خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن حمایت از مصرف کننده در گفتگو با ایلنا:

رعایت حقوق شهروندی با درج قیمت کالاها و خدمات/ مهم‌ترین بند قانون حمایت از مصرف کننده درج قیمت محصولات است

asdasd
کد خبر : ۵۷۴۲۷۷

رئیس انجمن حمایت از مصرف کننده گفت: در صورتی ما می توانیم ادعا کنیم که حقوق مصرف کنندگان را رعایت کرده ایم که قیمت کالاها و خدماتی را که ارائه می دهیم کاملا مستند درج کنیم.

مسیح انصاری رئیس انجمن حمایت از مصرف کننده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص ثبت قیمت محصولات و خدمات ارائه شده به شهروندان اظهار کرد: مهم‌ترین اصل در قانون حمایت از حقوق مصرف کننده درج قیمت است. در قانون حمایت از حقوق مصرف کننده که مصوب 1388 است بعد از مواد یک تا چهار که در خصوص تعاریف و دیدگاه بوده، اولین اصل که در ماده 5 آمده درج قیمت است.

وی افزود: در این صورت اگر صحبت از درج قیمت می شود باید هم کالا و هم خدمات ارائه شده درج قیمت شود که نشان می دهد ما اولین و مهمترین اصل حقوق مصرف کننده را رعایت کرده‌ایم. برخی مواقع برداشت اشتباهی بین درج قیمت و قیمت گذاری ها می‌شود.

انصاری در ادامه تصریح کرد: کالاها از نظر قیمت گذاری به سه دسته تقسیم می شوند؛ کالاهایی که توسط سازمان های دولتی قیمت گذاری می شوند مانند شیر، نان و ...، کالاهایی که اتحادیه ها قیمت گذاری می کنند و کالاهایی که از طرف عرضه کننده ها قیمت گذاری می کنند که خدماتی که در گروه اول و دوم نیستند در گروه سوم و توسط عرضه کننده‌ها قیمت گذاری می‌شوند. اما برای انجمن حمایت از مصرف کنندگان درج قیمت بسیار اهمیت دارد.

رئیس انجمن حمایت از مصرف کننده در رابطه با اهمیت درج قیمت خاطر نشان کرد: تمام محصولات و خدمات در هر دسته‌ای هم قرار بگیرند باید قیمت داشته باشند و باید برای‌شان قیمت درج شده در نظر بگیرند که مقابل چشم مصرف کننده باشد. اگر حقوق مصرف کننده را یک عرضه کننده می خواهد رعایت کند باید قیمت را درج کند. این برداشت که تنها کالاهایی که توسط واحدهای تولیدی عرضه می شوند باید قیمت داشته باشند یا قیمت بیشتر باید بر روی مواد خوراکی درج شود که کاملا اشتباه است.

وی افزود: قیمت باید برای همه اقلام و خدمات اعلام و درج شود. زمانی که ما خودرو را برای بیمه می بریم باید قیمت بر روی دیوار شرکت بیمه گذار یا در سایت مربوطه درج شده باشد تا برای مصرف کننده شفاف‌سازی شود. همه اماکن اعم از بیمارستان ها، مطب پزشکان، خشکشویی‌ها، آرایشگاه‌ها، بنگاه های معاملاتی، تعمیرگاه هاو... همه باید قیمت ها و هزینه هایشان درج شود. قانون می گوید تمام عرضه کنندگان کالا و خدمات موظف اند خدمات و کالاهای ارائه داده را با قیمت درج شده به دست مصرف کننده برسانند.

انصاری درادامه عنوان کرد: بیمار قبل از ویزیت باید قیمت را ببیند. مصرف کننده پیش از امضا هر قرارداد یا خرید محصول باید ابتدا قیمت را ببیند و بداند تا بتواند برای بین خواستن و نخواستن انتخاب کند. اگر ما بتوانیم درج قیمت را داشته باشیم، میزان بالایی از مشکلات مصرف کنندگان را حل کرده ایم.

رئیس انجمن حمایت از مصرف کننده بااشاره به تعیین نرخ برخی کالاها توسط سازمان های دولتی تشریح کرد: برخی کالاها توسط سازمان های دولتی قیمت گذاری می شود که کالاهای اساسی از آن جمله اند. البته قیمت این کالا توسط تولید کنندگان پیشنهاد میشود و پس از بررسی توسط سازمان های دولتی قیمت گذاری می شود. اما کالاها و خدماتی مانند آرایشگاه ها توسط اتحادیه ها تعیین نرخ می شوند البته در بخشنامه ای که اخیرا منتشر شد برخ اقلام گروه یک و دو به گروه سه منتقل شدند که عرضه کننده قیمت را تعیین می کرد.

انصاری در پایان تاکید کرد: برای انجمن حمایت از مصرف کننده درج قیمت بر روی محصولات است و میزان قیمت را ناظران باید ارزیابی کنند. ما انتظار داریم سازمان های دولتی که وظیفه دارند دراین زمینه اقدام کنند و از بیت المال هم ارتزاق می کنند نظارتشان را انجام دهند و حتی بخش هایی را که اصناف باید ناظر باشند در این امر مهم کوتاهی نکنند. نباید یکی از عمده مشکلات مصرف کننده ها عدم درج قیمت باشد. درج قیمت هم تبعیت از قانون و هم رعایت حقوق مصرف کنندگان است. اما بالا یا پایین بودن قیمت باید توسط ارگان های ناظر و ذیربط نظارت شود. انتظار می رود کار نظارت هم به صورت دوره ای انجام شود و از حالت شکایت محوری خارج شود اما هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است. درج قیمت باید انجام شود و کالا و خدمات بدون درج قیمت به هیچ وجه نباید عرضه شود. قیمت خدماتی مانند ویزیت پزشکان باید از قبل درج شده باشد تا بیماران با مشکل پرداخت ناگهانی پول مواجه نشوند. امیدواریم دستگاه های ذیربط در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند تا حقوق مصرف کنندگان ضایع نشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز