خبرگزاری کار ایران

اعتراضات صنفی کارگران کاشی گیلانا به هفتمین روز رسید

asdasd
کد خبر : ۲۰۷۱۶۳

«طی هفت روز گذشته کارگران سه شیفت خطوط تولید این کارخانه در اعتراض به تعویق حقوق و نداشتن امنیت شغلی دست از کار کشیده‌اند.»

کارگران معترض کارخانه کاشی گیلانا در منجیل اول مهرماه در هفتمین روز از شروع اعتصابات کارگری در این واحد تولیدی همچنان با توقف تولید در محوطه کارخانه تجمع کرده‌اند.

یکی از کارگران حاضر در تجمع امروز با بیان اینکه طی هفت روز گذشته کارگران سه شیفت خطوط تولید این کارخانه در اعتراض به تعویق حقوق و نداشتن امنیت شغلی دست از کار کشیده‌اند، به ایلنا گفت: دیروز(۳۱ شهزیور) در ششمین روز از اعتصاب کارگران این واحد جمعی از مسئولان شهرستانی در حمایت از کارفرما به کارخانه آمدند و سعی داشتند به نوعی کارگران را متقاعد به ادامه تولید کنند اما کارگران با پیشنهادهای یک سویه آنان موافقت نکردند.

به گفته این کارگر، مجموع مطالبات کارگران کاشی گیلانا از سال ۸۸ تا سال ۹۳ بیش از ۱۶ ماه است و کارگران از کارفرمای جدید انتظار دارند حداقل مطالبات سال جاری آنان را پرداخت کند.

او در خصوص معوقات سال جاری ۱۶۰ کارگر کارخانه کاشی گیلانا گفت: از اردیبهشت ماه سال جاری که کارفرمای جدید وارد کارخانه شده است ۶۵۰ هزار تومان حقوق مرداد ماه، ۱۸۰ هزار تومان حقوق تیر ماه و یک ماه کامل حقوق شهریورماه به همراه بیمه تامین اجتماعی ماههای فروردین، خرداد، تیر، مرداد وشهریور به تعویق افتاده است که باید در اولویت پرداخت مطالبات کارگران قرار گیرد.

او با بیان اینکه وضعیت مالی کارگران مناسب نیست و کارفرما باید هر چه سریع‌تر بخشی از مطالبات کارگران را پرداخت کند افزود: پرداخت مطالبات گذشته کارگران کاشی گیلانا(قبل از اردیبهشت ماه سال جاری) از کارفرمای سابق کارخانه، به کارفرمای جدید انتقال یافته و کارفرمای جدید طبق صورت جلسه شورای تامین متعهد شده است.

به گفته این کارگر، کارفرمای جدید حاضر نیست به تعهدات کارفرمای قبلی در برابر کارگران عمل کند، این در حالی است که برابر ماده ۱۲ قانون کار هرگونه تغییری در مالکیت و یا مدیریت کارگاه تاثیری بر قرارداد‌های منعقد شده با کارگران ندارد و کافرمای جدید در برابر تعهداتی که بطور قانونی به کارگران داده شده است مسئول شناخته می‌شود.

او در در تشریح سایر مطالبات کارگران کارخانه کاشی گیلانا گفت: تعویق مطاالبات کارگران کاشی گیلانا از سال ۸۸ با تشکیل سه پرونده در مسیر پی‌گیری قانونی در مراجع قضایی واداره کار قرار دارد که متاسفانه هیچکدام تا به امروز منجر به دریافت مطالباتشان نشده است.

این کارگر همچنین در خصوص معوقات بیمه‌ای کارگران کاشی گیلانا گفت: با وجود اینکه کارفرما ماهانه ۷ درصد از کل حقوق کارگران بابت پرداخت بیمه تامین اجتماعی را کسر می‌کند اما از ۴ سال پیش پولی به حساب تامین اجتماعی واریز نشده است و میزان بدهی کارفرما به تامین اجتماعی به بیش از ۳ میلیارد تومان رسیده است.

او اضافه کرد: با اصرار کارگران و همکاری تامین اجتماعی شهرستان رودبار، کارفرما هر ۵ الی ۶ ماه صرفا برای تمدید دفترچه‌های درمانی خانواده‌های کارگران مبلغی را به حساب تامین اجتماعی واریز کرده است.

این کارگر در خصوص بخش دیگری از مطالبات کارگران کاشی گیلانا گفت: بخش دیگری از مطالبات کارگران کاشی گیلانا مربوط می‌شود به کارگران بازنشسته که از سال ۹۰ تا سال ۹۳ در این کارخانه بازنشسته شده‌اند. این کارگران بازنشسته هنوز نتوانسته‌اند سنوات پایان خدمتشان را از کارفرما بگیرند. در ضمن مقرری بازنشستگی این ۷۰ کارگر به دلیل افزایش بدهی‌های کارفرما به تامین اجتماعی هنوز برقرار نشده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز