خبرگزاری کار ایران

سردار دهقان در همایش ملی بهره‌وری در بخش دفاعی:

واحدهای نظامی و امنیتی باید از نگاه مردم قابل اعتماد باشند/امنیت، خریدنی نیست

asdasd
کد خبر : ۴۶۶۵۶۴

وزیر دفاع گفت: واحدهای نظامی و امنیتی باید از نگاه مردم قابل اعتماد باشند، مردم باید حس کنند که نظام می‌تواند برای آن‌ها امنیت و آرامش به ارمغان بیاورد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، سردار حسین دهقان در همایش ملی بهره‌وری در بخش دفاعی که در دانشگاه عالی دفاع ملی در حال برگزاری است، عنوان کرد: سپاهیان به اذن الهی و فرمان خدا پناه‌گاه ملت هستند، شکوه دین و راه‌های تحقق امنیت هستند. فلسفه دولت‌ها همین است که مردم در امنیت به زیست فردی و اجتماعی بپردازند.

او با بیان اینکه امنیت معنای مشخصی ندارد، گفت: امنیت یک امر حسی و ذهنی است، ممکن است مردم خود را در بالاترین سطح امنیت بدانند. البته فرد می‌تواند به بالاترین سطح امنیت برسد آن هم با ایمان و آرامشی که به دست می‌آورد. هر جا که تماس و مبادله صورت گیرد می‌تواند آسیب، تهدید و یا فرصتی وجود داشته باشد.

وزیر دفاع با بیان اینکه دولت‌ها وظیفه دارند امنیت را تامین کنند، یادآور شد: امنیت و توسعه دو روی یک سکه هستند. اگر جامعه فقر و ناکارآمدی داشته باشد، از درون دچار گسست می‌شود پس توسعه پشتوانه‌ای برای امنیت است و امنیت لازمه وجود توسعه است.

وزیر دفاع با تاکید بر اینکه حکومت‌ها خدماتی را ارائه می‌کنند که امنیت یکی از آن‌ها است، گفت: امنیت نیاز اصلی هر جامعه است که باید وجود داشته باشد، تا زمانی که انسان در کره خاکی زندگی می‌کند نیاز به امنیت دارد. امروز کشورهای حاشیه خلیج فارس امنیت را می‌خرند اما این‌ها امنیت ایجاد نمی‌کند، آن‌ها ابزاری را می‌خرند کافی است صاحب این ابزار نخواهد واگذار کند و یا راه استفاده را بگوید.

او با اشاره به اینکه امنیت قائل به ذات است و با خرید ابزار به دست نمی‌آید، گفت: امنیت امروز زمینه کسب و ارتقای بهره‌وری را فراهم می‌کند. امنیت یک کالای غیرقابل واگذاری است همه باید به طور یکسان از آن بهره بگیرند، هرکسی که زیر چتر یک حکومت سیاسی زندگی می‌کند، می‌تواند از آن استفاده کند مگر کسانی که آن را به خطر می‌اندازند. واحدهای نظامی و امنیتی باید از نگاه مردم قابل اعتماد باشند، مردم باید حس کنند که نظام می‌تواند برای آن‌ها امنیت و آرامش به ارمغان بیاورد.

سردار دهقان تاکید کرد: در حوزه دفاع نمی‌شود ریسکی را بپذیریم که آزمون و خطا را انجام دهیم. در مجموعه‌های امنیتی باید اعتماد به نفس وجود داشته باشد، آن‌ها باید باور داشته باشند که می‌توانند مخصوصا در مواقع بحران و زمانی که امنیت تهدید می‌شود، نباید تردیدی به وجود بیاید، زیرا در این صورت گام اول با شکست مواجه می‌شود.

او گفت: در دل ملت باید همدلی وجود داشته باشد تا تهدید‌ها نتواند زمینه شکست را به وجود بیاورد. روحیه عدالت‌پذیری باید در جامعه وجود داشته باشد.

وزیر دفاع با بیان اینکه درست به کار گرفتن بهره‌وری می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از پیشرفت‌ها باشد، گفت: ما باید منابع را جایی سرمایه‌گذاری کنیم که بیشترین بازدهی را داشته باشند. ما باید بر اولویت‌های خود تمرکز داشته باشیم تا بتوانیم به اهداف خود دست پیدا کنیم. وقتی منابع و اقدامات در جای خود نباشد، نمی‌تواند بهره‌وری رخ دهد، ما باید به حداکثری قدرت بازدارندگی دست یابیم زیرا نقش مهمی در توسعه ملی دارد.

او افزود: ما باید آمادگی این را داشته باشیم که دچار غافل‌گیری راهبردی نشویم و بتوانیم بهترین تصمیم را بگیریم و پیروزمندانه عمل کنیم. ما مردان هزینه هستیم، دنبال این هستیم که چگونه منابع را بگیریم اما حاضر نیستیم به دنبال جایگزین آن باشیم و با پایان مسئولیت‌مان دیگر برایمان مهم نیست چه اتفاقی می‌افتد.

سردار دهقان یادآور شد: ما نیاز داریم که قابلیت‌محور حرکت کنیم یعنی داشته‌هایمان را به گونه‌ای توسعه دهیم که افزایش پیدا کند. مهم‌ترین عنصری که می‌تواند قوام سازمانی به همراه داشته باشد، نیروی انسانی است، این عنصر مهم است زیرا مورد نیاز سازمان بزرگی مانند نیروهای مسلح است، آن‌ها شکل دهنده امنیت است.

او افزود: ما این عنصر را توانمند و انگیزه‌مند می‌کنیم تا به خوبی ایفای نقش کند. ما باید به این نکته برسیم که دفاع را مردمی کنیم،  باید دفاع را با مردم پیوند بزنیم. ما باید در بحث تجهیزات و امکانات نگاه‌مان به آینده باشد نه گذشته. این مهم است که چگونه می‌بینیم و چگونه عمل خواهیم کرد. ما نیاز به شاخص‌سازی داریم که بسنجد نیروی امنیتی ما چگونه است. باید ساده سازی صورت گیرد یعنی نیروی ما بداند با وسیله در اختیارش چگونه عمل کند.

سردار دهقان با اشاره به اینکه شاخص‌ها باید در طول زمان قابلیت تغییر و بهبود داشته باشند، گفت: ما باید مراکز هزینه‌ها که تناسب ندارند با بازدهی شناسایی کنیم و این نقص را برطرف کنیم. ما آمادگی بازدارندگی داریم و همیشه این موضوع را گفته‌ایم، ما باید به هنگام آماده باشیم . اولین و مهم‌ترین اقدام در حوزه بهره‌وری، تسهیل و اصلاح نظام سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی است، مهم است بدانیم چه وضعیتی داریم. بعد بعدی هدف‌گذاری و سازماندهی است.

او ادامه داد: اصل مهم دیگر تفکیک سطوح و تعیین حدود است، کارها باید شفاف شود تا اقدامات درست انجام شود. باید باز مهندسی جدی ساختارها صورت گیرد تا سازمان‌ها بقای خود را حفظ کنند. بحث دیگر سیستم‌های کاری این است که ناکارآمدی در سازمان‌ها بسیار وجود دارد که باید اصلاح شود. خط‌مشی‌ها و جنگ‌های نرم باید مشخص شود، فرهنگ‌سازی و آموزش باید صورت گیرد. بیت‌المال باید معنی پیدا کند، بارها گفته‌ام نباید خرج‌های گزاف کرد، خرج های ملوکانه معنی ندارد.

سردار دهقان تاکید کرد: بودجه‌ریزی بحث مهم دیگری است که باید درست شود. تامین امنیت وظیفه نظام است و مردم پشتوانه آن هستند. منابع نیروهای مسلح را نظام باید تامین کند، این مهم است بودجه کجا می‌رود و خرج می‌شود. اگر ما فهم درستی از بهره‌وری داشته باشیم آن وقت این امر معنی پیدا می‌کند. ما چندین اقدام انجام داده‌ایم، گفتیم که دفاع باید ارزان شود که این کار را کردیم، لذا هر آنچه ناکارآمد بود رها کردیم.

او گفت: چه دلیلی وجود دارد چندین هکتار زمین وجود داشته که سوله است، همه را انتقال دادیم به شهرهای مختلف در یک نمونه ۵۰۰ هزار نفر را به اصفهان انتقال دادیم. تجهیزات گذشته را به روز کردیم هرچه که از سال ۱۳۱۴ بود را نوسازی کردیم. زنجیره تامین نیروهای انسانی را به گونه‌ای کردیم که بیشترین بازدهی را داشته باشد. ما در هیچ شهری تولید صنعتی نداریم. سطوح را تعریف کردیم، کنترل‌ها بالا رفته، ستادهایمان را ۵۰ درصد کاهش دادیم اتفاقا بهره‌وری بیشتر شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز