خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد:

آیا یارانه‌ها، هدفمند می‌شوند؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۷۵۹

تاکنون توزیع یارانه به همه اقشار جامعه چیزی جز تورم و گرانی به‌دنبال نداشته است، دولت باید برای اجرای صحیح هدفمندی ابتدا سهم تولید از منابع حاصل از حذف یارانه‌های انرژی را لحاظ کند، بنابراین اگر یارانه ۳ دهک حذف شده به بخش تولید و کشاورزان اختصاص یابد یارانه‌ها هدفمند شده و در خدمت تولید قرار می گیرد.

اجرای فاز دوم یارانه‌ها و حذف ۳ دهک از یارانه‌ بگیرهای کشور چندی است از یک سو دغدغه مردم و بررسی ابعاد این طرح از طرف رسانه‌ها و کارشناس اقتصادی از سوی دیگر شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، از اجرای هدفمندی یارانه‌ها سه سال می‌گذرد، اجرای این طرح در همان ابتدا به اذعان بسیاری به‌صورت غیرکارشناسی بود و دهک‌بندی مردم جزو اولویتها قرار نگرفت، همین امر باعثشد به دلیل اشتباهات محاسباتی و اطلاعات ناقص، یارانه‌ها به‌صورت مساوی به همه اقشار جامعه تخصیص یافت بدون اینکه ردیف بودجه‌ خاصی تعریف شود و عواقب افزایش نقدینگی در کشور پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شود.

این موضوع به همین جا ختم نشد و با در نظر نگرفتن یارانه تولید با وجود وعده پرداخت، مشکلات تولید در کشور روز افزون شد و تولیدی‌ها یک به یک اعلام برشکستگی کردند و مردم نیز با وجود دریافت مبلغ ماهانه دولت به دلیل گران شدن کالا قدرت مالی اولیه خود را از دست دادند.

با روی کار آمدن دولت یازدهم و وعده قانونمند کردن طرح هدفمندی یارانه‌ها، ‌ در همین راستا هر روز خبرهایی از سوی رسانه‌ها از حذف ۳دهک از یارانه بگیرها تا افزایش حاملهای‌ انرژی جهت کسری بودجه منتشر می‌شود که هر کدام حاشیه‌ها و مواضعی را درپی داشتند.

یارانه‌های ۳ دهک از مردم باید به کشاورزان برسد

بهزاد قره‌یاضی کارشناس مسایل اقتصادی در همین راستا درگفت‌وگو با خبرنگار به ایلنا گفت: روش اجرای دولت گذشته برای هدفمند کردن یارانه‌ها مغایر قانون و از نظر اقتصادی غیر قابل پذیرش بود چرا که یارانه‌ها نه تنها هدفمند نشد بلکه به جای حذف، افزایش یافت.

وی ادامه می‌دهد: چرا باید کسی که مصرف کننده صرف است و با اتومبیل پورشه هنرنمایی می‌کند با کشاورزی که تولید کننده است به یک میزان یارانه دریافت کند؟

قره‌یاضی یکسان بودن میزان یارانه دریافتی مردم عادی و مصرف کننده مرفه را در دولت گذشته ضد برنامه‌ریزی قبلی و غیرقانونی دانست و گفت: هدف طرح هدفمندی یارانه‌ها در واقع کمک‌رسانی به دهک‌های پایینی است که با حذف یارانه دچار آسیب می‌شوند.

وی حذف ۳ دهک از دریافت یارانه را گامی مثبت در هدفمند شدن اصولی یارانه‌ها عنوان کرد و افزود: تاکنون توزیع یارانه به همه اقشار جامعه چیزی جز تورم و گرانی به‌دنبال نداشته است، دولت باید برای اجرای صحیح هدفمندی ابتدا سهم تولید از منابع حاصل از حذف یارانه‌های انرژی را لحاظ کند، بنابراین اگر یارانه ۳ دهک حذف شده به بخش تولید و کشاورزان اختصاص یابد یارانه‌ها هدفمند شده و در خدمت تولید قرار می گیرد.

این کارشناس اقتصادی افزود: حذف یارانه دهک‌های بالای جامعه نقدینگی را جمع کرده، قیمت‌ها را کاهش می‌دهد، تولید داخلی رونق داده و بهره‌وری را افزایش خواهد داد

گفتنی است، با تمام این تفاسیر و آنگونه که از ظواهر امر بر می‌آید قرار بر این است که فاز دوم طی سال جاری اجرا نشود، مسوولین کارگروه ویژه‌ای برای شناسایی خانوارها تعیین کرده‌اند و مردم همچنان در انتظار اجرای صحیح قوانین، کاهش نرخ تورم، و بهبود اوضاع اقتصادی در سال حماسه اقتصادی هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز