خبرگزاری کار ایران

یک مقام صنفی کارگری؛

شهرداری تهران برای کارگران خرجِ اضافی نتراشد/ برای مزدبگیران، هزینه حمل و نقل را به مشکل تبدیل نکنید

asdasd
کد خبر : ۵۸۳۴۲۹

محمدرضا تاجیک (مسئول مجمع نمایندگان کارگران استان تهران) در واکنش به تصمیم شهرداری تهران برای دریافت عوارض تردد در بزرگراه‌ها گفت: مسئولان شهری با این‌کار تنها هزینه‌ زندگی را برای خانواده‌های مزدبگیر را گران‌تر می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسئول مجمع نمایندگان کارگران استان تهران گفت: اگر شهرداری تصمیم خود را برای دریافت عوارض تردد در خیابان‌های پایتخت عملیاتی کند؛ سبد هزینه‌های حمل و نقل خانواده‌های مزدبگیر در شهر تهران افزایش‌ خواهد یافت و همین مسئله باعث افزایش میانگین هزینه‌های زندگی خانوارهای شهری در سراسر کشور خواهد شد.

این مقام صنفی کارگری یادآور شد: حتی طرح این موضوع نیز به شدت بر مذاکرات مزدی تاثیرگذار خواهد بود. حمل و نقل یک کالای زیربنایی است و هزینه‌ آن باعث افزایش تصاعدی سایر کالا و خدمات مورد نیاز خانواده‌های مزدبگیر خواهد شد.

تاجیک افزود: در شرایطی که گروه کارگری شورای عالی کار تمرکز خود را جهت نزدیک‌کردن مبلغ حداقل مزد به سبد هزینه‌های زندگی کرده‌است؛ مسئولان شهرداری تهران با چنین طرح‌هایی تنها به شکاف بیشتر مزد و درآمد کمک می‌کنند.

مسئول مجمع نمایندگان کارگران استان تهران یادآور شد: مطابق ماده 41 قانون کار، حداقل مزد باید در سراسر کشور پاسخگوی هزینه‌های ماهیانه یک خانوار متوسط باشد. مطابق همین تکلیف قانونی سال گذشته اعضای شورای عالی کار مبلغ دو میلیون و چهارصدو هشتاد و نه هزار تومان را به عنوان حداقل هزینه‌های زندگی یک خانوار متوسط شهری تعیین کردند و در همین راستا اکنون چند هفته می‌شود که مذاکرات مزدی سال 97 با به‌روز رسانی ارزش واقعی این سبد آغاز شده است.

این مقام صنفی کارگر افزود: اگر شهرداری بتواند بابت تردد ماشین‌ها در بزرگراه‌ها هزینه عوارض دریافت کند؛ هزینه‌های حمل و نقل خانواده‌های تهرانی رشد غیرطبیعی خواهد داشت. درست شبیه همان اتفاقی که باعث افزایش غیرمتعارف هزینه‌های مسکن شهری شده است.

وی ادامه داد: قطع یقین تبعات این تصمیم در سراسر کشور مشهود خواهد بود، همانطور که امروز گرانی مسکن یک مسئله کشوری است به احتمال قوی در سایر شهرهای کشور نیز شهرداری‌ها در اقدامی مشابه، شروع به اخذ عوارض تردد خواهند کرد.

تاجیک گفت: به نظر می‌رسد مسئولان شهر تهران می‌خواهند با گران‌کردن هزینه‌های زندگی، اهالی تهران مهاجرت تشویق کنند غافل از اینکه بیشتر فرصت‌های شغلی در تهران مستقر است و حتی شماری از ساکنان استان‌های مجاور هر روز برای انجام کار راهی تهران می‌شوند. چنین تصمیمی تنها تاثیر معکوس دارد. این شیوه فراری دادن مردم تنها هزینه خانواده‌های مزدبگیر و درآمد شهرداری را زیادتر خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز