خبرگزاری کار ایران

آغاز یک همکاری چهارساله؛

گزارش ایلنا از دومین جلسه رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

asdasd
کد خبر : ۵۲۴۲۷۴

دومین جلسه رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی در حال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، امروز دومین جلسه رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

ساعت ۱۹:۳۸

پایان دومین روز بررسی رای اعتماد به کابینه دوازدهم

جلسه نوبت عصر دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، دقایقی پیش مسعود پزشکیان که ریاست جلسه نوبت عصر مجلس در دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی مجلس شورای اسلامی را برعهده داشت، پایان نشست علنی نوبت عصر امروز را اعلام کرد.

در دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی که در دو جلسه صبح و عصر برگزار شد، صلاحیت وزرای پیشنهادی اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد رسیدگی قرار گرفت.

همچنین بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی نیمه تمام ماند که ادامه بررسی به جلسه آتی مجلس موکول شد.

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخصوص برگزاری جلسه نوبت عصر سومین روز رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی که فردا برگزار می‌شود، رای‌گیری کردند که این پیشنهاد نتوانست از رای لازم برخودار شود.

نایب رئیس اول مجلس در پایان جلسه امروز اعلام کرد که ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی فردا ساعت ۸ صبح خواهد بود.

ساعت ۱۹:۲۳

رییس‌جمهور موضوع اعتصاب غذای کروبی را پیگیری کند            

مصطفی کواکبیان در دقایق پایانی نشست علنی مجلس شورای اسلامی در تذکری با بیان اینکه قصد داشته درباره برخی مسایل تهران صحبت کند اما انتشار خبری نگران کننده موجب تغییر موضوع تذکرش شده اعلام کرد: قصد داشتم دو دقیقه زمان خود را درباره حوزه انتخابیه تهران صحبت کرده و ضمن تشکر از تغییر نام بخشی از اتوبان نیایش به نام آیت الله هاشمی رفسنجانی مسایلی در خصوص برج غول آسایی که درست شده صحبت کنم .

نماینده مردم تهران گفت: با این حال خبری شنیدم و قصد دارم از جناب آقای دکتر روحانی رییس جمهور عزیزمان بخواهم که اگر پخش خبر اعتصاب غذای آقای کروبی جدی است موضوع را پیگیری کند .

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد : رییس جمهوری همچنین آقای دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت را بفرستند که موضوع را پیگیری کند. و وزیر اطلاعات را بفرستند که این موضوع که نیروهای امنیتی داخل خانه باشند یا بیرون را حل کنند.

ساعت ۱۹:۱۵

رشته تحصیلی حجتی بی ارتباط به تخصصش نیست/ بزرگترین ویژگی او ساده زیستی است

به گزارش خبرنگار ایلنا، فریدون احمدی در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد و کشاورزی گفت: دلیل اول موافقت من با این وزیر بحث مشخصات فردی ایشان است؛ ایشان مومن، معتقد، فداکار و انقلابی با سابقه طولانی درجمهوری اسلامی است. بزرگترین ویژگی ایشان ساده زیستی است. هیچ کس ایشان را به سیاسی کاری نمی‌تواند متهم کند. وزیر امروز برای وزارت کشاورزی کارش را می‌شناسند و سوار کار است.

او برای شفاف‌سازی در مورد اینکه چرا به عنوان عضو کمسیون صنایع در موافقت با وزیر کشاورزی حرف می‌زند گفت : دلیل آن اشکال در آیین نامه‌ها است؛ قاعدتا یکی از بین کمیسیون‌ها باید انتخاب می‌شد ولی همکاران کمیسیون کشاورزی اگرچه دوست داشتند به عنوان موافق صحبت کنند اما نامشان در  قرعه کشی‌ها در نیامد. دلیل بعدی اینکه این وزارت‌خانه‌ای تولیدی است و به وزارت صنعت و معدن نزدیک است؛ اگر چه در قانون به دنبال آن بودیم که همپوشانی ها را کم کنیم ولی این وزارت خانه تولیدی است.

احمدی خاطر نشان کرد: با وجود موافقت با وزیر کشاورزی همکاران ما یک خواهش دارند و آن اینکه یک مقداری از تعداد بازنشستگان مدیر سطح بالای این وزارت خانه ‌کم کنید. بازنشسته ها اگر مردم به آنها اعتماد کنند باید به مجلس بیایند یا به عنوان مشاور از آنها استفاده شود و یا اگر خیلی در کارشان رستم هستند بروند کار اقتصادی کنند. بسیاری از اینها نمی‌توانند یک بنگاه کوچک اقتصادی را مدیریت کنند. این‌ها در بدنه دولت می‌مانند و یکی از دلایل ناکارآمدی همین افراد هستند؛ ما از شما قول می‌گیریم وزارتخانه در دوره جدید با جوان‌ها باشد.

او افزود: امروز موضوع اصلی اقتصاد مقاومتی است. اقتصاد چالش اصلی است؛ اشتغال و سرمایه گذاری در چارچوب آن تعریف می‌شود. یکی از نقاط قوت دور جدید وزیر این است که وزارت جهاد برنامه محور است ؛هم برای وزارت جهاد هم کل مجموعه  برنامه دارد. چهل و دو پروژه برای اقتصاد مقاومتی تعریف شده است. این یک نقطه قوت است. کاش اینها کمی می‌شد. در برنامه‌ها فقط برنامه آقای شریعتمداری کمی است که گفته در چهار سال از این عدد به این عدد می‌رسیم. از شما هم خواهش می‌کنم این برنامه ها کمی شود تا در دوره تصدی ایشان نظارت بیشتری از سوی مجلس وجود داشته باشد.

احمدی با بیان اینکه مساله بعدی حمایت از تولید است، گفت: وزارت کشاورزی تولیدی است. حمایت از تولید امروز مسایل فنی تولید نیست؛ کلید آن صادرات است. کشور اگر می‌خواهد تولید را نجات دهد باید صادر کننده باشد. تولید صادرات محور مهم است اگر نه به تولید درد کشور نمی‌خورد. جهت‌گیری این وزارت خانه باید در جهت صادرات باشد نه صادرات مواد خام بلکه صادراتی با ارزش افزوده.

نماینده مردم زنجان با بیان اینکه قرار نیست ما همه چیز تولید کنیم و همه چیز را صادر کنیم، ادامه داد: البته این شامل امنیت غذایی نمی‌شود. در دوران آقای حجتی با ۲۱ در صد افزایش محصولات کشاورزی از ۹۷ به ۱۱۸ روبه رو بودیم که این روند باید ادامه داشته باشد.

او در مورد هماهنگی تیم اقتصادی دولت نیز گفت: مسایل تولید، مالی، بانکی، تعرفه واردات و صادرات و مالیات پیچیده است. فکر می‌کنم آقایان شریعتمداری، حجتی، سیف و کرباسیان نسبت به تیم قبلی هماهنگ‌تر هستند. در همین مجلس ما شاهد بودیم آقایان تیم قبلی با هم اختلاف نظر داشتند. امروز افرادی که اختلاف نظر داشتند در کابینه نیستند. در تیم اقتصادی جدید هماهنگی با بقیه دستگاه های ذیربط بیشتر شده است.

نماینده مردم زنجان در مورد تخصص حجتی نیز گفت: رشته ایشان آب  است. این رشته در گروه عمران است.  بهترین متخصص ها در رشته عمران هستند ؛ بنابراین حتما از آب سر در می‌آورد؛ البته این وزارتخانه جهاد و کشاورزی است و یک وقت هایی کارهای عمرانی هم می کرد و تحصیلات ایشان به تخصص ایشان بی ربط نیست.

احمدی تاکید کرد: ما از ایشان می‌خواهیم برای آب فکری کنند؛ امروز سو مدیریت در مورد آب سوژه کشورهای خارجی شده است. می‌گویند در هلند وقتی می‌خواهند سو مدیریت در حوزه آبخیزداری را مثال بزنند، دریاچه ارومیه را در کتاب‌هایی درسی مثال می‌زنند.

او گفت: بحث تمرکز زدایی و مکانیزه کردن کشاورزی نیز از جمله درخواست‌های ماست. کشاورزی سنتی هیچ دردی را دوا نمی‌کند؛ حتی تجارت  الکترونیک باید در این حوزه توسعه پیدا کند. ما در خواست داریم بخش سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه خارجی را در جهاد کشاورزی باز کنید. تمام دستگاه‌ها باید در جهت جذب سرمایه باشند. اولویت با سرمایه داخلی و بعد خارجی است .

 

ساعت ۱۹:۱۰

احتمال برگزاری جلسه غیرعلنی در پایان نشست علنی امروز مجلس            

 

در حالی که نمایندگان در آخرین دقایق جلسه علنی نوبت بعدازظهر کماکان مشغول رسیدگی بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی بودند شنیده ها از احتمال برگزاری جلسه غیر علنی پس از اتمام صحن علنی حکایت دارد. این درحالی است که هنوز هیچ منبعی این مساله را تایید نکرده است .

یک مقام آگاه به ایلنا خبرداد که به احتمال زیاد صحن علنی نوبت بعدازظهر ۳۰ دقیقه زودتر به اتمام می‌رسد تا نمایندگان پیش ازساعت اذان مغرب بتوانند دقایقی در یک جلسه غیر علنی درباره موضوعات مختلف مذاکره کنند.

ساعت ۱۸:۵۱

مصرف کود و سموم شیمیایی باعث به خطر افتادن سلامت مردم شده است           

صدیف بدری نماینده اردبیل، نیر و نمین در مجلس شورای اسلامی که به عنوان نماینده مخالف با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی سخن می‌گفت، اظهار داشت: ابتدا ضمن عرض تشکر از زحمات حجتی طی ۴ سال گذشته لازم است که قسمتی از دغدغه کشور در حوزه عملکرد و برنامه‌ای وزارت جهاد کشاورزی را دنبال کنم .

او افزود:‌ در حال حاضر در مدیریت بازار محصولات کشاورزی و تولید آنها آشفتگی خاصی حاکم است که طی ۴ سال گذشته اقدامی صورت نگرفته است و در برنامه آقای حجتی نیز چیزی در این رابطه مشاهده نشده است.

بدری تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی جز برای خرید تضمینی گندم برای دیگر محصولات کشاورزی هیچ اقدامی نداشته است به طوری که برای خرید تضمینی  ۵/۲ میلیون تن سیب زمینی هیچ برنامه‌ای ندارد.

او خاطرنشان کرد: ما در سال ۹۴ شاهد بودیم که سیب زمینی حتی با قیمت ۵۰ تومان هم به فروش نرسید و خسارات زیادی به کشاورزان اردبیل وارد شد .

این نماینده مجلس همچنین به تولید پنبه اشاره کرد و گفت: ما سالانه ۱۵ هزار تن تولید پنبه داشتیم که اکنون از کشورهای دیگر وارد می‌شود. همچنین در تولید هندوانه نیز در دشت مغان امسال با مشکل مواجه بودیم به نحوی که تولیدات کشاورزان روی دست آنها مانده و بعضا دور ریخته شده است.

او خاطرنشان کرد: وزارت کشاورزی برای عرضه محصولات و صادرات به کشورهای همسایه نیز هیچ برنامه‌ای ندارد و حتی شاهدیم که به دلیل سوء مدیریت و ایجاد رانت واردات محصولات کشاورزی و دامداری به ویژه در زمان برداشت محصولات صورت می‌گیرد ضمن اینکه تعرفه محصولات کشاورزی برای واردات نیز کاهش پیدا کرده است و این ظلم به تولیدکنندگان است .

بدری با اشاره به اینکه هیچ اقدامی برای نگهداری محصولات و انبار آنها نیز صورت نگرفته سلامت محصولات تراریخته و امنیت غذایی را نیز محل سوال دانست و افزود: مصرف کود و سموم شیمیایی باعث به خطر افتادن سلامت مردم شده است به طوری که استان اردبیل یکی از استان‌هایی است که بیشترین ابتلا به سرطان روده و معده را داد و این به دلیل مواد غذایی است که اقدامی برای مدیریت مصرف کود و سموم شیمیایی صورت نگرفته است.

او با طرح این سوال چرا تاکنون برای شغل محسوب شدن کشاورزی و دامداری طی ۴ سال گذشته اقدامی صورت نگرفته است، خاطرنشان کرد: اکنون دامداران و کشاورزان شاغل محسوب نمی‌شوند و حتی به اندازه یک کارمند ساده نیز برای آنها ارج و قرب قائل نشده‌ایم.

ساعت ۱۸:۴۸

توصیه کردیم دولت در تنظیم برنامه‌هایش به اسناد بالا دستی و قانون برنامه توجه کند    

هادی قوامی در جریان نشست علنی مجلس در نوبت بعدازظهر با استناد به ماده ۱۱۳ آیین نامه داخلی بر لزوم تمرکز ناطقان بر موضوع مورد بحث اشاره کرد و گفت: هر موقع رییس جلسه احساس کند ناطق از موضوع خارج شده باید یا آن نطق را قطع کند یا تذکر داده شود که در موضوع صحبت ادامه یابد.

او گفت:‌در ماده ۲۰۶ آیین نامه نیز  دو بخش مطرح بود و عزیزان می‌توانستند موافقت و مخالفت کلی خود را در بحث بررسی کلیات کابینه مطرح کنند. این جا انتظار داریم نمایندگان به جزییات برنامه هر یک از وزراء ورود کنند .

عضو فراکسیون مستقلین ولایی همچنین به گزارش معاون نظارت مرکز اشاره کرد وگفت: برنامه وزرا باید سازوکاری را نشان دهد که متوجه شویم که چگونه بتوانیم براساس برنامه ششم به اهداف آن وزارتخانه دست پیدا کنیم.

علی لاریجانی در واکنش به این تذکر  گفت: تنها راه حل این است که فرمتی را مشخص کرده و از دولت بخواهیم وقتی برنامه می‌نویسند بر اساس آن فرمت باشند وگرنه از آنجایی که فرمت ثابتی وجود ندارد کاری نمی شود کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در مجموعه ما در تهیه برنامه‌ها به دولت توصیه کردیم به اسناد بالا دستی و قانون برنامه توجه داشته باشند.

ساعت ۱۸:۴۱

حجتی در وزارت کشاورزی عملکرد موفقی نداشته است            

 

مهرداد لاهوتی در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در صحن علنی مجلس اظهارداشت: یکی از دلایل مخالفت من با حضور آقای حجتی در مدیریت وزارت جهاد کشاورزی، مدرک تحصیلی وی است. این جای سوال است که آقای حجتی با مدرک مهندسی راه و ساختمان رشته عمران در راس وزارت جهاد کشاورزی قرار بگیرد.

نماینده مردم لنگرود افزود: حجتی قطعاً قیر، آسفالت و بتن را به خوبی می‌شناسد اما آیا می‌تواند در کشاورزی هم چنین تخصصی را داشته باشد. آیا واقعا قحط‌الرجال است که پس از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز فردی با مدرک دکتری رشته کشاورزی نمی‌توانیم برای این وزارتخانه انتخاب کنیم؟

لاهوتی ادامه داد: برای بررسی صلاحیت وزرا چهار عامل تعهد، تخصص، تجربه و تعامل دخیل هستند. هرچند که ایشان می‌تواند در تعامل و تعهد بالاترین نمره را بگیرد آیا در تخصص هم این ویژگی را دارند؟ سوابق کاری آقای حجتی نشان می‌دهد که ایشان سرپرست وزارت راه بودند. همچنین مدیریت هولدینگ عمرانی را برعهده داشتند و همچنین مسئولیت جهاد را برعهده داشت که رسالت عمرانی دارد.

عضو فراکسیون مستقلین با بیان اینکه حجتی عمرانی آن دوره در افکار مردم نقش بسته‌ است گفت: تقاضای من این است که به داد حوزه کشاورزی برسید. آقای حجتی در وزارت کشاوزی عملکرد موفقی نداشته است.

او ادامه داد: علت دوم مخالفت بنده با حضور آقای حجتی به عنوان وزیر جهاد کشاورزی در دولت دوازدهم این است که قرار نیست وزرا برنامه‌ جدیدی را ارائه دهند و ماموریت آنها این است که برنامه‌هایی که مجلس به تصویب رسانده را بتوانند به اجرا برسانند و برنامه‌ای برای نحوه اجرا ارائه دهند.  هنوز پنج هزار میلیارد تومان از مطالبات گندم‌کاران پرداخت نشده است. آقای حجتی چه اقدامی در این خصوص در چهار سال گذشته انجام داده‌اید؟

نماینده مردم لنگرود افزود: دستان چای‌کاران پینه بسته است و اگر شما وزرا و مسئولین با چای‌کاران شمال کشور دست بدهید پینه‌های دستان این چای‌کاران دست شما را می‌برد.  بخدا قسم که این حق چای‌کاران نیست که مطالبات آنها پرداخت نشود.

لاهوتی خطاب به حجتی اظهار داشت: آیا در طول چهار سال گذشته پول کشاورزانی که باغات آنها دچار سرمازدگی شد را پرداخت کردید؟ به جای اینکه مطالبات کشاورزان شمال کشور را بپردازید از ترکیه ومصر اقدام به واردات پرتقال کرده‌اید. آیا این است راه اداره کشاورزی کشور؟

نماینده مردم لنگرود اضافه کرد: آیا اینکه در بحث گندم به خودکفایی رسیده‌ایم واقعیت دارد شما می‌دانید که افرادی صاحب مناسب در دستگاه‌های دولتی منافع شخصی را به منافع ملی ترجیح می دهند و همین افراد گندم را با قیمت پایین‌تر به کشور وارد کردند و به وزارت کشاورزی فروختند.

وی با بیان اینکه شما در کاهش تعرفه برنج، گوشت، کره، موز کاهش تعرفه داشتید گفت: کاهش تعرفه واردات موز به نفع وزارت کشاورزی بود یا در راستای منافع واردکنندگان؟

لاهوتی با اشاره به ممنوعیت واردات برنج در تاریخ دهم تیرماه گذشته اظهار داشت: نیاز ما به برداشت و عرضه دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن برنج است و در حال حاضر ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج وارد بازار می‌شود اگر بنده شش ماه وزیر کشاورزی باشم می‌توانم این کسری ۴۰۰ هزار تنی را تامین کنم و داستان واردات برنج را ببندم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه کسری ۴۰۰ هزار تن برنج بهانه‌ای است برای حفظ منافع واردکنندگان برنج گفت: به والله که تولید برنج درشمال کشور در دمای نزدیک به ۵۰ درجه به‌ رنج است و نه برنج.

لاهوتی با اشاره به توصیه‌های مقام معظم رهبری در خصوص اجرای اقتصاد مقاومتی گفت: باید به توصیه‌های مقام معظم رهبری عمل کنیم و آن را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

او با اشاره به تولید ابریشم در کشور اظهار داشت: در حالی که تولید ابریشم در کشور هزار و صد تن بود امروز به صد تن رسیده. حالا اگر این امکانات در کشور چین وجود داشت تولید را به ۱۰ هزار تن رسانده بودند.

 

ساعت ۱۸:۲۵

حل مساله اشتغال و صندوق‌ها نیازمند اجماع و گفت‌وگوی ملی است            

 

علی ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی ضمن‌گرامی داشت یاد و خاطره امام و شهدا به ویژه شهدای کارگر و بهزیستی گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیشترین تعامل را با اقشار مختلف جامعه دارد و طبیعی است بیش از هر وزارتخانه دیگری به چشم بیاید و مورد نقد قرار بگیرد.

او با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی لبه تعامل و ارتباط با مردم است و بهبود روابط دولت و ملت به نوع فعالیت و کار این وزارتخانه بستگی دارد، اظهار داشت: در نطق رئیس جمهور، معاول اول رئیس‌جمهور و پیش از آن در سخنان رهبری در مراسم تنفیذ، موضوعات مختلفی را شنیدیم که در این سخنان چهار موضوع اصلی از هفت موضوع مرتبط با ماست.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی بحران فقر مطلق، بحران آسیب‌های اجتماعی، بحران صندوق‌ها و بحران بیکاری را از موضوعات اصلی کشور دانست و تصریح کرد: این چند موضوع، هم مورد توجه هیات دولت و هم مجلس و هم قوه قضاییه است که به طور کلی موضوع مورد توجه حاکمیت است و در این حوزه، کانون حل آن وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

ربیعی با اشاره به اظهارت رجبی نماینده شیراز که در مخالفت با او سخن گفته بود، خاطرنشان کرد: آقای رجبی گفتند چرا مسئولیت امری را می‌پذیری که همه اختیارات آن در حیطه شما نیست.

او در تشریح سیاست‌های اجرا شده برای مبارزه با بحران فقر ابراز داشت: می‌توان سیاست‌های فقرزدایی را به سه دسته تقسیم کرد؛ سیاست‌های جبرانی، سیاست صدقه‌ای و سیاست هدفمندی. ما در این سال‌ها در این حوزه پول هزینه‌ کرده‌ایم اما با پول‌پاشی بحران فقر و اشتغال حل نمی‌شود. این فرایند امروز نیز ادامه پیدا کرده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان آنکه این وزارتخانه صاحب نظریه و ایده است، عنوان کرد: نظریه بخشی از کار و تلاش برای نیل به هدف است. وقتی هم در دانشگاه قرار می‌گیریم، به فصل دوم که می‌رسیم، می‌گوییم برو جلو و توجهی به فصل دو نداریم در حالی که سیاست‌های رفاهی نظریه دارد و هر سیاست توسعه‌ای بدون برنامه توسعه شکست می‌خورد.

ربیعی افزود: برنامه ملی فقرزدایی و برنامه جامع حمایت از محرومین با تکیه بر آسیب‌های اجتماعی و برنامه حمایت از مناطق محروم با تکیه بر منطقه‌گرایی از جمله برنامه‌های ماست.

علی ربیعی خاطرنشان کرد: توانمندسازی و مهارت سازی و توسعه مهارت انسانی و صیانت از منابع مادی و حفظ کارگاه‌های اجتماعی و توسعه تعاون ، فرهنگ و تامین اجتماعی چند لایه جزو برنامه‌های ما بود که با تمام این‌ها قصد امحای فقر مطلق را داشته‌ام که این موضوع مورد تاکید رهبری نیز بود . نظام تامین اجتماعی چند لایه ، بیمه، صندوق های بازنشستگی حتی برنامه اشتغال که بعدا راجع به آن صحبت می کنم موثرترین کارهای ماست که می توانیم با برنامه‌ریزی و کمی سرمایه گذاری آن‌ها را انجام دهیم و فقر مطلق را امحاء کنیم.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: من مسئول فقر غذایی،‌ فقر حرکتی، فقر عاطفی و اشتغال هستم باید به توانمندسازی در موضوع‌های مختلف توجه کرد مخصوصا در فقر سلامت حمایت از معلول یعنی مقابله با فقر حرکتی، حمایت از فرزند و زن بی‌سرپرست یعنی مقابله با فقر عاطفی، امحای فقر، آرمان انقلاب است که آرزوی رهبر و امام راحل و رییس جمهور می‌باشد .

او افزود: من در همین جا از آقای لاریجانی تقاضا می‌کنم با توجه به اینکه ما آمادگی انجام این کارها را داریم، کارگروه مشترکی برای مساله فقر تشکیل شود که سرافرازانه بگوییم نتیجه آن از بین بردن مساله فقر شده است.

ربیعی ادامه داد: من در این مدت اطلس مسائل اجتماعی را در سطح محلی تولید کرده‌ام، خیریه‌ها و نهادهای مدنی دو برابر شده است من با شناختی که از مقوله امنیت دارم، امنیت اجتماعی را همسطح امنیت ملی می‌دانم. مسائل مربوط به ساحت فرهنگ در ساحت اجتماعی حل می‌شود نه در ساحت امنیتی مطالبات اقوام و قومیت ها باید مورد توجه قرار گیرد برنامه‌هایی برای فقر هم پوشان در مناطق مرزی خواهم داشت .

او افزود: در این مدت اشکال مختلف فقر را شناسایی کرده‌ام. ۴ سال است که نرخ افزایش مزد بر تورم پیشی گرفته است و ۶۷ درصد بین مزد و تورم فاصله است. توسعه اقتصادی بازنشستگان و کارگران صورت گرفته قدرت خرید آنها فرو افتاده من برای این کار گفتمان‌سازی کردم یازده میلیون حاشیه‌نشین را بیمه کردیم .

ربیعی تاکید کرد: امروز دفترچه بیمه در حکم دفترچه هویت اشخاص است حتی در خانه یکی از هموطنان بلوچ خود دیدیم که این فرد دفترچه بیمه را به روی شناسنامه خود گذاشته است که در حکم دفترچه هویتی به آن نگاه می‌کند. در این مدت حقوق بازنشستگان را افزایش دادیم. ۱۷۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل را شناسایی کردیم که با همکاری آقای فانی این مساله را پیگیری می‌کنیم.

او تشریح کرد: یک روز یک نفر تعریف می‌کرد که از دولت به من زنگ زدند و گفتند که در رابطه با فرزندت با تو کار داریم اول ترسیدم اما از وقتی که شنیدم از وزارت رفاه است آرام گرفتم. البته این فرد آدم مرفهی بود که کودکش به علت معلولیت از تحصیلش بازمانده بود و تعریف می‌کرد که وقتی شنیدم که کسی از دولت زنگ زده که چرا فرزند تو به مدرسه نمی‌رود خوشحال شدم که این گونه به فکر هستند .

ربیعی یادآور شد : مهمترین برنامه من در حوزه فقر کاهش انواع فقر است. با همه توان طرح سلامت را اجرا می‌کنم و نمی‌گذارم هیچ گاه زمین بماند. این اشکالات مربوط به کمبود امکانات است. هیچ ساختاری بدون اشکال نیست شاید ما به دلیل تشنگی که در این زمینه‌ها داشتیم سریع عمل کردیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: طرح تکاپو بر وضعیت منطقه‌ای طرحی است که دولت آن را مصوب کرده و در اقتصاد می‌تواند گام‌های موثری باشد.

او خطاب به نمایندگان گفت: عزیزان شاید ۳ سال پیش را یادتان بیاید که در یک جلسه غیرعلنی صحبت کردم و گفتم ما با رشد اشتغال منفی روبرو هستیم. با رشد اشتغال کلاسیک نمی‌توان سالانه ۴۰۰ هزار شغل ایجاد کرد ما باید از الگوی رشد فراگیر استفاده کنیم که ۹۷۵ هزار شغل باقی مانده ایجاد شود.

ربیعی تاکید کرد: برای عرضه و تقاضا برنامه‌های ده‌گانه اشتغال را داریم. نمایندگان انتقاد کردند که طرح کارورزی درست نیست. اتفاقا باید بگویم این یک مدل جهانی است من از همه کارشناسان دانشگاه‌های معتبر دعوت کردم از ۵۲ کارشناس خارج از کشور نیز برنامه خواستم تا این طرح آماده شد.

او خطاب به رئیس مجلس گفت: آقای لاریجانی یک خواهش از مجلس دارم اگر خدا توفیق داد و در خدمت شما بودم یک کمیته مشترک اشتغال تشکیل دهیم تا بتوانیم در این زمینه کارها را دنبال کنیم. در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی که ریزش نیروهای آن اتفاق افتاد سال گذشته کمترین میزان چالش را داشتیم.

ربیعی با اشاره به تجمعات کارگری و مطالبات آنان گفت: سال ۱۳۵۴ من نیز جلوی وزارت کار تحصن کردم. همواره در این خیابان دوران اتحاد را پشت سر گذاشتیم. امروز کمترین دوران چالش میان کارگر و کارفرماست. اتحاد بخشی از سرمایه اجتماعی کشور است.

 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه عنوان کرد: ۵۷ درصد هماهنگی در کار و ۳۳ و نیم درصد حوادث کار از سال ۹۲ به ۹۵ بیست و هفت درصد کاهش یافته است.

او در ادامه افزود: وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید جایی باشد که به رفاه مطلوب برسیم. سوال می‌کنند که چرا به رشد ۲۵ درصدی در رفاه نرسیده‌ایم؟ آیا اقتصاد ما بزرگ شده که رفاه ما هم بزرگ شود؟ ما دوران رکود را پشت سر گذاشتیم. اگر توفیق خدمت پیدا کنم برای تعاونی‌ها برنامه دارم و قصد افزایش آنها را دارم. در بخش تعاون روزنه‌های جدیدی ایجاد خواهیم کرد. مخصوصاً تعاون روستایی. تعاون را به سمتی می‌بریم که زمینه رشد آن به وجود آید.

ربیعی ادامه داد: اقای رجبی گفتند تعاونی‌ها مرده ما هم این را قبول داریم ما برای آنها و احیای‌ آنها برنامه ریختیم.

ربیعی با اشاره به رایزنی‌های خود با وزرای کار چند کشور اظهار داشت: من با وزیر کار چند کشور صحبت کردم. آنها گفتند ما اول مهارت را افزایش دادیم. ما در این زمینه مشکل داریم. در کشور ما فقط ۴/۱ یا چهار دهم درصد را در حوزه فنی و حرفه‌ای خرج می‌کنیم. باید با کمک شما طرح هر ایرانی یک مهارت و هر روستایی یک مهارت را دنبال کنیم. ما با ستاد کل برای سربازخانه صحبت کردیم و به دنبال آن رفتیم تا مهارت را به دستگاه‌ها ببریم.

او افزود: اگر می‌خواهیم کشور توسعه یابد، باید به مهارت بپردازیم. مهارت راه بی‌بدیل توسعه کشور است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به بحران صندوق‌ها تصریح کرد: من در این باره زیاد نمی‌خواهم حرف بزنم. من از آقای لاریحانی می‌خواهم جلسه‌ای را در این باره بگذاریم و مسائلی را ارائه کنم. البته در مجلس در این باره توضیحاتی را داده‌ام.

ربیعی با بیان اینکه من اولین کسی بودم که برای نخستین بار آژیر هشدار را در دولت و در مجلس دادم، خاطرنشان کرد: ۱۸ صندوق موجود وضعیتشان ناپایدار بوده است. نسبت شش به یک در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود دارد. ما به اصلاحات نیاز داریم. ما باید اصلاحات ساختاری کنیم و به دنبال منابع و مصارف صندوق‌ها باشیم. این مساله غیرواقعی و برای خنده نیست.

او اضافه کرد: کسی به خواستگاری رفت، به داماد گفتند چکاره‌ای؟ گفت بازنشسته. ما آنقدر در امور این صندوق‌ها دخالت کرده‌ایم که در چهار سال گذشته یک میلیون نفر به بازنشسته‌ها اضافه شده‌اند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سیاست‌های حمایتی باید جایگاه حمایتی داشته باشند، ابراز داشت: با صندوق‌های بیمه‌ای نمی‌توان جایگاه جماعتی را دید و فراهم کرد. ما مطالعات عمیقی کردیم و از سازمان‌هان بین‌المللی مانند آی‌ال‌او و افراد تحصیل‌کرده کمک گرفته‌ایم.

ربیعی با بیان اینکه راه نجات صندوق‌ها و حفظ تامین اجتماعی امروز استخراج شده است، عنوان کرد: حل مسائلی مانند اشتغال و صندوق‌ها اجماع ملی می‌خواهد. ما باید برای حل این مسائل یک حرف را بزنیم. ما در مورد چند مسئله نیازمند اجماع هستیم و باید گفت‌وگوی ملی کنیم. ما پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد برای پرداخت مستمری‌ها وام گرفتیم ولی الان وام‌ها برای توسعه بنگاه‌ها است. هم‌اینک نسبت‌ها برهم خورده است.

او با بیان اینکه پرارزترین شرکت‌ها به بورس رفته است، یادآور شد: ما به سمت شفافیت رفته‌ایم. ما دی‌آی و کنترل صندوق را حتی در دفتر ریاست جمهوری نصب کرده‌ایم. همه کمیسیون‌های مجلس می‌توانند در دفتر ما حاضر شده و گزارش‌ها مطالعه شود و گزارش‌ها هم ارائه شود. ما هیچ چیز پنهانی نداریم. ما شفافیت را دنبال می‌کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه یکی از استراتژی‌های من خروج از بنگاه‌داری صندوق‌هاست، بیان کرد: همه باید کمک کنیم تا بتوانیم از بنگاه‌داری خارج شویم. وظیفه من مقابله با فقر و فقرزدایی است اما این بنگاه‌ها دست و پای ما را بسته است. طرح خروج از آن شرایط آماده شده و از مجلس می‌خواهیم ما را از این زنجیرها آزاد کنند.

او گفت: دو پرسش از من شده است که لازم دیدم آن را پاسخ دهم؛ اما ابتدا می گویم که باید در بعضی موارد تجدید نظر کنم. مثلا در تیمی که قرار است بچینم این کار را انجام می‌دهم. همچنین ضعف‌هایی در تعامل با مجلس داشته‌ایم که باید آن را تقویت کنیم .

ربیعی افزود: در بخشی دیگر در توزیع عادلانه شستا باید یادآور شوم که آن شرکت‌ها تنها به ما واگذار شده است. در عین حال به تمام تذکرات توجه می‌کنم چرا که مخالفان من امروز راهگشا شدند .

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس سپاسگذاری کرد و افزود: از ارشادات برادر عزیزم آقای پورابراهیمی و تذکرات ایشان که نوبت به صحبت وی نرسید هم تشکر می‌کنم.

ربیعی ادامه داد: تمام تلاش من این بود که حافظ اموال مردم باشم و خطاها را کمتر کنم و ساختارها را کارآمد.

او با بیان اینکه کتاب زنده باد فساد را در همین راستا نوشته‌ام، گفت: من افتخار می‌کنم که چنین کتابی را نوشته‌ام و فساد را در آن طبقه‌بندی و تحلیل نموده‌ام. فساد ساختاری سازمان یافته و مبتنی بر عاملیت است و این چنین فسادی باید ریشه‌کن شود .

ربیعی در پایان با تشکر از اعتماد رییس‌جمهور گفت: از اعتماد همکارانم هم سپاسگذاری می‌کنم و در این راستا هرچه پیش آید را به فال نیک می‌گیرم.

ساعت ۱۸:۲۰

موافق صحبت کردن مخالف وزیر، خلاف شان مجلس است            

حشمت‌الله فلاحت پیشه در تذکری با استناد ماده ۲۰۶ آیین نامه داخلی تاکید کرد که مباحث مربوط به بررسی صلاحیت وزراء جنبه گفت وگویی دارد و گفت: براین اساس مخالف باید نقد کرده و موافق به او جواب دهد و وزیر نیز پاسخ خود را مطرح کند .

او گفت: یکی از دلایل کم توجهی به مباحث مجلس این است که این روال شکل نمی‌گیرد . افراد نطقی را از پیش آماده کرده و طرف مقابل نیز نطق از پیش تعیین شده را قرائت می‌کند ومباحث سوالات بی‌پاسخ باقی می‌مانند.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو خطاب به رییس مجلس گفت:‌ آقای لاریجانی در مجلس هشتم سابقه این مساله وجود داشت. نماینده وقت مخالف گرفت اما در جایگاه موافق صحبت کرد.  و پانزده دقیقه وقت خود را به هیچ کس ندارد چرا که هدف این بود که وقت مخالف را بگیرد. رییس وقت مجلس پس از دوبار تذکر در مرتبه سوم تریبون را از او گرفت .

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: آقای لاریجانی شما تذکر را به خوبی مطرح می‌کنید ولی در عمل آیین‌نامه اجرا نمی‌شود. ما شاهد بودیم مخالفی در صحبت هایش گفت امیدواریم وزیر با رای بالا انتخاب شود و ما به این وزیر افتخار می کنیم.

فلاحت‌پیشه خارج از رویه صحبت کردن را خلاف شان مجلس دانست و گفت: شان وکیل و وزیر در قانون اساسی برابر است و قرار براین نیست برخی این دوستان این شان را رعایت نکنند.

علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر خاطرنشان کرد اگر کسی مخالف صحبت می کند باید با حضور آن وزیر مخالفت کند و با توجه به اینکه اکنون بحث رای اعتماد است نماینده مخالف با حضور وزیر مخالفت کرده و نماینده موافق با وجودش موافقت می کند.

رییس مجلس خاطرنشان کرد: اگر کسی بگوید ما فلان سوال را از شما داریم نمی‌توان به آن اسم مخالفت داد. البته من نشنیده‌ام کسی گفته باشد امیدوارم وزیر رای بالا بیاورد اما اگر چنین بوده اشکال دارد.

لاریجانی تصریح کرد: ممکن است وزیری مخالف نداشته باشد که اشکالی هم ندارد بنابراین دوستان رعایت کنند و اگر واقعا مخالف هستند، با وزیر مخالفت کنند.

ساعت ۱۸:۱۶

ربیعی بارها اعلام کرده علاقهای به کار اقتصادی ندارد

 

غلامعلی جعفری ایمن آبادی در موافقت با وزیر پیشنهادی وزارت کار و امور اجتماعی گفت: ما قرار است درباره وزارت‌خانه‌ای صحبت کنیم که حقوق کارگران و درمان آنها و مقابله با آسیب‌های اجتماعی در حوزه وظایف آن است.

او با اشاره به برخی اظهارنظرها درباره عملکرد شستا و ارتباط دادن عملکرد این بخش به وزیر کار گفت: عملکرد شستا که پنج تا ده درصد وظیفه این وزارت خانه است مطرح شده در حالی که خود وزیر بارها گفتند من علاقه‌ای به کار اقتصادی ندارم و هرچه زودتر تکلیف شستا را روشن کنید. 

نماینده مردم رشت افزود: وظیفه این وزارتخانه سازماندهی کودکان کار و آسیب‌های اجتماعی است. کسی که وظیفه اش این است که در بطن جامعه به این اقشار خدمت کند باید از خود اینها باشد. ما نمی‌توانیم یک وزیر اتو کشیده را بگذاریم. دکتر ربیعی کسی است که کارنامه نسبتا موفقی دارد. من خواهش می‌کنم از ایشان که با آقای پور ابراهیمی همکار بنده ( که به عنوان مخالف صحبت کرد) بنشیند و ابهامات را بر طرف کند. ولی آقای ربیعی کارنامه قابل قبولی دارد.

جعفرزاده ایمن‌آبادی گفت: ما از سال ۹۳ تفاوت‌های فاحشی در حوزه وزارت کار داریم. جمعیت فعال کشور از ۲۳ به ۲۵ میلیون رسید؛ نرخ مشارکت با این تغییر از ۳۷ درصد در سال ۹۳ به ۳۷.۴ در سال گذشته رسید. روند نزولی نرخ مشارکت زنان متوقف شده و تصمیم برای پیدا کردن شغل در این قشر از ۱۲ درصد به ۱۵ درصد رسیده است. 

او خاطر نشان کرد: در حوزه توسعه کار آفرینی به عنوان دغدغه کشور فعالیت‌های خوبی در وزارت کار شده است. طرح کارورزی دانشجویان و طرح توسعه اشتغال روستایی و طرح تکاپو از جمله این اقدامات مثبت است. در حوزه بهبود رفاه اجتماعی یکی از اقدامات تشکیل پایگاه رفاه ایرانیان برای تجمیع آمار مورد نیاز برای هدفمندسازی یارانه‌ها بوده است. قانون حمایت از کودکان و نوجوان بی‌سرپرست و بد سرپرست در دوران ایشان بوده؛ توسعه خدمات بهزیستی از اقدامات این وزارتخانه بوده که برای خدمات رسانی به معلومین در نظر گرفته شده است. 

نائب رییس فراکسیون مستقلین افزود: در دوران ایشان رشد ۵۲ درصدی پایگاه‌های خدمات اجتماعی و رشد ۷۳ درصدی در میزان کمک‌های اجتماعی در حاشیه‌ها را شاهد بودیم. همکاری با نهادهای مدنی و تشکل‌های کارگری و نظارت بر مراکز بهداشتی از اولویت‌های این وزارت خانه بوده است. رشد ۵۷ درصدی تشکل‌های کارگری و گسترش پیشگیری از حوادث ناشی از کار نیز در دستور کار او قرار داشت. 

این نماینده مجلس با بیان اینکه اولین ویژگی برنامه ایشان جامع نگری در برنامه است ادامه داد: ویژگی دوم، داشتن رویکرد اجتماعی است. این برنامه با هدف  توانمندسازی آسیب دیدگان است و به تسلط علمی و عملی ربیعی به این موضوعات علوم اجتماعی نیز تحسین برانگیز است. 

او با بیان اینکه وزارت کار تاکید بر سرمایه انسانی در بخش کارگری و تولیدی داشته است، گفت: ضمن احترام به نظر مخالفان از جمله استاد پورابراهیمی خواهش دارم در فضایی آرام طرح ها را اجرا کنید. چون ما نمی‌توانیم هر دقیقه وزیر را عوض کنیم. در چنین وزارت‌خانه‌ای چهار سال طول می‌کشد تا با وزارت خانه آشنا شوند و طبیعی است در این دستگاه اشکال هم باشد؛ اما بزرگترین اشکال ما که مورد تاکید رهبری هم هست مساله نظام جامع تامین اجتماعی است .

جعفرزاده در پایان تاکید کرد: من مطمئن هستم همه دوستان به آقای ربیعی رای می‌دهند و خواهش می‌کنم اگر ایشان رای آورد، نظام جامع تامین اجتماعی را در این کشور اجرا کند. می‌دانم بسترهای آن قبلا توسط ایشان ایجاد شده است.

ساعت ۱۷:۵۱

سلامت، مسئولیت‌پذیری و حضور ربیعی در سنگرهای انقلابی بر کسی پوشیده نیست      

محمود محمودی‌شاه‌نشین در موافقت با وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: وزارت تعاون و کار از مهم‌ترین وزارتخانه‌های دولت است. زندگی بازنشستگان، مقابله با آسیب‌دیده‌ها، حمایت از نیازمندان، آموزش مهارت، درمان بیش از ۵۰ درصد از مردم کشور، در حوزه مسئولیت این وزارتخانه است.

او ادامه داد: بررسی صلاحیت وزیر باید در قالب مسئولیت و وظایف او باشد. مسئولیت عدالت اجتماعی، حمایت از اقشار کم‌درآمد، احقاق حقوق کارگران و کارفرمایان، ساماندهی کودکان کار، نظارت و مدیریت صندوق‌های بازنشستگی، ایجاد تعادل بین سهم درآمدی بیمه درمانی از مواردی است که باید وزیر محترم به آن پاسخگو باشند. آیا آقای ربیعی در ایفای این مسئولیت‌ها موفق بوده است؟

شاه‌نشین ادامه داد: بی‌شک سلامت آقای ربیعی و مسئولیت‌پذیری ایشان و دلسوزی و حضور در سنگرهای انقلابی بر کسی پوشیده نیست.  او در کودکی در دهه ۵۰ در کوره‌های آجرپزی کار کرده و با پوست و گوشت و استخوانش طعم کار در کودکی را چشیده است.

نماینده مردم شهریار گفت: موکلان من قشر آسیب‌پذیری هستند که مشمول بیمه تامین اجتماعی هستند. در این منطقه بیشترین مراکز نگهداری سالمندان، معلولان، کمپ‌های آسیب‌دیدگان اجتماعی وجود دارد و این می‌تواند انعکاس خوبی بر عملکرد وزیر کار در حوزه مسئولیت محول شده‌اش باشد .

او در ادامه گفت: شاهد رشد خدمات بهزیستی از استانداردسازی مهدکودک و شیرخوارگاه تا نگهداری سالمندان و توسعه مراکز مهارت آموزی و جلب مشارکت بخش خصوصی و افزایش پرداخت سهم دولت بوده‌ایم که شامل رشد ۹۹ درصدی مراکز اورژانس، رشد ۵۲ درصدی مراکز اعتیاد، رشد ۱۱ درصدی پایگاه سلامت اجتماعی رشد ۵۳ درصدی پایگاه‌های خدمات اجتماعی و همچنین رشد ۱۳ و نیم درصدی تعداد مراکز نگهداری کودکان کار و خیابان و تحویل ۳۳ هزار و ۵۲۲ واحد مسکونی توسط بهزیستی به مددجویان تحت پوشش هستیم و هزار و ۱۶۱ واحد مسکونی به خانواده‌های حداقل ۲ معلول تحویل داده شده است.

او افزود: رشد ۴ برابری اعطای وام ضروری با کارمزد ۴ درصدی بازنشستگان و افراد تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشور را شاهدیم و اگر من امروز به عنوان موافق وزیر کار صحبت می‌کنم پاسخ به پیامک‌های کارگران و بازنشستگانی است که بارها و بارها طی این روزها تماس گرفته‌اند.

شاه نشین گفت: اقدام بی نظیر آقای وزیر و تصویب نمایندگان برای سه برابر مستمری مددجویان به نهادهای اجتماعی و اختصاص ۴ هزار میلیارد به این بخش جای تقدیر دارد و استفاده از فناوری، تکنولوژی در مجموع وزارت تعاون و رفاه به چشم می‌خورد.

نماینده ملارد گفت: از آ‌قای ربیعی پرسیدم کاری که در تصدی وزارت کار در این دوره انجام داده‌اید چه بوده است گفت، صدور شناسنامه اقتصادی الکترونیک برای ۲۳ میلیون خانوار براساس ۵۲ پایگاه اطلاعاتی انجام گرفت که برای همه خانوارهای ایرانی شناسنامه اقتصادی تهیه کرده است که در این شناسنامه‌ها مشخص است که  فرد استخدام دولت است یا خیر و خود و خانواده‌اش جزو بیمه‌شدگان قرار دارند و دارای مجوز صنفی هستند و یا چه سندی به نام آنها به ثبت رسیده است.

او بیان کرد:‌ ثبات در مدیریت تامین اجتماعی از جمله مواردی است که در این دوره شاهدش بوده‌ایم و ما یادمان نرفته ظرف ۴ سال، ۵ مدیر عوض شده است و الان طی چهار سال یک مدیر پاکدست و متخصص که خود از یادگاران دفاع مقدس است و حجم تلاش ربیعی برای خروج از بحران‌ها به ویژه در مسائل حیثیتی و عبور از مقاطع هویتی سازمان قابل تقدیر است. همچنین ار دیگر خدمات ربیعی می‌توان درمان مستقیم، احداث و تکمیل مراکز درمانی که حاصل آن افتتاح چهار بیمارستان و ۱۶ درمانگاه و دو بیمارستان و ۷ درمانگاه که در شرف افتتاح هستند را نام برد. این مراکز درمانی به صورت صددرصد به ۴۲ میلیون نفر خانواده خدمت می‌کنند.

شاه‌نشین ادامه داد: پوشش بیمه‌ای دندانپزشکی کودکان زیر ۱۴ سال در این دوره کار تازه‌ای است و در طول این چهار سال آقای نوربخش حق‌الجلسات همه را به حساب تامین اجتماعی وارد کرده است که حدود ۵۰۰ میلیارد تومان است.

ساعت ۱۷:۴۲

درخواست فولادگر از نمایندگان برای رعایت جایگاه موافق و مخالف وزرای پیشنهادی          

حمیدرضا فولادگر در جریان نشست علنی مجلس شورای اسلامی در تذکری با اشاره به رای گیری دقایق قبل مجلس شورای اسلامی در مورد نحوه برگزاری جلسه اعتماد اعلام کرد: به هر حال قرار شده که مذاکرات تا هفته آینده نیز ادامه پیدا کند باید بگویم بعضی از وزرا مخالف جدید ندارند و می توان از این فرصت استفاده کرد .

او همچنین بر عدم رعایت جایگاه موافق و مخالف از سوی برخی نمایندگان اشاره کرد و با انتقاد از این روند گفت: خواهش من این است که این مسایل رعایت شود و کسانی که برای موافق و مخالف ثبت نام می‌کنند. در جایگاه خود صحبت کنند تا وقت رعایت شود.

علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر گفت: البته در این مورد دوستانی که موافق بودند در جایگاه موافق و مخالفان نیز در جایگاه مخالف صحبت کردند و من مساله خاصی احساس نکردم.

 او گفت:‌با این حال برخی از دوستان مسایلی را مطرح کردند که در این موارد نیز تذکر لازم داده می شود ولازم است نمایندگان رعایت کنند .

رییس مجلس همچنین تاکید کرد: نمایندگان موافق ، موافقت کرده و مخالفان نیز مخالفت خود را بیان کنند و اگر موضوع منطقی وجود دارد باید در جایگاه خود بحث شود.

ساعت ۱۷:۲۰

صندوق‌های بازنشستگی از ابر چالش‌های کشور هستند      

امیر خجسته در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ما در اینجا جمع شده‌ایم تا برای بهترین مردم، بهترین وزرا را انتخاب کنیم و از همه وزرا می‌خواهیم تا حق مردم را به خوبی ادا کنند و به صورت خستگی‌ناپذیر در این امر تمام تلاش خود را انجام دهند.

نماینده مردم همدان ادامه داد: مردم ما در حال حاضر مشکل اشتغال و معیشت دارند که این موضوع ارتباط مستقیمی با مبارزه فساد اقتصادی و مبارزه با کالای قاچاق دارد. در حال حاضر مفاسد اقتصادی مانند اژدهای هشت سر از جاهای مختلف سر بیرون می‌آورد.

او خطاب به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم اظهار کرد: از وزرای پیشنهادی محترم درخواست می‌کنم تا برنامه خود را برای مبارزه با مفاسد اقتصادی به ما و مردم ارائه دهند و در میدان حکم خدا را اجرا کنند.

خجسته گفت: با توجه به اینکه مجموعه وزارت آقای ربیعی بسیار گسترده است نیاز به قاطعیت بیشتری داریم.  در این وزارتخانه باید به اقشار آسیب‌پذیر توجه ویژه‌ای شود و برای آنها برنامه‌های اثرگذاری را داشته باشیم.

این نماینده مجلس به وضعیت بازنشستگان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر کارمندان و کارکنان ما هنگامی به مرز بازنشستگی می‌رسند که با خطر سکته‌های مغزی و قلبی روبرو می‌شوند. شما به عنوان وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی چه برنامه‌هایی برای بهبود وضعیت بازنشستگان دارید.

او ادامه داد: شما برای اصلاح قوانین کار و روابط کار چه برنامه‌هایی ارائه دادید. چرا لایحه اصلاح قانون کار در حالی که هنوز به مجلس نیامده بود را پس گرفتید؟ در حال حاضر گفته می‌شود که در سال‌های آینده یکی از هشت ابر چالش ما صندوق‌های بازنشستگی است. شما برای بهبود وضعیت صندوق‌های بازنشستگی چه برنامه‌هایی دارید؟

نماینده مردم همدان ادامه داد: شما به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای کاهش خطر از دست دادن شغل و بالا بردن امنیت کاری برای کارگران چه کرده‌اید؟ و همچنین در دفاع از برنامه خودتان نظام جامع تامین اجتماعی به کجا رسید؟

خجسته به آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر آسیب‌های اجتماعی در حال افزایش است. شما برای بهبود وضعیت کودکان کار و معتادان متجاهر، با بازماندگان از تحصیل و دیگر آسیب‌دیدگان چه کارهایی انجام داده‌اید؟

این نماینده مجلس گفت: شما در دفاع از برنامه‌های خود بفرمایید در رابطه با شرکت‌های شستا و هولدینگ‌های بزرگ چه مدیرانی را به کار بردید و چرا در رابطه با ۱۱ میلیون نفری که در طرح تحول سلامت بیمه شده‌اند بازنشستگان و کارگران از این اتفاق نگران شدند؟ ما بالای ۶ تا ۷ میلیون بیکار داریم ولی در چنین شرایطی سه میلیون از اتباع خارجی در کشور مشغول به کار هستند.

ساعت ۱۷:۰۷

حضور همراهان وزرا در صحن مغایر آیین‌نامه است/ لاریجانی: معاونان وزرا به جایگاه نمایندگان نروند    

علی ادیانی‌راد در نشست علنی بعد از ظهر مجلس در تذکری با استناد ماده ۲۰۶ و ۸ آیین‌نامه داخلی اعلام کرد: در بحث مربوط به نامه وزیر پیشنهادی ارتباطات آنچه که به درستی تاکید کردید، وزرای پیشنهادی باید به سوالات مربوطه نمایندگان پاسخ دهند و اگر قرار باشد دوستان خلاف آنچه که شما به عنوان رییس مجلس گفتید تفسیر دیگری ارایه داده و کتبا پاسخگو باشد ، نوعی بدعت در بعد نظارتی و فلسفه ویژگی طرح سوال است.

او گفت: بحثی که جز اقتضائات شان مجلس است تاکید شده برخی مسوولان و معاونین محترم امور مجلس در جلساتی که دستور مجلس مرتبط با وزارت خانه و سازمان آنها باشد ، می‌توانند شرکت کنند. مگر این که قائل به تسری این مفهوم باشیم که چون دستور حال حاضر قائل به بررسی صلاحیت هیات وزیران است شاید حضور معاونان آنها جای سوال نباشد اما این گونه نیست .

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تصریح کرد: آیین‌نامه می گوید فقط هنگامی که دستور مرتبط با وزارت خانه آنها باشد می‌توانند در صحن حاضر باشد حال آنکه در جلسه صبح مشخص بود که صلاحیت کدام وزرا در نوبت صبح و صلاحیت کدام وزرا در نوبت دوم است.

نماینده قائمشهر در مجلس خاطرنشان کرد: حضور گسترده معاونان و دیگر همراهان وزرای پیشنهادی البته با برکت است و دوستان را زیارت می کنیم اما با روند آیین نامه مغایر است ضمن آنکه آیین نامه در بخش دیگری تسری دارد به جز نمایندگان هیچ کس مجاز به تردد در محوطه صندلی های صحن نیست اما به طور علنی برخی از دوستان غیر نماینده حضور پیدا می کنند.

ادیانی راد با اشاره به پخش زنده جلسات بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی یادآور شد:به نظر می رسد تجمع نمایندگان با وجود این که بعضا شاید لازم باشد اما اگر رعایت شود هم کار سریعتر پیش می رود وهم انتظام امور در مسیر خود قرار می‌گیرد.

علی لاریجانی در واکنش به این تذکر تاکید کرد: در مورد انتظام امور کاملا درست است و خواهشمند است عزیزان در صندلی خود مستقر شده تا هم کار سریعتر پیش رود و هم به شیوه صحیح تری انجام شود.

او ادامه داد: با توجه به اینکه بحث ما رای اعتمادبه وزراء است موضوع به معاونان پارلمانی مربوط است و حضورشان اشکال آیین نامه ای ندارد اما اینکه باید در جایگاه خود در صندلی های ردیف جلو مستقر شوند صحیح است .

رییس مجلس خاطرنشان کرد: خواهش من از معاونین وزراء این است که در جایگاه نمایندگان نروند و نمایندگان نیز لطفا در صندلی جلو ننشینند.

ساعت ۱۶:۴۷

فعال‌سازی بنگاه‌های تعطیل در دوره ربیعی در دستور کار قرار گرفت

 

سید فرید موسوی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در جایگاه موافق علی ربیعی در جلسه رای اعتماد سخنرانی کرد.

موسوی با بیان اینکه شرکت‌های اقتصادی تحت تصدی‌گری وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی در مسیری درست از لحاظ حسابرسی و شفافیت واقع شده‌اند، گفت: تمامی زیرساخت‌های ایجاد شده در مدت چهار ساله تصدی‌گری آقای ربیعی در بهترین وضعیت قرار دارند و تمامی زیرساخت‌ها برای مردم به عنوان یک دستاورد ملموس است.

او با بیان اینکه در دولت گذشته واگذاری حجم عمده بنگاه‌های زیان‌ده در قالب رد دیون صورت گرفته بود، افزود: حجم نیروهای مازاد در وزارتخانه و شرکت‌های تابعه و فساد موجود در آنها موجب وجود فضایی ناسالم شده بود.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز به برکت ارتقای شفافیت فعل و انفعالات مالی در زیرمجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دسترسی مدیران به اطلاعات شفاف بهبود یافته است و این اطلاعات قابل دسترسی شده‌اند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: هم اکنون دو شغله بودن اعضای هیات‌مدیره‌ها در شرکت‌های تابعه ممنوع شده است و آقای ربیعی ۳۰ بخشنامه در این خصوص صادر کرده‌اند.

موسوی افزود: هم اکنون شرکت‌های تابعه در بورس حاضر هستند و واحدهای حسابرسی در تمامی شرکت‌ها حضور دارند. همچنین تمامی اقدامات به صورت جامع در شستا اعمال شده است.

او با بیان اینکه اموال سازمان تامین اجتماعی مورد تاراج قرار گرفته بود، گفت: پس از تغییر دولت و روی کار آمدن دولت یازدهم فعال‌سازی بنگاه‌های تعطیل در دستور کار قرار گرفت و هم اکنون از صد شرکت روسی ۳۳ شرکت تابع وزارت اقتصاد هستند. در عین حال صورت‌های مالی شرکت‌های تابعه در سامانه‌های بورس منتشر شده‌اند.

موسوی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های انجام گرفته در شرکت‌های تابعه افزود: با وجود اینکه رکود اقتصادی در فضای کشور حاکم است بازدهی سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بازنشستگی به ۳۰۰ درصد افزایش یافته است.

او گفت: سود خالص تلفیقی شستا ۹۰ درصد افزایش یافته است. در عین حال برای مجموعه‌های اقتصادی حسب نگاه راهبردی، برنامه‌های راهبردی پنج‌ساله توسط وزیر کار تعریف شده‌اند.

ساعت ۱۶:۳۵

امروز دیگر از اعتصاب‌های کارگری خبری نیست

نماینده رشت تاکید کرد: امروز بازنشستگان فولاد در مقابل مجلس تجمع نمی‌کنند و از اعتصاب‌های کارگری خبری نیست.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمد صادق حسینی نماینده رشت در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد:  همکاران؛ روزی که داعش به مجلس حمله کرد من هم مانند مردم ایران قدر امنیت را بیشتر فهمیدم بسیاری از چیزهایی که به رایگان در اختیار ما قرار گرفته‌اند زمانی قدر آنها را می‌دانیم که از دست‌مان می‌روند .

او خاطرنشان کرد: امروز بازنشستگان فولاد در کنار مجلس تجمع نمی‌کنند و از اعتصابات کارگری خبری نیست و آرامش در عین رکود گسترده برقرار است.

نماینده مردم رشت با اشاره به فیلم ماجرای نیمروز گفت: به قول کارگردان فیلم ماجرای نیمروز که مورد پذیرش مقام معظم رهبری قرار گرفت، او گفت که می‌خواستم به مردم ایران بگویم که نعمت امنیت همیشه برقرار نبوده است در دهه ۶۰ ناامنی همه کشور را فرا گرفته بود و جوانان انقلابی آن را خالصانه به ملت هدیه دادند .

او خطاب به نمایندگان مجلس گفت: دکتر ربیعی از نسل همان جوانان است خود را در دهه ۶۰ برای برقراری امنیت در کردستان و گیلان و جای جای ایران به آب و آتش می‌زد و امروز برای برقراری امنیت اجتماعی یا همان تامین اجتماعی شب‌ها در وزارت‌خانه می‌خوابد.

حسینی ادامه  داد: از وزارت رفاه چه می‌خواهیم؟ دکتر ربیعی چه کرد دولت قبل، از هدفمندی یارانه‌ها فرار کرد و آن را در نیمه راه رها کرد اما دولت تدبیر و امید یارانه نزدیک به ۴ میلیون را حذف کرد. البته از او انتظار داشتیم که یارانه خانوار بیشتری را حذف کند اما به او نمره قبولی بدهیم یا خیر؟

این نماینده مجلس دهم تاکید کرد: وضعیت بازنشستگان باعث شرمندگی همه ما مسئولان است اما عملکرد ۴ ساله اخیر را با ۸ سال قبل مقایسه کنید حداقل حقوق بازنشستگان در آن سال‌ها ۴۵۰ هزار تومان بود که امروز به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

 

ساعت ۱۶:۳۰

نمایندگان با ادامه بررسی صلاحیت وزرا در نوبت عصر فردا مخالفت کردند

علی لاریجانی در خلال بررسی کلیات برنامه هیات وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم در جلسه علنی امروز مجلس،‌ گفت: ما فردا در مجلس شورای اسلامی بررسی‌ صلاحیت‌ نمایندگان را خواهیم داشت که فکر می‌کردیم با توجه به آنکه امشب نیز در خدمت شما باشیم، می‌توانیم داستان رای به وزرا عصر فردا تمام کنیم.

او ادامه داد: برخی از نمایندگان به ما نامه‌هایی دادند و گفتند که ما فردا در حوزه‌های انتخابیه خود قرار گذاشته‌ایم. با توجه به عدم رای آوردن شیفت سوم در جلسه امروز، در جلسه فردا هم نمی‌توانیم داستان رای به وزرا را تمام کنیم. ‌هماینک این مسئله را به رای می‌گذاریم که آیا نوبت عصر مجلس برای فردا هم تشکیل شود یا خیر.

پس از سخنان لاریجانی، رای‌گیری برای ادامه بررسی جلسه پس از نوبت عصر فردا انجام شد که به تصویب نمایندگان نرسید.

ساعت ۱۶:۱۳

خدری: وزرا وقت خود را به نمایندگان بدهند/ لاریجانی: قانون می‌گوید وزرا وقتشان را به رییس‌جمهور دهند

عبدالحمید خدری در جلسه علنی نشست مجلس با استناد ماده ۲۶ آیین نامه‌داخلی در اخطاری اعلام کرد: در آیین‌نامه ذکر شده رییس جمهور می‌تواند بخشی از زمان خود را به نمایندگان یا کسانی بدهد که این عام بودن کسان شامل نمایندگان مجلس نیز می‌شود. این درحالی بود که دیروز چند نفر از وزرای محترم نطق کرده و مقداری از وقت خود را در اختیار بنده قرار دادند اما جنابعالی آن را خلاف ایین‌نامه دانستید.

او در خطاب به رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هنگامی که آیین نامه صراحت دارد که رییس جمهور می تواند وقت خود را در اختیار نمایندگان قرار دهد، طبیعتا وزیر نیز به طریق اولی قادر خواهد بود و از مفهوم اولویت چنین استنباط می‌شود.

نماینده اصلاح طلب بوشهر در مجلس همچنین با اشاره به بخشی از توضیحات لاریجانی در این رابطه خاطرنشان کرد: شما گفتید آیین نامه در این رابطه ساکت است بنابراین باید به سراغ اصول مسلط حقوقی برویم که براین اساس حق هم قابل اثبات و هم قابل واگذاری است. وقتی که در اختیار وزیر است هم می‌تواند آن را بخشیده و واگذار کند و هم می‌تواند آن را ثابت کند.

خدری تاکید کرد: براساس این سه دلیل وزیر می‌تواند مقداری از وقت خود را در اختیار نماینده قرار دهد.

علی لاریجانی با اشاره به تاکید ابتدایی خدری مبنی بر اینکه خواسته بود اجازه داده شود تمام صحبت را بیان کند خطاب به این نماینده اصلاح طلب گفت: آیا اکنون کلام شما منعقد شد؟

او ادامه داد: درباره این که رییس جمهور می‌تواند وقت خود را به کسانی که می‌خواهد بدهد ، مربوط به کلیات بود که انجام شد و آقای روحانی بخشی از زمان را در اختیار آقای جهانگیری قرار داد و نمی‌خواست فرصت را در اختیار نمایندگان بگذارد اما درباره این که می‌گویید به این دلیل وزرا نیز می‌توانند وقت خود را در اختیار نمایندگان بگذارند  باید بگوییم این رویکرد سیاسی است و شما که فقه خوانده‌اید می‌دانید که در فقه قیاس نداریم.

مصطفی کواکبیان در این لحظه با انتقاد از نحوه استدلال رییس مجلس با صدای بلند فریاد زد این قیاسی که شما می‌گویید فرق دارد و با سکوت از سوی لاریجانی مواجه شد.

لاریجانی در ادامه گفت: آیین نامه ابهام ندارد و صراحتا می‌گوید وزرا می‌توانند بخشی از وقت خود را به رییس‌جمهور بدهند.

 

ساعت ۱۶:۰۵

تعاونی‌ها را ساماندهی و سازمان بهزیستی را تبدیل به معاونت کنید         

   

فرج الله رجبی، مخالف وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: پیامک‌های زیادی از جبهه کارگری و بازنشستگان آمده که از من خواسته‌اند در تائید شما صحبت کنم که شرمنده این دوستان هستم. چنین وزارتخانه‌ای که شما در آن کار می‌کنید از خیلی جهات از جمله منابع و ساختار کم نظیر است.

او افزود: بحث بیکاری را نمی‌شود از وزارت کار خواست اما نمی‌دانم چرا وزارتخانه شما اصرار دارد خودش را برنامه ریز کار نشان دهد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از نظر امکانات و وظایف وزارتخانه‌ای در مذیقه است و مدیریت گسترده‌ای را می‌طلبد. به همین دلیل سایر وزارتخانه‌ها و نهادها باید به کمک آن بشتابند.

نماینده شیراز تاکید کرد: من با تعاونی‌ها ۲۶ سال است که از نزدیک آشنا هستم. کمتر تعاونی بوده که جان سالم به در برده باشد. این بخش باید درمان شود، مشکلاتش از طریق اعمال حاکمیت حل شود. این همه تعاونی ناتوان و نابسامان وجود دارد، کی می‌خواهیم با اعمال حاکمیت مشکل اینها را حل کنیم.

نماینده مردم شیراز افزود: وظیفه اصلی وزارت کار اصلاح و وضع قوانین روابط کاری است اما شما تاکید دارید می خواهید کنترل بیکاری را در دست بگیرید و می‌خواهید تولید اشتغال کنید که این باید با توجه به منابعی که در دست داریم باشد.

او گفت: یک قسمتی از آسیب‌های اجتماعی به شما برمی‌گردد. شما در این بخش نیازمند تجدید نظر در ساختار هستید. سازمان بهزیستی اگر می‌خواهد کار کند باید به یک معاونت تبدیل شود.

رجبی در این مورد اضافه کرد:‌ چرا در مورد تعاونی‌ها ورود نمی‌کنید تا آنها خودشان را به اقتصاد کشور آویزان کنند. این موضوع باید با  اعمال قدرت و توانمندی برطرف شود.

رجبی یادآور شد: عدم ادغام صندوق‌های بازنشستگی برای بخش کارگری ما حیاتی است. جناب آقای وزیر سال گذشته زحمت‌های آقای هاشمی این رحمت را برای شما آورد که بیمه‌ها مجبور شدند چهار برابر معمول پرداخت کنند. چرا صدای شما درنیامد؟ مگر دریافتی‌های شما از محل بیمه‌ها چقدر است؟ چرا موضوع را برای دولت و مجلس کالبد شکافی نکردید؟

او ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی نسبت به ۸ سال قبل بهتر شده اما کافی نیست. ما اساسا سالهاست که در حل مشکلاتمان دنبال رستم دستان می‌گردیم. اینها وجود ندارد. این مسائل ریز و درشتی که آویزان این وزارتخانه شده را کی می‌خواهید هرس کنید. ما ۷۰ کار ناقص نمی‌خواهیم، ۴ کار کامل برایمان انجام بدهید

مخالف وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی خطاب به معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: صندوق‌های بازنشستگی یکی دیگر از مشکلات این وزارتخانه محسوب می‌شود چرا وقتی که ما برنامه پنج‌ساله را نوشتیم دولت از دعوای میان وزارت کار و وزارت بهداشت خود را کنار کشید و مسئولیت میانجیگری را به مجلس سپرد.

او خاطرنشان کرد: ادغام صندوق‌های بیمه یکی از مشکلاتی بود که جامعه کارگری ایران را نگران کرد ولی شما هیچ اعتراضی به این موضوع نکردید. حتی در بخش پزشک خانواده که در روال آن چهار در برابر مبلغ پرداختی می‌کردید هیچ اعتراضی از سوی این وزارتخانه اعمال نشد. مگر درآمد شما چقدر است که می‌توانید آن را تامین کنید.

نماینده مردم شیراز افزود: سازمان تامین اجتماعی نسبت به هشت سال پیش بهتر شده است اما این یک موضوع بالفعل است. ما باید شرکت‌های شستا را در استان‌ها تقویت کنیم تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

رجبی با اشاره به برنامه‌های ارائه شده توسط علی ربیعی ادامه داد: شما چطور برنامه‌هایی می‌نویسید که ۲۶ درصد آن با برنامه‌های پنجم همسو نیست. ما می‌خواهیم شما چهار ابرچالش‌ مهم را برطرف کنید و پس از آن ما از شما ممنون خواهیم بود.

او گفت: شما آیا برنامه‌ای برای مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت را دارید؟ آیا فکری برای افرادی که در بازنشستگی وارد بازار کار می‌شوند و جای جوانان را می‌گیرند، کرده‌اید و آیا چاره‌ای اندیشیده‌اید آیا فکری برای خودبیمه‌گری مهندسان که از این موضوع بهره‌مند نیستند انجام داده‌اید؟

رجبی در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از مشکلات شما به وزارت‌های دیگری بستگی دارد و ما از شما می‌خواهیم تا شجاعت آن را داشته باشید تا حق کارگران را با یک تیم قوی مدیریتی بگیرید.

 

ساعت ۱۵:۳۵

در دولت یازدهم گردوغبار کم توجهی از حوزه سلامت و بهداشت ربوده شد

گزارش ایلنا از دومین جلسه رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در تشریح برنامه‌های خود برای وزارت بهداشت و دفاع از آن گفت: ۴ سال پیش در چنین ایامی به رسم ادوار گذشته برنامه دولت یازدهم را به مجلس ارایه کردم. برنامه‌هایی که با تلاش و خردمندی جمعی از مسوولان و صاحب نظران حوزه سلامت تدوین شده بود امروز نیز با برنامه ۴ سال دیگر و گزارش عملکرد ۴ سال گذشته در حضور نمایندگان هستم. نمایندگانی که در دوره قبل حضور داشتند می‌دانند برنامه چهارسال گذشته چگونه بوده است.

وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت ادامه داد: برنامه هایی مانند طرح تحول سلامت به واسطه تلاش بسیاری از مدیران و مسوولان وزارت بهداشت و روسا و مدیران دانشگاههای علوم پزشکی و به پشتوانه مقام معظم رهبری ، رییس جمهوری و نمایندگان و همچنین اعضای هیات دولت و جامعه پزشکی حاصل شده است که بسیاری از موارد آن کم نظیر و قابل ارایه به جامعه جهانی است .

قاضی‌زاده هاشمی افزود: در دولت یازدهم گردوغبار کم توجهی از حوزه سلامت و بهداشت ربوده شد علیرغم کاستی‌های زیاد می‌توان دولت یازدهم را دولت سلامت محور دانست. برخی نمایندگان کارنامه قریب به ۵۰۰ هزار زن و مرد که در عرصه سلامت و حوزه بهداشت مسوولیت خطیری را انجام داده بودند را مشاهده کرد.

وزیر بهداشت ادامه داد: ما در طول ۴ سال گذشته با ارتقای سلامت مردم ایران و امانت داری که به ما سپرده بودند صادق بودیم. با مطالعه و مشورت در برنامه پنجم با وقت‌گذاری، پاکدستی و حرفه‌ای‌گری و به دور از حرکت‌های نمایشی شاخص‌های سلامت کشور را ارتقاء دادیم.

او خاطرنشان کرد: دولت یازدهم ۵۶ درصد از هزینه‌های سلامت مردم را در حال حاضر پرداخت می‌کند این درصورتی که در دولت گذشته کشور ما در این حوزه جز ۴۰ کشور آخر دنیا بود .

قاضی زاده هاشمی در ادامه با اشاره به برنامه پنجم توسعه عنوان کرد : اینک با استناد بررسی‌های بی‌طرفانه و طبق آمار مرکز آمار رسمی ایران این عدد کمتر از ۳۹ درصد شده و کاهش ۱۶ درصد آن در طول ۳ سال سابقه ندارد .

وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت بهداشت در ادامه تشریح کرد: برای کاهش هر یک درصد از هزینه‌های سلامت ما نیازمند ۷۰۹ میلیارد تومان هزینه هستیم که دولت یازدهم با کمتر از این هزینه‌ها، این مهم را انجام داد.

او افزود: وزارت کار و رفاه و تعاون اجتماعی قریب به یازده میلیون نفر در پرداخت حق بیمه را تحت پوشش سلامت قرار داد و ۱۱ میلیون ایرانی بیمه شدند. بر طبق آماری که منتشر شده درآمد ۸۵ درصد آنها زیر ۱ میلیون تومان است.

وزیر بهداشت ادامه داد: در طول این سه سال گذشته، ۲۴ هزار تخت بیمارستانی به بهداشت و خدمات کشور اضافه شده است. ما فرصت‌های بی‌نظیری را پیدا کرده‌ایم و به لطف بهره‌مندی هیات علمی توانستیم بسته‌های عملی و تحولاتی را ارتقاء دهیم که به لطف آن تولید علم ما جهش چشم گیری داشته است.

او در ادامه افزود: اجرای برنامه آمایش سرزمین ،‌توسعه آموزش عالی، رشد ۳۰ درصدی رشته های پزشکی، بیمه سلامت از توفیقاتی بود که در دولت یازدهم حاصل شد .

قاضی زاده هاشمی در ادامه خاطرنشان کرد: بومی گزینی در کنکور سراسری با اولویت مناطق محروم باعث شد که تولید علم ما گام های خوبی بردارد و اکنون در منطقه رتبه یک را دارا هستیم.

وزیر بهداشت خطاب به نمایندگان گفت: شما یادتان می‌آید که در دولت قبلی، بسیاری از مردم به درب همین مجلس می‌آمدند و تقاضای کمک‌های دارویی می‌کردند. اکنون ما در تولید داروهای کمیاب خودکفا شدیم و این اقلام از ۳۵۰ قلم به ۳۰ قلم رسیده است. تولید دارو در داخل نسبت به بازار خارجی ۶۰ درصد است. این یعنی حمایت از تولید داخلی صادرات ما نیز به دو برابر زمینه دارو افزایش پیدا کرده است.

او تاکید کرد: در حیطه آموزش و پ‍ژوهش به لطف بهره‌مندی از همکاری اعضای برجسته هیات علمی تحولات چشمگیری عاید ما شد. حالا در منطقه رتبه اول تولید علم را در رشته پزشکی داریم و در استنادات علمی رتبه اول را کسب کردیم و در چهارسال گذشته ۳۰ درصد به تعداد مقالات ایرانیان اضافه شده است.

وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: امروز تعداد داروهایی که کمیاب هست به کمتر از ۳۰ قلم نسبت به ۳۵۰ قلم شروع کار ما رسیده است. سهم داروهای تولید داخل از کل بازار دارویی که در سال ۹۱ حدود ۶۰ درصد بود به ۷۰ درصد رسید. این یعنی حمایت از تولید داخلی رشد داشته و در هر ماه، ما دو داروی جدید وارد بازار کردیم.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به مشکلات در حوزه دارو گفت: متاسفم از این که مساله دارو قبل از این که در دستگاه قضایی مطرح و رسیدگی شود در صحن مجلس مطرح می‌شود. همیشه در حوزه دارویی حرف و حدیث وجود داشته و هر کسی مطلبی درباره این موضوع گفته است. اما اگر مشکلی است باید در دستگاه قضایی مراجعه شود. متاسفانه حاشیه‌سازی در این حوزه بسیار زیاد بوده و در دوره‌های گذشته نیز همیشه چندین مسوول در حوزه دارو تغییر پیدا می‌کرد و شاهد تحقیق و تفحص‌های زیادی بودیم اما در این دولت در حوزه دارو موفقیت‌های زیادی داشتیم. در ضمن شخص خود من نیز نسبت به فساد بسیار حساس هستم بنابراین اگر کسی موردی دارد باید به دستگاه قضایی مراجعه کند .

وزیر پیشنهادی بهداشت درباره تعارض منافع فردی و اجتماعی گفت: اگر در بخش بهداشت و درمان از یک مهندس استفاده کنیم و در حوزه راه و ساختمان از یک پزشک مهم نیست. مهم این است که دقت کنیم فسادی اتفاقی نیافتد. هر حوزه‌ای باید در دست متخصص خود باشد. شایسته سالاری به این معنی است که هر کسی در جای خود باشد. خوشبختانه کسانی که در حوزه بهداشت و درمان فعالیت کردند همگی از استادان برجسته و بی‌نظیر هستند. سه نفر از وزرای گذشته آقای فاضل، ملک‌زاده و دانش جعفری در دولت‌های مختلف از برجسته‌ترین افراد علمی هستند و در اکثر مکان‌های بهداشت و درمان صادقانه مسوولیت قبول کردند.

او ادامه داد: درباره ۴۰۰ میلیارد تومان سپرده گذاری بیمارستان ها باید توجه داشت که وزارت بهداشت ۶۲۵ بیمارستان دارد که ۱۲۰ هزار پرسنل در آن فعالیت می‌کند و ردیف بودجه ای برای آنها تعریف نشده است. هر بیمارستان باید حدود ۳۵۰ میلیارد تومان به پرسنل حقوق دهد پس برای اداره و حقوق باید در حساب خود پول داشته باشد .

قاضی زاده هاشمی با اشاره به موضوع هیات امنای وزارت بهداشت گفت: هیات امنا فعالیت بسیار ارزنده‌ای دارد و مصوبه مجلس نیز است. همچنین شرکت‌هایی که نامبرده شد در دولت گذشته تاسیس شده است. دکتر تاجگردون نیز به مساله پاک بودن وزارت بهداشت اشاره کردند. هیات امناء حیاط خلوت نیست و جایز نیست این امکاناتی که این هیات امنا به مردم می‌دهد، تعطیل کنیم.

وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم در توضیح برای موضوع لنز داخل چشمی آنها گفت: این مطلب به من بر می گردد خوشبختانه حقوقی که در این دولت از دانشگاه گرفتم سه میلیون و ۷۰ هزار تومان است یعنی همان حقوق های نجومی که شما می گفتید و همه جا درباره آن صحبت کردید. خدا را شاکرم که به هیچ کار اقتصادی جز کار خود نپرداختم. نه در زمین و نه در ساخت‌وساز. از طرفی فرزندان وخواهر و برادرهایم هیچ کدام راه وزارت بهداشت را نمی‌دانند. فقط یکی از برادرانم به عنوان نماینده اسبق مجلس برای رسیدگی به کار مردم در وزارتخانه حضور پیدا می‌کند.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه ما در ابتدای راه هستیم گفت: باید از تجربه گذشته استفاده و بازمهندسی جدیدی انجام شود و همانطور که در برنامه ششم توسعه اولویت به پیشگیری و بهداشت مورد توجه است، در برنامه‌هایمان مورد توجه قرار دهیم.

وزیر پیشنهادی بهداشت خاطرنشان کرد: به بیان دیگر پرداختن به دارو و درمان و کاهش هزینه‌های درمانی که علاوه بر سیاست‌های ملی سلامت، مطالبه مقام معظم رهبری و رییس‌جمهور نیز بود موجب شد تا در میدان عمل به این بخش توجه شود. البته این توجه به معنای تعطیلی دیگر بخش‌ها نبوده است.

او با اشاره به صحبت‌های لاریجانی درباره وزارت بهداشت گفت: ما درحوزه بهداشت و درمان در منطقه و دنیا می‌توانیم به رتبه جهانی ایران افتخار کنیم و اقداماتی را که در این دوره انجام شده را با دیگر دوره‌ها مقایسه کنید.

هاشمی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد اقدامات زیرساختی باید با رفع اشکالات استمرار یابد و احکام برنامه ششم و حمایت مجلس به اجرا درآید. برای استمرار طرح تحول سلامت دو چالش مهم روبروی ماست. تجربه ۴ سال گذشته نشان می‌دهد ما در کارکرد تولیت با مشکلات جدی مواجه هستیم. عدم تمرکز تولیت به نظام سلامت, تکثر صندوق‌های بیمه‌آی، جدا بودن شورای عالی سلامت و تعدد مراکز برنامه‌ریزی پاسخگویی در این بخش را مشکل کرده است. چنانچه در صورتی که مجلس و دولت همراهی لازم را با ما داشته باشند مشکل بیمه‌ها و سازمان‌های بیمه‌گر و مطالبات مراکز درمانی حل خواهد شد.

او با بیان اینکه با درس آموزی از اجرای طرح تحول سلامت و نگاه به اسناد بالادستی، برنامه برای چهار سال بعدی نوشته شده گفت: من کتمان نمی‌کنم در اجرای برنامه‌ها و انتخاب همکاران دچار اشتباه و خطا نشدم. همه انسانیم ولی خطای من از روی عمد نبوده و قصور بوده ولی تقصیر نبوده است. من از دولت و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تشکر می‌کنم چراکه آنها ما را یاری کردند و باعث شدند که رنج مردم در حوزه بهداشت کاسته شود.

قاضی‌زاده هاشمی با تاکید بر برنامه ارائه شده گفت: ما مصمم به تداوم و اصلاح طرح تداوم با اولویت بهداشت بر درمان هستیم. اجرای نظام ارجاع و مجموعه برنامه‌های تحول و نوآوری با قوت دنبال خواهد شد. شناسایی و جذب منابع پایدار نیز از برنامه‌های ما است. ما باور داریم که بدون ارتقای کارآیی و درون بخشی حاصلی جز هدر رفتن منابع نخواهیم داشت. از همین رو با تدوین سیاست‌های روشن جیره‌بندی هزینه‌ها را خواهیم داشت به این معنا که منابع محدود صرف هزینه‌های اساسی و مناطق محروم شود. همچنین به دنبال چابک‌سازی وزارت بهداشت هستیم.

وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت در پایان گفت: با علم به مشکلات و سختی راه اما با اتحاد و عزمی راسخ در صورت کسب اعتماد نمایندگان مردم، پای در راهی می‌نهم که امیدوارم غایتش اندوخته کار نیک و ارتقای سلامت مردم باشد. بدانید که برای کسب مقام و موقعیت و هوای نفس به میدان نیامده و برای خدمت به بهترین مخلوقات خداوند آماده خدمتگزاری هستم.

ساعت ۱۵:۲۵

برخی منتقد رفتارهای تند قاضی‌زاده هاشمی هستند/ هرکس که از راه می‌رسد نمی‌تواند دارو وارد کند    

غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران در مجلس در موافقت با برنامه پیشنهادی وزیر بهداشت و درمان با اشاره به روند شکل‌گیری طرح تحول سلامت گفت: یادآوری می‌کنم که طرح تحول سلامت زاده مجلس شورای اسلامی بود. همین نمایندگان مجلس سه الی چهار سال پیش با افزایش یک درصدی ارزش افزوده زمینه‌ای را فراهم کردند تا این طرح توسط دولت اجرایی شود.  چرا که در آن زمان مردم سهم قابل توجهی را صرف درمان می‌کردند و دولت بدون کمک مجلس توان اجرای طرح را نداشت.

تاجگردون ادامه داد: در آن دوران سهم مردم برای هزینه‌های درمان ۲۵ درصد بود که امروز به ۵ درصد رسیده است و نباید به خاطر مشکلاتی کوچک طرحی به این بزرگی و عظمت را زیر سوال ببریم. دولت محترم علی‌رغم همه کاستی‌ها ما را در راستای تحقق این مهم کمک کرد. هرچند بی‌شک این طرح دارای مشکلاتی است اما کافی است گذشته را با الان مقایسه کنید تا شاهد تفاوت ایجاد شده در شرایط باشیم.

او با اشاره به بی‌نقصی برنامه وزیر پیشنهادی دولت در حوزه سلامت و بهداشت افزود: برنامه‌ای که جناب قاضی‌زاده هاشمی به مجلس ارائه دادند حتی یک درصد خطا با اسناد بالادستی ندارد و با قانون بودجه و همه اسناد بالادستی مطابقت کامل دارد و من با افتخار اعلام می‌کنم که براساس گزارش دیوان محاسبات هیچ گونه خطایی در دوران وزارت ایشان در این وزارتخانه بزرگ و پیچیده رخ نداده است.

تاجگردون با تاکید بر اینکه بی‌شک طرح تحول سلامت دارای نقصان‌هایی است خطاب به جهانگیری معاونت اول رئیس جمهور و ربیعی وزیر پیشنهادی وزارت کار افزود: زمانی که قاضی‌زاده به عنوان وزیر دولت دوازدهم پیشنهاد شد به نظر می‌رسید که ایشان تمایلی برای پذیرفتن این مسئولیت ندارند. ایشان در این چند سال تا دیروقت کار می‌کرده و به دنبال موضوعات بودند. گاهی اوقات در نیمه‌های شب به من که به عنوان یکی از اعضای کمیسیون بودجه در خدمت ایشان بودم تماس می‌گرفتند تا موضوع خاصی را مطرح کنند.

او با اشاره به اینکه برخی به رفتارهای تند هاشمی انتقاد می‌کنند، ادامه داد: با توجه به بار سنگینی که بر دوش ایشان است چند بار تندی اشکالی ندارد. اما رفتار ایشان در مقابل مردم و قشر زحمتکش قابل ستایش است. شاید من هم از تندی رفتار ایشان ناراحت شوم اما از خشنودی و رضایت مردم شاد می‌شوم.

تاجگردون ادامه داد: آنچه برای ما نمایندگان مجلس باید اهمیت داشته باشد خشنودی و رضایت مردم است نه خواص. البته حواشی‌ در حوزه‌هایی همچون دارو وجود دارد اما فراموش نکنید سهم واردات دارو در این دولت بسیار کاهش یافت و هرکس که از راه می‌رسد نمی‌تواند دارو وارد کند. در حال حاضر نیز باید همه نمایندگان مجلس ممارست کنیم تا بتوانیم این کار سنگین که دولت و مجلس برعهده گرفتند به اتمام برسانیم.

ساعت ۱۵:۲۰

شرکت‌های زیر نظر قاضی‌زاده هاشمی به صورت غیر قانونی تشکیل شده است            

احمد علیرضابیگی نماینده تبریز ،‌آذرشهر و اسکو در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان گفت: با توجه به ارادت قلبی که به قاضی‌زاده هاشمی دارم و همکاری که با هم در زلزله ارسباران داشتیم، ایشان را تا حدود زیادی می‌شناسم. خدا را شاکرم و شاهد می‌گیرم که فقط برای دفاع از حقوق مردم در جهت انجام وظیفه خود به عنوان نماینده مجلس صحبت می‌کنم .

او با اشاره به قانون پنجم توسعه گفت:‌ بر مبنای قانون پنجم توسعه که آقای قاضی‌زاده هاشمی نیز مسئول اجرای بند «د» آن بود، باید از ایشان سوال شود چه اقداماتی انجام داده که این بند به اجرا دربیاید. در این قانون ذکر شده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است حداکثر تا پایان سال اول برنامه نظام درمانی کشور را در چهارچوب یکپارچگی بیمه پایه درمان، پزشک خانواده، نظام ارجاع، راهنماهای درمانی، اورژانس‌های پزشکی، تشکیل هیأت‌های امناء در بیمارستان‌های آموزشی و تمام وقت جغرافیای هیأتهای علمی و تعرفه‌های مربوطه و کلینیک‌های ویژه و بیمه‌های تکمیلی تهیه و جهت تصویب به هیأت وزیران ارائه نماید.

نماینده تبریز تاکید کرد: قرار بود حداکثر تا پایان سال برنامه مسائل پزشکی پیگیری و همچنین گزارشی تهیه و برای تصحیح به هیات وزیران ابلاغ شود اگر این طرح بر طرح جامعه سلامت مقدم بود و زودتر اجرا می‌شد امروز شاهد ۱۲ هزار میلیارد تومان بدهی در وزارت بهداشت نبودیم.

بیگی ادامه داد: همچنین با اشاره به بند دو آیا امکان پذیر است که یک قاضی صبح در دادگستری قضاوت کند و بعد ازظهر به صورت وکیل برای همان پرونده فعالیت کند. قاضی زاده هاشمی برای اجرای این موارد و جلوگیری از آنها چه کارهایی انجام داده است. شرکت هایی مانند آواپردیس ، آوا سلامت و موسسات مشابه زیر نظر جناب وزیر تشکل شده که غیر دولتی است در صورتی که تاسیس شرکت‌های غیر دولتی باید به تصویب مجلس برسد. پس چطور این شرکت‌ها به صورت غیر قانونی تشکیل شده و فعالیت می‌کند که گرداندگان آنها همه مدیران وزارت بهداشت هستند. این همان حیاط خلوتی است که موجب فساد است.

او افزود: دیوان عدالت اعلام کرده این شرکت ها غیر قانونی است. از طرفی در چهار سال گذشته علیرغم کسری بودجه ۴۰۰ میلیارد تومان در بانک‌های مختلف مثل بانک پاسارگاد و ملت سپرده گذاری شده که وزارت بهداشت بهره آن را دریافت می‌کند. این هم در حیاط خلوت دیگری است .

نماینده تبریز گفت: هیات امنای واردات دارو وزارت بهداشت زمان جنگ برای وارد کردن دارو و ارائه امکانات بهداشتی به سربازان تشکیل شده بود ادامه پیدا کردن کارهای این هیات امناء برای چیست؟ امروز معاون دارو و غذای قاضی زاده هاشمی از این موضوع استفاده می‌کند و خود به عنوان یک وارد کننده و صادر کننده دارو به صورت خصوصی فعالیت می‌کند همه این مسایل با جناب وزیر در میان گذاشته شده و امروز ثابت شده است. شما باید اعلام کنید پشتیبان او چه کسانی است و باید برای این مسایل پاسخگو باشید باید اعلام کنید لنزهای آمریکایی آلکان متعلق به چه کسی است و چه کسانی از وارد کردن آن سود می‌برند. بنده خوشحال می شوم که اگر بگویید خبر ندارید.

او افزود: مسئولان دولتی نباید در بخش خصوصی ذینفع باشند این مساله موجب بروز تعارض در حقوق شخصی و فردی با حقوق اجتماعی و مردم خواهد شد یکی از این موارد جناب قاضی زاده هاشمی بود. که بخشی از مدیران وزارت  علوم از ذینفعان این موضوع هستند. سیاست‌های غط با نادیده گرفتن منافع مردم موجب شده گروه خاصی سود ببرند برای همین مسایل قاضی زاده هاشمی باید پاسخگو باشد.

ساعت ۱۵:۱۴

پیگیری طرح تحول سلامت موجب کاهش هزینه‌های مردم شد

گزارش ایلنا از دومین جلسه رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهمگزارش ایلنا از دومین جلسه رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

نماینده قمصر گفت: پیگیری طرح تحول سلامت موفق به کاهش هزینه‌های مردم در حوزه سلامت شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرتضی صفاری نماینده قمصر در موافقت با برنامه‌های هاشمی اظهار کرد: رضایت‌مندی از عملکرد وزارت بهداشت و آقای هاشمی به کرات شنیده شده و همه شاهد بودیم و بر کسی پوشیده نیست و در نظرسنجی‌هایی که درباره عملکرد دستگاه‌های اجرایی انجام شده بالاترین میزان رضایت‌مندی را مردم از وزارت بهداشت داشته‌اند که تحت مدیریت دکتر هاشمی بوده و با همین معیار ارزیابی است که بزرگترین دستاورد دولت یازدهم در حوزه بهداشت و سلامت و سیاست خارجی تعریف شده است و این موضوع تنها نتیجه پیگیری هاشمی در حوزه بهداشت بوده است.

او با بیان اینکه پیگیری طرح تحول سلامت موفق به کاهش هزینه‌های مردم در حوزه سلامت شد، خاطرنشان کرد: در دوره چهارسال گذشته اقدماتی از جمله راه‌اندازی کیلنیک ویژه در ۱۲۸ شهر، راه‌اندازی ۳۲ اورژانس هوایی در کشور، ساخت و راه‌اندازی و گسترش ۱۲۵ بخش اورژانس در بیمارستان‌های تروما و اصلی کشور، افزایش ۱۰۰۰ تخت جدید بستری و روانپزشکی، پوشش ۸۵ درصدی هزینه‌های درمان ناباروری ایجاد ۱۷ مرکز ناباروری در مناطق محروم در قالب طرح سلامت در کارنامه هاشمی بوده است.

او با اشاره به سفرهای استانی وزیر بهداشت گفت: انجام این اقدامات همراه با اخلاق مداری و تخصص بالای او شخصیت محبوبی از دکتر هاشمی در بین مردم ایجاد کرده تا جایی که در تمامی سفرهای استانی او بخشی از زمان خود را به معالجه بیماران بدون چشم‌داشت می‌پرداخت.

صفاری با اشاره به شخصیت علمی هاشمی گفت: علاوه بر تلاش‌ها و دستاوردها شخصیت علمی دکتر هاشمی ستودنی است یه گونه‌ای که حتی مخالفان او نیز نتوانستند به عنوان مخالف صحبت کنند و عمدتا به صورت موافق صحبت کردند.

او گفت: مروری بر برنامه ارائه شده برای چهارساله دوم در وزارت بهداشت حکایت از اشراف و تسلط هاشمی بر حوزه سلامت دارد این برنامه که بالاترین هم‌پوشانی را دارد در نوع خود کم نظیر است.

ساعت ۱۵:۱۰

کمبود ۳۵۰ قلم دارو در حال حاضر به ۳۰ قلم کاهش یافته است

 

احمد بیگدلی نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی بهداشت کابینه دولت دوازدهم امروز پشت تریبون مجلس رفت.

او با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره اهمیت حوزه سلامت گفت: مقام معظم رهبری فرمودند ما می‌خواهیم اگر کسی در خانواده مریض دارد، جز رنج مریض‌داری دیگر هیچ رنجی نبیند. با این حال چهار سال قبل همه نماینده‌ها شاهد بودند که اکثر مراجعات مردم در حوزه انتخابیه‌شان به مسائل بهداشت و درمان مربوط می‌شد.

نماینده مردم خدابنده ادامه داد: در آن زمان مردم به بخش دولتی در حوزه درمان اعتماد نداشتند و زمانی که به مراکز دولتی مراجعه می‌کردند درصورتی که توان مالی کافی نداشتند نه تنها پذیرش نمی‌شدند بلکه جنازه بیمار نیز به آنها تحویل داده نمی‌شد.

بیگدلی با تاکید بر اینکه شرایط کشور در حوزه بهداشت و درمان پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است، ادامه داد: چهار سال قبل ۵ الی ۶ میلیون نفر فاقد بیمه درمانی بودند و مردم در تهیه ۳۵۰ قلم دارو مشکل داشتند. از سوی دیگر مردم مجبور بودند ملزومات و تشکیلات بیمارستانی را از بیرون تهیه کنند. در آن زمان مشکل  وزارت بهداشت و درمان بودجه نبود بلکه مسئله اصلی نبود مدیریت کارا و چشم‌اندازی قابل اندازه‌گیری برای آینده بیماران کشور بود.

او ادامه داد: قاضی‌زاده هاشمی با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه سلامت مردم، برنامه خود را عملیاتی کرد و رفاه خود و خانواده‌اش را کنار گذاشت و با روحیه جهادی وارد محیط پر اضطراب وزارت بهداشت شد.

نماینده مردم خدابنده با اشاره به اصل ۲۹ قانون اساسی افزود: آقای هاشمی خود طبق اصل ۲۹قانون اساسی سلامت را حق همگانی می‌دانند و معتقد است انسان سالم محور توسعه پایدار بوده و به دنبال تحول اساسی در نحوه مدیریت پرجمعیت‌ترین و تخصصی‌ترین وزارتخانه دولت است.

بیگدلی در ادامه به وعده‌های قاضی‌زاده هاشمی در حوزه بهداشت و درمان اشاره کرد و گفت: ایشان وعده دادند که بیمه همه‌گیر ایجاد کرده و نظام شبکه‌های بهداشت را ارتقاء دهند. همچنین نیروهای متخصصی برای مناطق محروم ارسال کرده و قول دادند شبکه درمانی پیر و فرسوده کشور را بازسازی کنند. ایشان وعده دادند به روستاها، مناطق محروم و دور افتاده و بیمارستان‌های دور افتاده نیز رسیدگی کنند.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه به عمل کار برآید نه به سخن افزود:  قاضی‌زاده هاشمی نوزدهمین چشم‌پزشک دنیا محسوب شده و ۳۵۰ مقاله بین‌المللی و ۱۰ کتاب مرجع در کارنامه خود دارد. ایشان در دوره کاری خود رتبه ایران را بین ۲۱۰ کشور به مقام نوزدهم رساندند و در حال حاضر کمبود ۳۵۰ قلم دارو به ۳۰ قلم کاهش یافته است.

او ادامه داد: در دوره وزارت ایشان ۱۸۰۰ واحد تخصصی زایمان، ۴۳۱۸ تخت بیمارستانی در قالب طرح تحول سلامت و ۳۲ پایگاه اورژانس مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. همچنین مسائل زیرمیزی در دوران وزارت ایشان کاهش یافت.  در همین راستا از همه به عنوان نماینده مردم استان زنجان و پیرو خاص مردم این استان از همه نمایندگان می‌خواهم با رای حداکثری خود به قاضی‌زاده هاشمی زمینه تحول در نظام سلامت را فراهم کنیم.

ساعت ۱۵:۰۰

آذری جهرمی: به دلیل کمبود وقت نتوانستم پاسخ نمایندگان را بدهم/ جواب‌ها را مکتوب ارائه خواهم داد           

 

علی لاریجانی در نوبت بعدازظهر، دومین روز جلسه رأی اعتماد به وزاری کابینه دوازدهم اعلام کرد: محمد جواد آذری جهرمی وزیر پیشنهادی نامه‌ای را تقدیم مجلس کرده است که در آن توضیح داده که چرا نتوانسته به سوال نمایندگان پاسخ دهد.

لاریجانی گفت: آقای جهرمی در نامه نوشته «روز گذشته به دلیل ضیق وقت نتواستم پاسخ نمایندگان را بدهم که پس از کسب اجازه از رئیس محترم جلسه دکتر پزشکیان مقرر شد به صورت مکتوب جواب آن‌ها بدهم.»

او ادامه داد: وزرای باید وقتی نمایندگان سوالاتی را مطرح می‌کنند آن را یادداشت بفرمایند که نسبت به پاسخ آن‌ها اقدام شود.

ساعت ۱۴:۵۰

هیچ فحشی به ظریف ندادم/ تاکید کردم انسان باید شرافتمند باشد        

عبدالله سامری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، در واکنش به حواشی نشست علنی صبح امروز مجلس و انتشار خبرهایی درباره اهانت او به محمدجواد ظریف اعلام کرد: رسانه‌ها باید وظیفه رسانه‌ای خود را انجام دهند. متاسفانه بعضی رسانه‌ها وابسته به دولت هستند و جوسازی می‌کنند.

او گفت: در جریان نشست علنی در رابطه با آماری که وزیر پیشنهادی امور خارجه ارائه می‌داد، انتقاد کرد و گفتم که این آمار دروغ و کذب است و انسان باید شرافتمند باشد.

او در واکنش به تاکید بر یکی از کلمات رکیکی که در صحن به کار گرفته بود خاطرنشان کرد: من گفتم عوضی نکنید به کجا می‌رویم.

نماینده اصولگرای خرمشهردر مجلس در پاسخ به سوال دیگری در مورد کلمه رکیکی که او در صحن به کار برده بود مدعی شد: به هیچ عنوان هیچ کلمه رکیکی به کار نبردم من هیچ فحشی ندادم. مگر ما بچه هستیم که در این قضایا فحش بدهیم.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس همچنین در توضیح سومین کلمه رکیکی که در صحن به کار برده بود، گفت: من به هیچ عنوان این حرف را نزدم و صرفاً تاکید کردم انسان باید شرافتمند باشد و در قبال سوگندی که یاد کرده شرافت داشته باشد و واقعیت‌ها را به مردم بگوید.

او تصریح کرد: این آماری که وزیر پیشنهادی خارجه مطرح می‌کرد درست نیست. آیا در کشور حذف بیکاری شده است؟ پس اقتصاد مقاومتی چه می‌شود؟

نماینده اصولگرای خرمشهر اضافه کرد: این افراد برای اینکه بتوانند اذهان عمومی را از واقعیت منحرف کنند و عملکرد وزیر پیشنهادی رئیسشان را توجیه کنند، این حرف‌ها را مطرح می‌کنند.

سامری خاطرنشان کرد: بر فرض که بنده به عنوان نماینده مجلس در صحن اعتراض کرده باشم، آیا این اعتراض من به خاطر منافع شخصی‌ام بوده است؟

او در واکنش به این سوال خبرنگار ایلنا که آیا نمایندگان حق استفاده از کلمات رکیک در صحن را دارند، گفت: بحث من اصلاً کلمات رکیک نبود بلکه تاکید کردم انسان باید شرافتمند باشد.

نماینده اصولگرای خرمشهر همچنین در واکنش به اینکه چند نفر از خبرنگاران و خبرنگار ایلنا استفاده از سه کلمه رکیک از سوی او را استماع کرده‌اند گفت: من هیچ کلمه رکیکی نگفتم و اگر اینگونه بوده به من بگویید.

سامری در پایان با انتقاد از برخی محدودیت در مورد اظهارنظر نمایندگان در موافقت یا مخالفت با وزرای پیشنهادی به موضوعی مبهم و خارج از بحث پرداخت و مدعی شد: یکی از معاونان رئیس جمهوری دیروز در صحن قول و قرارهایی در رابطه با خرمشهر دادند و به هر طریق معلوم نشد که چه اتفاقی افتاده است.

به گزارش ایلنا، عبدالله سامری در جریان نشست علنی نوبت صبح مجلس که به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی امور خارجه اختصاص داشت حین صحبت‌های محمدجواد ظریف او را دروغگو خطاب کرد و با استفاده از کلمات رکیک به وزیر پیشنهادی امور خارجه دشنام داد.

ساعت ۱۴:۴۰

قاضی‌زاده هاشمی فرهنگ پرداخت زکات علم را نهادینه کرد            

 

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، سیدمرتضی خاتمی نماینده مردم ماه‌نشان در موافقت با برنامه پیشنهادی وزیر بهداشت و درمان با بیان اینکه وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت وظایف گسترده‌ای از جمله نظارت، سیاست‌گذاری برعهده دارد، اظهارکرد: از شخصیتی صحبت می‌کنم که قرار است سکان‌دار وزارت بهداشت شود شخصیتی که از نظر علمی سرآمد، ممتاز و صاحب‌نام در سطح بین‌المللی است و با صدها مقاله در مجامع بین‌المللی و پژوهشگر و محقق قرار است با رای بالای شما مجدد در این جایگاه قرار بگیرد.

او اشاره به کارنامه روشن چهارساله هاشمی خاطرنشان کرد: هاشمی با  اجرای طرح تحول سلامت در کشور بار بر زمین مانده بزرگی را برداشت و زیر ساخت‌های بهداشتی و درمانی کشور براساس این برنامه اصلاح شد. در این چهارسال برابر یک چهارم کل تخت‌های موجود به تخت‌های بیمارستانی اضافه شد همچنین مراکز درمانی تجهیز شده و پرداخت از جیب مردم به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

نماینده مردم ماه‌نشان با اشاره به سفرهای استانی وزیر بهداشت دولت یازدهم گفت: آقای هاشمی بالغ بر ۳۰۰ سفر کاری داشته و به ۶۰۰ شهر و روستا سفر داشته و این تنها نشان از تحرک و فعالیت بالای او نیست بلکه این انگیزه ریشه در اعتقادات او دارد.

خاتمی ادامه داد: این سفرها ضمن ایجاد شناخت میدانی و دقیق، کم‌کاری برخی از مسئولان درسرکشی به مناطق محروم را نیز جبران می‌کرد. او همچنین با حرکتی که درمناطق محروم به عنوان مداوای مردم محروم انجام داد فرهنگ پرداخت زکات علم را نیز نهادینه کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برابر بررسی معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی ۹۵ درصد موارد برنامه‌های وزیر بهداشت منطبق و همسو با شرح وظایف سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری و برنامه ششم توسعه بوده و مورد مغایر ندارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برابر بررسی معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی ۹۵ درصد موارد برنامه‌های وزیر بهداشت منطبق و همسو با شرح وظایف سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری و برنامه ششم توسعه بوده و مورد مغایر ندارد.

خاتمی با بیان اینکه برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در راس نظام سلامت تا رده‌های صف یعنی بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها و ... توجه شده است گفت: مهمترین فعالیت بهداشتی در دنیا ایجاد و تقویت نظام پیشگیری در شهرهای مختلف است که در دوره گذشته مورد توجه بوده و در برنامه آتی هم وجود دارد.

او با اشاره به شاخص‌های بین‌المللی گفت: این شاخص‌ها شامل عدالت در سلامت، سامان‌دهی نیروی انسانی و توسعه منابع انسانی براساس بار بیماری، شاخص‌های دسترسی و دستیابی به خدمات سلامت و ارتقای سطح سواد سلامت، شاخص کاهش پرداخت از جیب مردم است که تمام این شاخص‌ها را در برنامه‌های دکتر هاشمی نیز می‌بینیم و اینها درجهت نیل به اهدافی است که در سطح دنیا مورد توجه است.

نماینده مردم ماهنشان تاکید کرد: همچنین در طرح تحول سلامت گام‌های مهمی برداشته شده و رییس سازمان بهداشت جهانی در سفر به ایران معتقد بود ایران از نظر نظام سلامت در مسیر درستی است و طرح تحول سلامت قابل عرضه به کل دنیا است.

خاتمی خاطرنشان کرد: توجه به شایسته سالاری در برنامه هاشمی بوده و همچنان وجود دارد همچنین برنامه‌ای در جهت کاهش بزهکاری و آسیب‌های اجتماعی با عنوان ارتقای مهارت زندگی دارد که در یکی از بند‌های برنامه دکتر هاشمی آمده است همچنین توجه به تکنولوژی نوین و تشکیل نظام ارجاع و پزشک خانواده که زیرساخت‌های آن آماده شده نیز در برنامه دکتر هاشمی دیده می‌شود.

او با اشاره به دیگر اهداف برنامه هاشمی گفت: سند ملی در ارتباط با سلامت برای ارتقا و بهبود، سلامت ارتقای خردسالان، آب و هوای سلامت سوانح و حوادث سلامت زندانیان از مولفه‌های مهمی است که به صورت دقیق در برنامه هاشمی مورد توجه بوده است.

او با تاکید براینکه از چهار سال گذشته رتبه سلامت ۱۰ رتبه ارتقا یافته گفت: بیشترین علل بیماری‌ استرس است که موثرترین راه جلوگیری آن اصلاح شیوه زندگی است که در برنامه وزیر وجود دارد اولویت بهداشت بر درمان و ایجاد سازمان فوریت‌های پیش بیمارستانی که در چهارسال گذشته مورد توجه بوده و ادامه خواهد داشت.

ساعت ۱۴:۳۰
آغاز جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در نوبت بعدازظهر 

 

گزارش ایلنا از دومین جلسه رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

نوبت دوم جلسه رای اعتماد به وزرای کابینه دوازدهم در دومین روز لحظاتی پیش به ریاست علی لاریجانی در صحن علنی مجلس آغاز شد.

گفتنی است در نوبت صبح وزرای اطلاعات و امورخارجه برنامه‌های خود را برای نمایندگان خانه ملت تشریح کردند.همچنین مخالفان وزیر بهداشت به ایراد سخنرانی پرداختند.

ساعت ۱۳:۰۰

پایان جلسه علنی مجلس در نوبت صبح        

دقایقی پیش جلسه‌ علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی که بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم را در دستورکار داشت، پایان یافت.

در این راستا، مسعود پزشکیان که ریاست جلسه را برعهده داشت، گفت: با پایان زمان جلسه، به مدت یک ساعت و نیم اعلام تنفس می‌کنم و مجلس جلسه عصر خود را از ساعت ۱۴:۳۰ به منظور ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی تشکیل خواهد داد.

ساعت ۱۲:۵۶

بی‌عدالتی در مجموعه پزشکان و حوزه بهداشت و درمان مشاهده می‌شود/ بیمه‌ها وضعیت مناسبی ندارند      

     گزارش ایلنا از دومین جلسه رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

سید هادی بهادری در مخالفت با سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت برای دولت دوازدهم بیان داشت: انصافا صحبت کردن از قاضی زاده هاشمی به عنوان مخالف سخت است.

نماینده مردم ارومیه افزود: باید از مجموع زحماتی که وزارت بهداشت ظرف ۴ سال دولت یازدهم در این وزارتخانه متحمل شده است تشکر کرد و انصافا یکی از شاهکارهای دولت یازدهم طرح تحول سلامت بوده است که به نوبه خود از تمام کسانی که در اجرای این طرح چه در دولت و چه در مجلس تلاش کرده‌اند، تشکر می‌کنم. اما آنچه که مرا مجاب می‌کند در مخالفت با قاضی زاده هاشمی صحبت کنم  یکی از معضلاتی است که در سطح ملی با آن مواجه هستیم.

او افزود: بی عدالتی در مجموعه نظام پزشکان و حوزه بهداشت و درمان مشاهده می‌شود. تفاوت بین حقوق پزشکان و سایر کادرهای پزشکی از جمله پرستاران حایز اهمیت است و حتی تفاوت بین پزشکان در حوزه متعدد نیز وجود دارد .

بهادری تاکید کرد:‌ نگرانی‌های در خصوص ادامه طرح تحول سلامت وجود دارد. با توجه به این که مقام معظم رهبری وزارت بهداشت را مسوول می‌دانند اما بیمه‌ها وضعیت مناسبی ندارند و این سوال به وجود می آید که در ادامه طرح تحول سلامت منابع چگونه تامین خواهد شد؟

او افزود: در برنامه پیشنهادی آقای قاضی‌زاده مطلبی درخصوص چگونگی تامین منابع مالی برای ادامه طرح دیده نمی‌شود.

نماینده مردم ارومیه تاکیدکرد: باید به موضوع بهداشت توجه شود چرا که پیشگیری بهتر از درمان است و این مساله مستلزم توجه بیشتری از جانب این وزارتخانه است .

او در ادامه بیان داشت: همچنین پیگیری طرح پزشک خانواده باید به طور جدی‌تر در دستور کار باشد .

نماینده مردم ارومیه گفت: در خصوص مسایل منطقه‌ای باید به این نکته اشاره کنم که آذربایجان غربی با توجه به اینکه  قدمت طولانی در حوزه پزشکی دارد و ۱۴۰ سال پیش مدرسه طب در آن تاسیس شده است، در بخش علوم پزشکی و دانشگاهی جزو ۲۰ دانشگاه اول بهداشت محسوب نمی‌شود. همچنین شاخص سلامت در آذربایجان غربی مناسب نیست و این استان، سی و یکمین استان کشور از نظر شاخص سلامت است. بنابراین انتظار داریم نگاه ویژه ای به این منطقه محروم از سمت وزارتخانه بهداشت شاهد باشیم.

بهادری گفت: ساخت بیمارستان ۴۵۰ تختخوابی در ارومیه آغاز شد اما در ۴ سال گذشته یک آجر هم در ساختمان گذاشته نشده است و این سرمایه نباید بلاتکلیف بماند. همچنین یک تخت بیمارستان به این شهر اضافه نشده است. در استان آذربایجان غربی بیمارستان سوختگی وجود ندارد و حتی در حادثه اخیری که اتفاق افتاد، بیماران را به اصفهان منتقل کردند. چرا باید بیمار برای درمان این مسافت را طی کند؟

او ادامه داد: موقعیت خاص آذربایجان غربی که با سه کشور هم مرز است مستلزم این است که تلاش های مناسبی در آن انجام شود. می‌توانستیم در حوزه گردشکری سلامت مطرح باشیم اما این اتفاق نیفتاده است.

او در پایان گفت: مطمئنم که دکتر هاشمی با رای بالا موفق خواهد شد و برای او آرزوی توفیق دارم.

ساعت ۱۲:۴۶

در برنامه‌های هاشمی تمرکز بر بهداشت به جای درمان دیده نمی‌شود            

محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان با بیان اینکه من از اضافه نشدن تخت بیمارستانی گله‌مند نیستم، اظهارکرد: شخصیت دکتر هاشمی بسیار قابل‌تقدیر است. او یکی از قوی‌ترین ستون‌ها در بدنه دولت تدبیر و امید بود و معتقدم آرای غیرسیاسی دکتر روحانی مرهون عملکرد آقای هاشمی در حوزه بهداشت و درمان بوده و وزیر بهداشت به یک شخصیت کاریزماتیک تبدیل شده است.

او با بیان اینکه تعادل در پرداخت دستمزد در بدنه پزشکی کشور وجود ندارد، تصریح کرد: درست است که پزشکان نقش اول را در درمان دارند اما نباید فراموش کرد که درمان فرآیندی است که بخشی از آن را پزشک انجام می‌دهد و پرستاران و پیراپزشکان و دیگر نیروهای درمانی نیز نقش کلیدی دارند. در دولت دوازدهم باید میزان پرداختی به پزشکان نسبت به پرستاران و پیراپزشکان اصلاح شود تا موجب رضایت‌مندی بیشتر مردم شود اما این موضوع نیاز به تامین مالی دارد و در برنامه دکتر هاشمی منابعی که برای این تعادل بخشی لازم است بیان نشده است.

نماینده مردم بوکان با بیان اینکه تمرکز وزارت بهداشت در دولت یازدهم بجای بهداشت بر درمان بوده گفت: همانطور که از نام این وزارتخانه مشخص است اینجا وزارت بهداشت و درمان است و اولویت بهداشت در نام این وزارتخانه نیز مستتر است.

عثمانی ادامه داد: عملکرد آقای هاشمی در بخش درمان در دولت یازدهم شاهکار بوده و ما نمره عالی به او می‌دهیم چراکه ۲۵ درصد تخت بیمارستانی دراین دولت افزایش داشته است. اما گله ما در بخش بهداشت است چراکه میزان موفقیتی که در بخش درمان دیده می‌شود ، در بخش بهداشت نبوده است. در دوره چهارساله بعدی که باید تمرکز بر بهداشت به جای درمان باشد در برنامه‌های آقای هاشمی مشخص نشده که چگونه می‌خواهند این بخش را متحول کرده و چه منابع مالی برای این بخش در نظر گرفته شده است.

او همچنین با اشاره به ظرفیت دانشگاه تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از جوانان کشور ما برای ادامه تحصیل در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی به خارج از کشور می‌روند چرا ما نباید این افزایش ظرفیت را در دانشگاه‌های کشور در گروه پزشکی و پیراپزشکی ایجاد کنیم این موضوع نیز در برنامه دکتر هاشمی نیامده بود.

نماینده مردم بوکان با بیان اینکه حوزه عمل وزارت بهداشت فرابخشی است، تصریح کرد: بیمه‌ها در اختیار وزارت بهداشت نیست و ما در چهار سال گذشته شاهد بودیم که بیمه‌ها وزارت بهداشت را در هنگام پرداخت هزینه اذیت کردند. خدمات از سوی بهداشت و درمان ارائه می‌شد اما بیمه پرداخت به موقع نداشت. ما نگران این ناهماهنگی بین وزارت بهداشت و وزارت تعاون هستیم و در برنامه‌های دکتر هاشمی به این موضوع اشاره نشده بود که چگونه می‌خواهند این هماهنگی و همراهی را با وزارت تعاون ایجاد کنند البته از انتظار به جد ما از وزارت رفاه و دکتر ربیعی این است که در بخش رفاه اجتماعی و بیمه این همراهی را با وزارت بهداشت داشته باشد.

ساعت ۱۲:۲۳

آخرین نفری خواهم بود که در سیاست خارجی تک‌صدایی ایجاد می‌کنم            

محمدجواد ظریف ظهر امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به صلاحیت وزرای دولت دوازدهم گفت: خاضعانه به درگاه خدا شکر می‌گذارم که امکان خدمت به ملت ایران را به من اعطا کرده است. مردمی که با چنگ زدن به صبوری، مقاومت و دانش، نظامی پبیشرفته در منطقه ایجاد کردند و با مشارکت بی‌سابقه ۴۱ میلیونی برای کشور و سیاست خارجی اقتدار آفریدند در حالی که در محیط پیرامونی گاه برای اداره یک شهر و روستا ماه‌ها خونریزی صورت می‌گیرد.

او با بیان اینکه استقلال، خودباوری، خوداتکایی و جانبداری از مظلومین در برابر ستمگران - که معنای واقعی حقوق بشر است - سیاست خارجی ایران را در چهار دهه گذشته شکل داده است، اظهار داشت: این اصول رمز موفقیت سیاست خارجی ماست. امام این اصل را نهادینه کرد که جز خدا ابرقدرتی در جهان وجود ندارد و همه قدرت‌ها ناچار به سر نهادن در برابر خواست ملت‌ها هستند.

وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه با اشاره به اسناد بالادستی در کشور تصریح کرد: مجموعه‌ای از اسناد کلیدی نظیر سند چشم‌انداز، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم، برنامه کشور را در سیاست خارجی سامان می‌دهد.

ظریف افزود: فراز راهبردی مقام معظم مبنی بر اتکای سیاست خارجی ایران بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت خط بطلانی بر مغایرت انقلابی بودن و عقلانی بودن کشید و تاییدی بر این بود که آرمان‌های انقلاب اسلامی در ارتباطی تنگاتنگ بر روابط و ارتباطات آرمان‌های انقلاب اسلامی و سیاست خارجی هستند.

او با بیان اینکه عصر برتری غرب در نظام بین‌المللی به سر آمده و ما وارد دوره پسا غربی شده‌ایم، خاطرنشان کرد: در این دوره، سیاست خارجی محدود به چند کنشگر محدود نمی‌شود. در این دوره دیگر قدرت‌های برتر نمی‌توانند تعیین و تکلیف کنند. قدرت در حال جابجایی است.

وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه اضافه کرد: عنصر معنایی قدرت که ایران در این حوزه ید طولایی دارد، در این عصر قدرت و ارزش راهبردی یافته است.

ظریف با بیان اینکه منطقه ما یکی از سخت‌ترین دوران‌های تاریخی خود می‌گذراند، ابراز داشت: برخی از کنشگران هنوز با پیگیری سیاست حاصل جمع صفر برای بازیگران و کشورهای منطقه هزینه می‌تراشند و با اتکا به قدرت‌های فرامنطقه‌ای خشونت و افراط را بر همکاری و اعتدال پیشی داده‌اند.

او با بیان اینکه ایران از استقلال، ثبات و اقتدار کم‌نظیری برخودار است، عنوان کرد: ایران مظهر مردم‌سالاری دینی است و این مسئله از بزرگترین دستاوردها و ذخایر کشور است. علاوه‌بر ظرفیت‌های ذاتی و توان دفاعی، نظامی و صنعتی کشور، سامانه معنایی انقلاب اسلامی است که به مردم و مسئولان قدرت داده است.

ظریف خاطرنشان کرد: ایران تنها کشوری است که امنیت خود را از داخل و از مردم خود می‌گیرد و به کشورهای خارجی متکی نیست و با لبخند یا اخم خارجی‌ها خوشحال نمی‌شود. ایران توان اقتصادی‌اش را نیز از داخل می‌گیرد.

وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه بیان کرد: ایران با علم به مسئولیت خود در منطقه، به دنبال منطقه‌ای آرام و با ثبات است و بازی‌ای با حاصل جمع صفر نمی‌خواهد. دنبال منطقه‌ای با ثبات هستیم و همکاری منطقه‌ای را ضروری می‌دانیم.

او تصریح کرد: به لطف خدا در دولت یازدهم گام‌های بلند و بعضاً تاریخی‌ای برداشته شد که مهم‌ترین آن گذر از پرونده هسته‌ای و تحمیل حق مسلم مردم ایران به قدرت‌های جهانی بود. با فضل الهی و رهنمودهای رهبری و مدیریت رئیس جمهور و پشتوانه مردم خطرات متعددی از پیش‌روی نظام مرتفع شد و موانع بر سر راه بهبود معیشت مردم برداشته شد. وزارت امور خارجه تمام تلاش خود را برای مهیا کردن بستر بین‌المللی انجام داده است.

ظریف یادآورشد: ایران تنها کشوری است که از ذیل بند ۷ منشور سازمان ملل متحد خارج شد و ایرانیان این موضوع را به نام خود ثبت کردند. از نقش برجسته مجلس و به خصوص ریاست آن در روند مذاکرات هسته‌ای و تصویب آن و همچنین نظارت بر اجرای آن تشکر می‌کنم. تصویب مصوبه اخیر مجلس در رابطه با رفتار متقابل با آمریکا تصویری از همدلی و هم‌افزایی قوای سه گانه بود.

او تاکید کرد: دستاورد دولت یازدهم منحصر به مذاکرات هسته‌ای نبود. قفل مذاکرات باز شد. در همین مراسم اخیر تحلیف نمایندگان ۱۰۵ کشور در مجلس حضور داشتند که این اقبال جهانی به جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد. ۳۰ هیات اروپایی به کشور آمدند، ۲۷ هیات از آسیا، ۲۶ هیات از آفریقا به ایران آمدند که این افتخار را مجلس به نام خود ثبت کرد.

وزیر امور خارجه گفت: سیاست خارجی به جای تحمیل هزینه در خدمت بهبود وضعیت معیشت مردم قرار گرفته است و با مهیا کردن بستر فروش نفت باعث حذف دلالان پرفساد شد. تعاملات بانکی تسهیل شد. فراموش نکنیم که چهار پیش در چه وضعیتی بودیم.

ظریف با اشاره به گزارش بانک مرکزی گفت: ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه خارجی وارد کشور شد که در مقایسه با دولت قبل بسیار چشمگیر است. در دولت نهم میزان ورود سرمایه خارجی به کشور ۳.۴ میلیارد دلار و در دولت دهم ۳.۹ میلیارد دلار بود. همچنین افزایش گردشگری نیز داشتیم و در زمینه توسعه همکاری مخصوصا در زمینه علم و فناوری هم همکاری‌هایی صورت گرفته است.

او اذعان کرد: اینها دستاورد ملت است و مربوط به وزارت امور خارجه نمی‌شود. دستاورد مردم را کوچک نکنید. با تمام مشکلاتی که داشتیم پیوند خود با ایرانیان خارج از کشور را بیشتر کردیم و موید این موضوع حضور ایرانیان در صف‌های عظیم برای رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری است که ادعاهای مخالفان نظام را باطل کرد. البته در دو سال گذشته موانعی هم از درون و هم از بیرون داشتیم.

ظریف خطاب به ابطحی نماینده‌ای که مخالف او صحبت کرد، گفت: من آخرین نفر خواهم بودی که در سیاست خارجی تک‌صدایی ایجاد کنم؛ چرا که تعدد گفتمان در کشور را عامل قدرت و تقویت مشروعیت نظام می‌دانم.

 او  با بیان اینکه در چهار سال گذشته هم از درون و هم از بیرون کشور با موانعی روبه رو بودیم گفت: ملاحظات جناحی، شتاب زدگی در تحلیل شرایط پیچیده ه و عدم انضباط در کلام و گفتارهایی و اقدامات موازی و ناهماهنگ در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی چالش‌های سیاست خارجی بوده که باید در دوره جدید نه با قوانین بلکه با اقناع و همدلی و هم افزایی حل شود.

وزیر پیشنهادی برای امور خارجه با بیان اینکه مناطق پیرامونی ایران و رفتار کنشگران منطقه مهمترین چالش سیاست خارجی ما و حتی منطقه و جهان بوده است، گفت: برخی نهایت تلاش خود را برای جلوگیری از برجام انجام می‌دهند و با همدستی صهیونیست‌ها سعی می‌کنند فضای ایران و شیعه هراسی را تشدید کنند که البته انشالله برجام به عنوان سند افتخار مقاومت مردم ایران باقی می‌ماند. آنها از تغییرات در ایالات متحده برای بحران آفرینی منطقه ای بهره برداری می کنند؛ گرچه این کشورها و گروه ها مرتکب اشتباه شده اند اما این چالش ها وظیفه سیاست خارجی را سنگین تر کرده است.

او گفت: تحولات در مدیریت سیاست خارجی و سیاسی آمریکا و به دنبال آن لفاظی های دولتمردان این کشور بر ضد ایران ناشی از توهم و کج فهمی است. وظیفه وزارت خارجه در دولت دوازدهم با هم افزایی هوشمندانه سایر نهادها و نه با سکوت به دنبال این است که این باور را در نخبگان سیاسی آمریکا ایجاد کند که ایران ستیزی سکه‌ای بی رونق است که در بازار جهانی خریدار ندارد. این از طریق مقاومت در برابر زیاده خواهی‌ها از یک سو و گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با دیگر نقاط جهان از سوی دیگر دست یافتی است و تا کنون هم توفیقات خوبی داشتیم.

ظریف ادامه داد: دیپلماسی هوشمندانه ما باید با نشان دادن عقلانیت ایران از یک سو و انتخاب‌های متنوع کشور از سوی دیگر برای تصمیم گیرندگان آمریکا تردیدی نگذارد که تکرار تجربه‌های شکست خورده قبلی نتیجه‌ای جز نگرانی و انزوا برای آمریکا نخواهد داشت.

او گفت: برجام حاصل اعتماد به آمریکا نیست، جمله جمله برجام نشاندهنده بی اعتمادی ما به سیاست‌های آمریکا از نخستین روز مذاکرات تا واپسین لحظات مذاکرات در مسیر اجرای برجام بوده است. اجماع و انسجام داخلی و طراحی فراگیر و استفاده از تمام توان کشور یعنی توان تمام نهادها و جامعه مدنی ضرورتی غیر قابل انکار است.

وزیر پیشنهادی برای وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه باید با اجماع این واقعیت را برای آمریکا برجسته کنیم که دولت های قبلی آمریکا بعد از سالها تجربه تحریم به میز مذاکره آمدند ادامه داد: آنها باید بدانند اکنون نیز نه تنها آمریکا نمی تواند تعهداتش را فراموش کند و با عهد شکنی یک توافق را نادیده بگیرند؛ بلکه باعث انزوای آمریکا خواهد شد و دست ایران برای اقدامات مهم همان گونه که روز گذشته رییس جمهور کشورمان تاکید داشت باز است و حتی در غالب برجام نیز این اقدامات دیده شده. این نشان دهنده بی اعتمادی ما به آمریکا است.

او افزود: برای این منظور بهره برداری از دیپلماسی عمومی و روش‌های نوین اطلاع رسانی در ابعاد گفتمان معنایی در افکار عمومی ضروری است. حمایت از حقوق ایرانی ها و کسب حمایت آنها به عنوان مدافعان منافع ملی و جلب مشارکت ارزشمند آنها برای بازسازی کشور، به ویژه استان‌های پدری و مادری آنها از مهمترین ظرفیت‌های مادی و معنوی ایران است که با بودجه ای که در اختیار ما برای حمایت از آنها قرار می‌دهید اقدام می‌کنیم.

ظریف تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی به عنوان نماد مردم سالاری دینی نقش مهمی در تقویت قدرت معنایی ایران دارد. نقش آفرینی موثر و هوشمندانه نمایندگان در صحنه جهانی از طریق دیپلماسی پارلمانی مولفه مهم دیپلماسی است. در صورتی که افتخار ادامه کار در وزارت خارجه را داشته باشم با توجه به چالش های موجود به دو اولویت یعنی کمک به دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی و حل مشکلات منطقه اهتمام خواهم ورزید.

او گفت: حل مشکلات منطقه زمینه بی ثباتی و تنش را در حوزه های پیرامونی کاهش داده و بستر را برای اقتصاد مقاومتی فراهم میکند. همسایگان بهترین شرکای اقتصادی هستند و حضور بخش خصوصی در کشورهای همسایه ابزار کار آمد برای اعتماد متقابل و بهترین ظرفیت برای تولید و اشتغال است.

ساعت ۱۲:۲۰

روحانی به جای اینکه خود را در سیاست خارجی زحمت دهد، کار را به دست دیگران بسپارد        

محمدجواد ابطحی در مخالفت با وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه، گفت: بر اساس برنامه‌ای که آقای دکتر ظریف داده‌اند احتمال آن را دادم که در خصوص مسائل سیاست خارجی به عنوان نماینده هم نتوانم صحبت کنم، لذا شما گفتید که تصمیم‌گیری در اهداف کلان در یک دایره قدرت قرار گیرد و افراد غیرمسئول در این حوزه اظهارنظر نکرده و دخالت نداشته باشند.

او ادامه داد: نکته‌ای که ظریف در پی آن است این است که به دنبال ایجاد موانع قانونی اظهارنظر افراد غیرمسئول در حیطه سیاست خارجی باشد و این یعنی غیر از خودش و معاونان  و دیپلمات‌های وزارت خارجه کسی نظری نداشته باشد و این مساله خوبی نیست.

ابطحی بیان کرد: مساله این است که سیاست خارجی کشور چیزی نیست که در یک وزارتخانه تعیین شود و حساسیت این حوزه از آن رو که سرنوشت و امنیت روابط کشور، فرهنگ و اقتصاد در بخش‌های اساسی و کلان توسط مقام معظم رهبری و نهادهای بالادستی تعیین می‌شود.

او ادامه داد: به نظر می‌رسد تجربه ورود مجلس از بعد نظارتی به برخی برنامه‌های سیاست خارجی و ممانعت از اعمال برخی سیاست‌های دولت در این ایده بی‌تاثیر نباشد و نمود بارز این موضوع را می‌توان در ورود مجلس به بررسی کامل برجام و نمایان کردن ایرادات و مصوبه نمایندگان و اجرای آن عنوان کرد.

نماینده مردم خمین گفت: چالش دیگر این ایده تعارض قانونی جایگاه مجلس و نمایندگان است اگر قرار باشد از اظهارنظر افراد غیرمسئول و نمایندگان ممانعت شود و فقط آقای بروجردی و نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی به آن بپردازند، دیگر نمایندگان نمی‌توانند وارد شوند  وحتی ائمه جمعه در تریبون نماز جمعه هم نمی‌توانند نظری درباره سیاست خارجی لحاظ کنند.

او با بیان اینکه آقای ظریف تجربه‌های تاریخی نشان می‌دهد باید مجلس را با خود داشته باشید، بیان‌کرد:  قرارداد قوام- سادچیکف را مسحضرید اگر مجس به کمک قوام نمی‌آمد آن قرارداد محقق نمی‌شد .

ابطحی گفت: این سخنان رییس جمهور که فرمودند "ایران برجام را نه تنها تهدید علیه کشورها و نه تسلیم در برابر آنها می‌داند بلکه توافقی برد برد تلقی می‌کند که مسیر همکاری را با  جهان گشوده است و فرمودند برجام حصول اطمینان است ماهیت صرفا صلح آمیز است" به این معناست که سند برجام به امضا رسیده تا این  اطمینان را برای دنیا انجام دهد که مسائل هسته‌ای صرفا صلح آمیز است یعنی حتی از حقوق عادی خود در ان‌پی‌تی محروم شده است .

او تاکید کرد: برخلاف صحبت‌های روحانی برجام را باید یک مکانیزم کنترل و نظارت بر ایران دانست که متاسفانه توسط وزارت خارجه پذیرفته شده است و بر مبنای همین مکانیزم خط قرمز گریز هسته‌ای از جانب آمریکا، معیار ابطال  تعهدات  قرار گرفته است، آیا این تحقق دیپلماسی بر جنگ است .

او بیان کرد: امام صادق (ع) نسبت به فرزندانش از قول لقمان حکیم می‌فرمایند ای فرزندم در جلب منفعت بسیار اندک را بزرگ و در زیان، کوچک را بزرگ بشمار و حال که دوستان آنقدر شعف و شادی دارند، دشمن  فهمیده است می‌تواند هرچه قیمت را بالاتر ببرد چیزی نمی‌گویند. ترامپ تاجر است و چرا به قراردادی متعهد بماند وقتی هر چه امتیاز خواسته به دست می‌آورد و می‌تواند از همان وعده‌های خود هم شانه خالی کند .

این نماینده اصولگرای نزدیک به پایداری‌ها خطاب به وزیر کشور گفت: بارها فرمودید در صورت نقض برجام اقدام می‌کنید اکنون سوال این است که آمریکا باید دیگر چه کند که شما بپذیرید که برجام نقض شده است . فرمودید نباید کاری کنیم که نقض برجام از سمت ما باشد معنای این جمله این است که آمریکا می‌تواند هرقدر که بخواهد تحریم پشت تحریم اضافه کند و مطمئن باشد ایران به نقض برجام دست نمی‌زند و اقدام متقابل نخواهد داشت.

او با اشاره به سخن رهبری مبنی بر اینکه ظریف را به شجاعت ، امانت ، دیانت توصیف کردند، گفت: سمعا و طاعتا ما نیز چنین می‌پنداریم اما به منتقدان به دیده دشمن نگاه نکنید. ما معصوم نیستیم و این حرف رهبری به من جرات داد که بگویم که اگر دستاورد برجام همین باشد که ما دیگر به آمریکا اعتماد نکنیم، بزرگترین دستاورد برجام است.

ابطحی  با اشاره به پیشینه آمریکا گفت: مقام معظم رهبری علی‌رغم حمایت صریح از مذاکره کنندگان فرمودند آیا نمی‌شد توافق بهتر از این انجام داد که جواب دادید می‌شد، اما دوستان عجله کردند و عجله از این رو است که هنوز تعهد آمریکا عملی نشده و سوئیفت برای شکر و آب معدنی باز است و این یعنی تقریبا هیچ.

نماینده مردم خمین گفت: من ابطحی باید بفهمم به دوستان سیاست خارجی کمک کنم و آقایان در سیاست خارجی بدانند که مجلس در اختیارشان است بنابراین صریح بایستید.

او افزود: ترامپ سیاستش این است که تنش و بحران را بالا ببرد و هزینه جنگ را تحمیل کند و بعد پا پس بکشد. در مورد آمریکا یکپارچه هستیم و پشت آقای ظریف خواهیم بود .

ابطحی در پایان گفت : ظریف تعهداتی داشته است اما در این موقعیت و شرایط، تیم دیگری لازم است. آقای روحانی بیش از این که خود را در سیاست خارجی زحمت دهد کار را به دست دیگران دهد.

ساعت ۱۲:۱۵

قرائت نامه وزیر اطلاعات درباره برخود با فضای مسموم مجازی در استان گیلان    

در جریان دومین روز بررسی صلاحیت وزرا مسعود پزشکیان که برای لحظاتی ریاست مجلس را بر عهده داشت، نامه علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات خطاب به نمایندگان را قرائت کرد.

متن دست‌خط علوی به شرح ذیل است:

«پیرو دفاعیات این جانب در خصوص فضای مسموم مجازی در استان گیلان، وزارت اطلاعات حسب وظیفه ضمن حمایت از فضای سالم مجازی، با هرگونه فعالیت ناسالم فضای مجازی و با همکاری سایر دستگاه‌های ذیربط برخورد خواهد کرد.»

ساعت ۱۲:۰۵

فضای سنگین جهانی علیه ایران توسط ظریف و تیم وزارت خارجه از بین رفت            

طیبه سیاوشی در موافقت با محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: ابتدا لازم می‌دانم به خاطر اقدامات مثبت دولت یازدهم در زمینه دیپلماسی در دولت یازدهم از مردم تشکر کنم. توافق هسته‌ای ایران را از انزوای بین‌المللی خارج ساخت چیزی که آرزوی کشورهای منطقه بود.

او خاطرنشان کرد: به رغم قرار گرفتن کشورمان در منطقه خاورمیانه و تحولات عمیق در این منطقه ما دارای امنیت و آرامش هستیم.

سیاوشی ادامه داد: در جهان عرب وزارت امورخارجه توانست با حداکثر تلاش‌ها به توفیقات بزرگ دست پیدا کند. توافق با کشور عراق در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی، برقراری رابطه با عربستان از این دسته تلاش‌ها است.

نماینده مردم تهران در ادامه با اشاره به روابط کشورمان با سایر جهان گفت: گسترش روابط سازنده ایران با سایر کشورها ایران را به یک نمونه صلح‌ساز در جهان تبدیل کرده است. در عرصه بین‌المللی وزارت خارجه با دکتر ظریف توانست عرصه سیاست را درنوردد.

او تاکید کرد: در شرایطی که دولت آمریکا بر سر کار است و صهیونیست سعی دارد کشور ما را به انزوا بکشاند این دکتر ظریف بود که با ابتکار عمل توانست شرایط را به نفع ایران برگرداند. مخالفت با توافق هسته‌ای وجه مشترک با کشورهای معاند علیه جمهوری اسلامی ایران است.

نماینده مردم تهران یادآورشد: ایران هراسی، شیعه‌هراسی و فضای سنگین جهانی توسط دکتر ظریف و تیم وزارت امور خارجه از میان رفت.

او خطاب به نمایندگان مجلس گفت: دکتر ظریف برنامه خوب و مدونی را ارائه داده است. ایشان تاکید مکرر بر اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دیپلماسی و تقویت دیپلماسی را در وظایف خود قرار داده است. وزارت امور خارجه در جهت تقویت دیپلماسی برآمده و با توجه به شرایط و مطالبات مردم در پی تعامل، عزت، حکمت و مصلحت است.

سیاوشی در ادامه بیان کرد: وزارت امور خارجه توانست بازی برد-برد را به وجود بیاورد. توجه دکتر ظریف به مشکلات زیست‌محیطی به نوبه خود مثال‌زدنی است. ظریف توانسته با اولویت قرار دادن منافع ملی در نظام مقدس جمهوری اسلامی پیچیده‌ترین ائتلاف علیه ایران را از میان بردارد.

او تاکید کرد: ظریف توانسته گفتمان جدیدی با اتکا به توانمندی‌ها به وجود بیاورد که شر تهدیدات خارجی را از سر ایران دور کند. تبلیغات منفی علیه نظام مقدس ایران در رابطه با حقوق بشر وجود دارد. زنان و اقلیت‌ها می‌توانند سفیرهای موفقی باشند.

سیاوشی خطاب به ظریف گفت: انتظاراتی در خارج از کشور مطرح است. دیپلمات‌های ما کمترین حقوق را نسبت به همکاران خود در خارج از کشور می‌گیرند و کارکنان وزارت امور خارجه کمترین حقوق دریافتی را نسبت به سایر کارکنان دولت دارند.

ساعت ۱۲:۰۰

گزینه‌ای با صلاحیت‌تر از ظریف برای وزارت خارجه نمی‌شناسیم

زهرا ساعی نماینده موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه در جلسه رای اعتماد به وزرای کابینه دوازدهم گفت: محمدجواد ظریف نامی آشنا نه تنها برای ایرانیان بلکه برای جهانیان است. او با استقامت گام‌های بلندی برای پیشبرد اهداف ایران در عرصه بین المللی برداشته و در این راه هم  ناملایمتی‌های زیادی دیده است. 

او با اشاره به دوران مذاکرات هسته‌ای گفت: با شروع گفت‌وگوهای هسته‌ای و سازنده، ظریف راه را برای به نتیجه رسیدن مذاکرات هموار کرد. او با اتخاذ سیاست توقف ایران هراسی با شش قدرت جهانی به توافقی رسید که ضمن حفظ دستاوردهای هسته‌ای و شناسایی حق غنی‌سازی به بحران ساختگی غرب علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران پایان داد.

ساعی با تاکید بر اینکه ظریف به عنوان فردی حرفه‌ای و متخصص در سیاست خارجی برای  ارتقای  کشور و حفظ مصالح کشور بر اساس رویکرد عزت، حکمت و مصلحت تلاش زیادی کرده گفت: گواه این امر فرمایشات مقام رهبری است که بارها در سخنرانی‌های مختلف او را فردی امین، متدین، شجاع و با غیرت توصیف کرده‌اند. 

این نماینده مجلس تاکید کرد: وزارت خارجه توانست در این چهار سال در قالب سفر هیات‌های دیپلماتیک به جهان و ورود هیات‌ها به ایران دستاوردهای مهمی در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی داشته باشد. ظریف بار دیگر به عنوان وزیر خارجه در دولت دوازدهم معرفی شده است و ما می‌خواهیم وزیر خارجه‌ای انتخاب کنیم که در چهار سال آینده در صحنه منطقه و بین‌الملل که با چالش‌های بزرگی روبه‌روست تاثیر‌گذار باشیم. با توجه به این مساله، وزیر خارجه با رای بالای مجلس انتخاب می‌شود تا در مذاکرات و پیشبرد اهداف ایران قدرت چانه‌زنی داشته باشد و بتواند حرف خود را به کرسی بنشاند. 

ساعی خاطرنشان کرد: من به عنوان دانش آموخته جغرافیای سیاسی می‌گویم با توجه به اینکه دولت جدید آمریکا بی‌منطق است، در ماه‌های آینده باید مذاکرات بیشتری با طرف روسی، چینی و اروپایی انجام شود و از سویی شاهد مسائل منطقه هستیم. در منطقه با پیروزی‌های اخیر در سوریه کفه ترازو تغییر کرده است. در موضوع عربستان مساله قطر  را داریم. همه این‌ها اهمیت بیش از پیش حوزه دیپلماسی را نشان می‌دهد.  

او افزود: وزیر خارجه توانمند و عملگرا می‌تواند در این راستا نقش آفرینی کند؛ بنابراین سکان‌دار دستگاه دیپلماسی باید با بالاترین رای توسط مجلس انتخاب شود. این رای می‌تواند در مذاکرات جهانی اثر‌گذار باشد و باعث افزایش اقتدار و امنیت ملی شود. نباید فراموش کنیم ظریف شخصا نقش تبلیغی موثری داشته و امیدواریم این ضعف را در دوره جدید برطرف کرده و به تنهایی این بار را بر دوش نکشد؛ امروز توجه به افکار عمومی جهان اهمیت دارد.

ساعی تاکید کرد: ظریف کسی است که به استفاده از ظرفیت‌های انسانی به دور از نگاه‌های جنسیتی اعتقاد راسخ دارد. ایشان در همه مناصب خود از روز اول در به کار گیری نیروهای متخصص بانوان و جوانان همت ویژه‌ای داشته و امیدواریم در این دوره بیشتر شاهد آن باشیم. ایشان معتقد است باید ساختار قدیمی را بشکند و با ایجاد معاونت اقتصادی در راستای مقاومت اقتصادی در کنار رویکرد سیاسی و امنیتی قرار بگیرد .

او با بیان اینکه به دلایل گفته شده عملکرد  او را در هدایت دستگاه دیپلماسی مثبت ارزیابی می‌کنیم و کسی را با صلاحیت‌تر از ایشان نمی‌شناسیم گفت: من روایتی را به نقل از  سخن‌گوی کمیسیون آموزش بیان میکنم. ایشان در دیدار جمعی از اعضای کمیسیون آموزش با دومین شخصیت ژاپن در  توکیو حضور داشت و می‌گوید آقای «آبه» وقتی متوجه می‌شود روحانی پیروز شده در جلسه رسمی بلند می‌شود و کف می‌زند و تاکید می‌کند برای امنیت منطقه مواظب روحانی و ظریف باشید.

 

ساعت ۱۱:۵۵

اعتماد رهبری به ظریف مهمترین دلیل برای دفاع از وزیر پیشنهادی امور خارجه است            

حسین رضازاده پیش از ظهر امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در موافقت با محمدجواد ظریف گفت: ضمن تشکر از همه عزیزان به ویژه مخالفان محترم که صحبت‌هایشان جنبه تذکر داشت و نه مخالفت، و همچنین تشکر از آقای روحانی برای معرفی هیات وزیران به ویژه وزیر ارتباطات که نشان از باور ایشان به جوانان است، تشریف‌فرمایی وزرا به خانه ملت را تبریک می‌گویم. 

او وزیر پیشنهادی برای وزارت امور خارجه را با اخلاق و دوست‌داشتنی توصیف کرد و اظهار داشت: اگرچه زبان و قلم قاصر به بیان تمامی فضایل این عزیز نیست، مهمترین دفاع، توجه به تفاوت سیاست خارجی فعلی با گذشته است که نشان از دیپلماسی قوی آقای ظریف است. ما‌ه‌ها بحث با کشورهایی که سابقه خنجر زدن و استعمار دارند، کاری بسیار دشوار است که ایشان در آن عرصه موفق بودند. 

نماینده کازرون در مجلس با اشاره به پایبندی ظریف به رهنمودهای رهبری تصریح کرد: مقام معظم رهبری درخصوص آقای ظریف گفته‌اند که در مقابل شش قدرت جهانی قرار گرفتن و دفاع از اهداف و منافع جمهوری اسلامی، تدین و شجاعت و مقاومت و ایستادگی، دلسوز و انقلابی بودن از نقاط قوت دکتر ظریف است. 

رضازاده با بیان اینکه اعتماد رهبری به ظریف بزرگترین نعمت الهی برای وی و مهمترین دلیل برای دفاع از ایشان است، خاطرنشان کرد: برای اینکه عملکرد ظریف را بهتر متوجه شویم باید از وضعیت عرصه سیاست خارجی و جایگاه بین‌المللی ایران تا پیش از دولت یازدهم آگاه شویم. 

او افزود: ارجاع پرونده هسته‌ای به شورای امنیت، صدور قطعنامه‌های تحریمی ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل، اجماع‌سازی جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران، تلاش برای منزوی کردن ایران در جهان، معرفی پرونده صلح‌آمیز هسته‌ای ایران به عنوان تهدید جهانی، ایران هراسی و تنزل جایگاه بین المللی جمهوری اسلامی و... وضعیتی بود که ایران تا پیش از دولت یازدهم گرفتار آن شده بود. این وضعیت آثار نامطلوبی بر اقتصاد کشور داشت که نرخ ریسک سرمایه‌گذاری خارجی را در کشور افزایش داد، رشد منفی ۸/۶ درصدی کشور، تورم ۴۵ درصدی، کاهش صادرات و افزایش واردات، کاهش درآمدهای شدید نفت و افول وضعیت کسب و کار را موجب شده بود. 

این نماینده موافق ظریف با بیان اینکه دولت یازدهم در سال ۹۲ در چنین شرایطی سکان اداره کشور را در دست گرفت، ابراز داشت: لازم بود راهبردهایی برای بهبود وضعیت منطقه و جهانی اتخاذ شود. این کار ممکن نبود مگر با انجام گفت‌وگوها که برجام اولین آزمونی بود که در این راستا صورت گرفت و آقای ظریف در این باره موفق بود. 

رضازاده با بیان اینکه اتخاذ رویکرد منطقی، تعامل و گفت‌وگوهای سازنده موجب گشایش در سیاست خارجی شد، عنوان کرد: از دستاوردهای مهم دستگاه دیپلماسی تحت صدرات ظریف در حوزه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و... می‌توان به خروج از فصل هفتم منشور سازمان ملل، تثبیت جمهوری اسلامی ایران در فضای بین‌المللی به عنوان کشوری اهل دیپلماسی و تعامل، آشکار شدن قدرت دیپلماسی کشور، آزاد شدن میلیاردها دلار از اموال بلوکه شده ایران، رفع تحریم‌ها، باز شدن فضای بین‌المللی به سود ایران، از بین رفتن اتحاد امریکا با قدرت‌های بین‌المللی علیه ایران، ایجاد فضای مطلوب سرمایه‌گذاری و افزایش تولید و فروش نفت اشاره کرد. 

او با بیان اینکه وزارت امور خارجه توانست موانع موجود را بر سر راه پیشرفت اقتصادی کشور و همچنین همکاری بین‌المللی بردارد که دستاورد بزرگی برای ظریف و دولت است، یادآور شد: قبلا فضای همکاری با ایران هزینه‌بر بود ولی امروز همکاری با ایران غمینت است. 

نماینده کازرون در مجلس با تاکید بر اینکه توجه داشته باشید کشور از نظر منطقه‌ای و بین‌الملی در شرایط خطیری است، بیان کرد: علیرغم موفقیت‌های قابل توجه در این چهار سال، چالش‌ها و موانع زیادی وجود دارد که برخی از آنها را می‌توان نابسامانی‌های سیاست داخلی و حزبی آمریکا، سیاست مقابله و تهدید و تحریم ایران توسط امریکا، عناد دولت جدید امریکا و اسرائیل و کشورهای منطقه با ایران، تلاش برای بی‌اثر کردن برجام، تلاش برای بازگرداندن فضای ایران هراسی و امنیتی‌سازی ایران از طریق موضوعات منطقه‌ای، تلاش بر ایجاد تنش در روابط ایران با کشورهای منطقه‌ای نام برد. 

رضازاده با بیان اینکه غلبه بر چالش‌ها و موانع مستلزم هماهنگی و سپردن امور به دست دیپلماتی همچون ظریف است، گفت: تامین حداکثری منافع ملی در گرو اجماع در سیاست خارجی، پزهیز از ترجیح دادن منافع جناحی به منافع ملی در رسانه‌ها و حتی صداوسیما، پرهیز از سیاست‌های متفرق در عرصه اقتصادی، پرهیز از اقدامات و سخنان تنش‌زدا و پرهیز از اقدامات گروه‌های خودسر همچون حمله به سفارتخانه‌ها است. 

او با بیان اینکه ظریف اهل ابتکارات نو و اهل تحول است، اظهار داشت: او نخستین زن در جمهوری اسلامی به شورای معاونان برد و به عنوان سخنگو منصوب کرد. اولین سفیر زن را او منصوب کرد. ظریف به قومیت‌ها و اقلیت‌ها توجه داشته و اولین سفیر از اقلیت‌های قومی و مذهبی را او منصوب کرده است. او مصمم است تا ساختارهای گذشته را بکشند و با ایجاد معاونت اقتصادی بتواند در عرصه جذب سرمایه‌گذاری خارجی نقش‌‌آفرینی کند. 

این نماینده مجلس اضافه کرد: ظریف در دستگاه دیپلماسی موفق بوده و فرد موفق و صالح‌تری از او در این باره وجود ندارند. لازم است تا با رای بالا به او قدردانی ملت به ایران و نمایندگان را نشان دهیم و خستگی کار را از تن او در بیاوریم تا بتواند با قدرت و صلابت به کار خود ادامه دهد. 

رضازاده در پایان تاکیدکرد: آقای ظریف ممنون که گفتی هیچ گاه یک ایرانی را تهدید نکنید.

 

 

ساعت ۱۱:۵۰

دفاع از ظریف آسانترین کار است            

بهرام پارسایی در نطق خود در صحن علنی مجلس برای دفاع از وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه ضمن سلام و دورود به شهدای هسته‌ای که خون خود را در راستای اهداف نظام هدیه کرده‌اند، گفت: مخالفانی برای آقای ظریف صحبت کردند و مخالفت خاصی در حرف‌های آنها نبود و این نشان از اقتدار دیپلماسی ماست. باید از ظرفیت دیپلماسی استفاده شود و با همین رویکرد اکنون کشورما یکی از تاثیر گذارترین کشورهای منطقه می‌باشد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نمایندگان در مورد فعالیت‌های اقتصادی سفیران حرف‌هایی زدند که در جواب باید گفت ما سفیر توانمند و قدرتمندی چون آهنی سفیر ایران در فرانسه، ماجدی سفیر ایران در آلمان، انصاری سفیر ایران در هند داریم.همچنین هنگام سفرهای خارجی وزیر امورخارجه یک تیم اقتصادی همراه ایشان است که همین موضوع موید این است که دیدگاه اقتصادی در نظر وزیر خارجه پررنگ است.

او افزود: انتظار داریم که وزراء و سفیران ما در خارج از کشور با عزت و سربلندی عمل کنند اما در داخل آنها را مورد بی‌حرمتی قرار می‌دهند. اگر انتظار سربلندی از وزراء و سفرای خود داریم باید ادبیات خود را در داخل همگام با این انتظار کنیم.

سخنگوی فراکسیون امید تصریح کرد: آقای ظریف ما همچون مردم و رهبری به شما اطمینان می‌کنیم. نام شما و تمام وزرایی که پس از برجام حق مردم را استیفاء کردند تا ابد بر تارک این سرزمین می‌ماند. دفاع از شما آسانترین دفاع است و ما از شما حمایت می‌کنیم.

ساعت ۱۱:۴۲

سفرای ما امنیتی و سیاسی هستند و نمی‌دانند اقتصاد چیست            

محمدرضا پورابراهیمی در مخالفت با محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی برای وزارت امور خارجه گفت: مخالفت من در ارتباط با سوالی است که سال‌ها مطرح می‌شود و بی‌پاسخ می‌ماند. بارها از آقای صالحی در دولت قبل خواستیم که در درباره دیپلماسی اقتصادی پاسخ دهد اما این اتفاق رخ نداد.

او در ادامه افزود: با آمدن دکتر ظریف به وزارت امور خارجه این ادبیات تغییر کرد که امیدواریم ماندگار شود. اختلاف‌نظر جدی بین دیپلماسی اقتصادی و ساختار موجود وزارت خارجه وجود دارد. ما به آقای ظریف گفتیم که سه ما به شما فرصت می‌دهیم تا آن را اصلاح کنید و تمامی بخش‌ها با شما همراهی خواهند کرد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: من اعتقاد دارم که دیپلماسی اقتصادی یک خلاء جدی در وزارت امور خارجه است. قبول دارم که به صورت یک شبه نمی‌توان آن را برطرف کرد اما می‌توانیم در مرور زمان‌ آن را به سرانجام برسانیم.

او در ادامه با اشاره به برنامه ششم توسعه عنوان کرد: در برنامه ششم توسعه نیز دیپلماسی اقتصادی لحاظ شده که متاسفانه نادیده گرفته شده است. آقای ظریف در قالب گزارش‌هایی این مطلب را به مجلس ارائه کردند. ما باید اساسنامه این بخش از وزارت خارجه را اصلاح کنیم.

پورابراهیمی یادآور شد: در گذشته نیز به آقای ظریف گفتیم که تکلیف دیپلماسی اقتصادی را روشن کنند. ایشان در پاسخ گفتند که امکانی وجود ندارد ما دلمان می‌خواهد اما نمی‌شود.

او خطاب به نمایندگان مجلس گفت: همه در خارج از کشور از دیپلماسی اقتصادی خبر دارند الا سفرا. سفیر کره‌جنوبی وقتی به تهران می‌آید با نمایندگان شرکت‌ال‌جی ابتدا قرار می‌گذارند. آقای لاریجانی خودتان گفتید که این اساسنامه تغییر کند. کمیسیون اقتصادی در اختیار آ‌قای ظریف است.

نماینده مردم کرمان  تاکید کرد: سفرای ما امنیتی و سیاسی هستند و نمی‌دانند اقتصاد چیست. این ساختار درست نیست. اساسنامه موجود باید تغییر کند. متاسفانه در وزارت خارجه همه چیز فرد محور است. باید این روند دچار تحول شود تا مجلس و دولت گام‌های بلندی بردارند.

ساعت ۱۱:۳۰

رفتار آذری جهرمی در پاسخ ندادن به سوال نمایندگان ضدرای است/ وزرا پاسخ‌ها را به جای دیگر حواله کنند            

علیرضا رحیمی در جریان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تذکری با انتقاد از لحظه برخورد وزیر پیشنهادی ارتباطات در جلسه نوبت بعدازظهر روز گذشته اعلام کرد: در جریان نشست علنی دیروز در هنگامی که وزیر پیشنهادی ارتباطات از برنامه‌های خود دفاع می‌کرد اتفاقی افتاد که موجب ناراحتی برخی از نمایندگان شد و بنده وظیفه قانونی و اخلاقی خود دانستم که این تذکر را مطرح کنم.

او با تاکید بر اینکه هنوز بررسی صلاحیت ۱۳ وزیر پیشنهادی دیگر باقی مانده ابراز امیدواری کرد که این رفتار ناشایست از سوی وزرای دیگر تکرار نشود و گفت: نمایندگان در جلسه دیروز سوالاتی را به صورت کتبی مطرح کردند اما این سوالات از سوی وزیر پیشنهادی ارتباطات نه تنها پاسخ داده نشد بلکه آقای جهرمی پاسخ را به جوابگویی مکتوب حواله دادند که اساساً در آیین‌نامه امکان ندارد.

 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: ماده ۲۰۶ آیین‌نامه داخلی مجلس صراحت دارد که سوالات کتبی نمایندگان در طول مدتی که برنامه دولت مطرح است از طریق رئیس مجلس به رئیس جمهور و یا وزیر مربوطه داده خواهد شد.

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید ادامه داد: اینکه وزیری در صحن حاضر شود و اینگونه تصور کند که اگر به سوالاتی جواب ندهد برایش امتیازی خواهد بود، درست نیست و این اتفاقاً ضد رای خواهد بود.

رحیمی تصریح کرد: این مسئله اتفاقاً باعث ناراحتی نمایندگان می‌شود و طبیعتاً در تصمیم و رای‌شان منعکس خواهد شد.

علی لاریجانی در واکنش به این تذکر ضمن تایید آن گفت: البته این مسئله در مورد رای و نظر نمایندگان بحث دیگری است اما تذکر شما تذکر بجایی بود.

او گفت: وقتی که نمایندگان سوالاتی را به صورت مکتوب از وزیر پیشنهادی مطرح می‌کنند و امروز نیز یک مورد دیگر اتفاق افتاد و بنده سوال را ارائه کردم وزرا باید به آن سوالات پاسخ دهند و نباید به جای دیگر حواله کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اینجا سوالی مطرح شده و وزیر پیشنهادی باید به این سوال جواب دهد بنابراین تذکری که مطرح شد بجا و درست بود.

ساعت ۱۱:۱۵

ظریف نتوانست علیه آمریکا و انگلیس در سازمان ملل قطع‌نامه صادر کند

 

محمدعلی پور مختار نماینده مخالف وزیر امور خارجه در جلسه رای اعتماد به وزرای کابینه دوازدهم در مجلس با بیان اینکه رییس‌جمهور در ابتدای دوره گذشته دو نکته را مطرح کردند، گفت: ایشان فرمودند ما باید بانک‌ها را سازماندهی و تعیین تکلیف کنیم. ایشان گفتند البانک وما ادراک مالبانک . ما انتظار داشتیم این مسائل حل شود.

او افزود : مورد دوم بحث سفارت‌خانه‌ها بود. نقد جدی به عملکرد سفارت‌خانه‌ها بوده است. گفتند باید به امور سفارت‌ها سامان ببخشیم. ما کارکرد نسبتا ضعیف این سفارت‌ها را در ده یا پانزده شکایت و گزارش بررسی کردیم. موضوع تقریبا عمومیت دارد و بر همین اساس شاهد یک ضعف مفرط در وزارت‌خانه به لحاظ کار خواستن از سفرا هستیم. اگر در مسائل اقتصادی مشکل داریم و وزارت خارجه به ویژه در صادرات و بازاریابی و حل مشکل تجار و کسانی که مراودات خارجی دارند و در بحث واردات، همه از  عدم همراهی سفارت‌ها ست. 

او گفت: مجبور شدیم در قانون الزام کنیم که دولت و وزارت‌خارجه از بین فارغ التحصیلان رشته اقتصاد برای تقویت این موضوع استفاده کرده و وابسته اقتصادی بگذارد. وزیر البته قول دادند معاونت اقتصادی تشکیل بدهند؛  ولی ما در این شرایط سخت اقتصادی موقعیت را از دست دادیم.  

پورمختار با بیان اینکه این برای عدم مدیریت سفارت‌خانه‌ها و حوزه عملکرد آنهاست، گفت: نکته بعدی این است که متاسفانه حمایت از  اتباع ایرانی ضعیف بوده است. ما در جلساتی که با قشقاوی داشتیم شکایات زیادی از اتباع ایرانی را مطرح کردیم  که نیاز به کمک و مساعدت داشتند. آنها به دلیل نداشتن بودجه کافی می‌گفتند نمی‌شود. ما به رییس‌جمهور گفتیم بودجه بدهید گفتند نداریم. این دلیل نمی‌شود اتباع ایرانی گرفتار شوند و حمایتی از آنها از سوی سفارت‌خانه‌ها صورت نگیرد. این نیاز به اصلاح دارد و باید به امید خدا توسط وزیر سامان بگیرد.  

پورمختار گفت: مقام رهبری گفتند هدف ارتقا و گسترش روابط در سطح وسیع است. این را چه کسی باید ایجاد کند؟ این سفرا هستند که باید ارتباط را ارتقا دهند و شرایط واقعی و اطلاعات واقعی را که به خاطر کارهای رسانه‌ای قوی استکبار جهانی که ذهن مردم را نسبت به مردم و جمهوری اسلامی منفی کرده است ، درست کنند. اما دریغ از این نوع فعالیت. لذا به دلیل فقدان برنامه لازم در دیپلماسی عمومی این فرصت را از دست دادیم. این  ضعف سفارت‌خانه‌هاست.  

او گفت: گذشته از بی‌توجهی‌های سفارت‌ها و وجود برخی ایرادها و کم‌توجهی به اصل مسئولیت و توجه بیشتر به مباحث مالی آنها را از این مسئولیت بازداشته است. البته این برای همه سفارت‌ها نیست اما این واقعیت تلخی است که برخی بخواهند کاسبی کنند و مامور رسمی وزارت خارجه به دنبال تحصیل و مسائل مالی خودش باشد. 

او افزود : آنچه در طول این چهار سال رخ داده تضعیف موقعیت‌مان در برخی مناطق مثل آمریکا لاتین است که که جایگاه بالایی از لحاظ فکری و همراهی با ما داشته است. این به عنوان یک نقطه ضعف است. در کشورهای حوزه خلیج فارس و همسایه نیاز به تدبیر قوی‌تر داریم.  گرچه با برخی کشورهای همسایه ارتباط خوبی هست اما در کلیت کار ضعف وجود دارد در  آسیای میانه کشورهای کهنه استقلال یافته از شوروی رابطه سردی با ما دارند. در آفریقا هم به همین ترتیب است.

او گفت : وزارت خارجه نتوانسته در موضوع مهم اقدامات ضد حقوق بشری آمریکا و انگلیس اجماعی ایجاد کند و قطع‌نامه‌هایی را از سوی شورای امنیت و مجمع عمومی علیه آنها صادر کند. وزارت خارجه در این حوزه  ضعیف عمل کرده است.  ما شاهد هستیم قطع‌نامه‌های مجمع عمومی و شورای حقوق بشر به کرات صادر شده و ما هیچ گزارشی از وزارت خارجه ندیدیم که چرایی این مساله را تحلیل کند. امیدوار هستم وزیر محترم در دوره آینده این وضعیت را سامان دهد.

ساعت ۱۱:۰۵

نمایندگان با ادامه بررسی صلاحیت وزرا در نوبت سوم مخالفت کردند            

علی لاریجانی در خلال بررسی کلیات برنامه هیات وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم در جلسه علنی امروز مجلس،‌ گفت: از روز گذشته تاکنون ما درخصوص کلیات برنامه دولت و چهار وزیر حرف زده‌ایم و ۱۳ وزیر دیگر باقی مانده‌اند.  

او با اشاره به رای روز گذشته برای برگزاری جلسات بعد از ظهر اظهار داشت: برای ادامه رسیدگی لازم است که دو ساعت بعد از نماز مغرب و عشا هم درخدمت شما باشیم یا آنکه هفته آینده نیز درخدمت شما باشیم. 

پس از سخنان لاریجانی، رای‌گیری برای ادامه بررسی جلسه پس از نماز مغرب و عشا انجام شد که به تصویب نمایندگان نرسید. 

ساعت ۱۰:۵۶

برای تولید داخلی و اشتغال باید دست به اصلاحات ساختاری بزنیم  

مسعود کرباسیان در دفاع از برنامه‌های خود برای وزارت اقتصاد گفت: در شرایط کنونی همگی خواستار بهبود وضع ایران هستیم. در چهار سال گذشته دولت موفق شد با پشتیبانی ارکان نظام، اقتصاد را از شرایط بحرانی خارج کند. رشد ۱۲.۵ درصد و تورم تک رقمی و سازماندهی به بازار مالی و از سیاست‌های دولت یازدهم بود. این دستاورد مهمی است و باید از آن صیانت کرد.

او از طیب‌نیا تشکر و قدردانی کرد و گفت: شاغل شدن جوانان همان طور که رییس جمهور اشاره داشت؛ خصوصا تحصیل‌کرده‌ها و افزایش قدرت تولید ملی، از مولفه‌های سیاست های اقتصاد مقاومتی و  شعار امسال است. آن سیاست‌ها و این شعار واکنش راهبردی به اصلی‌ترین مشکلات اقتصاد یعنی ضعف روحیه تولیدی و بیکاری است. 

کرباسیان نفتی بودن اقتصاد ایران، دولتی بودن اقتصاد کشور، رانتی و سیاست‌زدگی اقتصاد را از مشکلات اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: اگر بخواهیم شاهد افزایش تولید داخلی و اشتغال باشیم چاره‌ای نداریم جز اینکه دست به اصلاحات ساختاری بزنیم. این کاری بزرگ است که در دولت یازدهم شروع شده و باید با شتاب بیشتر ادامه یابد. معتقدم ماموریت وزارت اقتصاد عملیاتی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که در برنامه ششم توسعه تجلی یافته است. سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تجلی تجربه ملت ایران در آسیب شناسی اقتصاد و راه‌های حل آنها و برنامه‌ای میان مدت است.

وزیر پیشنهادی اقتصاد خاطرنشان کرد: با تجربه‌ای که از سال‌های حضور در اصلی‌ترین مجامع سیاست گذاری اقتصادی داشتم و سه دهه حضور در مدیریت اقتصادی، این‌ موارد را تبدیل به برنامه عملیاتی خواهم کرد و تلاش خود را برای اجرای آن متمرکز می‌کنم. آمده‌ام تا برنامه‌های مصوب برای تولید داخلی و کاهش بیکاری را عملیاتی کنم تا سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را اجرا کنم. این با عزم عمومی و مشارکت شما نمایندگان شدنی است.

کرباسیان با بیان اینکه خوشبختانه سند برنامه ششم توسعه که توسط مقام رهبری ابلاغ شده و بر مبنای اقتصاد مقاومتی ذکر شده شاخص‌های کمی آن گفته شده گفت: من چیزی جدای از آن نباید داشته باشم. ضریب جینی و شاخص‌های کلان متغیرهای اقتصادی و منابع مالی از جمله این شاخص‌های کمی‌اند.

او افزود: همچنان که گفته شده معاونت نظارت مجلس درجه انطباق برنامه کاندیدا با برنامه ششم را بالا تشخیص دادند و اگر جایی انحراف هست به دیده منت باید اصلاح شود. 

کرباسیان خاطرنشان کرد: برای تحقق آمار و ارقام بر حسب برنامه ششم توسعه باید بهره‌وری و سرمایه گذاری رشد پیدا کند اما سوال این است که چگونه؟ عملکرد این شاخص‌ها در گذشته خوب نبوده است اما در دولت یازدهم این شاخص‌ها بهبود یافته است. اما باید بیشتر تلاش کنیم تا در این زمینه موفق‌تر عمل شود . اما چگونه باید به اهداف برنامه ششم برسیم جواب این سوال در قانون‌های بالادستی است.

وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی خاطرنشان کرد: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، اصل ۴۴، برنامه ششم توسعه قانون، مالیات‌های مستقیم و قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار راه رسیدن به این موفقیت را گفته‌اند اما آنچه مهم است خوب اجرا شدن این موارد است.

او با اشاره به محورهای اصلی فعالیت‌های خود گفت: مردمی ساختن اقتصاد یکی از برنامه‌های اصلی من است. محیط کسب و کار باید بهبود یابد و دولت از عرصه تصدی گری در اقتصاد بیرون رود و به طور کلی در بحث حاکمیتی توانمند ومقتدر باشد.

کرباسیان یادآور شد: همچنین باید به مقوله سهام عدالت هم توجه کرد تا به طور کامل نمود و جلوه پیدا کند و مردم از سود واقعی او بهره‌مند شوند. برای اصلاح این طرح برنامه‌های دقیقی در دست داریم که مردم علاوه بر سود بتوانند حق مالکانه خویش را نیز داشته باشند . همچنین شورای رقابت باید تقویت شود.

او افزود: باید رقابت مثبت را گسترش دهیم اما برای مردمی کردن اقتصاد، اولویت اول بهبود محیط کسب و کار است .حتی این موضوع اولویت بیشتری نسبت به واگذاری بنگاه‌های دولتی دارد.

وزیر پیشنهادی اقتصاد افزود: نظام مالیاتی باید کارآمد شود. پس حقوق مالکیت افراد باید حفاظت شود و این حفاظت کم هزینه باشد. باید به گونه‌ای کار کنیم اخذ مجوزها آسان باشد. باید شورای گفت وگو تشکیل دهیم و این موضوع در دستور کار باشد.

کرباسیان تشریح کرد: فناوری اطلاعات زمینه را برای این موضوع فراهم کرده و تکرار می‌کنم تمام این کارها شدنی است. ما در گمرک توانستیم ظرف سه سال با بهره‌گیری از نیروهای دانشگاهی و نخبه سامانه‌ای ایجاد کنیم که مشکلات را به حداقل برساند. هزینه مبادله و تشریفات را کاهش دادیم که همه این حاصل حمایت‌ها و هدایت‌های دولت، رییس جمهور ، معاون اول و وزیر محترم اقتصاد بود. این یک کار فردی نبود بلکه حاصل تلاش همه عزیزان بود.

او تصریح کرد: هزینه تجارت رسمی را بالغ بر سه هزار میلیارد تومان کاهش دادیم در نتیجه کار برای قاچاقچیان سخت شد. طبق آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قاچاق از ۲۵ میلیارد دلار به ۱۶ میلیارد دلار رسیده است. در مورد قاچاق از مبادی قانونی که فقط گمرک نمی‌باشد نیز آمار می‌گوید که از شش میلیارد به بیش از ۹۰۰ میلیون رسیده است.

کرباسیان اظهار کرد: زمانی که به گمرک رفتم ۱۵ کیلو کشفیات پیش‌ساخته مواد مخدر در سال ۹۱ را به ۳۰۰ هزار کیلو کشفیات رساندیم. در سطح جهانی گمرک ایرانی نمره یک را داشت و به عنوان نمونه مطلوب در سازمان جهانی گمرک معرفی شد. همانطور که رئیس جمهور گفت علی‌رغم فاحش واردات درآمد دولت به ۱۸ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

او افزود: ما در رابطه با گمرک به عنوان سازمان برتر در سال قبل معرفی شدیم. من تعهد می‌کنم برنامه‌های ارائه‌ شده‌ام را عملیاتی کنم. دومین محور برنامه‌های برون‌گرایی هوشمندانه و تحول اقتصادی خارجی هدفمند است که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم تحت برون‌گرایی از آن یاد شده و می‌توان طبق برنامه ششم توسعه بازارهای صادراتی را تصحیح کرد.

کرباسیان عنوان کرد: در قالب سرمایه‌گذاری خارجی و اقدامات دیگر باید جذب سرمایه‌گذار خارجی داشته باشیم. با تامین منابع مالی از خارج مشکلات اقتصادی را حل خواهیم کرد. در سال‌های اخیر کارهای خوبی برای تامین بودجه انجام شده که باید استمرار یابد.

او افزود: در کنار افزایش سرعت طرح جامع مالیاتی، تکمیل طرح مالیات بر ارزش افزوده را در دستور کار قرار دادیم تا مشکلات آن را از دوش تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان برداریم که لایحه آن به مجلس و کمیسیون اقتصادی ارائه شده و منتظر ورود به صحن علنی هستیم.

وزیر پیشنهادی اقتصاد بیان کرد: در رابطه با مالیات بر ارزش افزوده نظرات و انتقاد جدی از دوستان داشتیم. در رابطه با سازمان مالیاتی نیز بانک اطلاعاتی جامع و مناسبی را برای مودیان مالیاتی در نظر گرفتیم که توسط آن با فرار مالیاتی مبارزه خواهیم کرد و مشارکت در اصلاح نظام بانکی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

کرباسیان در رابطه با تجربیات خود گفت: تا سال ۹۲ سیزده سال عضو شورای بانک‌ها بوده‌ام و با سیاست‌های پولی و بانکی آشنایی دارم. وزارت اقتصاد در کنار بانک مرکزی خواهد بود و برای خروج نظام بانکی از چالش کنونی تمام تلاش خود را خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی اقتصاد تاکید کرد: در زمینه قانون اصلاح نظام بانکی لایحه‌ای را در کمیسیون اقتصادی و صحن مجلس ارائه کرده‌ایم. تسهیلات‌دهی بانک‌ها باید ارتقا یابد، توسعه بازار سرمایه باید اصلاح شود، بازار سرمایه در ایران ظرفیت بالقوه بالایی دارد. در دولت یازدهم بازار سرمایه توسعه یافته اما هنوز نیاز به کار دارد که برنامه آن را تهیه و تنظیم کرده‌ام.

کرباسیان در خصوص محور چهارم برنامه‌های میان‌مدت برای اصلاح ساختار اقتصادی اظهار داشت: بردن اقتصاد به اتاق شیشه‌ای در انضباط اقتصادی و شفافیت و نیز استقرار حاکمیت بر بنگاه‌های اقتصادی، انتشار صحیح آمار و همکاری در اجرای سامانه تدارکات الکترونیکی دولت و نیز حسابرسی عملیاتی برای شرکت های دولتی  و عمومی برای اجرای بودجه ریزی در راستای سطوح عملکردی از مواردی است که در برنامه میان مدت به آن توجه می شود.

او گفت: اجرای قوانین مربوط به مبارزه با پولشویی و تامین مالی اعتباری به ویژه برای مبارزه با قاچاق حائز اهمیت است. از این رو در اولین سال اجرای برنامه باید به اهداف پیش بینی شده تحقق بخشید و با هماهنگی کامل دولت و تیم اقتصادی به امور ساماندهی داد.

وزیر پیشنهادی برای وزارت اقتصاد و امور دارایی در پایان گفت: تمامی سیاست‌ها در خصوص تامین شغل آبرومند برای معیشت مردم در دست اجراست و بنده با توجه به سابقه مدیریت اجرایی خود می‌توانم در اجرای برنامه ششم اقداماتی را انجام دهم و رای شما نمایندگان می تواند این اجازه را به من بدهد. بنده مشکلات مردم را از نزدیک لمس کردم و به خوبی از زندگی اقشار کم درآمد آگاهی دارم. بنده می‌دانم که داشتن جوان بیکار بار سنگینی بر روی دوش خانواده است و سعی می‌کنم با تمام دانش و تجربه که دارم این مشکل را حل کنم.

ساعت ۱۰:۴۳

کرباسیان بدون وابستگی جناحی برای مملکت کار کرده است            

سیدکمال‌الدین شهریاری در جلسه رای اعتماد مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی، گفت: موفقیت آقای روحانی به عنوان ریاست محترم جمهور در کسب اکثریت آرای مردم میهن اسلامی را تبریک عرض می‌کنم و من برای دفاع از یازده وزیر پیشنهادی دولت ثبت نام کردم که عبارتند از علوی، کرباسیان، ظریف، قاضی‌زاده هاشمی، ربیعی، حجتی، آخوندی، شریعتمداری، رحمانی‌فضلی، زنگنه، بیطرف که قرعه دفاع به آقای کرباسیان افتاده است.

او در دفاع از عملکرد وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: آنچه می‌خواهم راجع به ایشان بگویم حاصل ۲۵ سال شناخت در حوزه عمل و تجربه کاری است و از دوره سوم مجلس توفیق همکاری با رئیس جمهور، معاون اول رئیس‌جمهور و تعدادی از وزرای دولت را داشته‌ام و شناخت کامل از بیشتر عزیزانی که به عنوان وزیر پیشنهاد شدند دارم.

نماینده دشتی و تنگستان با اشاره به گزارش کارشناسی معاونت نظارت مجلس در رابطه با تطبیق برنامه وزرای پیشنهادی با وظایف قانومی و وزارتخانه و سازمان‌ها گفت:  ۱۸ صفحه از این گزارش معاونت نظارت مجلس به خط مشی کرباسیان که برنامه‌های خود را اعلام کرده است، اختصاص دارد و کمترین انحراف نسبت به برنامه‌های  او با برنامه دولت دیده شده است.

شهریاری اظهار داشت: کرباسیان در ارائه برنامه چیزی از خود خلق نکرده و نمایندگانی که در مخالفت با او مطالی می‌گویند چیزی در برنامه او ندیده‌اند و باید گفت، دستگاه‌های اجرایی مدیر اجرایی برنامه هستند و ما هستیم که می‌گوییم دستگاه‌ها چه کنند و چه نکنند و برنامه وزیر پیشنهادی طبق سند چشم‌انداز، سیاست اقتصاد مقاومتی، برنامه پنجم و ششم توسعه و بودجه سالانه است و قرار نیست ایشان خارج از مصوبات در برنامه‌های خود بگنجانند.

نماینده دشتی و تنگستان ادامه داد: آقای کرباسیان در سال ۶۰ در دولت رجایی به عنوان قائم مقام سازمان برنامه و بودجه بوده و در زمان ریاست جمهوری رهبری معاونت صنایع را عهده‌دار بوده است و در تمامی دولت‌ها ایشان کار کردند و این نشان‌دهنده شخصیت ایشان است که بدون هیچ وابستگی و خط مشی جناحی برای مملکت کار کردند و ادعا و حاشیه‌ای نداشته‌اند.

او افزود: همکارانی که در مخالفت وزیر پیشنهادی صبحت کردند هیچ کدام نسبت به گذشته و سابقه او یک کلمه منفی بیان نکردند و باید از انصاف آنها تشکر کرد لذا کرباسیان جز خدمت به جمهوری اسلامی کار دیگری نکرده است و خط سیاسی و جناحی نداشته و این برای اقتصاد ما ضروری است لذا هر وقت اقتصاد سیاسی شود دولت و کشور ضربه می‌خورند. 

شهریاری بیان کرد: کرباسیان در دوران خدمت ۳۰ ساله در وزارت نفت، بازرگانی، صنایع سنگین و بسیاری از وزارتخانه‌های اقتصادی، کار کرده‌اند و ایشان جامع‌الاطراف هستند و اقتصاد خرد و کلان داخلی و خارجی را تجربه کرده‌است. 

او ادامه داد: کرباسیان نه تنها در دستگاه‌های دولتی بلکه در نهادهای عمومی غیردولتی هم خدمت کرده و خدمات ارزنده‌ای در ستاد اقتصادی در زمان ریاست آیت‌الله هاشمی داشته‌ و او فعالانه در صدور کالا به خارج از کشور به فعالیت پرداخته است و اولین کسی است که دروازه ورود دلار به کشور را باز کرد.

 

ساعت ۱۰:۳۵

اقتصاد باید از زیر چرخ سیاست خارج شود/ وزیر اقتصادی باید در فضای پس از برجام خود را نشان دهد            گزارش ایلنا از دومین جلسه رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

سید هادی بهادری در مخالفت با مسعود کرباسیان وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد و دارایی گفت: مخالفت من با آقای کرباسیان از باب حمایت دولت است، چند نکته مهم باید به خدمت شما نمایندگان عرض کنم، همه می‌دانید شاخص‌های کشور در حوزه اقتصادی و کسب و کار در بین کشورهای جهان از  ۱۵۲ در ۴ سال گذشته به ۱۲۰ رسید با این وجود رقم هم مورد قبول نیست.

او ادامه داد:  رتبه ما  در شاخص‌هایی در دنیا مانند آزادی اقتصادی  ۱۵۵ و کارآفرینی ۸۵ و فلاکت اقتصادی ۱۸ است که این موضوعات برای برطرف شدن نیاز به آگاهی دارد .

نماینده مردم ارومیه خاطرنشان کرد:‌حوزه اقتصادی ما دچار چالش‌های بسیاری مانند  نفت‌زدگی، رانت‌زدگی، دولت زدگی و سیاست زدگی است که باعث شده که انتظارات ما در اقتصاد برآورده نشود. باید اقتصاد را از زیر چرخ‌های سیاست خارج کنیم .

او خاطرنشان کرد: با تداوم سیاست در  اقتصاد، این حوزه  دچار تنش خواهد شد ما برای اقتصاد نیاز به تئوری و مدل‌هایی داریم که در کشورهای مختلف مانند ترکیه، برزیل، هند، مالزی و ژاپن در حال اجراست که ما هم باید آن‌ها را پی بگیریم .

بهادری با اشاره به رشد منفی اقتصادی در دولت‌های نهم و دهم عنوان کرد: وقتی اقتصاد با سیاست قاطی می‌شود دچار یک نوع نوسان خواهد شد در دولت گذشته رشد اقتصادی ما منفی ۸/۶ درصد بود از آقای کرباسیان و تیم آینده‌اش می‌خواهیم که مشاوره‌های قوی را با خود داشته باشند که این نقصان جبران شود.

او در ادامه بیان کرد: موضوع اول و اولویت نخست این است که وزارت اقتصاد به شخص وزیر توجه کند او مرکز ثقل وزارتخانه است این وزیر است که مورد سوال و استیضاح قرار می‌گیرد. وزیر اقتصاد آینده باید یک حالت گران‌مایگی بین سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی ایجاد کند.

این نماینده مجلس دهم خاطرنشان کرد: هماهنگی بین وزارتخانه‌ها از وظایف وزیر اقتصاد است در گذشته این ناهماهنگی باعث شد قاچاق کالا و عدم شفافیت مالی صورت بگیرد لذا از وزیر اقتصاد آینده می‌خواهیم در برنامه‌های خود این امر را لحاظ کند.

او یادآورشد: در گذشته ما مشکلاتی مانند حقوق‌های نجومی داشتیم که تا حدودی حل و فصل شد ما باید برای مدیران دولتی محدودیت ایجاد کنیم تا دیگر این چالش‌ها به وجود نیاید.

بهادری ادامه داد: تاثیر صادرات و مسائل گمرک و اظهارنظرهایی که در این باب صورت می‌گیرد باید حل و فصل شود. اقتصاد در سهمیه بین‌المللی بسیار مهم است. وزیر اقتصادی باید در فضای پس از برجام خود را نشان دهد .

او تاکید کرد: بین وزیر اقتصادی و امور خارجه باید ارتباط تنگاتنگی صورت بگیرد .

نماینده مردم در خانه ملت عنوان کرد: ما باید یک موازنه بین رکود و تورم ایجاد کنیم در گذشته رکود افزایش و تورم کاهش پیدا کرد و این برای مردم ما سوال ایجاد کرد که چگونه اتفاق افتاده است لذا باید به طور مستمر نرخ سود بانکی را کاهش و رصد کرد .

او ادامه داد: موسسات مالی غیرمجاز یکی دیگر از مشکلات موجود سرراه اقتصاد است که باید ساماندهی و یا حذف شود.

نماینده مردم ارومیه در ادامه به چالش‌هایی که در اقتصاد کشور وجود دارد اشاره و عنوان کرد: عدالت اقتصادی، نابرابری درآمد و شکاف طبقاتی مشکل‌هایی است که اقتصاد با آن دست و پنجه نرم می‌کند مجلس باید فکری برای آنها کند.

بهادری ادامه داد: باید منابع خود را به درستی تامین کنیم تا دچار آینده‌فروشی نشویم. بخش خصوصی انتظاراتی دارد که باید تامین شود . آنها انتظار دارند نرخ ارز تک رقمی مشکلات معیشتی رفع و اهداف کمی و کیفی در اولویت قرار گیرد.

او در خاتمه بیان کرد: امیدوارم آقای کرباسیان و تیمش بتوانند به موفقیت در وزارت اقتصاد دست پیدا کند.

ساعت ۱۰:۱۷

اقتصاد و امنیت به هم گره خورده است/ کرباسیان برنامه‌های خود را شفاف ارائه دهد      

رسول خضری نماینده مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد صبح امروز در جلسه بررسی صلاحیت وزرای کابینه دوازدهم اظهار داشت: نکته ای که حائز اهمیت است بحث معیشت مردم و رکودی است که در کشور وجود دارد. به حدی رسیده که مردم دلشان برای تورم تنگ شده است.

او افزود: این در حالی است که باید چاره‌ای برای اصناف و مشاغل مختلف اندیشیده شود. در حال حاضر مشکلات موسسات مالی زبانزد خاص و عام شده و هنوز مردم پیگیر مطالبات خود در زمینه اختلاس‌های سه هزار میلیاردی هستند.

خضری با بیان اینکه نهادهای پولی کشور بسیار ضعیف عمل کرده‌اند، گفت: موسسات مالی آرمان، کاسپین و فرشتگان از جمله موسساتی هستند که کارنامه خوبی ندارند و اعتماد مردم به نظام پولی را از بین برده‌اند. چرا سیاست‌های بانک مرکزی انقباضی است اما سیاست‌های سازمان برنامه و بودجه انبساطی است.

او افزود: وزیر اقتصاد باید بتواند این موضوع را تعدیل کند. بحث دیگر در مورد مالیات است. بسیاری از صنایع به دلیل مشکلات مالیاتی و بیمه‌ها نمی‌توانند کار کنند . ضمن آنکه موضوع مالیات بر ارزش افزوده هنوز شفاف نیست و تکالیف ادارات مالیاتی نیز مشخص نیست. اینکه چرا باید برای یک کالا در پنج نقطه مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شود، مشخص نیست.

نماینده پیرانشهر گفت: هنوز موانع بزرگی در خصوص راه‌اندازی کسب و کار وجود دارد و بحث اقتصاد و امنیت به هم گره خورده اما حلقه اتصال این حوزه مشخص  نیست.

خضری ادامه داد: توجه به موضوع اشتغال در مرزها و بحث کوله‌بری و معیشت مردم در مرزها حائز اهمیت است. ضمن آنکه موضوع ایجاد مناطق آزاد و سرمایه‌گذاری در آن نیز باید به صورت شفاف بررسی شود. انتظار ما از بزرگانی مانند آقای کرباسیان این است که برنامه‌های خود را به صورت شفاف ارائه دهد.

ساعت ۱۰:۱۰

نقطه عطف کرباسیان اصلاح ساختار گمرک کشور است    

       

فریده اولاد قباد نماینده مردم تهران و موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد اظهار کرد: همانگونه که می‌دانید اقتصاد ایران با شرایط بسیار ویژه‌ای روبرو بوده است. دولت دوازدهم در شرایطی شروع به کار می‌کند که از منافع برجام و اصلاحات اقتصادی که نتایج آن ثبات اقتصادی ، تورم تک رقمی ، افزایش سطح مالیاتی از بودجه است بهره‌مند می‌شود.

او افزود:‌ رشد اقتصادی در سال ۹۱  منفی ۷ درصد بوده که در سال ۹۵ به مثبت ۱۲ درصد رسیده است همانطور که همه می‌دانیم تورم در ایران در زمانی به ۴۰ درصد می‌رسید که الان تک رقمی است علیرغم تلاش‌های صورت گرفته در جایگاه قابل قبولی نیستیم اما باید اصلاحات ساختاری و نهادی را در دستور کار دولت قرار دهند.

نماینده مردم تهران عنوان کرد: وزیر پیشنهادی اقتصاد باید با توجه به جایگاه اقتصادی کشور از شجاعت و صداقت مدیریت برخوردار باشد و در حوزه‌های بانک، مالیات و هزینه اقتصادی دولت فرماندهی اقتصادی را برعهده بگیرد.

او افزود: وزیر اقتصادی باید جرات تصمیم‌گیری قاطع داشته باشد و کار را به صورت عملیاتی شروع کند. در خصوص وزیر پیشنهادی دکتر کرباسیان و میزان تحصیلاتشان باید بگویم ایشان دارای مدرک دکترا در رشته مدیریت و برنامه‌ریزی هستند و تاکنون ۱۶ جلد کتاب اقتصادی را تالیف و ترجمه کرده‌اند با توجه به سوابق تدریس در دانشگاه اقتصاد و مدیریت توانایی ارائه تئوری‌های اقتصادی را دارند .

اولادقباد در رابطه با سوابق اجرایی کرباسیان خاطرنشان کرد: از نظر سوابق اجرایی ایشان ۲۸ سال سابقه معاونت وزیر را در کارنامه دارند و تاکنون معاونت وزیر صنعت ، وزیر نفت ، بازرگانی و اقتصاد را برعهده داشته‌اند و به مدت ۴ سال معاون آقای طیب نیا بوده و نقش موثری در اقتصاد ایفا کرده است.

او افزود: ایشان با اندوخته‌های بسیاری که در زمینه اقتصاد و شوراها دارند و از شورای پول و اقتصاد تا شورای کمیسیون اقتصاد عضویت داشته‌اند و این نشانه احاطه کامل و جامع ایشان به مسائل اقتصادی است. نقطه عطف آقای کرباسیان اصلاح ساختار گمرک کشور است که با ایجاد سامانه نوین گمرک قاچاق کالا را کاهش دادند طبق آمار قاچاق کالا از ۲۸ میلیارد دلار به ۱۲ میلیارد دلار کاهش یافته است.

نماینده مردم تهران در ادامه تصریح کرد: سوابق کاری ایشان در اتاق بازرگانی در ارتباط با صاحبان کسب و کار نشانه توانایی آقای کرباسیان است که دارای قدرت تعامل و همکاری چندجانبه هستند. با توجه به اینکه عدم وجود هماهنگی تصمیم‌گیران تیم اقتصادی باعث ضعف اقتصاد شده امیدوارم بتوانند با ارتباط بین دستگاه‌ها و وزارتخانه ذیربط بر این مشکلات فائق آیند.

اولاد قباد با اشاره به پایبندی کرباسیان به استناد بالا دستی و برنامه ششم توسعه تاکید کرد: پایبندی ایشان به اسناد بالادستی برنامه ششم توسعه و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی و اصل ۳۴ قانون اساسی است امیدواریم در گزارشی که معاونت نظارت در خصوص کارشناسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی  که انجام شده تطبیق برنامه با این اصول را در نظر بگیرد از برنامه‌های ایشان ۴۸ درصد با احکام بالادستی هماهنگ است و ۴۳ مورد هم با سیاست‌ها همسو است .

او افزود:‌ در کنار تمام نقاط برنامه‌های ایشان مهمترین خواسته مجلس تلاش برای رفع مشکلات ساختاری اقتصاد ایران است و مباحث مختلف با اصلاح نظام بانکی و مالیاتی و حوزه گمرک باید مدنظر قرار گیرد و وابستگی دولت به درآمدهای نفتی به حداقل برسد که این امر با اصلاحات نظام مالیاتی قابل اجراست اصلاح ساختار نرخ‌های مالیاتی، بازنگری و اصلاح سیاست معافیت‌ها و حمایت موثر از تولید خواسته نمایندگان مجلس است.

نماینده مردم تهران در پایان گفت: برنامه‌های دکتر کرباسیان در رابطه با مدیریت بدهی‌های دولت به ویژه در رابطه با مطالبات پیمانکاران است پویاسازی شرکت‌های پیمانکاری باعث رونق در زندگی کارگرانی می‌شود که زندگی آنها به فعالیت شرکت‌ها وابسته است. تا شفافیت اقتصادی انجام نشود رونق اقتصادی نخواهیم داشت مشکلات و ناکارآمدی سیستم بانکی نیازمند تلاش‌های وزیر پیشنهادی دولت است.

ساعت ۹:۵۰

تا زمانی که تیم اقتصادی هم‌قسم نشوند همه برنامه‌ها در حد شعار باقی می‌ماند  

ولی ملکی نماینده مشگین‌شهر صبح امروز در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیس جمهور برای کابینه دوازدهم  در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد عنوان کرد: صحبت کردن به عنوان مخالف به منزله ندیدن توانمندی کاندیداها نیست. بلکه نقدی منصفانه و عالمانه است برای ارتقای وزرا. خدا را شاهد می‌گیرم که انتقادم از روی حب و بغض نیست و جنبه تهدید و باج‌گیری نیز ندارد.

او افزود: آنچه مهم است این است که باید دید امروز در کجا قرار داریم و بعد از چهار سال باید به کجا برسیم. در برنامه‌ای که آقای کرباسیان ارائه دادند چیزی در این خصوص گفته نشده و سوال من از ایشان این است که ایشان چه زمانی فرصت نوشتن این مقالات را با این همه مسئولیت داشته است.

مخالف وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی گفت: جناب آقای کرباسیان چهار سال مسئولیت گمرک ایران را برعهده داشته و باید کارنامه‌ای از گمرک ارائه دهد اما هیچ اشاره‌ای به عملکرد خود در چهار سال دولت یازدهم در گمرک نکرده است.

ملکی ادامه داد: نماینده‌ها نمی‌توانند براساس گزارش گمرک به شما رای دهند زیرا در این مدت قاچاق کالا در گمرک از بین نرفت و زمانی که از کارمندان گمرک در مورد قاچاق صحبت می‌شود، می‌گویند زمانی که از مبادی غیررسمی کالایی وارد می‌شود به ما ارتباطی ندارد اما گاهی شاهد واردات قاچاق از مبادی رسمی هستیم. درست همان کالایی که در داخل تولید می‌شود و به نوعی غیرضرور است. چرا گمرک نتوانسته تاکنون عملکرد درستی در این زمینه داشته باشد.

او افزود: در مورد شاخص‌های کلان اقتصادی باید گفت رتبه رشد ناخالص داخلی در ایران از ۲۴ کشور در منطقه دارای رتبه ۱۰ است و از بین ۱۹۱ کشور جهان دارای رتبه ۱۸ هستیم.

نماینده مشکین‌شهر ادامه داد: در حالی که ایران در سال ۱۴۰۴ باید به لحاظ شاخص‌های اقتصادی دارای رتبه برتر منطقه می‌شد در حال حاضر از ۲۲ کشور در منطقه آخرین رتبه برای ما است. آیا ما تاکنون توانستیم به اهداف اقتصادی خود دست پیدا کنیم.

او گفت: در زمینه نرخ تورم از ۱۸۹ کشور دارای رتبه ۱۵۸ هستیم و طی چهار سال گذشته ارتقای ۳۰ پله‌ای پیدا کردیم.

ملکی ادامه داد: همچنین در خصوص سرمایه‌گذاری خارجی و نسبت آن به GDP از ۲۴ کشور دارای رتبه ۲۲ هستیم و در خصوص سهم سرمایه‌گذاری خارجی دارای رتبه ۱۳ از ۲۰ در منطقه و ۷۶ از ۱۳۸ هستیم و در زمینه شفافیت سرمایه‌گذاری دارای رتبه ۱۱۶ از ۱۳۱ هستیم.

او گفت: هنوز برنامه دقیقی برای افزایش رشد اقتصادی و شفافیت حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی وجود ندارد. چگونه می‌توان با این حجم از رشد نقدینگی سرمایه‌گذاری مردم را افزایش داد. زمانی که بانک‌های دولتی سود روزمره‌شان بیه ۱۸ تا ۲۰ درصد است چگونه می‌توان از بخش خصوصی توقع داشت که سرمایه خود را به تولید سرازیر کند.

ملکی گفت: نمی‌توان تنها با شعار دادن میزان تولید را افزایش داد. ما متاسفانه شاهد فساد بانکی در موسسات مالی اعتباری هستیم. به عنوان مثال فساد بانکی در موسسه فرشتگان و کاسپین که همه با مجوز بانک مرکزی تاسیس شده بودند قابل انکار نیست و هر فردی که صد میلیارد تومان منبع مالی داشته باشد می‌تواند به راحتی موسسه مالی اعتباری تاسیس کند.

او خاطرنشان کرد: سیاست درستی در حوزه نظام بانکی وجود ندارد و شعار چهار سال گذشته که گفتند سود بانکی را از ۱۸ به ۱۲ درصد کاهش می‌دهند عملیاتی نشد. تا زمانی که تیم اقتصادی هم‌قسم نشوند و همدیگر را تقویت نکنند تمامی برنامه‌ها در حد شعار باقی خواهد ماند.

ساعت ۹:۳۰

وزارت اطلاعات بر پایه حلال و حرام اقدام می‌کند/بررسی صلاحیت نامزدها را ساماندهی کردیم            

حجت‌الاسلام سید محمود علوی وزیر پیشنهادی وزیر اطلاعات برای دولت دوازدهم با بیان اینکه شهادت شهید مدافع حرم محسن حججی و شهید وزارت اطلاعات حسن عشوری را تسلیت عرض می‌کنم گفت: از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنم که اجازه دادند این سرباز، دوباره سربازی کند. از لطف ریاست محترم جمهور بسیار سپاسگزارم که اجازه توفیق خدمت دوباره را به بنده دادند.

او ادامه داد: از شما نمایندگان ملت که به گفته امام عصاره مردم هستید تشکر می‌کنم. امروز وزارت اطلاعات در عرصه‌های سیاسی نیروهای مومن، متعهد،‌ فداکار و در یک کلمه ولایتمدار و دلسوز دارد که امنیت کشور را تامین میکند.

وزیر پیشنهادی اطلاعات تاکید کرد: در مدت چهار سال گذشته اهتمام به حفظ استقلال وزارت اطلاعات و عدم وابستگی جناحی این وزارتخانه با توجه به اهداف خویش راهبردها را به کار بسته در این مدت تلاش کردیم که همکاری یکپارچه و مردم پایه صورت بگیرد.

علوی با بیان اینکه وزارت اطلاعات سعی کرد که براساس دانش پایه و با تقویت علمی کارکنان خود در جهت هر چه بهبود این وزارتخانه گام بردارد، اظهار داشت: امروز چندین هزار نفر از وزارت اطلاعات در تحصیلات تکمیلی و صدها نفر در تحصیلات دکترا مشغول هستند. رشد، پیشرفت، علم و تکنولوژی و بهره گیری از علوم و فنون مختلف در دستورکار این وزارتخانه قرار دارد.

او با بیان اینکه آینده‌نگری و تدوین راهبردها یکی از اهدافی است که ما آن را دنبال می‌کنیم و گزارش آن را تقدیم مقام معظم رهبری کردیم، تصریح کرد: وزارت اطلاعات در این مدت در بحث ارتقا و اهتمام به امنیت و جلوگیری از تهدیدهای امنیتی بسیار خوب عمل کرده و آنها را در اختیار صاحبان تریبون قرار داده است.

وزیر پیشنهادی اطلاعات با بیان اینکه کار وزارت اطلاعات بر پایه احکام شرعی و حلال و حرام است، خاطرنشان کرد: ما اهداف را در این وزارتخانه رعایت می‌کنیم و حتی هنگام بازجویی از متهمان نیز آن را به کار می‌گیریم. 

علوی با اشاره به دیگر رویکردهای وزارت اطلاعات در چهار سال گذشته ابراز داشت: در این مدت چهار ساله وزارت اطلاعات بهره‌وری مالی و انضباط مالی خوبی داشته و سعی کرده از منابع موجود بهترین استفاده را ببرد و اماکن مورد نیاز برای عملکرد بهتر سربازان گمنام امام زمان را به وجود بیاورد. از جمله نکات مثبت دیگر این دوره، ثبات مدیریتی بوده و تغییرات در حد ضرورت بوده است.

او با بیان اینکه مجموعه وزارت اطلاعات در انجام مسئولیت‌های خود دقت را پیشه کرده و در همه ابعاد، عملکرد خوبی داشته است، عنوان کرد: در همین رابطه رهبر گفتند که وزارت اطلاعات در بخش‌هایی خوب و در بخش‌هایی بسیار خوب عمل کرده است لکن باید در همه بخش‌ها بسیار خوب عمل کند. امیدواریم که بتوانیم این خواسته رهبری را با هم محقق کنیم.

وزیر پیشنهادی اطلاعات اضافه کرد: همگرایی با جامعه اطلاعاتی بسیار خوب است که در گذشته مسبوق به سابقه نبوده و کارگروه‌ها و کمیته‌های مختلف جامعه اطلاعاتی با مدیریت وزارت‌ اطلاعات کار خود را انجام می‌دهد که بسیار هم اثرگذار بوده است. در آینده مبنای حرکت ما نیز همین است. برنامه‌هایی که ارایه دادم، ذهنی و انتزاعی نیست و مسبوق به گام‌های عملی ما در چهار سال گذشته است که در چهار سال آینده هم دنبال می‌شود. 

علوی با اشاره به انتخابات گذشته و مقوله بررسی صلاحیت‌ها بیان کرد: ما صلاحیت‌ها و استعلامات را ساماندهی کرده‌ایم و کمیته‌هایی در این زمینه تشکیل دادیم تا تصمیم‌گیری فردی در این زمینه نباشد تا در این کمیسیون‌ها هم از حقوق افراد استعلام‌شونده و هم از حقوق عامه مردم حفاظت شود.

او با بیان اینکه وزارت اطلاعات در این چند ساله با پروژه نفوذ سرویس‌های دشمن و جاسوسان مقابله کرده و موفقیت‌های خوبی به دست آورده است، یادآور شد: وزارت اطلاعات توانسته گروه‌‌های زیادی از جاسوسان را شناسایی و به آنها ضربه بزند. گزارش‌ کارهای خود را در این زمینه در چند نوبت به رییس‌جمهور و رهبری داده‌ایم که مورد لطف هر دو بزرگوار بوده است.

وزارت اطلاعات در آموزش اهتمام ویژیه‌ای داشته است و ما از مسیر حراست و معاونت ضد جاسوسی برنامه‌های آموزشی را برای مدیران آغاز کرده کرده‌ایم .

وزیر پیشنهادی اطلاعات یادآور شد: این آموزش‌ها در زمینه‌های تخلیه تلفنی و سایر موارد بوده است که اثر خوبی داشته است و در این مدت میزان تخلیه تلفنی مدیران کاهش یافته است و امکان نفوذ در کشور کم شده است. وزارت اطلاعات به آموزش کلاسیک اکتفا نکرده و در جهت ارتقاء آگاهی‌های عمومی با توسل به اقدامات هنری مثلا ساخت فیلم روباه در سال ۹۳ جهت ارتقاء آگاهی های عمومی تلاش کرده است.

علوی با با بیان اینکه در برابر تهدید‌های امنیتی به کشور ضربات کوبنده‌ای به 120 تیم از سوی وزارت اطلاعات وارد شده و مهلت اققدام به آنها داده نشده و سرگردگان آنها را به درک فرستاده است، اظهار داشت: در این مسیر، بسیاری از سرکردگان مانند ابوحبس بلوچی و... به لطف خدا از بین رفتند. حدود سه تن مواد منفجره، هزاران قبضه سلاح، هزاران فشنگ، ده‌ها بمب کنار جاده‌ای و ده‌ها جلیقه را کشف کرده و از اقدامات تیم‌های تروریستی جلوگیری کرده است.

او با بیان اینکه برخورد با این عملیات‌ها با هوشمندی انجام شده است، تصریح کرد: تنها شهید ما شهید عشوری بوده است یعنی در چهار سال ضربه زدن به تیم‌های تروریستی، تنها یک شهید داشته‌ایم که نشان از هوشمندی سربازان گمنام وزارت اطلاعات در مقابله با جریان‌های تروریستی است.

وزیر اطلاعات افزود: ارتباط با سرویس‌های اطلاعاتی و تبادل اطلاعات نتایج درخشانی داشته است که نمونه آن استرداد آقای دولت‌زاده، آقای نیکبخت دیپلمات ربوده شده ما در یمن، استرداد چهار سرباز گروگان گرفته‌شده و موارد بسیار دیگری است.

علوی با بیان اینکه سرویس‌های اطلاعاتی برای تبادل اطلاعات ارزش حرفه‌ای بسیاری قائل هستند، خاطرنشان کرد: در این مدت، وزارت اطلاعات تلاش کرده تا مسائل صنفی، مالی، اقتصادی و اجتماعی به کیس امنیتی تبدیل نشوند و حل پر هزینه آنها برای نظام جلوگیری کرده است. حتی موارد امنیتی را به گونه‌ای هدایت کرده تا با راهکار اجتماعی، صنفی، مالی و اقتصادی قابل حل شدن است.

او اضافه کرد: وزارت اطلاعات برای تقویت زیرساخت‌های فنی صد در صد افزایش توان داده و امروز اشراف فنی وزارت بر تحرکات دشمن و هر حرکت ضدامنیتی زبانزد همگان است.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه وزارت اطلاعات تعامل خوبی با قوا و نخبگان داشته است، ابراز داشت: اشراف اطلاعاتی بر مسئولان در چهار سال گذشته بوده که در عین صیانت از مسئولان و نخبگان، تلاش کرده تا امنیت بر فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی و اقتصادی ایجاد شده و از طرفی این مراکز امنیتی نشوند و فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و مالی و اقتصادی خود را داشته باشند.

علوی افزود: وزارت اطلاعات برای تعامل سازنده با حوزه‌های علمیه تلاش کرده است.

او با بیان اینکه در حوزه فضای سایبری تقسیم وظایف شده است، عنوان کرد: درخصوص جرایم عمومی فضای سایبری، رسیدگی آن به نیروی انتظامی واگذار شده که درقالب پلیس فتا عمل می‌کند. در جرایم امنیتی مسئولیت آن به وزارت اطلاعات واگذار شده است. در حوزه امنیت زیرساخت، مسئولیت آن برعهده وزارت ارتباطات است.

وزیر اطلاعات اضافه کرد: آنچه آقای دلخوش گفتند از نوع جرایم عمومی است. به دلیل ارتباطات خوب آقای دلخوش و برادرمان در وزارت اطلاعات، دوستان ما اقداماتی را انجام دادند و مرتبطان با آن کانال را احضار کرده و تذکر دادند و آنها را محدود کردند. بیش از این وزارت اطلاعات نمی‌تواند وقت خود را از مسائل حساس به مسائل اجتماعی اختصاص بدهد.

علوی درخصوص سخنان مطهری در مخالفت با خود بیان کرد:‌ وزارت اطلاعات، وزارتی قانونمدار است و در برابر اختیارات هر دستگاهی احترام قائل است و از اختیارات خود نیز صیانت می‌کنیم. از اختیارات دیگران صیانت می‌کند و به آنها احترام می‌گذارد.

او با بیان اینکه آقای مطهری به گونه‌ای صحبت کردند که گویا کسی به اختیارت ما تعدی کرده و دست تقابل با اختیارات وزارت اطلاعات دراز شده است، یادآور شد: چنین چیزی اصلا وجود ندارد. ما به اختیاراتی که به نهادهای مختلف واگذار می‌شود، احترام قائلیم و به اختیاراتی که از سوی مقام عظمی ولایت به دیگران واگذار شده است، پایبند هستیم و به آن تمکین می‌کنیم

وزیر اطلاعات ادامه داد: ما به کاهش اختیارات‌مان در این مسیر کوچکترین واکنشی نشان نمی‌دهیم و اگر رهبری تمام اختیارات را وزارت اطلاعات را به کسی واگذار کند، دست ادب به سینه می‌گیریم و آن را می‌پذیریم. اگر مجلس اختیارات ما را به نهاد دیگری بدهد، دست ادب بر سینه می‌گیریم.

علوی در پایان تاکید کرد: امروز تعامل خوبی با سایر دستگاه‌های اطلاعاتی از جمله برادران اطلاعات سپاه حاکم است. مقام معظم رهبری نیز در چند نوبت به خاطر این تعال ابراز مسرت کردند. ایشان در صحبت با یکی از مسئولان گفتند از تعاملی که میان اطلاعات و اطلاعات سپاه حاکم است، خوشحالیم و ما نیز از خوشحالی این خوشحالیم. 

ساعت ۹:۱۵

علوی، وزارت اطلاعات را از سیاست‌زدگی جریانی و حزبی خالی کرد    

       

محمدحسین قربانی نماینده مردم آستانه اشرفیه به عنوان نماینده موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات در جلسه رای اعتماد به وزرای کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز خوشحالی از اینکه علوی  یک بار دیگر مورد اعتماد رییس‌جمهور واقع شده و امروز آمادگی این مسئولیت خطیر را دارد، گفت: از آنجایی که وزارت اطلاعات، وزارت‌خانه کلیدی و مادر کشور است نیازمند یک مدیر میدانی و مسلط به امور و پر تلاش و مخلص است و ایشان از این ویژگی‌ها برخوردار است.

او افزود : وزارت بهداشت و امنیت نعمت‌هایی است که همه جوامع باید از آن برخوردار باشند و خوشحالیم این وزارت‌خانه‌ها به دو مدیر توان‌مند سپرده می‌شود.

قربانی با بیان اینکه درست است که همیشه وزارت اطلاعات به صورت هیزم آتش جریان‌های سیاسی شناخته می‌شد اما وزارت اطلاعات باید به دور از سیاست‌زدگی اداره می‌شد. یادمان نرفته بر سر وزارت اطلاعات چه آورده بودند. یادمان نرفته دیروز وزارت اطلاعات در نظرسنجی در پایین‌ترین سطح رضایت‌مندی بود و امروز بالای هفتاد و پنج درصد مردم از این وزارت‌خانه رضایت دارند. 

او با اشاره به صحبت‌های بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی گفت: ایشان به کلیات وزارت اطلاعات اشاره کرد. من وارد جزییات می‌شوم. علوی طی چهار سال توانمندی‌های خود را به اثبات رساند. ایشان وزارت اطلاعات را از سیاست‌زدگی وجریانی و حزبی خالی کردند. امروز رضایت‌مندی عامه مردم را می‌دانید؟ مگر ما نمی‌گوییم بروید سراغ نیروهای مخلص و میدانی؟  اگر ایشان سیاست‌زده و جریانی عمل نمی‌کند بد است؟ من خوشحالم که در مخالفت‌ها هم چیزی جز اینها ندیدم.

او گفت: امروز در  منطقه‌ای با مرزهای پرآشوب این نعمت امنیت با فداکاری و رشادت‌های همکارهای ایشان فراهم می‌شود. باور دارم وزارت اطلاعات جزو پیچیده‌ترین وزارت‌هاست در عوض آقای علوی جزو زلال‌ترین وزرا هستند. باور دارم در زمینه فضای مجازی مخالفت‌ها درست است. باید  یک سرمایه‌گذاری با مفاسد اقتصادی به طور مجزا صورت بگیرد.

ساعت ۹:۰۰

وزارت اطلاعات توانست هزاران نفری که در معرض جاسوسی دشمن قرار داشتند را شناسایی و واکسینه کند   

 

علاءالدین بروجردی در موافت با وزیر پیشنهادی اطلاعات در جلسه رای اعتماد مجلس، گفت: وزارت اطلاعات یکی از ارگان‌های تاثیرگذار ملی است و حجت‌الاسلام علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات از ویژگی‌های لازم برای چنین مسئولیتی برخوردارند و دارای تدین، ولایتمداری، سعه صدر، سرعت بخشیدن و پیگیری به هنگام در ایشان مشهود است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس اظهارداشت: در این سالها که با ایشان عنوان به عنوان رییس کمیسیون تخصصی مجلس با او ارتباط نزدیکی داشتیم بارها موارد ارجاعی به کمیسیون امنیت را که با وزیر تماس می‌گرفتیم با دقت و حساسیت پیگیری کرده و نتیجه را اطلاع می‌دادند. موارد را با حساسیت پیگیری کردند و این احساس مسئولیت در چنین جایگاهی ارزشمند است.

او با اشاره به بدنه وزارت اطلاعات، گفت:بدنه این وزارت از نیروهای ارشد تا نیروهای اطلاعاتی که درون و برون مرزها وظیفه انجام می‌دهند افرادی متدین و کارا هستند، و در شورای امنیت معاون وزیر را می‌بینیم که اشراف بر کار دارند.

بروجردی در زمینه ارزیابی عملکرد و برنامه وزارت اطلاعات ادامه داد: اشراف اطلاعاتی در همه امور داخلی و خارجی وجود دارد و کاری که نیروهای قدس سپاه در خارج از مرزها انجام می‌دهند یک الگوست اما نیروهای اطلاعاتی ما هم بخشی از آن نقش را ایفا می‌کنند .

او افزود: شورای هماهنگی اطلاعاتی هر هفته جلسه دارد  و در دبیرخانه شورا این جلسه را تشکیل می‌دهند و هماهنگی ایجاد می‌کنند. البته شاید اختلافاتی هم وجود داشته باشد که آن طبیعی است لذا اگر اقتداری در دنیا به نمایش گذاشته می‌شود در پس پرده هماهنگی با محوریت ولایت وجود دارد.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات، گفت: در دنیا کلیه سرویس‌های اطلاعاتی مانند موساد، ساواک ، سی آی ای جمع می‌شدند که علیه ژاندارم منطقه اقدام کنند، اما امروز جمهوری اسلامی ایران یک تنه حریف همه قدرت‌های بزرگ دنیا است . و صیانت اطلاعات در ارگان‌های حساس نظام از طریق حراست‌ها ماموریتی است که وزارت اطلاعات آن را با موفقت انجام داده است .

او بیان کرد: عملیات ضد جاسوسی از جمله موارد اقدامات وزارت اطلاعات است که البته بسیاری از مطالب را نمی‌توان مطرح کرد، اما بدانیدکه صدها عملیات ضد نظام را کشف و خنثی می‌کند .

بروجردی گفت: ستاد مقابله ویژه با نفوذ تشکیل شده است و هزاران نفری که در معرض جاسوسی دشمن قرار دارند و دشمن آنها را در سمینارها شناسایی کرده بود. وزارت اطلاعات موفق شد آنها را واکسینه کند و با توجیه و مشاوره توطئه دشمن را خنثی کند تا نیروهای متخصص ما از نفوذ دشمن حفظ شوند.

نماینده مردم بروجرد با اشاره به تامین امنیت پایدار،گفت: به این امنیت مفتخریم و سرمان را بالا می‌گیریم و مسوولان کشورهای اروپایی به ایران می‌آیند و از وزیر سوال می‌کنند که چه کردید که در این منطقه بحرانی امنیت دارید. در حمله به مجلس کاری کردند کارستان که فیلم آن را با پهبادهای خود را در صدها کیلومتر آن طرف‌تر مشاهده کردیم.

او با بر شمردن اقدامات وزارت اطلاعات گفت: مبارزه بی امان با تروریست رصد فضای مجازی، تبادل اطلاعات با کشورهای دوست مبارزه با مفاسد اقتصادی تامین، امنیت اقتصادی از جمله اقدامات این وزارت است.

ساعت ۸:۴۵

حیطه فعالیت‌های سپاه به مطبوعات و دانشگاه‌ها گسترش یافته است

 

علی مطهری صبح امروز در صحن علنی مجلس و در مخالفت با حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی گفت: مخالفت من با وزیر پیشنهادی اطلاعات، بیشتر ناشی از نقص ساختاری در حوزه اطلاعاتی کشور است یعنی در این حوزه نقصی داریم که موجب کاهش قدرت نظارت مجلس و تضییع حقوق مصرح ملت در فصل سوم قانون اساسی شده است.

او با بیان اینکه این مخالفت در واقع دفاع از حقوق مجلس و مردم است، اظهار داشت: این نقص، تداخل مسئولیت‌ها و وظایف نهادهای اطلاعاتی مختلف با یکدیگر است که موجب پاسخگو نشدن در برخی امور شده است. پس ما نیازمند وزیری هستیم که این نقص را برطرف کند و به سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها اجازه دخالت در حیطه فعالیت‌های وزارت اطلاعات را ندهد.

نماینده مردم تهران با اشاره به اساسنامه وزارت اطلاعات و قانون تصویب شده درخصوص نهادهای اطلاعاتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۷۴ تصریح کرد: قانون وزارت اطلاعات و قانون مجمع تشخیص مصلحت مبتنی بر تمرکز همه فعالیت‌های اطلاعاتی کشور است تا از تداخل فعالیت‌های اطلاعاتی با یکدیگر جلوگیری شود و بر آن اساس، همه دستگاه‌ها باید نهادهای اطلاعاتی فعالیت‌هایشان باید در وزارت اطلاعات متمرکز شود.

مطهری با بیان اینکه اگر همان قوانین اجرا می‌شد آن نقص ساختاری به وجود نمی‌آمد، خاطرنشان کرد: به مرور زمان برخی از دستگاه‌ها و نهادها حیطه فعالیت‌هایشان را گسترش داده‌اند و وارد این حوزه شدند. سپاه از ابتدا حیطه فعالیت‌هایش مشخص بوده و مقابله با نهادهای تروریستی مانند کومله، پژاک و... از وظایفشان بوده است اما در چند سال اخیر دایره فعالیت‌های این نهاد با انگیزه دفاع از انقلاب گسترش یافته و به مطبوعات، خبرنگاران، نهادهای مدنی، دانشگاه‌ها، فعالان دانشجویی و نشریه‌های دانشجویی گسترش یافته و به مجلس هم پاسخگو نیستند.

او با قرائت حدیثی از امام علی (ع) مبنی بر داشتن حقوق مردم و حاکمان بر یکدیگر و پاسخگو بودن حاکمان بر مردم ابراز داشت: ما در جمهوری اسلامی ایران نهاد غیرپاسخگو نداریم و حتی رهبری نیز در مقابل مجلس خبرگان و مردم پاسخ است.

عضو فراکسیون امید با بیان اینکه مشکل مجلس با وزیر اطلاعات این است که وزیر اطلاعات نمی‌تواند به بسیاری از موضوعات و سوالات ما پاسخ دهد، عنوان کرد: وقتی از وزیر اطلاعات درباره بازداشت مدیران کانال‌های تلگرامی که در نزدیکی نوروز ۹۶ سوال کردیم، ایشان گفتند که این بازداشت توسط نهادهای دیگری صورت گرفته و من نیز معترض این مسئله هستم. درباره بازداشت روزنامه‌نگاران و دانشجویان سوال می‌کنیم می‌گویند آن مسئله از حیطه من خارج است؛ پس مجلس نمی‌تواند به وظیفه خود عمل کند.

مطهری با بیان اینکه این وضع قابل دوام نیست و باید راه حلی پیدا شود، یادآور شد: وزیر اطلاعات باید این راه حل را با کمک مسئولان کشور پیدا کند به گونه‌ای که وزارت اطلاعات بتواند محور فعالیت‌های اطلاعاتی باشد. تکیلف ما باید با وزارت اطلاعات مشخصص باشد و وزیر حیطه کاری خود را مشخص کند و وزیر نگوید این مسائل از حیطه فعالیت‌های من خارج است.

او ادامه داد: به بهانه در حیطه فعالیت من نبودن، بهانه حقوق بشری به خارج داده می‌شود و آنها از این بهانه سواستفاده می‌کنند. در واقع، سوال من فراتر از آقای علوی است و آن، حل یک معضل سیاسی امنیتی است که به کشور آسیب‌هایی وارد کرده است.

نایب رئیس دوم مجلس با تاکید بر اینکه ما تلاش آقای علوی برای تغییر نگاه مدیران وزارت اطلاعات به مقوله حفظ نظام و رعایت حقوق ملت را درک می‌کنم، بیان کرد: این تداخل کافی نیست بلکه باید وزیر اطلاعات به این وضع پایان دهد و در همه مسائل امنیتی و اطلاعاتی پاسخگو باشد. این مسئله نیازمند صلابت و شجاعت دارد. کسی می‌تواند این کار را انجام دهد و امر خدا را بر پا دارد که اهل رودربایستی نباشد. آقای علوی مرد این میدان نبود. 

ساعت ۸:۴۰

 علوی به مسائل امنیتی نگاه فرهنگی دارد/ موافق صحبت کردن من معجزه است          

 

نادر قاضی‌پور در نطق خود در صحن علنی مجلس در دفاع از وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت:‌ با توجه به وظیفه ذاتی وزارت اطلاعات علوی خوب عمل کرده است. اولین بار است که طی ۱۰ سال گذشته به عنوان نماینده موافق صحبت می‌کنم و می‌توان این را معجزه دانست.

نماینده مردم ارومیه اظهار کرد: علوی به مسائل امنیتی نگاه فرهنگی دارد و این یعنی داشتن عقل. او به مشکلات امنیتی نگاه سیاسی دارد و نهایتاً‌ آنها را تبدیل به یک مشکل اجتماعی می‌کند و در سازمان‌های مردم‌نهاد آنها را حل می‌کند.

او افزود: آدم غیر عاقل یک مشکل کوچک را بزرگ می‌کند. علوی در چارچوب حرکت می‌کند و به فضای امنیتی کشور آرامش داده است. عملیات‌های زیادی را برای مبارزه با گروه‌های تروریستی، منافقین و ضد انقلاب انجام داده است. ۱۲۰ گروه تروریستی را از بین برده است. او توانسته است وابسته سیاسی ایران در یمن را آزاد کند، پیکر مرحوم دانایی‌فر را از پاکستان به ایران انتقال دهد و این تنها گوشه‌ای از موفقیت‌های ایشان در وزارت اطلاعات می‌باشد.

قاضی‌پور مردم ارومیه خاطرنشان کرد: در حال حاضر وزارت اطلاعات با تمام ارگان‌ها هماهنگ است. علوی ولایتمدار و تابع رهبری است. تقویت بنیه دفاعی و وزارت اطلاعات به نفع کشور است. به طور خلاصه رفتار علوی مصداق این آیه قران است که می‌گوید با دشمنان خودسرسخت و با دوستان با ملاطفت برخورد کنید. امیدوارم مشکلات آن دسته از افراد که با علوی مخالفت می‌کنند حل شود و ایشان با رای اعتماد خوب در این سمت انتخاب شود.

ساعت ۸:۳۰

وزارت اطلاعات امنیت روانی مثال‌زدنی را در کشور بوجود آورده است      

 

عزیز اکبریان در موافقت با سیدمحمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات برای دولت دوازدهم با بیان اینکه امروز احساس تکلیف می‌کنم در رابطه با سربازان گمنام امام زمان در محضر شریف مردم ایران و نمایندگان مطالبی را عرض کنم گفت: وزارت اطلاعات یکی از ارکان اصلی امنیتی کشورمان است. در دنیای معاصر این وزارتخانه با مفهوم فیزیکی گره خورده است.

او خاطرنشان کرد: برتری اطلاعاتی و امنیتی ما در دنیا و منطقه در ارتباط با جریان‌های نفوذی و جاسوسی یک امنیت روانی را به وجود آورده است.

اکبریان در ادامه با اشاره به فعالیت‌های وزارت اطلاعات در چهار سال گذشته گفت: این وزارتخانه در کنار نیروهای ارتش و مسلح، سپاه دلاور، بسیج زحمتکش، نیروی قدس و انتظامی یک جزیره امن را به وجود آورده.  همه این امنیت‌ها یک منشاء مهم دارد که آن شخص وزیر اطلاعات است. جناب آقای علوی به عنوان یک عالم مجاهد رسالت خود را به درستی انجام داده است.

او ادامه داد: نظرسنجی‌های صورت گرفته در خصوص مسائل امنیتی نشان می‌دهد که وزارت اطلاعات کار خود را به خوبی انجام داده، احساس امنیت روانی که در کشور وجود دارد مثال‌زدنی است.

نماینده مردم البرز خطاب به نمایندگان مجلس گفت: بنده به عنوان یک عضو کمیسیون صنایع می‌توانم بگویم مسئله امنیت سرمایه‌گذاری که به وجود آمده بی مثال است. وزارت اطلاعات نقش بسیار مهمی در را ستای فرمایشات مقام معظم رهبری در مبارزه با مفاسد اقتصادی داشته است. دوستان ما باید امنیت سرمایه‌گذاری خارجی را به وجود آوریم. با بودجه دولتی به جایی نمی‌رسیم و این امنیت فقط و فقط با همکاری وزارت اطلاعات حاصل می‌شود.

او در ادامه خاطرنشان کرد:اگر خاطرتان باشد آقای جهانگیری عنوان کرد مفاسد اقتصادی عین موریانه نظام جمهوری را در متزلزل کردن هستند. مفاسد اقتصادی و اختلاس در معاملات دولتی زمانی بیداد می‌کرد. وزارت اطلاعات ۶۲۰ پرونده را شناسایی و به مقامات قضایی تحویل داد که این کار بسیار مهم با مدیریت آقای علوی و سربازان گمنام امام زمان انجام پذیرفت.

این نماینده مجلس با اشاره به آمار موفق وزارت اطلاعات عنوان کرد: شناسایی بیش از ۲۰۰ پرونده قاچاق ارز، کشف ۳۰۰ تن مواد صنعتی و سنتی، مبارزه با فساد، کارهایی است که آقای علوی انجام داده است.

او در ادامه بیان کرد: عزیزانم دو قوه مجریه و قضائی باید برای برقراری آرامش در فضای عمومی با وزارت اطلاعات همکاری کنند. در دولت قبل بسیاری از نیروهای خدومبه بازنشستگی اجباری رفتند اما آقای علوی همان دوستان را با تشکیل یک کمیته دوباره به سرکار بازگرداند.

این نماینده مجلس دهم ادامه داد: گروه‌های تروریستی که قصد انفجار در کشور را داشتند به دست وزارت ا طلاعات سپاه، نیروهای قدس، قبل از ورود به کشور متلاشی می‌شوند. ما باید دشمن را خارج از مرزها که هزینه کمتری دارد از بین ببریم.

اکبریان خطاب به نمایندگان گفت: من سه دوره در مجلس نماینده بودم و ۲۷ سال در نهاد مقدس سپاه فعالیت داشتم. به جرات می‌توانم بگویم آقای علوی فقیهی که دو دوره عضو مجلس خبرگان و چهار دوره نماینده مجلس بوده و با حکم رهبری به عنوان رئیس عقیدتی سیاسی سپاه فعالیت داشته می‌توانم بگویم که بهترین فرد است.

او خاطرنشان کرد:‌ دوستان ما نباید خود را برتر از مردم بدانیم. انقلاب بدون مردم بی‌ثمر است. علی‌ابن ابی طالب هم که از مردم جدا شد، در خانه نشست. متاسفم که ما همه چیز را امنیتی جلوه می‌دهیم. اگر چیزی هم امنیتی است باید غیر امنیتی نشان دهیم تا مردم احساس آرامش کنند.

نماینده مردم البرز در خاتمه خاطرنشان کرد: علوی بهترین گزینه برای وزارت اطلاعات است.

ساعت ۸:۲۰

تشکیل جلسه غیرعلنی برای تصمیم‌گیری درباره زمان راگیری‌نهایی رای اعتماد به وزرا

 

سید فرید موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا با اشاره به برگزاری نشست غیرعلنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: نمایندگان پیش از آغاز به کار صحن علنی، دقایقی کوتاه در نشست غیرعلنی درباره نحوه برگزاری جلسات، رای اعتماد وزرای پیشنهادی و همچنین زمان رای‌گیری نهایی برای این مهم به صورت غیرعلنی تشکیل جلسه دادند.

او گفت: در این جلسه درباره اینکه مجلس امروز پس از نماز مغرب و اعشاء نیز جلسه داشته باشد یا خیر صحبت شد و ابعاد مختلف این موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: بنا بر صحبت‌های صورت گرفته این مسئله مطرح شد که در صورت تشکیل جلسه در شیفت سوم امروز، احتمالاً رای‌گیری نهایی در پایان کار صحن در روز پنجشنبه انجام می‌شود و در غیر این صورت ادامه کار به ابتدای هفته آینده موکول شده و باید در روز شنبه نسبت به تعیین تکلیف نهایی وزرای پیشنهادی اقدام کنیم.

موسوی در پایان گفت: تصمیم گیری درباره این مساله حسب رای گیری در صحن علنی امروز مجلس انجام خواهد شد.

۸:۱۰

ورود معاون اول رئیس‌جمهور و وزرا به صحن مجلس

اسحاق جهانگیری به همراه محمود حجتی، حجت‌الاسلام علوی، ولی‌الله سیف، عباس آخوندی، مسعود کرباسیان، عبدالرضا رحمانی‌فضلی و حسینعلی امیری در این جلسه حاضر شدند.

ساعت ۸:۰۰

آغاز جلسه علنی مجلی

در ابتدای جلسه قاضی‌زاده هاشمی دستور کار امروز پارلمان را ادامه بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم عنوان کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز