خبرگزاری کار ایران

مشاور رییس مجلس اعلای عراق:

داعش نسل سوم القاعده در عراق است/ حدود دو میلیون آواره به سرزمین‌های خود بازگشته‌اند/ ۸۰ درصد الرمادی تخریب شده است

asdasd
کد خبر : ۵۰۷۷۹۶

مشاور رییس مجلس اعلای عراق بر لزوم بازسازی دستگاه‌های امنیتی عراق تاکید کرد و گفت: اگر داعش از نظر نظامی در عراق نباشد، از طریق هسته‌های زیرزمینی در عراق حضور خواهد داشت و از تهدید نظامی به تهدید امنیتی تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدمحسن حکیم در نشست «عراق پس از داعش» که صبح امروز در روزنامه اطلاعات و به همت موسسه دیپلماسی ایرانی برگزار شد، گفت: پروژه داعش پروژه مهمی است. پس از سقوط صدام تلاش‌های بسیاری شد تا جلوی فرایند عراق جدید را بگیرند ولی با وجود اندیشه‌های تندرو، سلفی و تفکیری که از حمایت‌های برخی از کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برخودار بود، موفق نشد.

مشاور ارشد رییس مجلس اعلای عراق با تاکید بر اینکه پروژه داعش به عراق بازنمی‌گردد بلکه پروژه قوی‌تر و مستحکم‌تری بود که می‌خواستند کل منطقه را گرفته و محور مقاومت را از بین ببرند، اظهار کرد: داعش بسترهای فکری و اجتماعی دارد. داعش نسل سوم القاعده در عراق است. در عین سقوط صدام شاهد نسل اول القاعده و پس از آن شاهد حضور الزرقاوی بودیم. ابوبکر البغدادی نسل سوم تفکیری‌ها است. نسل دوم ده هزار انفجار انجام داد و همه تلاش خود را کرد تا همه نیروهای مردمی عراق را از بین برده و جلوی فرایندهای مردمسالاری را بگیرد.

او ادامه داد: با ناکامی نسل دوم، داعش ظهور کرد که رویکرد متوحشانه‌ای هم داشت. سه عنصر فتوای تاریخی آیت الله سیستانی که بسیار بجا و موثر بود، کمک‌های مهم جمهوری اسلامی ایران که به صورت شبانه روزی و بیش از انتظار ما بود و خیزش بزرگ مردمی ملت عراق از همه طیف‌های شیعه، سنی و کرد و ترکمن و... جلوی داعش را گرفت. پس از آنکه داعش ۴۰ درصد خاک را تصرف کرده بود الان ۴ درصد خاک عراق در دست دارد و فقط ۵۰۰ متر از موصل دست آن‌ها است.

حکیم اضافه کرد: اکنون شهر تلعفر، شهر حویجه و چند شهر مرزی با سوریه به صورت رسمی در اختیار داعش قرار دارد که امیدواریم پس از پاکسازی موصل و تا پایان سال میلادی کنونی دیگر شاهد حضور نظامی داعش در عراق نباشیم و تمامی سرزمین عراق از لوث داعش پاک خواهد شد.

مشاور ارشد رییس مجلس اعلای عراق درباره برنامه‌های مقابله با داعش اظهار کرد: اولین مسئله امنیتی است. اگر داعش از نظر نظامی در عراق نباشد، از طریق هسته‌های زیرزمینی در عراق حضور خواهد داشت و از تهدید نظامی به تهدید امنیتی تبدیل می‌شود. از این رو نیازمند بازسازی دستگاه‌های امنیتی عراق هستیم که دولت عراق نیز در این راستا تلاش‌هایی را انجام داده است. در سال ۲۰۰۸ روزانه ۱۵۰۰ ماشین بمبگذاری می‌شد. در سال ۲۰۱۲ روزانه ۵۰۰ خودرو منفجر می‌شد ولی امسال تعداد این ماشین‌ها به ۸ خودرو رسیده است که عمدتا هم خارج از بغداد به داخل شهر وارد می‌شوند.

او به مسئله بازگرداندن آوارگان اشاره کرد و گفت: حدود دو میلیون آواره به سرزمین‌های خود بازگشته‌اند. با وجود اینکه به دولت عراق اتهام می‌زنند که دولت توجهی به بازگرداندن آواره‌ها ندارد به غیر از دو منطقه تقریبا مشکلی برای بازگشت آوارگان نداریم و دو میلیون نیز آمار کمی نیست.

حکیم درباره بازسازی شهر‌ها و مناطق آزاد شده اعلام کرد: ما شاهد تخریب وسیع شهر‌ها بودیم. برخی از مناطق دیگر شهر‌ نیست. در الرمادی که امریکا عملیات کرد ۸۰ درصد شهر تخریب شده است. ما نیازمند منابع مالی و عمرانی هستیم تا این شهر‌ها را بسازیم.

او درباره بحث آشتی ملی گفت: داعش و نیروهای تکفیری بر روی برخی مردم عراق فعالیت می‌کردند و افکار آن را مورد تشویش قرار می‌دادند. امروز دولت عراق توانسته بخش اعظمی از عراق را از لوث داعش آزاد کند. بسیاری از مردم فریب خورده و تحت تاثیر شعارهای کذب و توهم آلود داعش بودند که نیازمند کارهای فرهنگی، عقیدتی و فکری هستیم. بخش اعظمی از مردم فریب خورده پس از برخورد متوحشانه داعش به سوی ما بازگشته و باید آن‌ها را به آغوش بکشیم.

مشاور رییس مجلس اعلای عراق با تاکید براینکه ما نیازمند فصل جدیدی از ارتباطات در عرصه منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای هستیم،‌اظهار کرد: داعش تنها مربوط به عراق نیست و همه منطقه و جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین برای تامین امنیت عراق و منطقه و جهان نیازمند همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی هستیم. آنهایی هم که از داعش حمایت و پشتیبانی  کردند، امروز تاوان حمایت‌هایشان را می‌‌دهند که به نظر من، هنوز اول کارشان است. آن‌ها وقتی به سرزمین‌هایشان بازگردند، آنجا مشکل‌ساز خواهند شد.

حکیم در پایان گفت: یکی از کارهای مهم تبادل اطلاعات با کشورهای دنیا برای مقابله با تروریست‌ها است و کشورهای دیگر هم نیاز ویژه‌ای به این مسئله دارند و عراق هم بخلی در این باره ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز