خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران مطرح شد؛

تخصیص ۶ میلیارد تومان برای مرمت مهمترین موزه کشور/ ارسال آثار گنجینه دوباره کلید می‌خورد

asdasd
کد خبر : ۵۵۲۹۳۴

زارع گفت: همه فعالیت‌های عمرانی موزه تا پایان سال جاری کلید خواهد خورد. طبق برآوردهایی که انجام شده؛ بودجه‌ی این کار شش میلیارد تومان است. وزیر ارشاد با دکتر جهانگیری مکاتباتی صورت داده و ایشان نیز در بودجه امسال 6 میلیارد تومان برای مرمت کالبد موزه در نظر گرفته است.

علی‌محمد زارع (سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران) که در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات در غرفه ایلنا حضور پیدا کرده بود، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، از آخرین تصمیم‌گیری‌ها در خصوصِ مرمت کالبد موزه، بنای گنجینه، آثار گنجینه و به روزرسانی سیستم اطفای حریق آن خبر داد. وی اظهار امیدواری کرده که تا پایان سال جاری، تمام امور عمرانی موزه کلید بخورد.

در این گفتگو، وی به نمایشگاه «تونی کرگ»، نمایشگاه‌های آینده، کتاب‌های در دست چاپ گنجینه و راه‌اندازی مجدد سایت موزه اشاره کرد. زارع، همچنین از برگزاری نشستی با موضوع هم اندیشی موزه و انجمن‌های هنری در روز سه‌شنبه 9 آبان خبر داد.

  کالبد موزه را احیا خواهیم کرد

اطفای حریق، ریل‌ها، و سیستم نوری به روزرسانی می‌شود

زارع گفت: ما امسال به‌طور مصمم پاشنه‌ها را کشیده‌ایم تا یک بار برای همیشه به توسعه گنجینه و مرمت فضای کالبدی موزه تحقق بخشیم. دولت این قول را به ما داده‌ که امسال قطعاً بودجه‌ی طرح‌های عمرانی وزارتخانه را در اختیار موزه قرار دهد. به موجبِ این طرح، هم توسعه گنجینه انجام می‌شود، هم تعویض ریل‌ها صورت می‌گیرد، و هم سیستم اطفای حریق گنجینه به روز رسانی می‌شود. گنجینه‌ی موزه، اطفای حریق دارد اما آن خیلی قدیمی است. ما آخرین متودهای اطفای حریق را برای گنجینه در نظر داریم. امسال حتماً باید برنامه‌‌‌های عمرانی‌مان را انجام دهیم تا سال آینده به مسائل نمایشگاهی‌مان بپردازیم. دولت به ما قول مساعد داده که در دی ماه سال جاری، بودجه‌ی عمرانی وزارت‌خانه را در اختیار ما قرار دهد.

 6 میلیارد تومان از بودجه سال 96 به مرمت کالبد موزه تخصیص داده شد

سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران افزود: ما تا پیش از این‌که نظر متخصصین امر را جویا نشویم، دست به هیچ کاری در موزه نمی‌زنیم. همه فعالیت‌های عمرانی موزه تا پایان سال جاری کلید خواهد خورد. طبق برآوردهایی که انجام شده بودجه‌ی این کار 6 میلیارد تومان است. وزیر ارشاد با دکتر جهانگیری (معاون اول رئیس جمهور) مکاتباتی صورت داده و آقای جهانگیری هم در بودجه امسال 6 میلیارد تومان برای مرمت کالبد موزه در نظر گرفته است. اطفای حریق گنجینه، تهیه دوربین‌های عکاسی به روز، مرمت بنای گنجینه‌، نور موزه و همه اموری که در خصوص موزه وجود دارد انجام خواهد شد.

 اطلاعات آثار گنجینه، از نام و سال هر اثر، فراتر خواهد رفت

وی با بیان این مطلب که آمار دقیق آثار گنجینه چند روز پیش اعلام شد؛ افزود: تا به امروز تقریباً هشت ماه است که من سرپرستی موزه هنرهای معاصر تهران را برعهده دارم. قطعاً باید چند ماهی را جهت شناسایی مسائل و مشکلات موزه در نظر می‌گرفتیم و آماری که ارائه می‌دادیم باید دقیق و روشن می‌بود. بسیاری از آثار گنجینه، تا به حال در هیچ نمایشگاهی شرکت داده نشده‌اند و در هیچ کتابی نیز منتشر نشده‌اند. فقط اطلاعات کمی از آن‌ها، در حد نام هنرمند و تاریخ خلق آن وجود دارد، و سایر اطلاعات هنری مربوط به این آثار موجود نیست. ما فعلاً در حالِ کارشناسی آثار هستیم و به زودی اطلاعات 3478 اثر، به اضافه‌ی تمامی آثاری که از این به بعد به گنجینه‌ی موزه منتقل می‌شود، ارائه خواهد شد و بر روی سایت موزه نیز قرار خواهد گرفت.

 مجسمه‌ها‌ی جاکومتی به داخل موزه منتقل خواهد شد

باران اسیدی مجسمه‌ها‌ را دچار فرسایش و شکستگی کرده است

با بنیاد جاکومتی جهت ترمیم مجسمه‌ها‌ مکاتبه صورت گرفته

مسائل مالی باید حل شود

زارع درباره برنامه آتی موزه هنرهای معاصر گفت: دو مجسمه جاکومتی در فضای باز موزه، در معرض بیشترین آسیب‌ها بوده‌اند. مابقی آثار آن‌چنان در معرض خطر نیستند. تهران باران اسیدی دارد. در طی این چهل سال، اگر خوب از مجسمه‌ها مراقبت می‌شد، آن‌ها آسیب چندانی نمی‌دیدند. ما با بنیاد جاکومتی مکاتبه و مذاکره کرده‌ایم و بدین ترتیب، با نظر آن‌ها مجسمه‌ها را با آب شست‌وشو دادیم و اسیدها و املاحی که روی مجسمه‌ها بود پاک شد. با این حال، بعضی از مجسمه‌ها نیاز به مرمت دارند. شکستگی‌های این مجسمه‌ها باید ترمیم شود.

وی افزود: ما در حال تهیه بودجه این کار هستیم. دولت به ما قول مساعد داده که امسال بودجه مرمت این آثار آماده شود تا تیم مرمت آثار هم از خارج کشور به تهران عزیمت کنند. فعلاً هر دوی مجسمه‌های جاکومتی به داخل موزه منتقل خواهد شد و فضایی با نظر بنیاد جاکومتی، برای مجسمه‌ها در نظر گرفته خواهد شد. حتماً باید این نقل و انتقالات توسط خود بنیاد صورت بگیرد، چراکه مجسمه‌ها شکننده است و بیش از صد میلیون یورو ارزش آن‌هاست. بعضی‌ها پیشنهاد دادند که مجسمه‌ها را دست نزنیم و تنها دورش را کاوری شیشه‌ای نصب کنیم که این نظر به دلیل عدم جذابیت رد شد. بنیاد جاکومتی نیز پیشنهاد ما را پذیرفته و در حال حاضر مشغول مذاکره درباره مسائل مالی آن هستیم. هنوز مبلغ مشخصی را به ما اعلام نکرده‌اند.

مرمت «حوض روغنی» هزینه‌ای برای موزه نداشت

«هاروگوچی» دستمزدی نگرفت

زارع در بخش دیگری از این گفتگو اطمینان داد که تعمیر و مرمت «حوض روغنی» توسط هاروگوچی هزینه‌ای برای موزه نداشته است.

وی افزود: فقط هزینه‌های روغن‌، اقامت و بلیت پرواز هنرمند بر عهده‌ی موزه بود. هاروگوچی نیز هیچ دستمزدی از ما مطالبه نکرد.

انجمن‌ها هر سندی بخواهند ارائه می‌دهیم

به گفته سرپرست موزه هنرهای معاصر؛ روز سه‌شنبه (9 آبان‌ماه) نشستی با حضور انجمن‌های هنری و تجسمی در خصوص هم‌اندیشی به منظور توسعه هنرهای تجسمی در موزه‌ی هنرهای معاصر برگزار می‌شود.

زارع گفت: این نشست، با حضور رؤسای انجمن‌ها و هیئت‌مدیره‌ی انجمن نقاشان اتفاق می‌افتد. در این نشست، بحث ما توسعه هنرهای تجسمی و راهکارهای مربوط به آن به اضافه‌ی نقش انجمن‌ها در گسترش فضای فرهنگی و هنری کشور است. قطعاً در خصوص مسائل داخلی موزه نیز بحث‌هایی صورت می‌گیرد. هم‌چنین بسیاری از مباحثی که در خصوص خرید آثار برای موزه وجود دارد را نیز به سمع‌ونظر انجمن‌ها خواهیم رساند. سندهایی که از آثار گنجینه در اختیار داریم را همه به رؤیت انجمن‌ها می رسانیم.

ارسال آثار گنجینه، باید دوباره کلید بخورد

به تمام بندهای بیانیه انجمن هنرمندان نقاش عمل خواهد شد

وی درباره ارسال آثار گنجینه به خارج از کشور نیز گفت: ارسال آثار گنجینه به خارج از کشور باید صورت بگیرد. موزه‌های دنیا، باید با هم در تعامل باشند. در نشستی که سه‌شنبه با حضور انجمن‌های هنری برگزار می‌شود؛ آن‌ها هر سندی که از ما بخواهند ارائه خواهیم داد. برگ خرید تمام آثار گنجینه موجود است و همه به نام موزه هنرهای معاصر است، نه به نام هیچ شخص حقیقی. ارسال آثار، باید دوباره کلید بخورد. ما به تمام بندهایی که انجمن نقاشان در بیانیه اش ذکر کرده بود عمل خواهیم کرد. این اتفاق به زودی خواهد افتاد. دِل‌نگرانی‌های ما بیش از دل نگرانی‌های جامعه است. چرا که در صورت کوچکترین اتفاقی، اولین نفر، رئیس موزه است که باید پاسخ‌گو باشد.

اسپانسر خارجی، تمام هزینه‌ی 700 هزار یوروییِ نمایشگاه «تونی کرگ» را پرداخت کرد

زارع گفت: برای برپایی نمایشگاه تونی کرگ، اسپانسر خارجی همه‌ی هزینه‌ها را که شامل 700 هزار یورو می‌شد، پرداخت کرد. این اسپانسر، گالری «برک‌نر» به مدیریت برک‌نر و افشین درم‌بخش است. خود هنرمند، هیچ مبلغی از ما نگرفت و حتی خیلی هم به ما کمک کرد. اثری هم که توسط تونی کرگ به موزه اهدا شد بیش از یک و نیم میلیون یورو ارزش دارد که باز هم هزینه‌ای از سوی موزه برای آن پرداخت نشد. در چند سال گذشته، توجه هنرمندان به موزه هنرهای معاصر بیشتر شده است. در روز افتتاحیه نمایشگاهِ تونی کرگ بیش از 1000 نفر از موزه بازدید کرد. قرار است یک اثر دیگر از تونی کرگ به موزه اهدا شود و بدین ترتیب این عدد به 3479 اثر خواهد رسید. این اثر تونی کرگ از سنگ مرمر، و در ایران با نظارت خود هنرمند ساخته می‌شود. تقریباً تا یک ماه آینده از این اثر و کتاب آثار نمایشگاه تونی کرگ رونمایی خواهد شد.

نمایشگاه علی‌اکبر صادقی در راه است

موزه‌ی هنرهای معاصر، باید جُورِ نبودِ آرت‌گالری‌ها را بکشد

تابستان سال آینده، نمایشگاهی از آثار گنجینه برپا می‌شود 

به گفته سرپرست موزه هنرهای معاصر؛ نمایشگاهی از آثار علی اکبر صادقی نیز در برنامه موزه قرار دارد. وی گفت: این نمایشگاه یکی از نمایشگاه‌های خیلی خوب و جامع موزه هنرهای معاصر خواهد بود. به دلیل اینکه متأسفانه در تهران آرت‌گالری وجود ندارد، موزه مجبور است جور این کمبود را بکشد. اگر ما آرت‌گالری داشتیم، نمایشگاه‌ هنرمندان پیشکسوتی چون آقای تناولی، علی‌اکبر صادقی و ... طبیعتاً درآنجا اتفاق می‌افتاد. موزه هنرهای معاصر قطعاً سالی یک بار از آثار گنجینه‌اش به فراخور تِمی که وجود دارد نمایشگاه خواهد گذاشت. ما در تابستان سال آینده، مجدداً نمایشگاهی از آثار گنجینه خواهیم داشت.

کتاب عکس و آثار سقاخانه‌ایِ گنجینه در دست انتشار

وی افزود: عمده کتاب‌های موزه چاپ شده است. فعلاً کتاب عکس‌های گنجینه‌ و کتاب سقاخانه در دست انتشار است. هنوز کارهای پژوهشی‌ این دو کتاب، در حال انجام شدن است. کتاب عکس، قبلاً کارهایش انجام شده و کارشناسان، مشغول بازبینی مجدد آن هستند. آماده‌سازی این کتاب، تقریباً 5 سال پیش به سرپرستی افشین شاهرودی با حضور انجمن عکاسان کلید خورد اما هنوز چاپ نشده است. درخصوص کتاب آثار سقاخانه‌ای هم، ما تمایل داریم که اگر مجموعه‌دارانی آثاری از این مکتب در اختیار دارند، به ما اعلام کنند تا آن آثار هم در این کتاب منتشر شود.

گفتگو: رضا یاسینی 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز