خبرگزاری کار ایران

علی‌اکبر طاهری: محرومیت پرسپولیس به اتهام تحریک کردن طارمی بود/ هیچ جعل سند و تغییر تاریخی در کار نیست/ ادعاهای هدایتی در فضای مجازی پرسپولیس را محکوم کرد

asdasd
کد خبر : ۵۸۶۶۵۶

مدیرعامل سابق پرسپولیس نسبت به حواشی اخیر این باشگاه و صحبت‌های مطرح شده واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، علی‌اکبر طاهری، مدیرعال سابق پرسپولیس با حضور در در برنامه شب‌های فوتبالی در خصوص حواشی اخیر این باشگاه اظهار داشت: قبل از هر چیز لازم می‌دانم تسلیتی بگویم بابت عزیزانی که در حادثه اخیر سانچی از دست رفتند و همچنین سالگرد حادثه تلخ پلاسکو و عزیزانی هم که در این اتفاق از دست ما رفتند. تبریکی هم می‌گویم بابت پیروزی پرسپولیس به بازیکنان و برانکو و پیشاپیش قهرمانی را تبریک می‌گویم.

وی در پاسخ به سوال اینکه چرا با بازیکنانی مثل طارمی مانند کشورهای اروپایی قرارداد بلندمدت بسته نمی‌شود گفت: شاید این سوال را باید برای کل فعالیت‌های ورزشی و باشگاه‌ها مطرح کنیم. ما باید روی ابزاری که داریم بتوانیم برنامه‌ریزی کنیم و یکی از این ابزار نیروی انسانی است. ما اخیراً قراردادهای بلندمدتی بستیم که علیپور نمونه آن است. ما مشکلاتی را در زمان خودمان در پرسپولیس به دوش می‌کشیدیم که عدم ثبات و بدهی‌ها و... از جمله آن بود. یکی از مشکلات مهم باشگاه‌های ما بحث اقتصادی و درآمدی آن است که البته ما در طول فعالیت‌مان کارهای مثبتی انجام دادیم که قرارداد با اوپراتورها از جمله آن بود. درآمدزایی در فوتبال 3 سرفصل اصلی دارد که تبلیغات محیطی از جمله آن است که به سازمان لیگ واگذار شده و دریافتی‌ها کمتر از قرارداد است. بخش دیگر بلیت فروشی است که جنجال‌های زیادی برای آن بپا شد و ما هم محکم پای آن ایستادیم. بحث دیگر هم حق پخش است که در تمام دنیا 70 درصد هزینه‌های باشگاه را پوشش می‌دهد ولی در کشور ما مشکلاتی دارد. ما در جلساتی که با مسئولان صدا و سیما داشتیم خیلی بررسی کردیم این موضوع را. هزینه یک باشگاه در لیگ برتر و لیگ یک 500 میلیارد تومان است که 70 درصد آن یعنی 350 میلیارد باید از این طریق باشد. همین موارد باعث بدهی‌ به بازیکن و مربی و آژانس هواپیمایی و... می‌شود که باشگاه‌ها توانایی پرداخت ندارند. مورد دیگر فرصت‌ها و موقعیت‌هایی است که بازیکن توسط ما در سطحی مطرح می‌شود که ارزش تبلیغاتی پیدا می‌کند. ما مذاکراتی با پاریسن ژرمن داشتیم که بازیکنان آنها بیایند و از این طریق درآمد ایجاد شود. ما باید بتوانیم در مورد بازیکنان خودمان هم چنین امکاناتی فراهم کنیم. شما روند این موارد را در انگلیس و آلمان نگاه کنید که چقدر متفاوت است.

مدیرعامل سابق پرسپولیس در مورد قرارداد مهدی طارمی و اینکه از لیگ یک خریده شد و مبلغ قراردادش در ابتدا سنگین نبود ولی بعداً قیمتش بالا رفت و مشکلات اخیر ایجاد شد، گفت: ما باید چنین رویکردی داشته باشیم که مثمر ثمر و راهگشا باشد و نباید مثل برخی برنامه‌ها به دنبال جنجال و جذب مخاطب باشیم. در مورد جذب بازیکن ما یکی مثل بیرانوند را در شرایط خوبی در نفت به خدمت گرفتیم و بازیکن مطرحی بود و او تفاوت دارد با دو سال قبلش و نمی‌توانید بگویید همان بود. در اروپا هم بازیکنی با قیمت ارزان خریده می‌شود و بعد از چند سال قیمتش چند برابر می‌شود. بازیکنی به تفکرات مربی می‌خورد و بازیکنی ممکن است خوب باشد ولی به تفکرات مربی نخورد.برانکو هم بعضاً بازیکنانی را نخاست که ما به تصمیم او احترام گذاشتیم و دخالتی نکردیم. 

طاهری در ادامه افزود: عددهای که در قراردادها مطرح می‌شود خیلی مشکل‌ساز نیست. در مورد قرارداد طارمی باید بگویم قرارداد همیشه دو طرف دارد و شرایط و الزامات میان طرفین منتقل می‌شود و در یک تفاهمی منجر به بستن قرارداد می‌شود و گاهی ممکن است این توافق ایجاد نشود. قرارداد طارمی در زمان ما که بسته شد 2 ساله بود و بعد از چند وقت ما شروع کرده بودیم قراردادهای بلند مدت ببندیم که از این طریق به درآمدزایی برسیم. من یادم است 2 روز مانده به دربی بحث تمدید قرارداد را مطرح کردیم و خواهان ماندن او بودیم. در اواخر فروردین ماه بود که ما در تاریخ 24 فروردین با او و وکیلش قرارداد امضا کردیم و به توافق رسیدیم. جالب است بگویم برانکو تعریف می‌کرد در کرواسی روی دستمال کاغذی با بازیکن قرارداد بستند و وقتی او با کسی دیگر قرارداد بست با همان قرارداد او را محکوم کردند. بعد از آن جلسات دیگری برگزار شد که موارد دیگری در این قرارداد مطرح شد که قرارداد نهایی آماده امضا بود. طارمی گفت نیازمند سفری به ترکیه است و برمی‌گردد و قرارداد نهایی را امضا می‌کند. رضاییان هم در آن زمان فسخ یک طرفه گرفته بود و با هم به ترکیه رفتند. من به فدراسیون فوتبال و آقای تاج معترض شدم که چرا چنین کاری انجام دادید و قرارداد بازیکن ما را فسخ کردید و تاج هم حق را به ما داد و گفت پیگیری می‌کنیم. 8 تیر این دو بازیکن در ترکیه قرارداد بستند و 9 تیر تجمع هواداران در اعتراض به این موضوع شکل گرفت. بعد از این اتفاقات ما سر بحث صدور ITC گفتیم صادر نخواهیم کرد و اینها بازیکنان ما هستند. بعد از چند وقت مطرح شد و از سوی وکیل طارمی گفته شد که بازیکن قصد بازگشت دارد و شما او را می‌خواهید و ما گفتیم او بازیکن ماست ولی بگویید خودش تماس بگیرد. از سوی وکیل او گفته شد که قراردادی امضا نکرده و قصد بازگشت دارد ولی من اصرار داشتم با خودش صحبت کنم. از تلفنی از ترکیه با من تماس گرفته شد که دیدم طارمی است. در ابتدا با او با لحن تندی صحبت کردم و به او گفتم بازیکن ما بودی و نباید جدا می‌شدی. این رفتار در شان تو و باشگاه نبود و اگر هم قصد رفتن داشتی باید از طریق باشگاه باشد. او ابراز ندامت کرد و کمک خواست که بتواند برگردد. از او پرسیدم چیزی امضا کردی گفت از من شماره حساب خواسته‌اند ولی من هنوز پولی نگرفتم و قراردادی ندارم. به او گفتم صبر کن تا از سوی باشگاه نماینده‌ای بفرستم تا تو را برگرداند و شکل رسمی داشته باشم. همان شب انفجار فرودگاه رخ داد و پروازها قطع شد و نماینده ما نتوانست برود و طارمی خودش فردای آن روز آمد و با او و وکیلش نشستی داشتیم و قراردادش را جلوی او گذاشتیم. من، وکیلش، خود طارمی، چند وکیل باشگاه و مدیران حضور داشتند که وکیل طارمی از او پرسید که چیزی امضا کردی و او گفت قرارداد اصلی امضا نشده است.

وی افزود: تنها چیزی که طارمی ارائه کرد قرارداد نبود و تنها یک تفاهم‌نامه بود که حالت ابتدایی داشت و منوط به مسائلی از جمله پیش پرداخت و صدور ITC بود که انجام نشده بود و بدین با تحقیق وکلای ما به این نتیجه رسیدیم که قراردادی امضا نشده است. وقتی این بحث انجام شد که ما با طارمی و امضای خودش و وکیلش قرارداد 2 ساله بسته بودیم. بر اساس این مطلب مشخص می‌شود که این بازیکن برای ماست و منتظر باز شدن پنجره نقل و انتقالات بودیم تا آن را ثبت رسمی کنیم. این موارد کاملاً شفاف است و وکیل طارمی و وکلای باشگاه حضور داشتند و هیچ دروغی و سند سازی وجود نداشت. تاریخ نامه مشخص است و افرادی در آن شاهد بودند و هیچ جعلی صورت نگرفته است. معنی جعل از نظر حقوقی این است که مثلاً من جای طارمی امضا کنم و تغییر زمان نامه جعل محسوب نمی‌شود. ما نامه‌ای به ریزه اسپور زدیم و اطلاع دادیم که بازیکن قصد دارد پیش ما برگردد. این باشگاه 26 جولای از ما تقاضای ITC کرده بود که مستنداتش موجود است. ما اعلام کردیم این بازیکن با ما قرارداد دارد و قصد ندارد در تیم شما بازی کند. این باشگاه به تمام تیم‌های لیگ برتر نامه زد و اعلام کرد طارمی بازیکن پرسپولیس نیست که این کار غیر حرفه‌ای است.

مدیرعامل پرسپولیس در ادامه گفت: تمام حرف‌های ما در اینجا در حال رصد شدن است و قابل استناد خواهد بود. حتی صفحه شخصی شما در فضای مجازی هم قابل استناد است و ما نمی‌توانیم هر حرفی را هر جا مطرح کنیم. ما 28 تیر در سازمان لیگ قرارداد طارمی را ثبت کردیم و آنها در مرداد ماه اعتراض کردند و بعد از آن با اسنادی به فیفا شکایت کردند که این شکایت به دست ما رسید که هم ما و هم طارمی باید پاسخ می‌دادیم. من حکم فیفا را همراه خود دارم. حکمی که به دست ما رسید این بود که بازیکن حق ندارد همزمان با 2 باشگاه قرارداد داشته باشی که محروم خواهی شد و حداقل محرومیتت 4 ماه است ولی طارمی گفت یک سال هم محروم شوم به ریزه اسپور نخواهم رفت. این خواسته خودش بود و حرف ما نبود. در حکمی که در نهایت از سوی فیفا آمد جریمه نقدی در نظر گرفته شد که باید توسط خود بازیکن پرداخت شود. محرومیت باشگاه به جرم اغوا کردن و تحریک کردن بازیکن بوده است در حالیکه بازگشت به خواست خود طارمی بود و ما هیچ فعالیتی در این مورد نداشتیم. ضمن اینکه مسائلی مطرح شده که بحث تاریخ و جعل را مطرح می‌کند ولی محرومیت ایجاد شده ربطی به تاریخ ندارد و بحث تحریک کردن را مطرح کرده است.

طاهری در ادامه با اشاره به اینکه طارمی بحث اغوا شدن از سوی باشگاه را تایید کرده بود عنوان کرد: اصلاً چنین چیزی وجود ندارد و خود طارمی می‌داند که بازگشت او به خواست خودش بود. ما نباید به خاطر جذب مخاطب از هر وسیله‌ای استفاده کنیم. بحث باید به گونه‌ای باشد که رو به جلو باشد. در بحث جریمه هم عنوان شده بر عهده بازیکن است ولی بازیکن تحت قرارداد باشگاه است و به صورت ضمانتی از سوی باشگاه پرداخت می‌شود و از دستمزد بازیکن کسر خواهد شد.

مدیرعامل سابق پرسپولیس در مورد اینکه چرا مشکلات طارمی در مورد رامین رضاییان ایجاد نشد، تصریح کرد: بحث رامین رضاییان متفاوت بود و طبق چیزی که خود او گفته بود تفاوتش با طارمی این بود که طارمی گفت از من آنجا 2 میلیون یورو پول خواسته‌اند ولی در مورد رضاییان مطالبه‌ای نداشتند.

وی در مورد نقش حسین هدایتی و پولی که در این میان به طارمی پرداخته شده بود گفت: ما تا زمان صدور حکم نمی‌دانستیم محکوم به اغوا کردن بازیکن شدیم. وکیل باشگاه ریزه اسپور در نشست اخیر با نمایندگان پرسپولیس گفت که ما از انتشار اوراقی که در فضای مجازی منتشر شد متوجه شدیم اسپانسر شما مبلغی را پرداخت کرده تا به دست ما برسد ولی این مبلغ را دریافت نکردیم و همین موضوع مشکل ساز شد. ما باید در صحبت‌هایمان منافع ملی را در نظر بگیریم و تک تک صحبت‌های ما رصد می‌شود و لغو شدن نشست خبری من به خواست باشگاه هم در همین راستا بود. هر پولی که توسط هدایتی وارد باشگاه شده سندهایش موجود است و بابت آن رسید صادر شده است و مسائلی که اخیرا در مورد گم شدن 200 هزار یورو مطرح شده صحت ندارد و این موارد کاملاً ثبت شده است. ما تا زمانی که حکممان نیامده بود نمی‌دانستیم بر چه استنادی محکوم شده‌ایم ولی بعد از آن متوجه شدیم موضوع مبلغی است که گفته شد برای طارمی از سوی هدایتی پرداخت شده است. مبلغی که عنوان شده به عنوان کمک به باشگاه و قرارداد اسپانسرینگ بوده است و بحث قرارداد بازیکن مطرح نشده است. ولی با استناد به ادعاهایی که در فضای مجازی مطرح شد و مبلغ 1 میلیارد و 150 میلیون عنوان شد ما را محکوم کردند.

طاهری در مورد اینکه چرا با توجه به محرومیت پرسپولیس باشگاه اجازه جدایی طارمی و رفتن به الغرافه را داد گفت: این بحث مربوط به زمان من نیست و بهتر است افرادی که در حال حاضر مسئولیت دارند پاسخ دهند و اگر گرشاسبی صلاح بداند در موردش صحبت خواهد کرد.

طاهری در خصوص پرداختی ۲۰۰ هزار دلاری به گولچ توسط هدایتی اشاره کرد و با نمایش سند آن اعلام کرد تمام این مسائل در باشگاه سند شده است:  آقای هدایتی مثل بقیه هواداران کمک میکرد و ما هم تشکر میکردیم. در اسناد هم از سال 94 بود تا 95 و هر پولی از جمله آن 200 هزار یوروی گولچ بود را میبردیم داخل باشگاه و سند می‌خورد. تمام پول هایی که به باشگاه می آید چون ما دولتی هستیم به خزانه می رود. در واقع یک میلیارد و صد و پنجاهی که برای طارمی بوده هم به عنوان کمک بوده است نه قرارداد اسپانسری.

مدیرعامل سابق پرسپولیس در واکنش به این سوال که آیا نمی‌شد با توجه به محرومیت باشگاه از نقل و انتقالات مهدی طارمی را مجاب به ماندن در تیم کرد گفت: اجازه بدهید این را باشگاه پرسپولیس بگوید. آن ها صلاحدید باشگاه را در نظر گرفته‌اند.

 

وی با اشاره به سختی دوران مدیریت خود و تحویل گرفتن این باشگاه با خزانه‌ی خالی گفت: وقتی آمدیم 768 میلیون تومان در حساب باقی مانده بود و بدهی بسیار زیاد بود. 134 میلیارد بدهی مالیاتی وجود داشت. 61 میلیارد هم برای درفشی فر بود که اشتباها گفتند این مقدار گم شده است.

در یک فصل و نیم 36 و 31 میلیارد ورودی داشت. تا آبان هم که بودیم 28 میلیارد ورودی بود. در زمان من بازیکنی از سال 94 طلبکار نیست. باید به این بپردازیم که چرا باشگاه ها مشکل مالی دارند. (در ادامه مجری برنامه ورودی و مصارف را از روی سند باشگاه خواند و در نهایت مشخص شد حدود 2 میلیارد در باشگاه باقی مانده است).

طاهری در خصوص دعوتش به کمیته اخلاق بعد از این ماجراها گفت: در اخبار شنیدم اما نمیدانم و آقای رفیعی هم گفتند هیچ ربطی به اخلاق و کمیته ندارد و بازیکنی که در باشگاه دیگری حضور دارد اجازه ندارد درباره باشگاه قبلی صحبت کند و این خلاف مقررات است.

وی با اعلام اینکه نباید در این شرایط طارمی را تحت فشار قرار داد گفت: این به هر حال بازیکن ماست. اشتباه نکنیم و به او ضربه نزنیم. فوتبالی ها علیه هم صحبت نکنند و من از این خودزنی گله مندم. باشگاه پرسپولیس روز به روز بزرگ میشود و با این هواداران اقتدار بیشتری نیز می‌یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز