خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر اقتصاد در گفتگو با ایلنا تاكید كرد:

مركز آمار ایران تنها مرجع رسمی انتشار آمار است نه بانك مركزی

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۸۳۶

منبع قابل استناد در محاسبه ها و اعلام نرخ تورم تنها مركز آمار ایران است و نباید به مرجع دیگری نظیر بانك مركزی استناد شود.

معاون وزیر اقتصاد تاكید كرد مركز آمار ایران تنها مرجع رسمی انتشار آمار است.

شاپور محمدی، معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص تناقض آماری اعلام نرخ تورم بین بانك‌مركزی و مركز آمار ایران اظهار داشت: در كل اختلافات آماری در نحوه محاسبه و نمونه‌گیری‌ها بوجود می آید.

وی افزود: اما منبع قابل استناد در محاسبه‌ها و اعلام نرخ تورم تنها مركز آمار ایران است و نباید به مرجع دیگری نظیر بانك‌مركزی استناد شود.

محمدی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا در خصوص گزینه احتمالی برای سمت مدیر عاملی بورس انرژی گفت: این موضوع هنوز نهایی نشده است و بررسی‌ها ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در حالی که مرکز آمار ایران از فروردین92 مسوول رسمی اعلام نرخ تورم است بانک مرکزی که تا پیش از این نرخ تورم را محاسبه و اعلام می‌کرد نیز همچنان طبق روال گذشته و همزمان با مرکز آمار تورم را محاسبه و اعلام می‌کند.
اما مساله قابل توجه تفاوتی است که همواره در نرخ تورم دو مرجع محاسبه کننده وجود دارد، به گونه‌ای که در نرخ اعلام شده فروردین ماه سال جاری مرکز آمار ایران تورم را 29.8 و بانک مرکزی نیز در همان روز با تفاوت 2.5 درصدی 32.3 درصد اعلام کرد همچنین بانک مرکزی نرخ تورم در ماه‌های اردیبهشت‌ماه و خرداد‌ماه و تیرماه را به ترتیب  34، 35.9 و 37.5 درصد اعلام کرده بود.

همچنین نرخ تورم در مرداد ماه از سوی بانک مرکزی 39 درصد اعلام شده که مرکز آمار ایران آن را 35.1 درصد اعلام کرده بود كه بااختلاف 5 درصدی همراه بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز