خبرگزاری کار ایران

آسیب‌شناس درگفت‌وگو با ایلنا:

علت عمل تغییر جنسیت، فشار اجتماعی است

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۲۲۲

اگر افرادی که به اختلالات هویت جنسی دچار هستند ازسوی جامعه و پلیس پذیرفته شوند خیلی از آن‌ها حاضر به تغییرجنسیت نیستند / هرقدر ما برای این مسائل تابو قائل شویم و بگوییم در جامعه ما اصلاً از این چیز‌ها وجود ندارد مشکل حل نمی‌شود / ما عملاً می‌گوییم که این افراد درجامعه نیستند و صورت مسئله را پاک می‌کنیم.

ایلنا: یک آسیب‌شناس گفت: اگر افرادی که دچار اختلالات هویت جنسی هستند از سوی اجتماع پذیرفته شوند؛ دیگر حاضر به تغییر جنسیت نیستند.

" مصطفی اقلیما " در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در مورد افرادی که در جامعه به اختلال هویت جنسی مبتلا هستند، گفت: این افراد بیمار نیستند و هیچ مشکل روحی و روانی ندارند.

اقلیما، بزرگ‌ترین مشکل این افراد را عدم پذیرفتنشان از سوی خانواده و اطرافیان و همین طور جامعه دانست و افزود: این افراد زمانی که می‌خواهند تغییر لباس بدهند برایشان دردسر ایجاد می‌شود به طوری که وقتی با پلیس برخورد می‌کنند به آن‌ها می‌گویند زن هستیم اما وقتی نگاه می‌کنند می‌بیند که این طور نیست و مشکلاتی برای آنها ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: افراد دچار اختلال هویت جنسی تازه زمانی که از دست پلیس راحت می‌شوند بزرگ‌ترین مشکلشان خانواده و جامعه است.

اقلیما با تاکید براینکه والدین این افراد خجالت می‌کشند بگویند چنین فرزندی با اختلالات جنسی دارند، افزود: بزرگ‌ترین چالشی که در برخورد با چنین افرادی با آن مواجهیم این است که چگونه می‌شود این افراد بپذیرتد در این حالت بمانند و تغییر جنسیت ندهند و چالش بعدی فرهنگ و خصوصیات برخورد جامعه با آنهاست.

وی با اشاره به اینکه با اینگونه افراد برخورد پلیسی می‌شود، افزود: به دلیل عدم شناخت درست پلیس از مشکلات این افراد، این اشخاص که ظاهری مردانه اما خصوصیات و حالت زنانه دارند با پلیس دچار مشکل می‌شوند.

اقلیما اضافه کرد: کسی که زن هست اما لباس مردانه می‌پوشد بعداز آنکه افراد در برخورد با آنها می‌بینند که او، زن است خیلی مشکل پیدا خواهد کرد زیرا آن‌ها را برای معاینه به پزشک قانونی می‌فرستند و یک پروسه دو سه روزه در کلانتری را می‌گذرانند و فشارهای مختلفی به آن‌ها وارد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برخی به این افراد حرفهای ناجور می‌زنند و آن‌ها را اذیت می‌کنند، افزود: هنوز در جامعه مردم قبول نکرده‌اند که فردی ممکن است نمایی مردانه ولی خصوصیات و حالت زنانه داشته باشد.

این آسیب‌شناس تصریح کرد: این موضوع را خانواده و جامعه نمی‌پذیرد چه برسد به اینکه پلیس بپذیرد و وقتی که اینگونه افراد وارد بازار کار می‌شوند هیچکس به آن‌ها اجازه فعالیت نمی‌دهد.

اقلیما همچنین درمورد تغییرجنسیت افرادی که دچار اختلالات هویت جنسی هستند، گفت: ‌ افرادی که مذکر هستند و با تغییر جنسیت به مونثتبدیل می‌شوند هیچ کدام در هیچ کجای دنیا از این عمل راضی نیستند و احساس رضایت نمی‌کنند.

این آسیب‌شناس ادامه داد: وقتی که با افراد تغییر جنسیت‌ داده صحبت می‌کنیم می‌گویند وقتی که تغییر جنسیت نداده بودند احساس رضایت بیشتری داشتند.

به گفته وی؛ در ایران هم عمل تغییر جنسیت جواب نداده است و افرادی که این عمل جراحی را انجام می‌دهند مشکلاتشان چند برابر می‌شود.

اقلیما با اشاره به اینکه این‌ها به دلیل فشارهای مختلفی که ازسوی جامعه به آن‌ها وارد می‌شود می‌روند و تغییر جنسیت می‌دهند، افزود: ‌اگر جامعه و پلیس آنها را بپذیرند خیلی از آن‌ها حاضر به تغییر جنسیت نیستند زیرا می‌گویند همین گونه به زندگی ادامه می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر این افراد در جامعه پذیرفته شوند احتیاجی به عمل ندارند و این فشارهای اجتماعی است که موجب می‌شود عمل تغییر جنسیت بدهند تا بقیه دیگر اذیتشان نکنند.

اقلیما با تأکید بر اینکه هنوز در جامعه اسلامی ما این گروه از افراد پذیرفته نشده‌اند، افزود: باید در رادیو، تلویزیون و رسانه‌های جمعی در مورد این افراد صحبت بشود و صدا و سیما باید به مسائل آن‌ها بپردازد و آن‌ها را به برنامه‌های تلویزیونی بیاورد البته نه یک بار و دوبار بلکه باید به طور مداوم این اتفاق درصدا و سیما و همچنین مطبوعات رخ دهد تا این افراد و مشکلات آن‌ها به گوش و چشم مردم عادی شود.

اقلیما خاطرنشان کرد: هر چقدر ما برای این مسائل تابو قائل شویم و بگوییم در جامعه ما اصلاً از این چیز‌ها وجود ندارد، مشکل حل نمی‌شود.

این آسیب‌شناس با تاکید بر اینکه وقتی ما عملاً می‌گوییم که این افراد در جامعه نیستند درواقع صورت مسئله را پاک می‌کنیم، افزود: ‌وضعیت به گونه‌ای شده که کسی جرأت نمی‌کند بگوید من دچار اختلال هویت جنسیتی هستم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز