خبرگزاری کار ایران

ارسال لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان به مجلس

asdasd
کد خبر : ۴۸۵۳۶۹

لایحه حمایت از محیط بانان و جنگل‌بانان که اخیرا در هیات دولت بررسی و تصویب شده بود، برای طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی معاونت امور مجلس ریاست جمهوری، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهوری روز چهارشنبه در نامه ای این لایحه را برای هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.

در این نامه آمده است: احتراما در اجرای اصل 74 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده 137 قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به پیوست لایحه حمایت از محیط بانان و جنگلبانان جهت اعلام وصول و طی تشریفات قانونی تقدیم می شود. همچنین وزارت جهاد و کشاورزی به عنوان نماینده دولت برای شرکت در جلسات مجلس شورای اسلامی و کمیسیون ها برای توضیح و دفاع لازم معرفی می شود.

در مقدمه توجیهی این لایحه بر 'ضرورت حمایت از محیط بانان و جنگلبانان خدوم کشور برابر آسیب های ناشی از تعرضات احتمالی و همچنین لزوم جبران خسارت مالی در قبال صدمات جانی و ضرر و زیان مالی که در راستای انجام وظیفه محتمل می شوند'، تاکید شده است.

متن کامل این لایحه نیز که در هشتم اسفندماه 1395 در هیات وزیران به تصویب رسید، به شرح زیراست:

ماده واحده - ماموران اجرایی محیط زیست (محیط بانان) و جنگلبانان از حیث مسئولیت جزایی و مدنی دیه و خسارات وارده به اشخاص ثالث و همچنین جبران خسارات وارده به آنان در قبال صدمات جانی و ضرر و زیان مالی که در جهت انجام وظیفه متحمل می شوند و کمک مالی به آنان و خانواده شان در دوران تعقیب و بازداشت و پس از آن مشمول مواد(12) تا (15) قانون به کارگیری سلاح از سوی نیروهای مسلح در موارد ضروری- مصوب 1373- و در مورد بیمه عمر و حوادث و انواع بیمه های متداول دیگر و نحوه تامین حق بیمه مشمول قانون بیمه عمر و حوادث پرسنل، بازنشستگان و وظیفه بگیران نیروهای مسلح، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان تابعه یا وابسته به آنها –مصوب 1376- و اصلاحات بعدی خواهند بود.

تبصره 1- دادگاه ها و دادسرا ها مکلف هستند پرونده آن دسته از محیط بانان و جنگلبانان را که در حین انجام وظیفه و هنگام کشف و تعقیب جرایم زیست محیطی در درگیری با مجرمان و متخلفان و مهاجمان، کشته، مجروح و مصدوم شده یا تهدید به قتل و جرح و ضرب می شوند، سریعا و خارج از نوبت رسیدگی کنند.

تبصره2- سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است همه ساله اعتبارات مورد نیاز این قانون را به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی در لوایح بودجه سنواتی پیش بینی کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز