خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت خشکبار طلایی پاسارگاد:

مسئولین به داد " فندق " ایران برسند

کد خبر : ۱۰۵۱۳۳

در حال حاضر باید مسوولان امر دلسوزانه به داد " فندوق " ایران برسند تا قبل از آن که سرنوشت فندوق به سرنوشت چای دچار نشود.

ایلنا: مدیرعامل شرکت خشکبار طلایی پاسارگاد گفت: در حال حاضر باید مسوولان امر دلسوزانه به داد «فندوق» ایران برسند تا قبل از آنکه سرنوشت فندوق به سرنوشت چای دچار نشود.

به گزارش ایلنا و به نقل از واحد اطلاع رسانی شرکت خشکبار طلایی پاسارگاد؛ بهزاد رشوند گفت: بر اساس شواهد و آمار موجود، ایران از نظر سطح زیر کشت فندق رتبه پنجم و با تولید سالانه حدود ۲۰ هزار تن، رتبه سوم جهان را دارا است و کشورهای ترکیه و گرجستان دو رقیب عمده ایران به ویژه در منطقه محسوب می‌شوند.

وی اعلام کرد: استان‌های قزوین و گیلان از مناطق تولیدکننده اصلی فندوق به عنوان یک خشکبار مغزی و مهم در کشور هستند و این محصول در منطقه‌های الموت و اشکورات بیشتر تولید می‌شود و اینکه مدعی شویم قزوین یک قطب فرآوری و قیمت گذاری اصلی فندوق کشور و بارانداز این محصول به‌شمار می‌رود کلامی منطقی است.

این فعال اقتصادی بیان کرد: معتقدم ایجاد برخی مسایل در حوزه فروش و قیمت گذاری این محصول با ارزش در استان قزوین توسط فردی خاص با افکار کاملا سنتی صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت خشکبار طلایی پاسارگاد بیان کرد: این تفکر سنتی بدون اطلاع از دانش روز در حوزه‌های تولید و فروش و مصرف و بدون آگاهی از توانایی و عملکرد رقبای خارجی منجر به خسارت‌های فراوانی شده است.

رشوند ادامه داد: در سال ۸۵ اتخاذ سیاست‌های غلط قیمت گذاری موجب ورود فندوق خارجی با قیمت کم و کیفیت پایین به بازار داخلی شد و ادامه این روند غلط در سال ۹۱ نیز موجب پوسیدگی و از بین رفتن هزاران تن فندوق در انبارهای داخلی شد و صد‌ها تن مغز فندوق از ترکیه وارد بازار داخلی شد و در ‌‌نهایت تولید کنندگان اصلی، تاجران کوچک و بزرگ داخلی و آجیل فروشان و… ضرر و زیان زیادی کردند.

وی بیان کرد: غلبه تفکرات سنتی در بازار فندوق کشور با افزایش و کاهش ناگهانی و شوک آور قیمت فندوق بعضا در فواصل ۴۸ ساعتی، این محصول را برای عده‌ای به محصولی برای قمار بازی و سوداگری تبدیل کرده است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: کسانی که در این صنف مشغول به کار تولید و عرضه این محصول هستند در سال‌های گذشته به علت افزایش‌های بی‌مورد و لحظه فندوق توسط یک نفر دچار ضرر و زیان فراوان و حتی تعطیلی کارگاه‌های کوچک و ورشکستگی کامل آنان شده‌اند.

رشوند با اعلام اینکه ایران توانست در زمان تحریم موفق به صادرات پسته شود، ادامه داد: به علت اتخاذ سیاست‌های غلط و انحصارگرایانه یک نفر به ویژه در حوزه قیمت گذاری، موجب واردات فندوق خارجی با کیفیت پایین و قیمت کمتر و در ‌‌نهایت ضربه به تولید داخلی شد.

مدیرعامل شرکت خشکبار طلایی پاسارگاد گفت: مردم و تولید کنندگان داخلی از دست چنین تفکراتی که تولید داخلی را به ذلت کشانده و به سود اقتصاد کشورهای رقیب عمل می‌کنند خسته شده‌اند.

وی با اعلام این خبر که در سال گذشته ۱۰۰‌ها تن فندق تولید داخل در انبار‌ها پوسید در حالی که صد‌ها تن مغز فندق خارجی وارد کشور شد، توضیح داد: مذاکرات فعالان تولید و عرضه فندوق هیچ تاثیری در متعادل کردن قیمت نداشت، در حال حاضر یک فرد مصالح ملی و جمعی را قربانی سود شخصی و چهار درصد کمیسیون و حق العمل بیشتر کرد.

مدیرعامل شرکت خشکبار طلایی پاسارگاد اذعان کرد: معتقدم و باور دارم اگر مسوولان امر اعم از اتاق بازرگانی، سازمان بازرگانی، سازمان کشاورزی، تعزیرات و… جلوی عملکرد و رفتاری‌های غیر متعارف و انحصار طلبانه چنین افرادی را نگیرند سرنوشت فندق تولید داخل به سرعت به سرنوشتی همچون چای تبدیل می‌شود.

وی بیان کرد: قیمت تمام شده مغز فندق ایرانی با افزایش بی‌مورد گاهی به ۴۰ هزار تومان می‌رسد در حالی که مغز فندق ترکیه با قیمت ۲۰ هزار تومان در بازار داخلی عرضه می‌شود.

مدیر عامل شرکت خشکبار طلایی پاسارگاد اظهار کرد: با توجه به دیدگاه‌ها و برنامه‌های دولت یازدهم در زمینه توسعه اقتصادی، فعالان اقتصادی انتظار اقدام عاجل مسوولان را دارند.

رشوند در پایان با اظهار اینکه متاسفانه فندوق و مغز فندوق خارجی در سبد کالای ایرانیان قرار گرفته است، افزود: شرکت‌های استفاده کننده داخلی هیچ رغبتی برای خرید فندوق ایرانی به دلیل نوسانات قیمت به صورت لحظه‌ای ندارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز