خبرگزاری کار ایران

رئیس جمهور:

نیروهای مسلح ما هیچگاه در امور سیاسی مداخله نکرده است / آماده مذاکره با غرب بدون پیش شرط هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۴۹۷

در این سی و چند سال در این کشور، ما هیچ وقت حکومت نظامی و دولت نظامی نداشته‌ایم / نیروهای مسلح این سرزمین و نظام آغازگر هیچ تجاوزی نخواهد بود اما تجاوزگر را از تجاوز پشیمان خواهند کرد / ملت ایران با غرب آماده صحبت است به شرطی که پیش شرطی نباشد.

رئیس جمهورگفت: ما به دنیا ثابت کردیم که نیروهای مسلح ما بر خلاف نیروهای مسلح منطقه مردم سالار است. هیچگاه در امور سیاسی مداخله نکرده است و همواره خود را در برابر ولایت و در برابر خواست مردم تسلیم یافته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام حسن روحانی در مراسم رژه نیروهای مسلح در در حرم امام خمینی گفت: خوشحالم در سی و سومین سالگرد دفاع مقدس در کنار رزمندگان عزیزی هستم که افتخار آفرین بودند و همچنان با حضور آن ها استواری، عزمت و ایستادگی را با همه وجود احساس می کنیم.

وی گفت: قبل از هر چیز باید درود و سلام خود را تقدیم امام بزرگوار کنیم که با فرمان، ایمان، عرفان و ایستادگی خود درس دفاع در برابر متجاوز را به همه ما آموخت. به همه شهیدان، جانبازان و آزادگان درود و سلام تقدیم می کنیم که هر چه داریم از استقامت، تمامیت ارضی، عزمت و سربلندی ناشی از فداکاری آن ها است؛ احترام خود را به خانواده های معظم شهدا و ایثارگران تقدیم می کنیم که صبر، استقامت و ایمان آن ها برای همه ما درس آموز بوده و هست.

روحانی افزود: احترام و سلام خود را به ارتش قهرمان که با تجاوز ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ در کمتر از ۲۴ ساعت یعنی صبح فردای این حمله با اعزام ۱۴۰ فروند هواپیمای جنگنده در خاک متجاوز لرزه بر اندام صدامیان افکند و اولین درس را به متجاوز آموخت که اینجا ایران سرزمین شیران است.

رئیس جمهور ادامه داد: درود به نیروی زمینی ارتش و درود بر هوانیروزی که در آن روزهای اولیه در برابر نیروهای زرهی ایستادگی کرد و سدی برای دفاع از کشور و جلوگیری از ادامه تجاوز بود و درود بر نیروی دریایی ارتش که در همان ماه های اولیه توانست دشمن را در دریا برای همیشه سرکوب کند.

وی افزود: سلام و درود ما بر قهرمانان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که علی رغم مشکلات لجستیک و کمبود امکانات با ایمان، اعتقاد و وطن دوستی به صحنه نبرد شتافته و حماسه های بزرگ را آفریدند. سلام بر نیروی انتظامی، ژاندارمری و شهربانی دیروز و همه رزمندگانی که در صحنه نبرد سینه را در برابر دشمن سپر کردند و سلام و درود بر بسیج دلاور و خط شکن که با فریاد، ایمان، ایستادگی و مقاومت راه پیروزی و فتح پیاپی را به روی این ملت گشود. سلام بر عشایر قهرمان که در آن دوران و این دوران همواره مدافع بزرگ سرزمین ایران بودند و درود بر آنهایی که در دفاع هشت ساله متجاوز را سرکوب و شرف، عظمت و سربلندی را برای ما به ارمغان آوردند.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما روز پایان جنگ یعنی روز فتح نهایی را جشن نگرفتیم. ما آغاز جنگ و هفته دفاع مقدس را گرامی می داریم و با این کار می خواهیم به دنیا بگوییم ملت ایران و مردمی که در سال های اولیه انقلاب به فکر سامان دهی کشور بودند، ارتش و سپاهی که در آن شرایط آمادگی های لازم را برای یک نبرد کلاسیک نداشتند مورد تجاوز قرار گرفتیم.

وی یادآور شد: این جنگ در ماه حرام و در فصل حج بر ما تحمیل شد. زمانی که مردم با آماده کردن کودکان و نوجوانان خود به استقبال سال تحصیلی جدید می رفتند، حجاج در فرودگاه عازم زیارت خانه خدا بودند و در ماه ذی القعده یعنی در ماه حرام و فصل حج و در آستانه شروع سال تحصیلی جدید بودیم که مورد تجاوز قرار گرفتیم.

رییس‌جمهور گفت: دشمنان فکر کردند با تحریک یک دیکتاتور و حمایت مالی و نظامی او می‌توانند یک انقلاب بزرگ مردمی و دینی را از پای در آورند و باید بازخوانی کنند که آن همه امکانات و پول و حمایت سیاسی و اطلاعاتی و حتی شیمیایی و سلاح‌های ممنوعه به دشمن به کجا رسیده است و آیا به اهداف شوم‌شان دست یافته‌اند و توانسته‌اند ملت بزرگی را به تسلیم وادار کنند و یا حتی یک سانتی‌متر مربع از سرزمین ما را در اشغال نگه دارند و ما را از مسیر انقلابی منحرف کنند؟

روحانی گفت: جنگ خسارت مالی و جانی فراوان را به ملت ایران و عراق تحمیل کرد اما دشمنان به هیچ‌یک از اهداف‌شان نرسیدند، همان کسانی که صدامیان را حمایت کرده بودند، همان‌ها که تروریست‌ها را خلق کردند امروز باید اثر شوم اثر متجاوزانه خود را در منطقه و دورتر از منطقه ببینند و شاهد باشند نیروهای مسلاح جمهوری اسلامی ایران عامل ثبات منطقه است.

وی با بیان اینکه باید بازخوانی کنیم ۸ سال دفاع مقدس را و در مقابل دلاوری و ایستادگی‌ها و حماسه تمام نیروهای مسلح سر فرود آوریم، گفت: ما به دنیا ثابت کردیم که نیروهای مسلح ما بر خلاف نیروهای مسلح منطقه مردم سالار است. هیچگاه در امور سیاسی مداخله نکرده است و همواره خود را در برابر ولایت و در برابر خواست مردم تسلیم یافته است.

وی ادامه داد: در این ۳۰ و چند سال در این کشور، ما هیچ وقت حکومت نظامی و دولت نظامی نداشته‌ایم و این افتخار نیروهای مسلح این سرزمین است. کشورهای منطقه درس مردم سالاری را از نیروهای مردم ایران یاد بگیرند. کشور ما یک کشور انقلابی است یک کشوری است که حاکمیتش از آن مردم است یک کشور انقلابی نیازبه جنگ و تجاوز ندارد ما نفوذمان در منطقه نفوذ فرهنگی و گفتمانی است.

وی با بیان اینکه ایران در ۲۰۰سال گذشته به کشوری تجاوز نکرده است، گفت: امروز نیز نیروهای مسلح این سرزمین و نظام آغازگر هیچ تجاوزی نخواهد بود اما همواره مدافعی قوی و قهرمان در برابر متجاوزین بوده و خواهند بود و همیشه تجاوزگر را از تجاوز پشیمان خواهند کرد.

رییس‌جمهور یاداور شد: برگردید و نگاه کنید متجاوزین ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ و دیکتاتور متجاوزش کجایند و حامیان متجاوزش کجایند؟

وی با اشاره به اینکه نیروهای مسلاح جمهوری اسلامی ایران عامل ثبات منطقه است، تاکید کرد: ایران برای همسایگان و دیگران تهدید نیست، آنهایی برای منطقه تهدید هستند که همه مقررات بین المللی را زیر پا گذاشتند. آن رژیمی برای منطقه تهدید است که تمام معاهدات بین المللی را در منطقه زیر پا گذاشته و سلاح هسته ای را برای تهدید دیگران ذخیره کرده است.

روحانی با تاکید بر اینکه نیروهای مسلح این سرزمین قدرتمندند اما قدرتشان برای بازدارندگی و دفاع است و نه چیز دیگر، گفت: ما اساسا با جنگ مخالفیم. ما قربانی جنگ و تجاوزیم. می‌دانیم جنگ خسارت بار است اما دفاع در برابر تجاوز لازم و ضروری و اجتناب ناپذیر است.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: ما به همه جنگ افروزان اعلام می‌کنیم که در پی جنگ جدید در منطقه ما نباشند که به دنبالش برای آنها پشیمانی خواهد داشت. جنگ را نمی‌توان با جنگ خاموش کرد. جنگ را با منطق و سیاست و همکاری و همدلی کشورهای منطقه می‌توان خاموش کرد.

وی گفت: ما طرفدار ملت‌ها و از جمله ملت سوریه هستیم. ما معتقدیم که همه باید تلاش کنند جنگ داخلی در سوریه متوقف شود. همه باید تلاش کنیم تروریست‌ها در منطقه تقویت نشوند. همه باید تلاش کنیم که گروه‌های معارض سوری با دولت سوریه پای میز مذاکره بنشینند. ما خواستار تحقق نظر و مطالبات مردم سوریه هستیم و از همگان می‌خواهیم با رویکرد جنگ به سوریه و منطقه نگاه نکنند.

رییس‌جمهور گفت: ما اعلام می‌کنیم به جهانیان که ایران کشور متمدن و بزرگ انقلابی و قدرتمند است و با این کشور، با این ملت، با زبان زور حرف نزنید. با زبان تهدید حرف نزنید. جنگ و دیپلماسی مفهومی ندارد. هیچ ملت منطقی و آزاده‌ای برروی یک میز جنگ و دیپلماسی را در کنار هم نمی‌پذیرد. ملت بزرگ ایران دنبال توسعه است، در پی سلاح کشتار جمعی نیست. این نظام و ملت به همه معاهدات منع سلاح کشتار جمعی از جمله معاهده عدم اشاعه سلاح هسته‌ای پیوسته و متعهد است.

روحانی گفت: ملت ایران با غرب آماده صحبت است به شرطی که پیش شرطی نباشد، از موضع برابر باشد، با احترام متقابل باشد، در فکر منافع خود نباشند منافع متقابل مطرح باشد و همه حقوق حقه مردم ایران از جمله حقوق هسته‌ای و غنی سازی در خاک این کشور را در چارچوب معاهدات بین المللی بپذیرند.

وی ادامه داد: غربی‌ها اگر در برابر حقوق مردم ایران سر فرود آورند مردم ایران ملت صلح است و ملت همکاری است، می‌توانیم همه دست به دست هم دهیم و مشکلات منطقه و جهان را حل و فصل کنیم.

رییس‌جمهور با بیان اینکه نیروهای مسلح ما نیروهای دفاعی هستند، خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح ما بازدارنده و دفاعی هستند اما در کنار ایمان و عشق‌شان به وطن که استقامت بالاترین سلاح آنهاست، هوشیاری و بیداری و توجه‌شان به مسائل جهان و منطقه و تجهیزشان به مدرن‌ترین ادوات دفاعی جزو وظایف آنهاست و دولت خدمتگزار است.

روحانی با بیان اینکه نیروهای مسلح ما آماده دفاع از مردم است، اظهار داشت: این ملت نیروهای مسلح را از آن خود می‌داند ما علیرغم فشارهای دشمنان با دنیایی از امید به آینده نگاه می‌کنیم و نیروهای مسلح ما به آینده کشور و انقلاب در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری به چشم امید نگاه می‌کنند. ملت و دولت نیروهای مسلح همه دست به دست هم خواهند داد و پس از حماسه سیاسی انشاالله حماسه اقتصادی را نیز به فرمان رهبری به وجود خواهند آورد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز