خبرگزاری کار ایران

ششمین هفت نگاه با فروش ۵۰ اثر افتتاح شد،

لیلی گلستان: بیش از همیشه حالمان خوب است

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۲۴۹

مدیران تجسمی دولتهای گذشته تمایلی به دیدار از رویداد‌های پیشروی جامعه تجسمی نداشتند.

ایلنا: هفت نگاه ششم عصر پنجشنبه، دوم آبان در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد و برای نخستین بار معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این رویداد حضور یافت

به گزارش ایلنا در مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه «هفت نگاه» علی مراد خانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اهمیت حراج‌های تجسمی اشاره کرد و گفت: بخش فروش آثار تجسمی یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که زمینه کار بر روی آن زیاد است و باید در این بخش برنامه‌های متعددی را پیش بگیریم تا آثار هنری در آتلیه‌های هنرمندان خاک نخورند، باید این آثار به خانه‌های مردم راه پیدا کنند.
وی افزود: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با توجه به اهمیت موضوع اقتصاد هنر؛ مهندس مرتضی کاظمی بعنوان مشاور اقتصاد فرهنگ و هنر مامور رونق بخشیدن بخش اقتصاد هنر کرده‌اند و با توجه به اینکه تاکنون در این بخش برنامه خاصی به مرحله اجرا نرسیده است، باید مسیر مناسب و خوبی را برای رونق بخشیدن به این بخش پیدا کنیم.
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در بخش دیگر سخنانش با اشاره به بحثمالیاتی در بخش هنر گفت: برای رونق بخشیدن به بخش اقتصاد هنر باید، موضوع معافیت مالیاتی این بخش سرو سامان بگیرد.
او در بخش دیگر سخنانش به کم کاری موزه هنرهای معاصر تهران در سال اخیراشاره کرد و گفت: بزودی نیز بخشی از مشکلات موزه هنرهای معاصر تهران سروسامان خواهد گرفت و صحبت‌هایی نیز برای فراهم کردن فضایی برای مبادلات آثار هنری با سایر کشور‌ها انجام داده‌ایم که بزودی به تفصیل در این خصوص سخن خواهیم گفت.
مرادخانی به خاطره یک دیدار با محمد احصایی در سال ۱۳۷۸ اشاره کرد و گفت: یک رور محمد احصایی را دیدم و به من گفت که دستش درد می‌کند و کلا از وضعیت فروش آثار هنری که بازاری نداشت ناراحت بود و به صراحت به من گفت مرادخانی کاری بکن که کسی اثری بخرد. چندی نگذشت که اتفاقاتی در عرصه بین‌المللی برای هنرهای تجسمی رخ داد و هنر تجسمی ایران نیز مورد توجه قرار گرفت و اتفاقا آثاری از محمد احصایی هم با قیمت خوبی به فروش رفت.
وی ادامه داد: دوباره محمد احصایی را دیدم و از او حال عمومی و دستش را پرسیدم گفت: پس از آن ماجرا همه آمدند و حتی سرمشق‌های من را بردند و اتفاقی اساسی برای فروش آثارم رقم خورد و آن قدر حال عمومی‌ام خوب شد که دیگر درد دستم را فراموش کرده‌ام.
مرادخانی با اشاره به پیشینه خوب «هفت نگاه» گفت: باید از تجربیات «هفت نگاه» برای سر و سامان دادن حراج‌های بزرگ بهره بگیریم و شرایطی را برای بهبود اقتصاد هنر رقم بزنیم چرا که مهم‌ترین بخش خلق اثر هنری معطوف به بازار فروش آن می‌شود و باید در این زمینه نیز در عرصه بین‌المللی تاثیرگذار باشیم. ‌‌ همان طور که آثار هنرمندان ایرانی در چند سال اخیر توانسته‌اند در عرصه بین المللی نگاه‌ها را به سمت کشور ما معطوف کنند.
مراد خانی در پایان از لیلی گلستان به عنوان یکی از تاثیرگذار‌ترین مدیران گالری‌های ایران یاد کرد که سهم بسزایی در شناساندن هنرهای تجسمی به اقشار مختلف جامعه داشته است.
لیلی گلستان، سخنگوی هفت نگاه و مدیرگالری گلستان در مورد برگزاری ششمین دوره هفت نگاه گفت: در انتخاب آثار ششمین دوره هفت نگاه سخت گیری زیادی شده اما با وجود این سخت گیری بدلیل استقبال زیاد هنرمندان از این رویداد، ۳۰۰ اثر از ۳۰۰ هنرمند به نمایش گذاشته شده است.
او اضافه کرد: در طول شش دوره برگزاری هفت نگاه تا به حال سابقه نداشته که در ساعات اولیه این تعداد اثر فروش رفته باشد، در روز افتتاحیه شاهد استقبال بسیار خوبی از مخاطبان بوده‌ایم، مجموعه داران و خریداران آثار هنری از ساعاتی قبل از افتتاحیه برای بازدید از نمایشگاه آمدند. استقبال شایان توجه مخاطبان از این نمایشگاه اتفاق مهمی برای جامعه تجسمی ایران و اقتصاد هنر محسوب می‌شود.
مدیر گالری گلستان در مورد حضور علی مراد خانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ششمین نمایشگاه هفت نگاه گفت: ما بسیار خوشحال هستیم که معاون هنری وزارت ارشاد از این نمایشگاه بازدید بعمل آورده و حضور وی در این دوره هفت نگاه موجب پشت گرمی ماست بنابراین ما با خیال راحت و اطمینان خاطر ششمین دوره هفت نگاه را آغاز کردیم. حضور نماینده‌ای از دولت باعثشده بیش از همیشه حالمان خوب باشد.
او در عین حال تصریح کرد: تا پیش از این در سالهای گذشته ما نه از نماینده دولت برای حضور در هفت نگاه دعوت کرده بودیم و نه مدیران تجسمی دولت گذشته تمایلی به دیدار از رویداد‌های پیشروی جامعه تجسمی داشتند.
علی شیرازی هنرمند صاحب سبک نقاشی خط که در حراجی‌های بین المللی حائز رکورد‌های جالب توجه شده است، تک اثری با فرم دایره‌ای از سوره مبارکه حمد را ارائه کرده بود که در‌‌ همان شب افتتاحیه به قیمت ۴۵ میلیون تومان به فروش رسید، او درباره هفت نگاه گفت: چهارمین دوره است که در هفت نگاه شرکت دارم. همیشه این گروه را ستایش می‌کنم زیرا شش خانم فرهیخته و با تجربه در زمینه گالری داری از سال ۸۵ با همکاری و تلاش هفت نگاه را برگزار می‌کنند. هر سال شاهد آن هستیم که استقبال مخاطبان، هنرمندان و خریداران آثار هنری از این رویداد بیشتر می‌شود. من بعنوان یک هنرمند قدردان زحمات چنین افرادی هستم که در زمینه اقتصاد هنر و معرفی آن کوشا هستند.
وی در مورد اثری که در هفت نگاه ششم ارائه داده است تصریح کرد: این اثر متعلق به مجموعه آثار «سیاه و سفید» من می‌باشد که در سال ۹۱ اجرا شده و لکه‌های رنگی به آن اضافه شده است.
او سطح آثار در ششمین دوره هفت نگاه را بالا دانست و گفت: سطح کار‌ها نسبت به دوره‌های پیشین بهتر شده است. در این نمایشگاه نظاره گر آثار جوانان در کنار آثار پیشکسوتان هستیم زیرا یکی از دغدغه‌های هفت نگاه معرفی آثار جوانان هنرمند است لذا باید آثار پیشکسوتان و جوانان را در کنار هم رصد کرد.
سیف الله پویا راد مدیر جشنواره تجسمی دامون فر و از مجموعه داران هنری از بازدید کنندگان این رویداد بود، او در مورد ششمین نمایشگاه هفت نگاه گفت: در هفت نگاه ششم شاهد آثار ارزشمندی از لحاظ سطح کیفی هستیم. در بین آثار طیف‌های مختلف هنری دیده می‌شود. آثار با تکنیک بسیار بالایی عرضه شده‌اند و دربرگیرنده ایده‌های نویی هستند که تعمق یافته‌اند و از حالت شعاری بیرون آمده‌اند.
او در مورد تاثیر فروش آثار هنری «هفت نگاه» دربهبود اقتصاد هنر گفت: اقتصاد گوشه‌ای از زندگی همه ماست. وقتی یک اقتصاد خوب حرکت کند می‌تواند به همراه خودش رونق زیادی به تمامی کار‌ها اعم از تولیدی و غیر تولیدی دهد، در این زمینه باید سپاسگزار دکترعلیرضا سمیع آذر باشیم که با بردن آثار هنرمندان ایرانی به حراج کریستیز و برگزاری حراج تهران که چندی پیش دومین دوره آن را شاهد بودیم رونق زیادی در فروش آثار هنری بوجود آوردند. این رونق از لحاظ اقتصادی تا اندازه زیادی می‌تواند به زندگی هنرمندان کمک کند که دیگر مانند زمانهای گذشته محبوس زندگی خود نباشند برای مثال می‌توان ونگوگ را نام برد که زندگی محقرانه‌ای از نظر اقتصادی داشت اما آثارش امروز ارزش میلیاردی دارد.
محمدابراهیم جعفری نقاش پیشکسوت طی سخنانی هفت نگاه را حاصل تلاش شش زن از گالری‌داران کشور عنوان کرد و گفت: این زنان علاوه بر اینکه مدیر گالری هستند، هنرمند، صاحب نگاه و نویسنده‌اند. این نمایشگاه برآیند انرژی و زحماتی است که آن‌ها برای برگزاری آن در طول این سال‌ها کشیدند.
او با اشاره به اینکه هنر معاصرهم از دورن و هم از برون می‌جوشد، گفت: ما در این نمایشگاه هم شاهد آثاری هستیم که از درون و هم از برون می‌جوشند. وقتی هنر از درون می‌جوشد که به اوج خود رسیده باشد. یک اثر هنری باید به گونه‌ای باشد که با نگاه به آن پی به رموز هنرمند ببریم.
او با اشاره به آنکه فروش آثار هنری در ششمین هفت نگاه می‌تواند موجب بهبود اقتصاد هنر شود گفت: در هفت نگاه ششم شاهد فروش آثار پیشکسوتان هستیم همین امر موجب می‌شود تا هنرمندانی که سن و سالی از آن‌ها گذشته خوشحال شوند زیرا متوجه آن می‌شوند که مخاطبان قدر و ارزش آثارشان را می‌فه‌مند.
پری یوش گنجی نقاش پیشکسوت از دیگر بازدید کنندگان هفت نگاه ششم بود، او در مورد این رویداد گفت: آثار ارائه شده در این دوره هفت نگاه از سطح بالایی برخوردار است و از نظر من هفت نگاه ششم منسجم‌تر از دوره‌های پیش برگزار شده است. آثار هنرمندان در دو گالری فرهنگسرای نیاوران و در طبقات مختلف به خوبی چینش شده است.
عنایت الله نظری نوری هنرمند پیشکسوت با اثرکالیگرافی با عنوان «درود» با تم رنگی آبی و طلایی در این نمایشگاه حضور دارد، او در مورد هفت نگاه گفت: این هفت گالری با برگزاری نمایشگاه هفت نگاه در راه اشاعه و اعتلای هنر ایران حرکت می‌کنند. مشخص است که پشت دعوت آن‌ها از هنرمندان و دوستداران هنر زحمت عظیم و همت زیادی گذاشته شده است. در نمایشگاه هفت نگاه که جنبه فروش آثار نیز مورد توجه است، هنرمندان خود را پیدا می‌کنند و می‌توانند ایده بگیرند و قوی‌تر عمل کنند. نمایشگاه هفت نگاه در واقع مانند یک بینال است، دست اندرکاران برگزاری آن هر ساله سعی در بهتر برگزار کردن آن را دارند.
شایان ذکر است در شب افتتاحیه هفت نگاه ششم ۵۰ نقاشی، مجسمه و چاپ دستی به فروش رسید که گویا اقبال فروش بر روی آثار بزرگان و پیشکسوتان متمرکز بود چنانکه دو اثر از سهراب سپهری، سید محمد احصایی، آیدین آغداشلو، علی شیرازی، حسین خسرو جردی، فرشید مثقالی، رضا یحیایی، ایراهیم جعفری، رضا بانگیز، نیکزاد نجومی و… و از جوانان آثاری از حسین چراغچی، نزار موسوی نیا، راشین قربی و… به فروش رسید.
ششمین دوره هفت نگاه با حضور ۳۰۰ هنرمند از چهار نسل هنر معاصر ایران در فرهنگسرای نیاوران برپاست که در آن حضور توامان آثار زنده یادان هانیبال الخاص، ایرج کریمخان زند… اساتید بزرگی مثل پرویز کلانتری، محمد احصایی، آیدین آغداشلو… علی شیرازی، صداقت جباری، نیکزاد نجومی، گیزلا وارگا سینایی، نیلوفر قادری‌نژاد… تا جوان ترهایی نظیر بهنوش فروتن، علیرضا سعادتمند، فریش البرز کوه، آتوسا وحدانی، مهروز بلادی و… به روی دیوار رفته است.
شایان ذکر است ششمین نمایشگاه هفت نگاه تا ۱۳ آبان ماه از ساعت ۱۰ صبح تا ۷ بعدازظهر در گالری‌های فرهنگسرای نیاوران واقع در انتهای خیابان پاسداران، رو به روی پارک نیاوران دایر است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز