خبرگزاری کار ایران

بهروز اکرمی تاکید کرد:

مدیریت جمعیت، پویا و سالم نگه داشتن آن نیازمند برنامه‌های کارآمد است

asdasd
کد خبر : ۴۶۹۴۹۸

معاون استاندار هرمزگان گفت:‌ مدیریت جمعیت و پویا و سالم نگه داشتن آن خود خواهان دانش و تخصص و تجسس در علوم اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از بندرعباس، بهروز اکرمی در نشست شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی استان هرمزگان با بیان اینکه این شورا از کارکردهای مهم و قابل اعتنایی برخوردار است، افزود: رصد و احصای آخرین وضعیت جمعیتی استان یکی از اصلی‌ترین وظایف این شورا است تا از این طریق بتوانیم راهکارهای مناسب را برای مدیریت آینده امور جمعیتی استان ترسیم و به کار گیریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر استان در بعد زاد و ولد، ازدواج و طلاق نسبت به بسیاری از استان‌ها در وضعیت مناسب‌‌تری قرار دارد، یادآور شد: افزایش و کاهش نرخ ولادت و آمار واقعه ازدواج و طلاق می‌تواند تابع مولفه‌های متعدد و متفاوت اجتماعی در هر بخش از کشور باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان گفت:‌ مدیریت جمعیت و پویا و سالم نگه داشتن آن خود خواهان دانش و تخصص و تجسس در علوم اجتماعی است که ما نیز می‌‌باید برای آینده استان برنامه‌هایی کارآمد در این راستا در دست داشته باشیم.

اکرمی با بیان اینکه می‌توان با فعال‌سازی هر چه بیشتر دهیاری‌ها و بخشداری‌ها در امور ثبتی با پوشش بیشتری در بعد آمار وفات و ولادت حرکت کرد، افزود: در هرمزگان با هماهنگی‌های صورت گرفته از سمت ثبت احوال و شورای ثبت وقایع حیاتی شاهد آن هستیم که این استان در بعد پوشش واقعه وفات از استان‌ های موفق به شمار می‌ رود.

مدیرکل ثبت احوال هرمزگان نیز در این نشست گزارش کاملی را از آخرین وضعیت جمعیتی استان و مقایسه مولفه‌ها و شاخص‌های موجود با برش کشوری ارائه داد.

فرزاد افشاری‌ نژاد با اشاره به اینکه کشور طی دهه 60 و به‌ویژه سال 64 بیشترین موارد ثبت ولادت را تجربه کرده، افزود:‌ به دلیل جوان بودن استان در 10 سال اخیر روند نرخ زاد و ولد رو به افزایش گذاشته به نحوی که امسال نیز در مقایسه با سال گذشته برای هرمزگان رشد را شاهد هستیم.

مدیرکل ثبت احوال هرمزگان افزود: در 11 ماهه سال 95، 39 هزار و 761 واقعه ولادت در استان به ثبت رسیده است.

افشاری‌نژاد گفت: این مدت بیش از 20 هزار پسر و بیش از 19 هزار دختر در استان تولد شده‌اند که این ارقام نشان دهنده نسبت جنسی 104.2 در بدو تولد است.

وی با اشاره به اینکه ثبت واقعه ولادت در سال‌جاری نسبت به 11 ماهه سال 1394،  3.6 درصد رشد داشته افزود: به ازای هر هزار نفر جمعیت در استان 24.7 واقعه ولادت به ثبت می‌رسد.

افشاری‌نژاد به اهمیت ثبت به موقع وقایع حیاتی اشاره و افزود: ثبت احوال هرمزگان موفق شده‌ طی 11 ماهه سال‌جاری 99.8 درصد از وقایع ولادت را در مهلت قانونی به ثبت برساند که این رقم نسبت به مدت مشابه دارای رشد است که از رقم تفاهمی با سازمان ثبت احوال بیشتر است.

مدیرکل ثبت‌احوال هرمزگان با بیان اینکه در 11 ماهه سال‌جاری تعداد 6 هزار و 312 واقعه فوت در استان به ثبت رسیده، افزود: میزان واقعه فوت در استان نسبت به سال گذشته 1.4 درصد افزایش نشان می‌دهد و این در حالی است که درصد ثبت در مهلت قانونی به ثبت تا یک‌سال به رقم 99.5 درصد رسیده که نسبت به مدت مشابه که برابر با 98و هشت صدم درصد بود، رشد نشان داده و از رقم تفاهمی سازمان بیشتر است.

مدیرکل ثبت احوال هرمزگان با بیان اینکه سن ازدواج بالا و تمایل به باروری در زوج‌های جوان از پنج ساله اول به پنج ساله دوم زندگی مشترک منتقل شده، گفت: هرمزگان بعد از سیستان و بلوچستان با نرخ ولادت 24.7 در رتبه کشوری جدول مربوطه قرار دارد.

افشاری‌‌نژاد با بیان اینکه برای سال 1430 برآورد جمیعتی کشور برابر با 84 میلیون نفر است، افزود: طبق تحلیل‌ها و برآوردهای صورت گرفته در سال مذکور جمعیت سالمند کشور بیشتر و جمعیت زیر 15 سال کمتر از الان می‌شود.

مدیرکل ثبت احوال هرمزگان با بیان اینکه میانگین نرخ ازدواج در کشور برابر با 9.1 در هر هزار نفر است، اضافه کرد: این نرخ برای هرمزگان برابر با 9.6 مورد ازدواج در هر هزار نفر است.

افشاری‌‌نژاد با بیان اینکه در کل استان با افزایش واقعه ازدواج نسبت به سال گذشته روبرو هستیم، اضافه کرد: در تمامی شهرستان‌های استان رشد واقعه ازدواج را شاهد هستیم و این در حالی است که نرخ طلاق نیز در هرمزگان به نسبت به سایر استان‌های کشور در رضع بسیار بهتری قرار دارد.

همچنین نشست کمیته مشورتی سیاست‌های کلی جمعیت با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان و دیگر اعضا این کمیته برگزار شد.

معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استاندار هرمزگان در این نشست با بیان اینکه آمار جمعیتی مبنای کشور و برنامه‌های اساسی زیستی بشر امروز است، ادامه داد: مدیریت جمعیت و  امور جمعیتی، نیازمند نگاهی دقیقا علمی با رویکرد بومی ایران است که باید به طور واضح از جریانات و نگاه‌های جهانی به مدیریت جمعیت کشور نگاه شود.

بهروز اکرمی افزود: برای راهبری جمعیت نیازمند نگاهی کارشناسی شده بر پایه و اصول علمی هستیم که باید در جای خود مورد دغدغه و اهمیت باشد.

معاون استاندار هرمزگان اظهار امیدواری کرد با مشارکت و اعمال نظر کمیته مشورتی سیاست‌های کلی جمعیت بتوانیم تعاریف و سیاست‌های مربوطه را در این راستا تبین کنیم.

مدیرکل ثبت احوال هرمزگان نیز در این نشست با اشاره به فرازهایی از سیاست‌های کلی ابلاغی جمعیتی از طرف مقام معظم رهبری اظهار داشت: رصد کمی و کیفی جمعیت در استان توسط دستگاه‌های همکار و ارائه تحلیل‌های جامع نیز از امور مدنظر این کمیته مشورتی است که باید بدان توجه داشته باشیم.

وی ادامه داد: 29 درصد از جمعیت استان مربوط به افراد زیر 15 و 33.9 درصد مربوطه به گروه سنی 15 تا 29 سال است که امر بیانگر جوان بودن جمعیت استان می‌ّباشد.

افشاری ‌نژاد با بیان اینکه جمعیت میانسالان را که رده سنی 30 تا 64 سال شامل می‌شوند 33.2 درصد از کل جمعیت استان تشکیل می‌دهند، افزود: 3.9 درصد از کل جمعیت استان را نیز سالمندان (65 ساله و بیشتر) تشکیل می‌دهند.

مدیرکل ثبت احوال هرمزگان با بیان اینکه هرم سنی استان با وجود اینکه هرمی جوان در کشور به شمار می‌رود، افزود:‌ هرم جمعیتی استان همانند سایر استان‌های کشور در صورت ادامه وضع کنونی تا سه دهه آینده به سمت پیری پیش می‌رود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز