خبرگزاری کار ایران

با برگزاری اجلاس شورای‌عالی مهاجران؛

نمایندگان‌ فرهنگی‌ - ورزشی مهاجران افغان در ایران تجلیل شدند

کد خبر : ۱۱۶۷۶۲

همزمان با تشکیل نخستین اجلاس شورای‌عالی فرهنگی ورزشی مهاجرین افغانی در ایران، از نمایندگان و پیشکسوتان ورزش مهاجران کشور افغانستان در فرهنگ سرای بهمن تجلیل شد.

همزمان با تشکیل نخستین اجلاس شورای‌عالی فرهنگی - ورزشی مهاجرین افغانی در ایران، از نمایندگان و پیشکسوتان ورزش مهاجرین افغان در فرهنگسرای بهمن تجلیل شد.

به گزارش ایلنا، در این نشست یک روزه که در سالن ۳۵۰ نفره «نغمه» فرهنگسرای بهمن برگزار شد، شمار کثیری از مدیران فرهنگی، نمایندگان سفارت افغانستان و پیشکسوتان ورزشی مهاجران افغانی در ایران در کنار برخی هنرمندان و چهره‌های برجسته کشورمان حضور داشتند.

ملاجعفری معاون اداره کل تربیت‌بدنی استان تهران، محمود رستگار رییس کمیته آموزش هیات ورزش‌های رزمی استان تهران، فرهاد امیریان مربی تیم ملی فوتبال معلولان ایران، حیدر بهرامی‌نژاد رییس و بنیانگذار سبک کونگ‌فو توتای‌ما، علی خدایی رئیس سبک پاور کیک‌بوکسینگ و شماری دیگر از مسئولین ورزشی ایران، برخی از مهمانان ویژه این مراسم بودند.

گام اولیه تشکیل «شورای‌عالی ورزش مهاجرین افغانستان مقیم ایران» که به منظور انسجام و مدیریت فعالیت‌های ورزشی مهاجرین افغانی مقیم ایران صورت گرفت به درخواست ظاهر اغبر رییس کمیته المپیک افغانستان، در اوایل بهمن‌ماه ۱۳۹۱طی سفری رسمی به تهران و طی بازدید از فعالیت‌های ورزشی جمعیت کثیری از مهاجرین افغانی برداشته شد.

در طی این حرکت ظاهر اغبر از پیشکسوتان و دست اندرکاران ورزشی مهاجر خواست تا با برگزاری انتخابات آزاد بین ورزشکاران در هر رشته نمایندگانی به عنوان مسئولین به شورای مذکور معرفی شوند. پس از مدت ۸ ماه و به واسطه اعلان فراخوان انتخابات مذکور با نظارت رایزن فرهنگی سفارت افغانستان در تهران برگزار شد و نمایندگانی متشکل از ورزشکاران مهاجر افغان در۵۰ رشته و سبک‌های متنوع ورزشی تعیین شدند.

معصومه محمدی نماینده جامعه ورزش بانوان مهاجر افغانی در این مراسم ضمن قدردانی از مسئولین برگزاری این نشست انتخاباتی درباره حضور گسترده بانوان در فعالیت‌های ورزشی سخنرانی و از ریاست کمیته ملی المپیک افغانستان به خاطر توجه و حمایت از ورزشکاران مهاجر تشکر و قدردانی کرد.

همچنین همایون اردلان دبیر فدراسیون بوکس ایران از دیگر میهمانان ایرانی این محفل بود که در این مراسم با اشاره به قدمت همکاری با ورزشکاران مهاجر افغانی در طول چند دهه حضور درایران گفت: از اینکه در جمع ورزشکاران مهاجر کشور دوست و همسایه افغانستان هستم، خرسندم و امیدوارم این‌گونه برنامه‌های ورزشی همگام با برقراری مناسبات فرهنگی به تعالی سلامت مردم دو کشور منجر شده و اثرات مثبت و ارزشمند در پی داشته باشد.

حسین یاریار مدیر تیم فوتبال هنرمندان کشورمان از دیگر میهمانان این برنامه بود که وی نیز با بیان سوابق تاریخی و فرهنگی دو کشور ایران و افغانستان ابراز امیدواری کرد پس از تشکیل این نشست به عنوان نخستین اجلاس شورای‌عالی ورزش مهاجرین، انشاا… شاهد روند رو به رشد ورزش در بین مهاجرین افغان در جهت بسط ارتباطات فرهنگی ورزشی خواهیم بود.

علیرضا نوری رئیس سبک کیک بوکسیگ به عنوان سخنران بعدی گفت: ورزشکاران افغانستان ثابت کرده‌اند کمتر ازکشورهای دیگر نیستند و هر چقدر همکاری بین دو کشور ایران و افغانستان بیشتر و بهتر شود افتخارات هم بیشتر می‌شود.

خانعلی هدایت رئیس شورای مرکزی ورزش مهاجرین نیز به عنوان آخرین سخنران پس از ارائه گزارشی درباره نحوه برگزاری انتخابات گفت: با تشکیل شورای عالی ورزش مهاجرین، می‌توانیم بهتر ازگذشته امور ورزشی مهاجرین را هماهنگ و برنامه ریزی کنیم. وی همچنین از ظاهر اغبر رییس کمیته ملی المپیک و امیری رایزن فرهنگی سفارت افغانستان در تهران، به خاطرحمایت‌ها و تلاش‌های بی‌دریغ‌شان از تشکیل شورای‌عالی ورزش مهاجرین تشکر کرد.

در حاشیه این نشست؛ خانم قاسمی و آقای مهردادی دو مجری توانای افغانی هنرنمایی کردند. همچنین هنرمندان مطرح افغانستان نظیر استاد عارف‌جعفری، استاد ضرغام و کبیر معصومی با اجرای سرودهای بسیار زیبا زینت بخش این مراسم بودند.

قنبرعلی تابش شاعر برجسته افغانی با اشاره به حفظ هویت فرهنگی به ویژه در بین نسل جوان خاطر نشان کرد: اگرچه هدف از ورزش قوی و قدرتمند شدن است ولی قوی و قدرتمند شدن تنها مربوط به جسم و روح نیست و ما باید به امور هویتی و معنوی هم توجه کنیم.

این شاعر افغان در پایان قطعه شعر بسیار زیبایی را در ارتباط با افغانستان و فراموش نکردن هویت فرهنگی و ملی سرود که مورد تشویق و استقبال حضار ایرانی و افغانی حاضر در این نشست قرار گرفت.

در پایان و پس از اعلام اسامی نمایندگان منتخب مهاجرین افغان در رشته‌های مختلف ورزشی توسط مجریان از آنها تجلیل شایسته به عمل آمد.

این مراسم با تلاش شورای مرکزی ورزش مهاجرین و با همکاری ریاست فرهنگسرای بهمن و مجمع فرهنگی دانشجویان افغانستان(فدا) برگزار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز