خبرگزاری کار ایران

رئیس كانون عالی انجمهای صنفی كارگری:

كاهش قدرت خرید كارگران با افزایش دستمزد جبران نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۰۰

سهام عدالت و كارت بن در شرایط نامساعد اقتصادی كنونی هیچ دستاوردی برای جامعه كارگری نداشته است/ دولت وظیفه دارد تا دركنار اعمال سیاست‌های كنترلی بر بازار‌های پولی قدرت خرید كارگران را تقویت كند.

رئیس هیات مدیره كانون‌ انجمن‌های صنفی كارگری ایران با یادآوری توزیع یارنه‌ای كالاها در زمان جنگ تحمیلی گفت: دولت در شرایط سخت فعلی می‌تواند با احیای شبكه‌های توزیع كالاهای یارنه‌ای میان خانواده‌های كارگری و سایر اقشار آسیب پذیر، اقلام ضروری سبد مصرفی آنها را تامین كند.

غلامرضا خادمی‌زاده در خصوص اقدامات حمایتی دولت از كارگران همچون وعده اعطای سهام عدالت و كارت بن، به ایلنا گفت: مسوولان دولتی در سالهای گذشته در كنار تضعیف بن كارگری تنها به اقدامات تبلیغاتی و نمایشی در خصوص تامین رفاه كارگران دست زدند. سهام عدالت و كارت بن در شرایط نامساعد اقتصادی كنونی هیچ دستاوردی برای جامعه كارگری نداشته است.

این مقام كارگری معتقد است در شرایط فعلی درخواست افزایش دستمزد از دولت اشتباه است و فعالان كارگری باید به دنبال جبران كاهش قدرت خرید كارگران باشند. چرا كه در شرایط تورمی فعلی امكان افزایش دستمزد كارگران وجود ندارد.

خادمی‌زاده با بیان اینكه به دلیل نبود نظارت بر اجرای مصوبات شورای عالی كار بسیاری از كارگران دستمزدی كمتر از حداقلهای تعیین شده دریافت می‌كنند، گفت: وقتی هرسال در پی افزایش مزد كارفرمایانی با توجیه حفظ تولید اقدام به تعدیل نیرو می‌كنند چگونه می‌توان در شرایط تورمی كنونی انتظار افزایش مزد را داشت.

او ادامه داد: در شرایط كنونی دولت وظیفه دارد تا دركنار اعمال سیاست‌های كنترلی بر بازار‌های پولی قدرت خرید كارگران را تقویت كند.

این فعال كارگری در عین‌حال با انتقاد از نحوه محاسبه دستمزدها گفت: شیوه سنتی تعیین مزد ایراداتی دارد كه باید اصلاح شود. به عنوان مثال كاهش اعمال نظرهای دولت و افزایش قدرت سایر شركای اجتماعی، محاسبه مزد بر اساس نوع حرفه و منطقه جغرافیایی و نیز امكان بازنگری در مصوبات شورای‌عالی كار از جمله مواردی هستند كه باید در شیوه تعیین مزد لحاظ شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز