خبرگزاری کار ایران

روایت پنج داستان اجتماعی از خشونت پنهان در جامعه

asdasd
کد خبر : ۴۷۵۳۱۴

پیام لاریان (نویسنده و کارگردان) "...و چند داستان دیگر" را نمایشی شکل گرفته از پنج داستان کوتاه 10 تا 15 دقیقه‌ای حول محور تم واحد خشونت خواند که این داستان‌ها به جنبه‌ها و انواع مختلف خشونت دراجتماع می‌پردازند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، "...و چند داستان دیگر" نمایشی به نویسندگی و کارگردانی پیام لاریان است که در سبک اجتماعی و روانشناسانه با موضوع خشونت، از امشب (پنجشنبه، 17 فروردین) در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.

لاریان در گفتگو با ایلنا، یادآور شد: هرکدام از این خشونت‌ها قصه‌ای دارند که وقت تماشاگر آن را می‌بینید انگار با کاری علمی روبه‌روست که وقتی آن خشونت تعریف می‌شود نمود بیرونی آن را هم روی صحنه می‌بیند؛ به طور کل نمایش، جنبه‌های مختلف خشونت را از منظرهای مختلف نگاه و تعریف می‌کند.

او خاطرنشان کرد: از دیدگاه فوکو، ژیژک و پاسکال و دیگران به موضوع نگاه می‌شود و پنج نوع خشونت مثل خشونت عریان، نمادین و... را آنالیز می‌شود اما داستان‌ها اجتماعی و ساده و امروزی هستند که این پنج اپیزود ماجراهایی هستند که به همدیگر در کل نمایش مربوط می‌شوند.

این نویسنده و کارگردان با بیان اینکه در تمام کارهای نمایشی اش به نوعی به آنالیز خشونت پرداخته است، گفت: به نظرم خشونت امری است که در تمام لحظات با انسان همراه است یعنی از لحظه تولد خشونت با شما همراه است تا مرگ که آخرین خشونتی است که در حق  انسان روا می‌شود، بنابراین این مساله مهم ترین عنصر دراماتیک است و در تئاتر می‌تواند خیلی جذاب باشد.

لاریان ادامه داد: من به شکل ویژه تمرکزم روی باز کردن خشونتی است که خیلی قابل شناسایی و تشخیص نیست؛ خشونتی که خیلی آن را درک نمی‌کنید اما در حق شما روا داشته می‌شود. مثلا خشونت پنهان که با امر فیزیکی روبرو نیست اما در زندگی شما جاری و ساری است و می‌توانید در طول زمان درک کنید که زندگی شما تحت شعاع آن قرار می‌گیرد و به همین دلیل خیلی دوست دارم به طور کل این مساله را باز کنم و درباره‌اش صحبت کنم.

او با بیان اینکه هم در شکل صحنه و هم در فرم اجرا پنج داستان رئالیستی را در یک فضای غیرریالستی روایت می‌کند، گفت: مثل کارهای قبلی خودم کماکان با صحنه رئالیستی روبرو نیستیم و در طراحی صحنه از رئالیست فاصله گرفته‌ایم اما در شکل اجرا و بازی و متن به سمت رئالیست اجتماعی رفته‌ایم.

مهدی حسینی نیا، حمید رحیمی (داستان اول)، معصومه کریمی، مجتبی فلاحی (داستان دوم)، سینا کرمی، افشین زمانی، الهه شه‌پرست (داستان سوم)، سجاد تابش، کیوان ساکت‌اف (داستان چهارم) عامر مسافر آستانه، ملودی آرام‌نیا، مریم نقیبی (داستان پنجم) بازیگران "...و چند داستان دیگر" هستند که با نویسندگی و کارگردانی پیام لاریان از 17 فروردین به مدت یک ماه در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز