژاد در دولت کنونی انتقاد و تاکید کرد: دولت تدبیر و امید باید بدور از دسته بندی و جناح بازی، نیروهای اصیل، با تجربه و تحول خواه نظام را برای سازندگی و تعالی بخش کشاورزی بکار گیرد.

وی همچنین بر لزوم همکاری با انجمن های علمی و تشکل های غیر دولتی تاکید و اذعان کرد: قطعا تشکل‌ها راه‌های برون رفت از مشکلات و چالش‌های کنونی کشاورزی کشور را بهتر می‌دانند و راهکارهای مناسبی را ارایه می‌کنند.

وی افزود: تامین بذر جز از طریق تقویت پژوهش در کشاورزی امکان پذیر نیست و در این راستا بذرها باید متناسب با هر کشت، منطقه و نیاز خاص فنی و فرآوری ویژگی‌های متفاوتی داشته باشد و این امر نیازمند زمان، هزینه و مدیریت آگاه است.

رئیس اتحادیه انجمن‌های علوم کشاورزی و منابع طبیعی بر ضرورت استفاده از فناوری‌های نو برای افزایش بهره‌وری و کاهش نیاز به سموم و کود شیمیایی و افزایش مقاومت و بهبود کیفیت و طعم، تحمل تنش محیطی مثل خشکی درمجموعه وزارت کشاورزی تاکید کرد.

لزوم توجه ویژه به واردات مجازی آب

وی با اشاره به اینکه همه ارکان، معاونت و سازمان ها باید توسعه فناوری های نو و افزایش بهره وری بر مبنای کاهش مصرف را مدنظر قرار دهند ادامه داد: تقویت مشارکت مردمی در تصمیم سازی ها، توجه ویژه به صنایع تبدیلی، تامین حقابه زیست محیطی و عدم وارد کردن فشار به آبهای زیر زمینی ممنوعیت صادرات محصولاتی مثل هندوانه که تولید آنها به آب فراوان نیاز دارد، جایگزینی محصولات کم نیاز به آب به جای مصرف کننده آب، واردات چوب به جای بهره برداری از جنگل ها و مراتع، توجه به واردات مجازی آب، توجه ویژه به کاهش ضایعات پیش از برداشت، استفاده از نانو و بیوتکنولوژی، استفاده ازمحصولات تراریخته برای کاهش مصرف سموم شیمیایی و افزایش کیفی و کمی محصول باید در صدر اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز