خبرگزاری کار ایران

ظریف:

اگر حضور مردم در سال ۹۲ نبود، غربی‌ها هیچ وقت پای میز مذاکره نمی‌آمدند

asdasd
کد خبر : ۴۶۸۵۱۴

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: اگر حضور مردم در سال ۱۳۹۲ نبود هیچ وقت غربی‌ها پای میز مذاکره نمی‌آمدند برخی به غلط فکر می‌کنند ایران بعد از سال ۹۲ پای میز آمد بلکه ما همیشه آماده مذاکره بودیم این غربی‌ها بودند که فهمیدند تحریم‌ها مردم را از حاکمیت جدا نمی‌کند

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدجواد ظریف در مراسم رونمایی از پرتال وزارت خارجه گفت: از همکارانم در بخش‌های مختلف وزارت خارجه که زحمت تهیه پرتال جدید را کشیدند تشکر می‌کنم البته نمی‌دانم آقای حداد برای پرتال اسم جدیدی انتخاب کرده‌اند یا نه.

او افزود: تلاش خوبی در بخش دیپلماسی و مدیریت دانایی برای شکل دادن این پرتال صورت گرفته است. این عرصه جدید خدمت‌رسانی وزازت خارجه هم برای هموطنان و هم برای کسانی که در خارج از کشور تمایل به آشنایی با تحولات وزارت خارجه دارند، است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: به واقع حوزه دیپلماسی عمومی یکی از ضروری‌ترین و دشوارترین حوزه‌هاست حوزه‌ای است که به شدت در حال تحول است و هر روز شرایط ویژه‌ای دارد. اطلاع رسانی از انحصار خارج شده است نمی‌شود این روزها از امپراتوری‌های رسانه‌ای حرف زد هر فردی از گوشه خانه می‌تواند یک پیام را به جهان مخابره کند و فقط توان در پردازش و ارائه اخبار می‌تواند تضمین‌کننده موفقیت یا عدم موفقیت این کار باشد.

ظریف خاطرنشان کرد: این یک چالش مهم برای کسانی است که در حوزه دیپلماسی عمومی هستند از طرفی فرصت خوبی هم است. امروز نمی‌شود مانع نشر حرف کسی شد. ما که معمولا در حوزه انحصاری قبلی تبلیغات دست پایین را داشتیم و مانع رساندن پیام  ما می‌شدند امروز  این مانع را نداریم و در صورتی که کار خوبی انجام دهیم و هم محتوا هم بسته‌بندی کار خوبی باشد، می‌توانیم پیام‌مان را برسانیم.

او با تاکید بر اینکه چالش دیگر در حوزه دیپلماسی عمومی و روابط عمومی چالش ناممکن بودن انتخاب مخاطب است، گفت:  این چالش را ما معمولا در اظهارنظرها در نظر نمی‌گیریم یعنی شما در دنیای کنونی هر صحبتی کنید به یمن رسانه‌ها و مهم‌تر از آن به دلیل وجود فضای مجازی در فاصله کمتر از یک دقیقه و یک ساعت ابعاد جهانی به خود می‌گیرد و دیگر نمی‌شود تصمیم گرفت فقط در این محیط دوستان یا تعدادی از همکاران وزارت خارجه و رسانه حرف می‌زنیم باید توجه داشته باشیم با افرادی در  روستاهای ایران و کسانی که در محافل قدرت در دنیا تصمیم‌سازی می‌کنند، صحبت می‌کنیم.

ظریف یادآور شد: این دشواری در انتخاب مخاطب به عنوان یکی از مهم‌ترین واقعیت‌هایی است که نظام بین‌الملل را متحول کرده است. کشورها دیگر نمی‌توانند برای خود سیاست‌هایی وضع کنند بدون اینکه با عکس‌العمل گسترده جهانی روبه رو شود. در دنیایی که از احساسات تا امنیت جهانی شده است در نتیجه انتخاب مخاطب ویژه سخت است و این مسئولیت دوستان در بخش دیپلماسی عمومی را سنگین‌تر کرده و تضمین موفقیت آنها در رساندن یک پیام جدی است.

وزیر امور خارجه عنوان کرد: من تاکید دارم که مجموعه این دو تحول برای ایران که از ابتدای انقلاب مهمترین ویژگی‌اش داشتن پیام بوده مهم است و اگر به سند چشم‌انداز هم نگاه کنید یکی از ویژگی‌های ما الهام بخشی برای جهان است،  و این به بعدی برای قدرت ملی و نفوذ تبدیل شده است.

ظریف خاطرنشان کرد: یکی از منابع قدرت ملی این است که ما حرفی برای گفتن داریم و در سیاست‌هایمان استقلال داریم و به شرق و غرب وابسته نیستیم این به این معنی نیست که ما مخالف غرب و شرق هستیم، بلکه یعنی برای تصمیم‌ها به آنها نگاه نمی‌کنیم ما برای این فرصت ویژه‌ای که داریم مرهون حضور و فداکاری مردم و مقاومت آنهایی هستیم که به ما نشان دادند، ایستادگی و مقاومت می‌کنند و این قدرت را به نمایندگان‌شان در حوزه رسانه و دیپلماسی می‌دهند که با افتخار در صحنه بین‌المللی حضور داشته باشند و این عامل قدرت و نفوذ باشد.

او افزود: شرایط ایران را با کشور دیگری که مقایسه کنید خواهید دانست که ما شرایط بی‌نظیری داریم اما اینکه آیا استفاده می‌کنیم یا نه به میزان طراحی و برنامه‌ریزی ما برای استفاده از آن و فرصت بهینه بستگی دارد امیدواریم در سال جدید که مردم با حضور در پای صندوق‌های رای بار دیگر مردم‌سالاری اسلامی را به رخ جهان بکشند. رهبری از همه مردم خواستند که پای صندوق رای حاضر شوند و اختلافات پای صندوق رای با صندوق رای تمام می‌شود و صندوق رای مشخص‌کننده دیدگاهی است که از سوی مردم مقبولیت دارند این نکته مهمی است که رهبری فرمودند هر کسی هرچقدر با دیدگاه دولت مخالف است، اما پای صندوق حاضر شود.

ظریف با بیان اینکه نکته دوم در فرمایش رهبری حق الناس بودن رای است، گفت: ما در آستانه سالی هستیم که مردم با حضورشان به حاکمیت و دولت اقتدار می‌دهند.اگر حضور مردم در سال ۱۳۹۲ نبود هیچ وقت غربی‌ها پای میز مذاکره نمی‌آمدند برخی به غلط فکر می‌کنند ایران بعد از سال ۹۲ پای میز آمد بلکه ما همیشه آماده مذاکره بودیم این غربی‌ها بودند که فهمیدند تحریم‌ها مردم را از حاکمیت جدا نمی‌کند البته حتما اثر اقتصادی داشت اما در رسیدن به اهدافش شکست خورد.

او گفت: این واقعیت غربی‌ها را پای میز آورد و باعث شد نماینده‌های مردم ایران در مذاکره با اقتدار صحبت کنند و در برابر شش کشور بزرگ دیدگاه‌های خود را به نتیجه برسانند. من امیدوارم امروز که برخی دوباره صحبت از نوع دیگری از برخورد با مردم می‌کنند بار دیگر مردم بتوانند این پیام محکم و خلل‌ناپذیر را به همه بدهند. کسانی که با ما سر سازش ندارند و نداشتند این پیام را ارسال کردند که باید با این مردم صرفا با زبان تکریم صحبت کنند نه تهدید. ما در وزارت خارجه و دوستان در رسانه وظیفه مهمی داریم تا این عامل پر قدرت استقلال و نفوذ ایران را جامه عمل بپوشانیم و مردم را با تقویت امید به آینده برای تعیین سرنوشت خودشان مشتاق‌تر کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز