عارف در پاسخ به ایلنا:
ملاقات برخی با مهندس موسوی و زهرا رهنورد دنبال خواهد شد/ ذوالنور از دیدار با کروبی راضی بود
رییس فراکسیون امید تاکید کرد: سازوکار نظارت با این تاکیدی که آرامش کشور حفظ شود از سوی همکاران دنبال میشود و در مواقع ضروری نیز از شیوههای مختلف نظارتی اعم از طرح تذکر، سوال، تحقیق و تفحص و حتی استیضاح استفاده خواهیم کرد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، محمدرضا عارف درنشست خبری ظهر امروز خود که در محل فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن روز مجلس و هفته بسیج و همچنین با ابراز همدردی با زلزلهزدگان کرمانشاه و سایر مناطق غربی کشور اعلام کرد: شاید ما جزو نادر کشورهایی باشیم که مجلس بدین شکل بر راس امور قرار گرفته و هیچ نهادی قادر به انحلال آن نیست و اصلاحطلبان نیز با همین نگاه و با شعار اخلاق، عقلانیت و خرد جمعی برای مشارکت در همه عرصهها در انتخاباتهای اخیر به میدان آمدند.
کمیتههای مختلف در بدنه فراکسیون امید تشکیل شده است
وی با اشاره به توفیقات اصلاحطلبان در انتخابات مجلس دهم اظهار داشت: ما در این انتخابات با شعار امید، آرامش و رونق اقتصادی وارد شده و اینجا لازم میدانم از همه همکارانم در فراکسیون امید به خاطر پایبندی بر این اصول تشکر کنم.
رییس فراکسیون امید با اشاره به برخی اقدامات این فراکسیون طی حدود ۱۸ ماهی که از آغاز به کار مجلس دهم میگذرد به تشکیل کمیتههای مختلف در بدنه این فراکسیون اشاره و تصریح کرد: در این راستا کمیته گفتوگوی ملی را که در مهرماه سال ۹۵ در نطق میان دستور آقای مازنی یکی از نمایندگان محترم مطرح شده بود فعال کرده و در این مدت نیز این مساله را با آرامش ادامه دادیم و عجلهای هم نداریم و امیدواریم بتوانیم مشکلات را مرتفع کنیم.
فضای امروز مجلس به مراتب آرامتر است
عارف به نقش نظارتی مجلس تاکید کرد و افزود: سازوکار نظارت با این تاکیدی که آرامش کشور حفظ شود از سوی همکاران دنبال میشود و در مواقع ضروری نیز از شیوههای مختلف نظارتی اعم از طرح تذکر، سوال، تحقیق و تفحص و حتی استیضاح استفاده خواهیم کرد.
وی در پاسخ به خبرنگاری که با تاکید بر شعار آرامش و رونق اقتصادی لیست امید از میزان آرامش فعلی در جامعه سوال کرده بود، خاطرنشان کرد: اگر مجلس فعلی را با مجالس قبل یا به طور مشخص مجلس نهم مقایسه کنیم متوجه میشویم که فضای امروز مجلس به مراتب آرامتر است و نمایندگان با رفاقت و تفاهم پیگیر امور هستند و با امید به آینده به دنبال اصلاح امور هستند.
از جانب مردم صحبت نکنیم
این نماینده مردم تهران با مقایسه شرایط سال ۹۲ با امروز ابراز داشت: اگر شرایط ایجاد دولت و نیز شرایط کاری خود دولت را مدنظر قرار دهیم متوجه میشویم که بسیاری از برنامههای دولت در راستای حل مشکلات اقتصادی یا مقابله با آسیبهای اجتماعی به طور نسبی موفق بوده و امیدواریم در دولت دوم آقای روحانی این حرکات جدیتر دنبال شود.
عارف با بیان اینکه دومین سال کاری این فراکسیون را بر پایه حرکات و اقداماتی برنامهمحور طراحی کرده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر میرسد جامعه حامی جریان اصلاحات به دلیل برخی عملکردها در فراکسیون امید یا شورای شهر دچار سرخوردگی شده ابراز داشت: بهتر است به جای آنکه از جانب مردم صحبت کنیم نگاهی عملیاتیتر داشته باشیم. شما دیدید که در ابتدای کار مجلس دهم انتقادات شدیدی علیه فراکسیون امید مطرح میشد اما مردم در اردیبهشت ۹۶ نظرشان را به صراحت اعلام کرده و نشان دادند امیدشان دوچندان شده است؛ چرا که اختلاف آخرین نفر لیست امید مجلس با نفر نخست لیست رقیب ۷۰ هزار رای بود و این اختلاف در انتخابات شوراها به ۴۰۰ هزار رای افزایش یافت.
تشکیل هفت کمیته در فراکسیون امید
وی با بیان اینکه دو برنامه مشخص از سوی جریان اصلاحات برای پیگیری مطالبات مردم طراحی شده گفت: یک برنامه «برجا» که در ابتدای کار مجلس طرح کردیم و برنامه دیگر نیز همان راهبردیمان در شوراهای شهر و روستا است که خود را مقید به اجرای آن و موظف به پاسخگویی در قبال مردم میدانیم و امیدواریم هم شوراها و هم ما در این مسیر حرکت کنیم.
رئیس فراکسیون امید در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در مورد اقدامات فراکسیون امید و همچنین فعالیت کمیته رفع حصر این فراکسیون و اینکه اقدام صورت گرفته در این کمیته چه بوده است؟ بیان کرد: آنچنان که اشاره شد فراکسیون امید هفت کمیته تخصصی دارد که بنا بر اولویتهایی که داریم اقداماتی را از طریق این کمیتههای هفتگانه دنبال میکنیم. همچنین در مقاطع خاص کمیتههایی را نیز به صورت موردی تشکیل میدهیم که از جمله میتوان به تشکیل کمیته بحران در حاشیه وقوع زلزله کرمانشاه اشاره کرد. قرار است این کمیته در مراحل اسکان موقت و دائمی و همچنین یکپارچگی مدیریت بحران اقدامات موثری داشته باشیم.
در مورد برخی مسائل سیاسی و اجتماعی کمیته تشکیل دادهایم
عارف افزود: همچنین در بحث محصولات تراریخته کمیتهای تشکیل دادیم چرا که در مجلس چالش جدی وجود داشت و دو نظر کاملا متفاوت مطرح بود و ما نیز کمیتهای تشکیل داده و جمعبندی خود را اعلام کردیم که در نهایت این جمع بندی ما در برنامه ششم به تصویب نیز رسید.
وی یادآور شد: در مورد برخی مسائل سیاسی و اجتماعی همچون برخوردهایی که بعضا با دانشجویان صورت میگیرد کمیتههایی تشکیل میدهیم که چندان تمایلی به رسانهای شدن اقدامات آن نداریم چراکه هدفمان ناظر بر حل مشکل است نه اینکه مشخصا بگوییم فراکسیون امید چنین کاری را انجام داده است.
ملاقات سوم با کروبی در آیندهای نزدیک انجام میشود
رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان با تاکید بر اینکه مساله حصر نیز یکی از مطالبات بخشی از جوانان و جامعه ما است، بیان کرد: تلاش داریم این مساله هر چه سریعتر به نفع منافع ملی حل و فصل شود و در فراکسیون نیز از طریق کمیته رفع حصر پیگیریهایی داشتیم اما بنای کار این است که موضوعی رسانهای نشود و بنده نیز متعهدم.
عارف ادامه داد: الگویی که در این راستا مطرح شد، الگوی منطقی بود که از جمله قرار شد ملاقاتهایی برای محصورین در نظر گرفته شود که برای آقای کروبی سه ملاقات مشخص شد که دو مورد از این ملاقاتها انجام شده است و ملاقات سوم نیز در آینده نزدیک انجام میشود. همچنین همین الگو برای آقای موسوی و خانم رهنورد نیز دنبال خواهد شد و اصرارمان این است که این مساله به طور جدی طرح با محوریت شورای عالی امنیت ملی دنبال شده تا این مشکل حل شود.
ذوالنور از دیدار با کروبی راضی بود
وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا ملاقات مجتبی ذوالنور نماینده اصولگرای قم با حجتالاسلام والمسلمین کروبی نیز در همین راستا انجام شده و از طریق کمیته رفع حصر فراکسیون امید دنبال شد؟ گفت: این ملاقات نیز در همین راستا بوده که البته بنده پس از ملاقات به صورت خصوصی با آقای ذوالنور صحبت نکردم اما آنچنان که از دوستان شنیدم بسیار راضی بودهاند.
این نماینده اصلاحطلب تهران در واکنش به سوال دیگر ایلنا در مورد علت انتخاب ذوالنور برای این مهم و سوالاتی که برای جامعه ایجاد شد؟ اظهار داشت: چرا باید سوالبرانگیز باشد؟ آقای ذوالنور بسیار علاقمند بود که پس از جلساتی که با دوستان داشتیم مشارکت جدی داشت و مهمتر اینکه نگاه ما به این مساله نگاهی ملی است و نمیخواهیم بگوییم که این مساله لزوما از طریق فراکسیون امید حل شده یا میشود بلکه میخواهیم بگوییم دنبالکنندگان این مساله به منافع ملی، نه جریانی توجه دارند که این مساله بسیار ارزشمند است.
شورای ۵۱ نفره به مسائل و مشکلات اساسی تهران رسیدگی میکند
عارف در مورد تعاملات نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر تهران تصریح کرد: ما یک شورای ۵۱ نفره داریم که به مسائل و مشکلات اساسی تهران رسیدگی میکند و در آنجا بحث بر سر اینکه چه کسی شهردار کدام منطقه شود مطرح نمیشود. مشکلات اساسی تهران مشخص است. بحران آب، بهداشت، مدیریت بحران از این قسم مسائل هستند.
وی افزود: حرکت دموکراتیک شوراها که از دولت اصلاحات شروع شد باید تا پایینترین سطح یعنی تا محلات این بحث ادامه داشته باشد. در جلسهای که با شورایاریها هم داشتیم متذکر شدم که باید تمام کارهای آنها قانونمند شود.
واکنش عارف به اظهارات و اقدامات اخیر احمدینژاد
رئیس فراکسیون امید در پاسخ به سوالی درباره انتقادات اخیر احمدینژاد از قوه قضاییه و علت عدم برخورد با رییس دولت نهم و دهم و همچنین برخورد دوگانه با خاتمی و احمدینژاد خاطرنشان کرد: در مورد اقدامات آقای احمدینژاد باید بگویم که مخالف رسانهای شدن این تیپ مسائل هستیم و معتقدم این مسائل با امنیت ملی در تعارض است.
عارف با بیان اینکه به هر حال دوستانی که میدان را باز کردند برای این افراد باید منتظر این لحظات میبودند و این درحالی است که اصلاحطلبان نقطهنظرات خود را مطرح میکردند، ابراز داشت: معتقدم باید هر چه سریعتر این مسائل جمع شده و سازوکاری قانونی پیگیری شود و در قبال این مسائل پاسخ داده شود. به هر حال شرایط خاص منطقه و کشورمان باید مورد توجه قرار گیرد.
شخصیت، وارستگی و خدمات خاتمی بر هیچکس پوشیده نیست
وی اضافه کرد: متاسفانه از دید بسیاری از مردم تمامی مسئولان سر و ته یک کرباس هستند و با این حال، در مواقع تصمیمگیری متوجه واقعیتها هستند. از سوی دیگر شخصیت، وارستگی و خدمات آقای خاتمی که به خاطر دغدغهمندی به ملت و نظام داشته، بر هیچکس پوشیده نیست و حتی مخالفان ایشان نیز بر این مسئله تاکید داشته و وقتی خصوصی صحبت میکنیم، عملکرد هشتساله دولت اصلاحات را تحسین میکنند.
رئیس شورای سیاستگذاری اصلاحطلبان با اشاره به اعمال محدودیتهای اخیر برای رییس دولت اصلاحات بیان کرد: دوستان ما در فراکسیون امید در این رابطه به رییسجمهور تذکر داده و منتظر پاسخ این تذکر هستیم. ۸۴ نماینده مجلس تذکر دادهاند که چرا در این شرایط باید شخصیتی همچون آقای خاتمی محدودیت جدید اعمال شود که پاسخ دادند محدودیت جدیدی نبوده و در عین حال تاکید کردم این مسائل هرچه سریعتر تمام شود؛ چراکه به نفع منافع ملی است که از شخصیتی برجسته همچون آقای خاتمی به نفع مشکلاتی که داخل و خارج از کشور داریم، استفاده کنیم و شخصاً این ظرفیت را در شخصیت آقای خاتمی میبینم.
برای بستن لیستهای انتخاباتی به هیچ عنوان حزبی نگاه نکردیم
عارف در پاسخ به سوالی درباره بستن لیست برای دو انتخاب گذشته و نارضایتیهایی که بعد از بستن لیست اتفاق افتاد، یادآور شد: این طبیعی است که بعد از بستن لیست افرادی از این انتخابات ناراضی باشند اما ما معتقدیم که این دموکراتیکترین روش برای انتخاب اعضای لیست بود. ما براساس شاخصهای کمی به افراد رای دادیم و آنها را انتخاب کردیم. در بستن لیست مجلس نیز دو – سه حزبی که اعضای آنها جزو لیست نبود اعتراض کردند.
وی با بیان اینکه ما برای بستن لیست به هیچ عنوان حزبی نگاه نکردیم و نگاه ما جریانی بود، بیان کرد: طبیعی بود که در بین ۱۵۰ نفر آخر که همه آنها جزو چهرههای شاخص اصلاحات بودند وقتی میخواهیم ۲۱ نفر را انتخاب کنیم باقی افراد ناراضی باشند زیرا هر کدام از آنها توقع داشتند درون لیست باشند اما شما نتیجه را در انتخابات دیدید و مردم علیرغم وجود ۵۰ لیست موازی که برخی از آنها از دل جریان اصلاحات درآمده بود باز به لیست اصلی اعتماد کردند و به آن رای دادند.
فعلا سازوکار انتخاباتی را تغییر نمیدهیم
نماینده مردم تهران تاکید کرد: از بین افرادی که واجد شرایط برای ورود به لیست بودند، ۱۲ نفر از آنها در ذهنم بودند که در جریان انتخاب لیست هیچکدام از آنها نیامدند. این نهایت دموکراسی است. قاعدتا چهرههای برجسته بیرون از لیست ماندند اما ما سهمیه جوانان و خانمها را داشتیم. قاعدتا آنها افراد سرشناسی نبودند.
عارف ادامه داد: فعلا سازوکار انتخاباتی را تغییر نمیدهیم و با توجه به تجربیات دو لیست گذشته این روند را ادامه میدهند. در گذشته عدهای محدود لیستها را میبستند.
فکر میکنم اصولگرایان بیشتر از اصلاحطلبان از چینش کابینه راضی باشند
وی در پاسخ به اینکه آیا از انتخاب وزرا و اعضای دولت دوازدهم راضی هستید و آیا از اصلاحطلبان استفاده شده است یا خیر گفت: فکر میکنم اصولگرایان بیشتر از اصلاحطلبان از این انتخابات راضی باشند اما کماکان موضع ما همان موضع حمایتی است.
انقلاب شد تا آقازادگی از میان برداشته شود
رئیس فراکسیون امید در پاسخ به سوالی درباره ژن خوب فرزندش و نگرانیهای مردم در رابطه با ورود آقازادهها به ساختار قدرت اظهار داشت: انقلاب شد تا آقازادگی از میان برداشته شود. در انقلاب اسلامی براساس توانایی و تقوای افراد گزینش صورت میگیرد. نباید به سمت افراط هم برویم که یک فرد توانا به دلیل نزدیکی به فردی به کار گرفته نشود که مبادا شائبه آقازادگی به وجود بیاید.
عارف با ذکر خاطرهای تصریح کرد: برای اولین بار است که این موضوع را میگویم. زمانی که به سمت معاون اول آقای خاتمی انتخاب شدم و به نهاد ریاست جمهوری رفتم دیدم که پسرخالهام در آنجا رئیس دفتر ابطحی است از او خواهش کردم که به یزد برگردد که مبادا در مظان اتهام به کارگیری آشنایان قرار بگیرم. در این بیش از ۳۰ سالی که در کار اجرایی کشور بودم حتی یکبار هم براساس آشناییت و نزدیکی کسی را انتخاب نکردم.
جای پسرم بودم، ژن خوب را نمیگفتم
وی با بیان اینکه نباید به بحثهایی که موجب حاشیهسازی میشود بپردازیم، خاطرنشان کرد: اگر جای پسرم بودم آن حرفها را نمی زدم اما راجع به آن موضعگیری نمیکنم. ما یک بحث ژن خوب به معنی برتری داریم و یک بحث در رابطه با اصالت. بحث آقازادگی که میشود عدهای موضع میگیرند. در بستن لیست شوراها یک جوانی که بسیار حقش بود که در لیست حضور داشته باشد به این دلیل در لیست او را نیاوردهایم که مبادا حرف و حدیثی پیش بیاید.
عارف اضافه کرد: بسیاری از فرزندان اشخاصی که در خارج از کشور در بهترین دانشگاههای دنیا مدرک PHD گرفتند به این دلیل که ممکن است در ایران بگویند فرزند فلان کس است به ایران برنمیگردند و اینجا کار نمیکنند.
اصولگرایان که احمدینژاد را که به جایگاه خدایی رساندند، چرا سکوت کردهاند
وی در پاسخ به این سوال که آیا در مجمع تشخیص مصلحت نظام که آقای احمدینژاد نیز حضور دارند آیا بحثی راجع به اقدامات اخیر ایشان صورت گرفته است و اینکه چرا اصولگرایان در رابطه با اقدامات اخیر آقای احمدینژاد سکوت کردهاند، ابراز داشت: اصولگرایان باید بگویند چرا در قبال اعمال فعلی فردی که او را در گذشته تا عرش بالا بردند و او را به جایگاه خدایی رساندند، سکوت کردهاند. آنها باید پاسخگو باشند. در آنجا هم بحثهایی صورت گرفت. یکی از آقایان تذکری در این رابطه داد که خودِ آقای احمدینژاد حضور داشت ولی چیزی نگفت. در شورای عالی هم بحثهایی در گذشته میشد که از احمدینژاد خوب میگفتند تا خاتمی را بکوبند. اما شما به جایگاه خاتمی امروز خاتمی پنج یا شش ساله نگاه کنید که چقدر رفیعتر شده است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره طرح این مسئله در جلسات مجمع تشخیص مصلحت بیان کرد: البته رسیدگی به این مساله جزء وظایف مجمع نیست اما اخیراًدر جلسه مجمع، یکی از دوستان پیش از ورود به دستور جلسه، تذکری داد اما احمدینژاد پاسخ نداد.
موضع شورایعالی سیاستگذاری اصلاحطلبان پس از انتخاب کاندیداها مشخص میشود
عارف در پاسخ به این سوال که آیا اگر جهانگیری و لاریجانی برای انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدا شوند، او نیز اعلام کاندیداتوری میکند، یادآور شد: در حال حاضر طرح این موضوع نهتنها خیلی زود، بلکه انحرافی است چراکه مسائل کشور باید در اولویت باشد و قبل از انتخابات ریاستجمهوری، ما انتخابات مجلس در سال ۹۸ را هم داریم و موضع شورایعالی سیاستگذاری اصلاحطلبان پس از انتخاب کاندیداها مشخص میشود.
وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اقداماتش در این فراکسیون عنوان کرد: من هم یک نماینده هستم، همانند سایر نمایندهها، چه بسا سایر نمایندهها از نظر توانایی از من هم بالاتر باشند.
دهه ۹۰ را دهه حل مسائل و مشکلات جریان اصلاحات اعلام کردیم
رییس فراکسیون امید درباره علت عدم انتشار لیست اعضای فراکسیون امید گفت: خیلی نباید مساله را حساس کرد. انتشار لیست اعضای فعلی اصلاحطلبان در مجلس را در برنامه خود داریم. بنده بهعنوان رییس شورایعالی سیاستگذاری اصلاحطلبان افرادی را تایید کردم که میدانستم در مجلس با ما نخواهند بود و حتی ممکن است روبروی ما بیاستند اما شرایط زمانی در آن برهه، اینگونه ایجاب میکرد.
عارف با بیان اینکه ما دهه ۹۰ را دهه حل مسائل و مشکلات و کاهش مسائل مربوط به جریان اصلاحات اعلام کردیم، اظهار داشت: البته ابتدا مطرح شد که ۱۵۰ یا ۱۶۰ نفر از نمایندگان مجلس از اصلاحطلبان هستند که بخشی از آن خوشبینی بود اما اگر ما بخواهیم مبنا را همان ۱۰۳ نفر بگذاریم، شاید خیلی منطقی نباشد. ما در آینده نزدیک اسامی اعضای فراکسیون امید را منتشر خواهیم کرد که با رودربایستی نخواهند عضو شوند و با رضایت اعلام آمادگی کنند.
مجلس دهم در سال نخست فعالیت وظیفه مجلس قبل را انجام داد
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره علت کاهش چشمگیر طرحها و لوایح در اجلاسیه نخست مجلس دهم در قیاس با اجلاسیه چهارم مجلس نهم تصریح کرد: نباید آرامش را تلقی به بیکاری و بیانگیزگی کرد. در شرایط آرامش بهتر میتوان جلو رفت، کیفیت سوالات و تذکرات افزایش یافته است. دوستان از سوالاتی که ممکن است جزیی باشد و با یک تلفن حل میشود، عبور میکنند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه مجلس دهم در سال نخست فعالیت خود تقریباً وظیفه مجلس قبل را انجام داد و تصویب برنامه ششم عملاً نمایندگان و مجلس را درگیر خود کرد، خاطرنشان کرد: شاید یکی از دلایل کمتر مطرح شدن طرحها و لوایح همین موضوع باشد. البته لوایح مهم دیگری همچون لایحهای در مورد خدمات شهری هم مطرح شده که بررسی آنها نیاز به زمان دارد و شاید این یکی از دلایل هم این مساله باشد.
منافع ملی را بر منافع حزبی و جریانی ترجیح میدهیم
عارف درباره اینکه آیا در سال ۹۸ ائتلافی انجام خواهد شد یا اینکه طیف سومی برنده میشود، ابراز داشت: بحث ائتلاف شاید به دنبال موضوعی بود که خودم مطرح کردم. اصولاً جریانات سیاسی در شرایط خاصی ائتلاف میکنند، ما اگر مقایسهای داشته باشیم، میبینیم که در سال ۹۴ لیست ائتلافی بود اما در انتخابات شورای شهر اینگونه نبوده و اصلاحطلبانه بود.
وی با یادآوری اینکه ما حتی در مجلس دهم با دوستان اصولگرا بحث داشتن افراد مشترک در تهران یا برخی از کلانشهرها را مطرح کردیم، بیان کرد: راهبرد اصلی ما این است که منافع ملی را بر منافع حزبی و جریانی ترجیح میدهیم. اگر ائتلافی انجام شود باید بعد از پیروزی هم ادامه پیدا کند، به هر حال هر اندازه به انتخابات نزدیکتر شویم سیاستها و دیدگاههای ما با رقبا مشخصتر میشود.
جلسات تخصصی با وزرا در فراکسیون امید داشتهایم
رییس مجمع نمایندگان تهران درباره اینکه کمیتههای تخصصی فراکسیون امید تاکنون چه بروندادی داشتهاند، یادآور شد: در بسیاری مواقع طرحها و لوایحی را که مطرح میشود، اگر موضع فراکسیونی هم باشد آنها ابراز میکنند و موضوعاتی مانند آسیبهای اجتماعی، مسائل مربوط به آب و... در اولویت کاری این کمیتهها قرار دارد. البته گاهی اوقات طرحهایی هم بوده که به دلیل اینکه نخواستیم سیاسی تلقی شود. از سایر نمایندهها هم خواستیم تا آن را امضا کنند که فقط به نام فراکسیون امید نباشد که به عنوان مثال میتوان به طرح حذف اعدام قاچاقچیان موادمخدر یا طرحی که درباره برقراری امنیت مراسم سیاسی مطرح و بسیار هم جنجالی شد، اشاره کرد.
عارف درباره تعامل با دولت و اینکه آیا این همسویی باعث ضعیف شدن بعد نظارتی نمایندگان در مجلس نشده است، عنوان کرد: هر از گاهی جلسات تخصصی با وزرا در فراکسیون امید داشتهایم و حرکت برنامهای توسط کمیتههای ذیربط مورد نظارت قرار میگیرد.
وجود کمیته چیدمان مدیریت شهری را تکذیب میکنم
وی در رابطه با نقش فراکسیون در بحث شورایاریها و فعالیتهای کمیته چیدمان مدیریت شهری، گفت: بنده وجود کمیته چیدمان مدیریت شهری را تکذیب میکنم. ما مشورتهای لازم را ارائه میدهیم اما انتخاب مدیران در اختیار دولت یا دستگاهها و شهرداری است البته شورای ۵۱ نفره هم تشکیل شده که علاوه بر نمایندگان تهران در مجلس و اعضای شورای شهر، رییس مجمع نمایندگان، شهردار و استاندار تهران هم در این شورا حضور دارند و بر روی مسائل استان برنامهریزی و فکر میکنند و به زودی هم دبیرخانه شورا فعال خواهد شد.
رئیس شورای عالی سیاستگذاری در پاسخ به این سوال که آیا برخی اختلافات میان اصلاحطلبان میتواند منجر به بروز چالش برای این جریان سیاسی در انتخابات آتی باشد، اظهار داشت: باید یک واقعیت را بپذیریم که اختلافنظرهایی وجود دارد و ممکن است یک استاندار یا یک فرماندار یا مدیری انتخاب شود و عدهای با آن موافق یا مخالف باشد اما به نظر بنده در دوره اخیر دموکراتترین روش را جلو بردیم و بر اساس شاخصها عمل کردیم.
جریانی عمل کردیم
عارف با بیان اینکه در مجلس دو، سه حزب وجود داشتند که وقتی کاندیداهای آنان انتخاب نشدند، اعتراض کردند اما ما در هر ۲ دوره انتخابات حزبی عمل نکردیم و سهمی ندادیم؛ بلکه جریانی عمل کردیم، تصریح کرد: علیرغم لیستهای موازی که در زمان انتخابات ارائه شد اما مردم اعتماد کردند و باید این اعتماد را حفظ و انسجام را بیشتر کنیم.
وی در مورد موضوعات مربوط به انحلال این شورا نیز خاطرنشان کرد: شورایعالی سیاستگذاری اصلاحطلبان با همین سازوکار و با همین روش ادامه مییابد. شما دقت کنید هیچکس در این مدت نگفت که عارف دوست خود را در لیست قرار داد، ما حتماً روش بهتر و مناسبتری را هم برای سازوکارهای نهایی اتخاذ میکنیم.
رضایت اصولگرایان از دولت دوم روحانی نسبت به اصلاحطلبان بیشتر است
رییس فراکسیون امید مجلس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه روحانی قول داده بود، دولت فراجناحی تشکیل دهد و این سوال که آیا اصولگرایان از ترکیب کابینه رضایت دارند؟ ابراز داشت: به نظر میرسد اصولگرایان از این موضوع خیلی راضی هستند در واقع رضایت اصولگرایان از دولت دوم آقای روحانی نسبت به اصلاحطلبان بیشتر است اما موضع ما همان حمایت از دولت است.
حوادث سال ۸۸ در یک فضای کارشناسی تحلیل میشد، امروز این مسائل را نداشتیم
عارف در واکنش به سوالی دیگر در مورد تخلفات احمدینژاد و اینکه به دنبال ایجاد اپوزیسیون است، بیان کرد: احمدینژاد در گذشته هم همینگونه رفتار کرده است. شاهد بودید که برای آنکه خود را بالا ببرد، ناگهان همه مردم را «خس و خاشاک» نامید. بعد هم دیدید که شرایطی پیش آمد و عقبنشینیهایی کرد اما به نظر میرسد داب ایشان این بوده است. ما بارها و بارها اشاره کردیم که اگر حوادث سال ۸۸ در یک فضای کارشناسی و فنی تحلیل میشد، شاید امروز این مسائل را نداشتیم. در واقع عبور از برخی مسائل و جانبداری از یکطرف و به سمت نگاه کردن، باعث شده که امروز با این مسائل روبرو باشیم.
وی درمورد لزوم تدوین قانونی برای منشور حقوق شهروندی و اقدامات فراکسیون امید در این راستا، یادآور شد: یکی دیگر از بحثهای جدی ما حقوق شهروندی است که برای اجرای آن تلاش میکنیم و همواره بر لزوم اجرای فصل سوم قانون اساسی تاکید داشتیم.
رییس بنیاد امید ایرانیان درباره منشور حقوق شهروندی نیز عنوان کرد: در رابطه با حقوق شهروندی در بنیاد امید ایرانیان هم کارهای خوبی انجام شده و بر این باوریم که باید منشور حقوق شهروندی قانونی شود و اگر نیاز به قانون هم باشد، ما پیشقدم میشویم و حقوق شهروندی را دنبال میکنیم.
عارف در پاسخ به این سوال دیگری درباره علت طولانی شدن روند انتشار اسامی اعضای فراکسیون امید، گفت: یکی از ملاحظاتی که بعضی از دوستان داشتند، همین بحث رودربایستی بود که ما سعی کردیم ملاحظات را رفع کنیم تا وقتی اسامی اعلام میشود، اجماعی وجود داشته باشد.
وی اضافه کرد: البته در تعداد نفرات رسمی و غیررسمی هم اختلافنظرهایی وجود داشت که تقریبا به اجماع خوبی رسیده و امیدواریم که هرچه سریعتر اسامی را منتشر کنیم. بماند که اگر بنا بود بر اساس قول و قرارمان درمورد انتشار فهرست عمل کنیم، این فهرست باید تا الان اعلام میشد.