خبرگزاری کار ایران

دبیر کانون هماهنگی‌های شوراهای اسلامی کار:

نهادهای خاص، بودجه را می‌بلعند/فرودستان را در برابر هجمه‌های بی‌امان گرانی به حال خود رها نکنیم

asdasd
کد خبر : ۵۷۶۸۹۰

حسین حبیبی می‌گوید: اگر نرخ تورم اعلامی را به‌صورت مستقل برای تعیین حداقل مزد ملاک قرار دهیم، شکاف فقیر و غنی را تشدید کرده‌ایم.

«حسین حبیبی» دبیر کانون هماهنگی‌های شوراهای اسلامی کار کشور در گفت‌و‌گو با ایلنا، درباره اعمال نرخ تورم اعلامی در قیمت سبد معیشت و واقعی نمودن مزد سال آینده بر مبنای آن، گفت: اگر نرخ تورم اعلامی را به‌صورت مستقل برای تعیین حداقل مزد ملاک قرار دهیم تنها به شکاف میان اغنیا و فرودستان دامن زده‌ایم و فرودستان را در مقابل هجمه‌های بی‌امان گرانی به حال خود رها کرده‌ایم.

حبیبی با بیان اینکه نمی‌توانیم برای کارگران شرط بگذاریم که چون تورم ۱۰ درصد است مزد آنها را مثلا ۱۴ درصد افزایش می‌دهیم، گفت: دولت میزان افزایش حقوق کارکنان خود را ده درصد در نظر گرفته؛ در بودجه سال آینده از حجم یارانه‌ها و کمک‌ها به اقشار کم‌درآمد کاسته و این فقط به این دلیل است که برخی نهادهای خاص، بودجه را می‌بلعند و آنقدر فشار از بالا هست که کاستن از بودجه‌ی این نهادها دشوار می‌شود. به همین دلیل بار فشار اقتصادی بر مردم و مزدبگیران زیاد می‌شود.

حبیبی با تاکید بر اینکه کاستن از فشار اقتصادی بر مردم، نیازمند کاستن از بودجه‌های نهادهای خاص و حذف انبساط بودجه مرتبط با آنهاست؛ افزود: در ارتباط با دستمزد کارگران نیز بایستی قانون کار به درستی رعایت شود.

این فعال کارگری در تشریح این مطلب افزود: سال گذشته گروه‌ کارفرمایی و دولت، تعیین مزد براساس سبد معیشت ۲ میلیون ۴۸۰ هزار تومانی را پذیرفته بود؛ با این حال تعیین مزد بر مبنای آن عملی نشد؛ اما همانطور که پیشتر هم گفته‌ایم خواسته گروه کارگری برای مزد ۹۷ محاسبه تورم در قیمت سبد معیشت است.

وی افزود: برای نمونه اگر تورم اعلامی ۱۰ درصد است باید در قیمت ۲ میلیون و ۴۸۰ هزار تومانی سبد معیشت اعمال شود تا مثلا مزد ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شود. البته پیش از این باید قیمت سبد معیشت را به‌روزرسانی کرد.

بازرس کانون شوراهای اسلامی کار کشور در ادامه با بیان اینکه واقعیت‌های اقتصادی کشور گویای آن است که در شهرها و روستاها هزینه‌های زندگی پیوسته در حال افزایش است، گفت: برای نمونه در روزهای گذشته در فضای مجازی اینگونه ارزیابی شده بود که اگر هرکسی روزی سه تخم مرغ مصرف کند در انتهای ماه هزینه‌های زندگی وی ۸۰۰ هزار تومان می‌شود. حال شما به گرانی تخم مرغ، گرانی احتمالی نان و سایر اقلام خوراکی را هم اضافه کنید. هزینه‌های زندگی قطعا چیزی میان ۲ تا ۳ میلیون تومان است.

حبیبی تاکید دارد: دولت موظف است که گذران معیشت به صورت آبرومندانه را برای طبقات فرودست جامعه تضمین کند؛ بایستی از هزینه‌های زائد کاسته شود تا سهم بیشتری به مردم برسد.

دبیر کانون هماهنگی‌های شوراهای اسلامی کار کشور افزود: اگر این تغییرات صورت نگیرد، شکاف فقیر و غنی پیوسته در حال افزایش خواهد بود؛ این یعنی جیب مزدبگیران هر روز خالی‌تر و جیب اغنیا هر روز پرپول‌تر می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز