خبرگزاری کار ایران

در گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو مطرح شد؛

دلایل مهم گسترش سریع آتش در پلاسکو/ اتصال برق علت شروع آتش‌سو‌زی

asdasd
کد خبر : ۴۷۵۸۰۶

علت شروع آتش‌سو‌زی در ساختمان پلاسکو و دلایل مهم گسترش سریع آتش در این ساختمان در گزارش هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو اعلام شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در بخش خلاصه مدیریتی گزارش هیئت ویژه بررسی حادثه ساختمان پلاسکو آمده است: در تاریخ 30 بهمن 95 دقایقی قبل از ساعت 8 صبح طبقه دهم پلاسکو دچار آتش سوزی شد همزمان با آغاز عملیات اطفای حریق به تدریج آتش به طبقات بالا سرایت کرد و بعد از فراگیر شدن آتش برج جنوبی ساختمان در ساعت 11:33 فروریخت. بر اساس اطلاعات قابل دسترس برای هیئت در این حادثه در مجموع 16 نفر آتش نشان و 6 نفر غیرآتش نشان جان باختند.

همچنین در بخش بررسی حادثه از دیدگاه مهندسی آتش گفته شده است که در ساختمان پلاسکو به رغم اهمیت توجه به رعایت اصول و ضوابط ایمنی در برابر آتش با توجه به نوع کاربری و تعداد طبقات آن نکات ضعف زیادی وجود داشته و ساختمان اصولا در معرض خطر وقوع و گسترش آتش بوده است.

وجود بار حریق بسیار زیاد در ساختمان بخصوص مقادیر فوق العاده زیاد پارچه، نبود پلکان اضطرای و وجود اشکال در پلکان و عدم انطباق راه خروج با طراحی صحیح و برابر با اصول ایمنی در برابر آتش، ارتباط کامل بین فضاها از طریق سقف‌های کاذب، پلکان و گسترش آتش از طریق این فضاها، نبودن هر گونه فضابندی و جداسازی مقاوم در برابر آتش درون و در بین طبقات ساختمان، مشکلات فنی لوله‌های قائم آتش نشانی و عدم تعمیر و نگهداری صحیح از آنها در دوران بهره‌بردرای و نبودن یک سیستم گرمایشی استاندارد و وجود تعداد زیادی کسپول های پیک نیکی و وجود موانع زیادی برای فعالیت آتش نشانان دلایل مهم گسترش سریع آتش در ساختمان پلاسکو ذکر شده است.

بر اساس پژوهش هیئت ویژه بررسی حادثه ساختمان پلاسکو، علت شروع آتش سوزی اتصال برق (و احتمالا نشت همزمان گاز از کپسول بوده است) این آتش سوزی در یکی از واحدهای بخش غربی طبقه دهم آغاز شده است حریق در ساعت 7:58 به آتش نشانی اطلاع داده شده و این ایستگاه پس از دقایقی کوتاه به محل حادثه رسید اما گزارش آنها نشان می‌دهد حجم شدت آتش سوزی در آن لحظه گویای آن بوده که پیش از رسیدن آنها، کارکنان مغازه زمانی را برای خاموش کردن آتش صبر کرده و پس از آنکه نتوانستند از گسترش آتش جلوگیری کنند با آتش نشانی تماس گرفتند.

مدل سازی کامپیوتری گسترش حریق در ساختمان نشان می‌دهد که چگونه پس از شروع از طریق پنجره‌ها ، فضاهای کاذب، پلکان و شفت آسانسور به واحدهای مجاور و طبقات بالا گسترش یافته است. همچنین مدل حریق نشان داده که مسیر پلکان در همان دقایق ابتدایی به علت آکنده شدن از دود و نیز افزایش دما برای افراد معمولی، بدون تجهیزات خاص غیرقابل استفاده شده است که این خود یک مساله هشدار دهنده برای بسیاری از ساختمان‌های مشابه در کشور است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز