خبرگزاری کار ایران

موسویان در دانشگاه آمریکایی بیروت:

برجام می‌تواند ملاک عاری‌سازی خاورمیانه و جهان از سلاح اتمی باشد

asdasd
کد خبر : ۴۷۰۴۴۶

سخنگوی پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دولت اصلاحات تاکید کرد: اگر قدرت‌های جهانی در مورد عاری‌سازی منطقه و جهان از سلاح‌های هسته‌ای صداقت داشته باشند، می‌توانند برجام را ملاک عمل قرار دهند.

به گزارش ایلنا، نشست بین‌المللی مواد شکاف‌پذیر هسته‌ای دربیروت برگزار شد. این نشست دوروزه با حضور حدود ۴۰ از متخصصان هسته‌ای از ۱۸ کشور جهان از جمله آمریکا، اروپا، روسیه، چین، ایران، عربستان، ترکیه، برزیل، مصر، ژاپن و کره جنوبی به بررسی عاری‌سازی خاورمیانه از سلاح‌های هسته ای پرداخت.

از ایران نیز سید حسین موسویان، سخنگوی پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و علی اصغر سلطانیه، سفیر سابق ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شرکت داشتند.

مصوبات سازمان ملل برای عاری‌سازی خاورمیانه از سلاح‌های کشتارجمعی شکست خورده است

در این نشست سیدحسین موسویان گفت: مصوبات سازمان ملل برای عاری‌سازی خاورمیانه بعد از 40 سال و با وجود ده‌ها اجلاس و کنفرانس، به گل نشسته و از نظر اجرایی شدن در نقطه صفر است. همچنین مصوبات سازمان ملل برای عاری‌سازی خاورمیانه از سلاح‌های کشتارجمعی بعد از 20 سال تلاش نیز شکست‌خورده و درنقطه صفر است.

قدرت‌های جهانی بنای فشار به اسرائیل برای خلع سلاح را ندارند

او با بیان اینکه امیدی به اجرای این مصوبات هم نیست، اظهار داشت: در خاورمیانه فقط اسراییل، سلاح هسته‌ای دارد و قدرت‌های جهانی هم بنای فشار به اسراییل برای خلع سلاح و پیوستن به معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای، ان.پی.تی را ندارند. اسراییل هم این موضوع را به پروسه صلح مرتبط کرده و این پروسه را هم بعد از شصت سال مذاکره به شکست کشانده زیرا تصمیم سازمان ملل درمورد راه‌حل دو دولت فلسطینی و اسراییلی را رد کرده است. امیدی هم نیست که به این زودی‌ها این مسئله به نتیجه برسد.

خاورمیانه در آستانه سقوط کامل است

معاون اسبق شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: خاورمیانه در بحران‌های متعدد از جمله تروریسم تکفیری، جنگ داخلی، دولت‌های شکست‌خورده و جنگ قومی غرق شده و در آستانه سقوط کامل قرارگرفته است.

ریسک دسترسی تروریست‌ها به سلاح‌های کشتارجمعی به واقعیت پیوسته است

موسویان با بیان اینکه ریسک دسترسی گروه‌های تروریستی داعش و القاعده به مواد و دانش سلاح‌های کشتار جمعی به واقعیت پیوسته است، تصریح کرد: این گروه‌ها از سلاح شیمیایی درسوریه و عراق استفاده کرده و صدها موشک هم دراختیار دارند.

او تاکید کرد: خلاء وجود یک ساختار همکاری‌های مشترک در منطقه همچنان عامل دخالت قدرت‌های بزرگ و تشدید بحران‌هاست.

برجام برجسته‌ترین سند تاریخ عدم اشاعه است

سفیر اسبق ایران در آلمان با اشاره به برجام خاطرنشان کرد: برجام به عنوان جامع‌ترین و برجسته‌ترین سند تاریخ عدم اشاعه توسط جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده زیرا از کاملترین سیستم شفافیت و ممانعت از ساخت بمب هسته ای برخوردار است.

برجام می‌تواند ملاک عاری‌سازی خاورمیانه و جهان از سلاح اتمی باشد

موسویان یادآور شد: برجام استاندارد جدیدی را برای عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در اختیار جامعه جهانی قرار داده و اگر قدرت‌های جهانی در مورد عاری‌سازی منطقه و جهان از سلاح‌های هسته‌ای صداقت داشته باشند، می‌توانند برجام را ملاک عمل قرار دهند.

او افزود: در صورتی که اصول برجام جهانی شود، با حذف پروسه بازفراوری پلوتونیوم و غنی‌سازی زیر 5 درصد راه گسترش سلاح هسته‌ای در منطقه و جهان بسته خواهد شد.

تشکیل «سیستم همکاری جمعی» را می‌توان از خلیج فارس شروع کرد

این دیپلمات عالی‌رتبه سابق کشورمان با بیان اینکه تشکیل «سیستم همکاری جمعی» را می‌توان از خلیج فارس شروع کرد و یک پیمان جامع همکاری‌های امنیتی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را بین کشورهای ایران و عراق، عربستان و سایر اعضای عرب عضو شورای همکاری‌های خلیج فارس منعقد کرد، ابراز داشت: در قالب چنین سیستم جامع همکاری‌های مشترک نیز می‌توان عاری‌سازی خلیج فارس از سلاح‌های کشتار جمعی و حتی برنامه مشترک چندجانبه همکاری‌های هسته‌ای و غنی‌سازی را گنجاند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز