خبرگزاری کار ایران

معاون اول رییس جمهور خبر داد:

همکاری‌های ایران و عراق برای تسهیل در رفت و آمد زوار اربعین/ همچون گذشته در کنار عراق خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۵۰۲۸۸۶

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته در کنار دولت و ملت عراق خواهد بود، گفت: ایران در همه زمینه‌ها از جمله در مقابله با تهدیدات امنیتی و مبارزه با گروه‌های تروریستی و برقراری امنیت و ثبات در منطقه در کنار عراق خواهد بود.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری عصر امروز در مذاکرات مشترک هیات‌های عالی رتبه ایران و عراق با تبریک پیروزی‌های اخیر دولت و ملت عراق در نبرد علیه داعش و به‌خصوص موفقیت‌های حاصل شده در موصل گفت: این پیروزی‌ها تاثیر فراوانی در امنیت عراق و منطقه خواهد داشت و امیدوارم در سایه پیروزی‌های اخیر شاهد وفاق و انسجام ملی و حضور همه گروه‌ها و جریانات سیاسی این کشور باشیم.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به اینکه منطقه خلیج فارس و خاورمیانه در شرایط خاصی قرار دارد، حضور هیات عراقی در ایران و گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران را زمینه‌ای برای حل مسائل منطقه و پیشرفت کشورهای اسلامی دانست.

او روابط دوجانبه میان تهران و بغداد در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی،‌ فرهنگی، امنیتی و نظامی را بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: باید تلاش کنیم سطح روابط دوجانبه متناسب با ظرفیت‌های دو کشور ارتقاء پیدا کند.

جهانگیری همچنین با اشاره به برخی موانع پیش‌روی توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور، تصریح کرد: مسائل بانکی از مهمترین موانع فراروی توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی ایران و عراق است که باید با جدیت برای حل این مسائل تلاش کنیم چراکه روابط بانکی پیش‌نیاز همکاری‌های اقتصادی است.

معاون اول رییس‌جمهور ادامه داد: برای حل مسائل بانکی راهکارهای متعددی وجود دارد از جمله آنکه دو کشور می‌توانند مبادلات تجاری خود را با ارز ملی خود انجام دهند که این امر نیازمند هماهنگی و توافق میان بانک‌های دو کشور است.

او با تاکید بر ضرورت پرداخت مطالبات معوق شرکت‌های پیمانکار ایرانی فعال در پروژه‌های کشور عراق گفت: در خصوص خط لوله انتقال گاز به بغداد و همکاری‌های نفتی توافقات خوبی میان دو کشور صورت گرفته که باید اجرایی شود.

جهانگیری احداث راه‌آهن شلمچه ـ بصره را گامی مهم در جهت تسهیل رفت و آمد مسافرین و جابه‌جایی کالا میان دو کشور دانست و با تاکید بر اینکه احداث این خط ریلی یک اقدام استراتژیک است، گفت: در این زمینه توافقاتی میان مسئولین حوزه حمل و نقل دو کشور انجام شده که پیگیری و اجرای آن امری ضروری است.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی ایران و عراق به نقطه‌ای رسیده که برای توسعه آن نیازمند تهیه سند جامع همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور هستیم، گفت: در این سند باید همه مسائل و جوانب دیده شود و وظایف و تکالیف دستگاه‌های مختلف دو کشور مشخص گردد. لازم است کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور در این زمینه ماموریت پیدا کند تا در یک دوره زمانی مشخص نسبت به تدوین این سند اقدام نماید.

او همچنین با اشاره به گسترش رفت و آمدهای مردم ایران و عراق به خصوص در مناسبت‌های مذهبی تصریح کرد: این موضوع به خصوص در ایام اربعین حسینی از اهمیت دو چندانی برخوردار است و تهران پیشنهاد می‌کند که برای تسهیل در رفت و آمد مردم، توافقنامه لغو روادید میان ایران و عراق به امضا برسد.

جهانگیری به موضوع گرد و غبار و ریزگردها نیز پرداخت و خاطرنشان کرد: مردم استان‌های مرزی ایران با مشکلات جدی در این زمینه روبه‌رو هستند که لازم است با توسعه همکاری‌ها میان دو کشور معضل ریزگردها را برطرف کنیم و ایران در این زمینه از آمادگی لازم برخوردار است. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز