خبرگزاری کار ایران

بحران اقتصادی ترکیه؛ اردوغان دست به دامن آلمان شده است

دولت ترکیه در تلاش برای متوقف کردن افت اقتصادی کشور در جست‌وجوی کمک خارجی برآمده است.ترکیه در تحقق این هدف، بخصوص به کمک آلمان امیدوار است.

به گزارش ایلنا به نقل از اشپیگل، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه مدعی است که اروپا به ترکیه بیشتر نیاز دارد تا ترکیه به اروپا. اما نگاهی به‌روند توسعه اقتصادی ترکیه خلاف این ادعا را نشان می‌دهد.

اردوغان در حال حاضر به دنبال این است که چگونه می‌توان با کمک شرکای خارجی بر بحران اقتصادی کشور فائق آمد.

به‌ویژه اردوغان به دولت آلمان دل بسته است. روز چهارشنبه ۲۲ فوریه «محمت سیمسک» معاون نخست‌وزیر ترکیه به منظور گفت‌وگو با «ولفگانگ شویبله» وزیر دارایی آلمان به برلین سفر کرد.

طبق این گزارش، در دیدار محرمانه این دو نفر وضعیت ناپایدار اقتصادی ترکیه و این که آیا آلمان می‌تواند به ثبات بخشیدن به وضعیت اقتصادی این کشور کمک کند مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

به‌ویژه این سئوال که چگونه می‌توان گردشگران اروپایی و پیش از همه آلمانی‌ها را به ترکیه جذب کرد مطرح و بررسی شد.

وزیر دارایی آلمان گفت، ترکیه باید مصمم‌تر با تروریسم مبارزه کند تا بتواند اوضاع را آرام‌تر و امن‌تر سازد. بهبود بخشیدن به همکاری میان بانک‌های عمرانی دو کشور برای توسعه مناطق روستایی ترکیه نیز از دیگر محورهای مهم بحث بود.

بعد از کودتای نافرجام ترکیه و تنش‌های سیاسی متعاقب آن اوضاع اقتصادی این کشور رو به رکود گذاشت. بسیاری از گردشگران خارجی از سفر به ترکیه روی گرداندند و حمایت از دولت اردوغان نیز به دلیل تلاش او برای استبدادی ساختن سیستم ریاست‌جمهوری به موضوعی حساس تبدیل شد.

در ماه آوریل قرار است مردم ترکیه با شرکت در یک رفراندوم بر سر تغییر سیستم ریاست‌جمهوری تصمیم‌گیری کنند. در چنین شرایطی دولت آلمان مایل نیست این شائبه را به وجود بیاورد که از اردوغان در این کمپین حمایت خواهد کرد.

بعد از مناقشه ‌بر سر قطعنامه ارامنه در پارلمان آلمان و استقرار جنگنده‌های تورنادوی آلمان در پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه، اینک این استنباط در برلین پدید آمده که دولت ترکیه از خط مشی تنش‌آلود خود در برابر آلمان فاصله گرفته است.

کد خبر : ۴۶۳۵۵۴