خبرگزاری کار ایران

زوایای یک مشکل صنفی فراگیر:

کارگران میادین میوه و تره‌بار اهواز بیمه و بازنشستگی ندارند

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۸۳۷

چکیده: «کارگران باربر معمولا از ۲ بامداد تا عصر‌‌ همان روز در میادین میوه و تره‌بار مشغول کارند. دستمزد ثابتی ندارند و شرح کارشان بدون قرارداد مشخص و امکان چانه زنی، مطلقاً در اراده کارفرماست. از این رو جای تعجب نیست وقتی می‌بینیم اکثر این کارگران با ۲۰ تا ۳۰ سال سابقه کار مستمر، نهایتا ۵ سال سابقه بیمه دارند.»

دبیر خانه کارگر استان خوزستان از محرومیت بیش از ۱۰۰ کارگر شاغل در میادین میوه و تره بار شهرداری اهواز از خدمات بیمه تامین اجتماعی خبر داد.

«آقایار حسینی» در این باره به ایلنا گفت: این کارگران باربر که تحت استخدام غرفه داران میادین میوه و تره‌بار شهرداری اهواز مشغول به کارند، نه تنها بیمه نمی‌شوند بلکه برخورداری آنان از سایر حقوق اولیه کار همچون حداقل دستمرد و امنیت شغلی‌ نیز تنها در اختیار کارفرمای‌شان قرار دارد.
این فعال کارگری در ادامه به شرایط کاری غیر معمول این کارگران پرداخت و گفت: کارگران باربر معمولا از ۲ بامداد تا عصر‌‌ همان روز در میادین میوه و تره‌بار مشغول کارند. دستمزد ثابتی ندارند و شرح کارشان بدون قرارداد مشخص و امکان چانه زنی، مطلقاً در اراده کارفرماست. از این رو جای تعجب نیست وقتی می‌بینیم اکثر این کارگران با ۲۰ تا ۳۰ سال سابقه کار مستمر، نهایتا ۵ سال سابقه بیمه دارند و احتمال بازنشسته شدن برای‌شان وجود ندارد.
این فعال کارگری در ادامه با اشاره به بخشنامه‌ سازمان تامین اجتماعی درمورد بیمه کارگران میادین میوه و تره بار گفت: با تسهیلاتی که برای بیمه کارگران میادین در نظر گرفته شده است، این کارگران با معرفی خود به مراجع ذی‌صلاح از جمله شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها، تشکل‌های صنفی کارگری و… می‌توانند به صورت گروهی یا انفرادی براساس قانون بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد با بهره‌مندی از یارانه دولت تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گیرند.
او در این زمینه اضافه کرد: مطابق این بخشنامه، کل حق بیمه کارگران باربر ۲۷ درصد از حداقل حقوق ماهیانه است که پرداخت ۲۰ درصد آن بر عهده دولت است و ۷ درصد مابقی را کارگر باربر پرداخت می‌کند.
حسینی در خاتمه بر اجرای طرح ساماندهی کارگران غرف در میادین میوه و تره‌بار تاکید کرد و گفت: با اجرای این طرح نظارتهای حمایتی دولت بر کارگران شاغل در میادین بیشتر می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز