خبرگزاری کار ایران

جنگ خانه به خانه نیروهای عراقی با داعش در بخش غربی موصل

asdasd
کد خبر : ۵۰۲۴۳۳

نبرد خانه به خانه بین نیروهای دولتی و عناصر گروه تروریستی داعش در محلات بخش غربی موصل به شدت ادامه دارد. گزارش‌ها حاکی که مقاومت شدید تروریست‌ها باعث کند شدن عملیات نیروهای عراقی شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، جنگ خانه به خانه بین نیروهای دولتی و عناصر داعش در محلات بخش غربی موصل به شدت ادامه دارد. مقاومت شدید این عناصر تروریستی باعث کند شدن عملیات نیروهای عراقی با حمایت آمریکا شده است.

گزارش‌ها از نقاط نزدیک به خطوط جبهه جنگ حاکی است که پیشروی نیروهای عراقی در روز دوشنبه به نسبت روز یکشنبه که شروع عملیات تهاجمی جدید آنها بود، کندتر شده است.

بخش تاریخی شهر موصل و محله کوچکی در حاشیه شمالی آن هنوز در کنترل تروریست‌های داعشی است. شهر موصل پایتخت خلافت خودخوانده این گروه در خاک عراق بود.

کمیته صلیب سرخ بین‌المللی، دوشنبه در مورد وضعیت غیرنظامیان ساکن بخش قدیمی شهر موصل اظهار نگرانی کرد. طبق برآوردهای سازمان ملل متحد هنوز حدود ۱۰۰ هزار نفر از مردم در این نقاط زندگی می‌کنند.

یک مقام فعالیت‌های اضطراری این کمیته در موصل گفت:«هر روز تعداد بیشتری از جمله کودکان و افراد سالخورده مجروح می شوند. متاسفانه بسیاری از آنها قبل از رسیدن به تاسیسات ما جان خود را از دست داده‌اند.»

یک فرمانده ارشد نیروهای ضد تروریستی عراق در جبهه‌های جنگ موصل گفت:«این آخرین مرحله از عملیات تهاجمی برای آزادسازی موصل است.»

به گفته مقامات نظامی عراق، عناصر داعش اکنون با استفاده از سوراخ هایی که در دیوار ساختمان‌ها ایجاد کرده‌اند برای گریز از شناسایی هوایی خانه به خانه حرکت می‌کنند.

طبق برآورد ارتش عراق، اکنون حدود ۳۰۰ تروریست مشغول نبرد هستند در حالیکه تعداد آنها هنگام آغاز عملیات آزادسازی شهر موصل در اکتبر ۲۰۱۶ حدود ۶ هزار نفر بود.

غیرنظامیانی که در بخش‌های قدیمی شهر موصل با کوچه‌های باریک و ساختمانهای قدیمی گرفتار شده‌اند به مواد غذایی، آب آشامیدنی و امکانات بهداشتی و درمانی دسترسی ندارند.

سازمان خیریه نجات کودکان روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت:«در شرایطی که عملیات موصل وارد مرحله‌ای می‌شود که به نظر می رسد مرگبارترین بخش این عملیات خواهد بود حدود ۵۰ هزار کودک در معرض خطرهای جدی هستند.»

طبق این گزارش، سقوط شهر موصل در حقیقت پایان عمر نیمه عراقی «خلافت» این گروه است که در تابستان ۲۰۱۴ توسط «ابوبکر البغدادی» رهبر آن اعلام شد. در آن زمان داعش مناطق وسیعی از خاک عراق و سوریه را کنترل می‌کرد.

ارتش عراق ابتدا امیدوار بود که تا پایان سال ۲۰۱۶ موصل را بازپس بگیرد اما با تحکیم مواضع تروریست‌ها در بافت مسکونی شهر این نبرد طولانی تر شده است.

عناصر داعش از حملات انتحاری با موتورسیکلت، کارگذاشتن مین و تله‌های انفجاری و شلیک خمپاره و تک تیراندازان علیه نیروهای عراقی استفاده می‌کنند.

با توجه به اینکه نیروهای عراقی نتوانستند امنیت معابر خروج از این مناطق را تضمین کنند طی هفته‌های گذشته صدها تن از غیرنظامیان هنگام فرار از مناطق جنگی کشته شده‌اند.

به گفته سازمان ملل، داعشی‌ها به عنوان بخشی از تاکتیک خود برای استفاده از مردم برای سپر انسانی به سوی افرادی که می‌خواهند با پای پیاده و یا با قایق از این محلات بگریزند شلیک می‌کنند.

در سوریه نیز افراد داعش در حال عقب‌نشینی هستند و شهر رقه مرکز آنها در سوریه اکنون تحت محاصره «نیروهای دموکراتیک سوریه» است که با حمایت آمریکا می‌جنگند.

طبق آمارهای گروههای امداد حدود ۸۵۰ هزار تن از ساکنان موصل، حدود یک سوم کل جمعیت آن قبل از شروع نبردها، از این شهر گریخته و اکنون در منزل اقوام خود و یا در اردوگاههای پناهندگی زندگی می کنند.

به گفته دفتر نخست‌وزیری عراق، «حیدرالعبادی» از روز دوشنبه با ورود به عربستان سعودی سفر منطقه‌ای خود با هدف مصالحه و همکاری بیشتر در مبارزه با تروریسم را آغاز کرد. او در این سفر از ایران و کویت نیز دیدار خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز