خبرگزاری کار ایران

علی جنتی:

پارازیت و ممانعت از نصب دیش‌ها نمی‌تواند مانع دسترسی آزاد به اطلاعات رابگیرد

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۳۶۶

امروز فناوری اطلاعات نقشی اساسی و پایه‌ای در توسعه کشور‌ها دارد و بیشتر کشورهای پیشرفته‌ای که از این فناوری استفاده می‌کنند؛ آثار عظیم آن را در توسعه و رشد تولید ناخالص ملی کشور خودشان مشاهده می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در جهان امروز انتقال آزاد اطلاعات به راحتی صورت می‌گیرد و ما چاره‌ای جز تسهیل این انتقال نداریم بر حل مشکلات حوزه فناوری اطلاعات با همکاری تشکل‌های بخش خصوصی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی جنتی در نشست فعالان رسانه‌های دیجیتال با بیان اینکه چاره‌ای جز پرداختن به تولیدات بامحتوا نداریم، افزود: باید تولید محتوایی رسانه‌های دیجیتال را غنی کرد و با استفاده از فرهنگ بومی و ملی در این حوزه، علاوه بر پاسداری از اطلاعات اخبار، از فرهنگ کشور نیز پاسداری کنیم.

وی ادامه داد: طبق بیانانات مقام معظم رهبری اگر در این کارزار به تولیدات محتوایی بپردازیم، هیچ زمانی زیان نخواهیم دید و به طور قطع در این مراحل نیز موفق و پیروز خواهیم شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز فناوری اطلاعات نقشی اساسی و پایه‌ای در توسعه کشور‌ها دارد و بیشتر کشورهای پیشرفته‌ای که از این فناوری استفاده می‌کنند آثار عظیم آن را در توسعه و رشد تولید ناخالص ملی کشور خودشان مشاهده می‌کنند.

جنتی ادامه داد: در جهان امروز کشوری می‌تواند اعمال سلطه کند که اطلاعات بیشتری داشته باشد و آمریکا به عنوان کشوری که بیشترین بهره را از فناوری اطلاعات دارد در کنار قدرت نظامی خود از این فناوری برای سلطه بر سایر کشور‌ها استفاده می‌کند تا جایی که حتی مکالمات سران کشورهای اروپایی را نیز شنود و اطلاعات اقتصادی، علمی و صنعتی آن‌ها را بدست می‌آورد و در جهت منافع ملی خود استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه حوزه فناوری اطلاعات و رسان‌های دیجیتال به سه بخش شامل سخت افزار، نرم افزار و محتوا تقسیم می‌شود، افزود: در بخش سخت افزار عملا نقشی نداریم و در بخش نرم افزار نیز دستاورد‌ها و پیشرفت‌های اندکی داشتیم اما در حوزه محتوا با توجه به ریشه‌ها و مایه‌های فرهنگی ملت ما، احساس می‌کنیم میدان بسیار وسیع و گسترده‌ای در برابر ما قرار دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه فرهنگ غنی، هوش و ذکاوت بالای ملت ما ایجاب می‌کند که از این فرصت بیشترین استفاده را ببریم اضافه کرد: اهمیت این حوزه به قدری است که رهبر معظم انقلاب اسلامی دستور تاسیس شورای عالی فضای مجازی را با مجموعه‌ای از وظایف و مسئولیت‌ها صادر کردند و امروز مرکز ملی فضای مجازی عهده دار اجرای مصوبات این شوراست.

جنتی افزود: البته اینکه این شورا در چند سال گذشته تا چند اندازه موفق بوده، بحثدیگری است.

وی اظهار داشت: گاهی ممکن است برخی فکر کنند هدف از تشکیل این شورا ایجاد نوعی فیلترینگ در فضای مجازی باشد اما اگر به دستور العملی که صادر شده نگاه کنیم متوجه می‌شویم که نقاط مثبت شورای عالی فضای مجازی بسیار زیاد‌تر از نقاط سلبی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: بحثمحتوا در این شورا جایگاه ویژه‌ای دارد زیرا امروز انتقال آزاد اطلاعات براحتی صورت می‌گیرد و ما هم چاره‌ای نداریم جزء اینکه این انتقال را تسهیل کنیم و نمی‌توانیم در برابر آن بایستیم و باید از آن بهره برداری کنیم.

وی گفت: فیلترینگ و سایر راه‌های دیگر نمی‌تواند جلوی دسترسی آزاد به اطلاعات و ارتباط با دهکده جهانی را بگیرد.

جنتی با بیان اینکه ما چاره‌ای جز پرداختن به تولید محتوا نداریم گفت: ایجاد پارازیت و ممانعت از نصب دیش‌ها و رسیور‌ها در حوزه شبکه‌های تلویزیونی نمی‌تواند تاثیری در شرایط ما بگذارد، باید به سمت فعالیت‌های ایجابی برویم و با تولید بهتر و جذاب‌تر بتوانیم مانع سوق جامعه به سمت تلویزیون‌های بیگانه شویم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در حوزه رسانه‌های دیجیتال باید بتوانیم تولید محتوای غنی داشته باشیم تا از فرهنگ بومی و ملی خودمان حراست و پاسداری کنیم.

به گفته جنتی، امروز ایران دارای منابع قدرتمندی در این حوزه فناوری اطلاعات است به طوری که حدود ۳۳۰ هزار شعبه بانک، یک هزار و ۲۰۰ شهر، ۳۵۰ دانشگاه و بسیاری از نهاد‌ها و سازمان‌ها با ۸۱ هزار کیلومتر فیبرنوری بین شهری و ۳۰ هزار کیلومتر فیبر نوری درون شهری به شبکه اطلاعات متصل شده‌اند.

وی گفت: هم اکنون ضریب تلفن همراه در بین جمعیت ایران به حدود ۱۳۰ درصد رسیده و از نظر ثبت دامنه، ایران در منطقه رتبه نخست و در جهان رتبه چهارم را دارد و تعداد دامنه‌های ir از مرز ۴۰۰ هزار گذشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: تشکل‌هایی که برای تولید محتوا و نشر دیجتیال ایجاد شده‌اند تا کنون ۵۰ هزار نرم افزار داخلی و خارجی را منتشر کرده‌اند و در سال گذشته حدود ۴۰۰ میلیون دلار صادرات نرم افزار داشتیم.

جنتی گفت: وزارت ارشاد به اندازه سهمی که در قانون تعیین شده وظیفه دارد با تمام توان از این حرکت حمایت و مشکلات و موانع موجود را گام به گام حل و فصل کند.

وی اظهار داشت: بخشی از مشکلات حوزه رسانه‌های دیجیتال مربوط به وزارت ارشاد است و بخشی دیگر نیاز به مصوبات دولت و قوانین مصوب مجلس دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذاری امور به بخش خصوصی را یکی از سیاست‌های اساسی دولت یازدهم خواند و گفت: ما به هیچ در این حوزه دنبال تصدی‌گری و دخالت نیستیم و فقط سیاست گذاری، حمایت و نظارت می‌کنیم.

جنتی تاکید کرد: هر جا که احساس شود بخش خصوصی می‌تواند کاری را بدون کمک دولت انجام دهد استقبال می‌کنیم و حتی حاضر هستیم برگزاری نمایشگاه و جشنواره رسانه‌های دیجیتال را به تولید کنندگان رسانه‌های دیجیتال واگذار کنیم.
وی گفت: یکی از مواردی که در برنامه‌های خود به مجلس شورای اسلامی تقدیم کردم، بحثاقتصاد حوزه فرهنگ و هنر بود و باید دلت همه تلاش خود را کند تا کسانی که در این عرصه گام نهاده‌اند با قدرت جلو بروند و روی پای خودشان بایستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: پیشنهادات که در رابطه با تاسیس بانک تخصصی در حوزه فرهنگ، بیمه تخصصی، صندوق ضمانت توسعه فعالیت‌های فرهنگی و حق مالکیت معنوی ارایه شد، مطالبات به حقی است که باید گام به گام پیش برود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز