خبرگزاری کار ایران

شورای عالی تهیه کنندگان سینما اعلام کرد:

جمال شورجه مسئول بخش مهمی از نابسامانی‌ها در سینماست

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۵۶۸

شورجه تا دیروز خانه سینما را جاسوس‌خانه می‌دانست اما امروز می‌خواهد عضو خانه سینما شود / همکاران و دوستان شورجه باعثشدند تا نزدیک به دو سال جمعی نزدیک به یکصدو پنجاه تهیه کننده عضو شورایعالی تهیه‌کنندگان عملاً ممنوع الکارشوند.

ایلنا: شورای عالی تهیه کنندگان سینمای ایران با انتشار بیانیه‌ای؛ دیدیگاه‌های خود را درباره عضویت جمال شورجه در شورای پروانه ساخت و همچنین نظرات وی درباره مجمع عمومی خانه سینما اعلام کرد.

به گزارش ایلنا، متن این بیانیه بدین شرح است:

آقای جمال شورجه پیرامون مجمع عمومی خانه سینما و حضور نمایندگان شورایعالی تهیه کنندگان سخنانی بیان داشته‌اند. از آنجا که ایشان مدتی است نقش سخنگوی غیررسمی مسئولان سینمائی دولت دهم را برعهده دارند چند نکته خالی از لطف نیست:
۱ - مجمع عمومی خانه سینما با حضور ۲۸ صنف از ۲۹ صنف عضو خانه سینما تشکیل شد. نمایندگان شورایعالی تهیه کنندگان سینمای ایران نیز به عنوان عضو رسمی خانه سینما و همچون دیگر اصناف به دعوت رسمی رئیس هیات مدیره در این مجمع حضور داشتند.
۲ - در این نشست دو نماینده از سوی شورایعالی تهیه کنندگان حضور داشت که یکی از این نمایندگان با اتفاق آرا به عنوان رئیس مجمع عمومی خانه سینما انتخاب شد.
۳ - علیرغم اینکه بعید است آقای شورجه بخواهند متوجه این نکته کلیدی بشوند، اما، مجمع عمومی خانه سینما باید براساس اساسنامه موجود تشکیل می‌شد. اساسنامه پیشنهادی هیات هفت نفره نیز در دستور بررسی و تصویب بود. بنظر می‌رسد کسانی بدشان نمی‌آمد که با ورود به جزئیات، اساسنامه به نتیجه مطلوب نمی‌رسید، اما، مجمع عمومی با هوشیاری متوجه شیطنت برخی در خارج از خانه سینما بود و علیرغم اما و اگرهای موجود در اساسنامه برای کُند کردن تیغ برخی یکجا اساسنامه را تصویب کرد و به هیات مدیره ماموریت داد تا طی تشریفات قانونی و انجام مراحل ثبت را پیگیری نماید.
۴ - شورایعالی در دو سال گذشته انتظار داشت شما که همیشه نقش آدم‌های مثبت را بازی می‌کنید به همکارانتان درجامعه صنفی توصیه می‌کردید که مدارک پروانه فیلمسازی علاوه بر «اتحادیه ۲» در ارشاد هم دریافت شود تا نزدیک به دو سال جمعی نزدیک به یکصدو پنجاه تهیه کننده عضو شورایعالی تهیه کنندگان عملاً ممنوع الکار نشوند. با اینکه شورایعالی به همکاران توصیه کرده بود که فارغ از عدم مشروعیت «اتحادیه ۲» می‌توانند جهت دریافت پروانه فیلمسازی مراجعه کنند، با این همه جمعی قابل توجه حاضر به دریافت پروانه ساخت از طریق «اتحادیه ۲» نشدند.
۵ - همانگونه که مطلع هستید جامعه صنفی تهیه کنندگان از طریق ماده ده احزاب در وزارت کشور رسمیت یافته است. به زبان ساده‌تر اینجامعه علیرغم با خود داشتن واژه صنفی، در حقیقت «حزب» است.
۶ - بد نیست بدانید که اصناف در کشور یکپارچه هستند و از هر صنف صرفاً یک تشکیلات وجود دارد، اما احزاب نه، اگر دیگر تهیه کنندگان نیز تمایل داشته باشند می‌توانند با نامی دیگر براساس قانون ماده ده احزاب به عنوان حزب عضو شوند. فقط کافیست که اسمشان با اسم ثبت شده یکی نباشد. اگر ماده ده احزاب فقط یک حزب با یک انجمن را ثبت می‌کرد، قطعاً ما بیشتر از انگشتان دست حزب و انجمن حزبی نداشتیم. اما هر تفکری می‌تواند دست به چنین اقدامی بزند و این به معنی غیرقانونی بودن دیگران نیست. مزید اطلاع شما و همفکرانتان همزمان با تاسیس اتحادیه تهیه کنندگان سینمای ایران در سال ۱۳۷۶ برخی از اعضای شورای مرکزی تمایل داشتند که اتحادیه را براساس ماده ده احزاب ثبت کنند. اما بعد از بحث‌های متعدد بدلیل اینکه این گونه ثبت شکل «حزب» بخود می‌گرفت از این تصمیم منصرف شدند.
۷ - شورایعالی تهیه کنندگان به عنوان یکی از اصناف خانه سینما و براساس مصوبه مجمع عمومی قانونی است. البته شورایعالی تهیه کنندگان حزب نیست و ما داعیه «صنف» را داریم. ضمن اینکه شورایعالی بر اساس نامه شماره ۵۶۵ / ش ارائه شده به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است.
۸ - ضمن تاکید مجدد و بر خلاف نظر آقای شورجه در مجمع عمومی فوق العاده هفته گذشته خانه سینما از هر صنف دو نفر حضور داشتند و نه یکنفر. و باید به اطلاع برسانیم که چون جامعه صنفی تهیه کنندگان را صنف نمی‌دانیم و عنوان و ثبت حزبی دارد، بنابراین حضور نمایندگان شورایعالی به عنوان تنها صنف تهیه کنندگی کاملاً قانونی بوده و هیچگونه اما و اگری بر آن مترتب نیست. به همین دلیل حزب تهیه کنندگان با صنف تهیه کنندگان تعارضی ندارد.
۹ - حزب «جامعه صنفی تهیه کنندگان» تا همین چندی پیش که خانه سینما را مقبول نمی‌دانست. چه شده که شما و برخی از سران این حزب تهیه کنندگی علاقمند به عضویت در خانه سینما شده‌اید؟
۱۰ - شخص شما خانه سینما را جاسوس‌خانه اعلام کرده بودید چه شده که شما به عضویت در خانه جاسوس‌خانه رغبت پیدا کرده‌اید.
و سر انجام از آقای جمال شورجه که در دولت دهم عضویت و ریاست مختلفی را داشته و پروژه‌های متفاوتی را نیز مدیریت کرده‌اند و هم اینک نیز عضو شورای پروانه ساخت شده‌اند درخواست کنیم به اعتبار حیثیت سینمای ایران و به احترام قانون از ورود به بحث‌های یکجانبه و تشدید جناج بندی‌های غیرضروری خودداری کنند، ایشان خود طی سالهای گذشته بادمیدن در تنور اختلافات مسئول بخشی از نابسامانی‌های موجود هستند اما اندیشه فرهنگی حاکم بر سینمای ایران حذف هیچکس را برنمی‌تابد و چه نیکوست با تاسی به اخلاق ایرانی اسلامی به جایگاه خویش باز گردیم و در رفع معضلات فراوان، پیچیده و دشوار سالهای گذشته همقدم و همراه شویم. این امر می‌سر نمی‌شود مگر از اظهار نظرهای نابجا خودداری شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز