خبرگزاری کار ایران

محمد پورحسن در گفت‌و‌گو با ایلنا:

رویکرد جدیدی از حضور مردم در انتخابات را تجربه می‌کنیم/مترو محل راستی‌آزمایی مدیران‌شهری تبریز

asdasd
کد خبر : ۴۶۲۷۸۱

یک فعال سیاسی تبریزی معتقد است انتخابات شورای‌شهر در تبریز باز هم محل رقابت جدی اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان خواهد بود.

محمد پورحسن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا انتخابات پیش روی شوراهای اسلامی شهر و روستا را محل رقابت جدی اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان دانست و گفت: این دوره انتخابات نیز همانند انتخابات گذشته مجلس در شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها به رقابت لیست‌ها تبدیل خواهد شد.

وی  گفت: کشور ما رویکردهای جدیدی از نحوه شرکت مردم در انتخابات را تجربه می‌کند و «رأی لیستی» نمود بارز این تجربه جدید است.

عضو هیات داوری حزب اتحاد تاکید کرد: مشکلات، بحران‌ها و فسادهای موجود در برخی شهرها به‌دلیل نبود تشکیلات‌های سیاسی و اجتماعی قوی و منسجم بوجود آمده و راه فایق شدن به این فسادها مشارکت اجتماعی نخبگان و حضور اجتماعی و مسئولانه تشکل‌های سیاسی و مدنی است.

وی ادامه داد:  اگر نظارت اجتماعی و  تشکیلاتی در قالب احزاب نسبت به عملکرد شوراها وجود نداشته باشد با توجه به گستردگی فعالیت و پراکندگی جغرافیایی و جمعیتی و دشواری نظارت‌های متمرکز بر عملکرد شوراها، این نهادها در معرض بروز تخلفات عدیده قرار خواهند داشت.

این فعال اصلاح‌طلب وضعیت بوجود آمده در شورای‌شهر تبریز را که منجر به تعلیق عضویت چهار نفر از اعضای آن شده معلول نگاه حذفی دولت قبل و مجلس قبل دانست و گفت: در دوره گذشته رد صلاحیت گسترده باعث شد افراد بی‌نام و نشان وارد شورای‌شهر تبریز شوند و برخی از آنها به دلیل قرار نداشتن در گروه‌های مرجع اجتماعی با رأی حداقلی وارد شورای‌شهر شدند و متاسفانه به دلیل خلاءهای نظارتی و ضعف‌های شخصیتی متهم به مسایل مالی شده‌اند.

پورحسن مشارکت حداقلی تبریزی‌ها در انتخابات گذشته شورای‌شهر را به دلیل رد صلاحیت‌ها و عدم ورود نخبگان شهر به عرصه انتخابات دانست و گفت: وضعیتی بوجود آمده بود که نخبگان رغبتی به حضور در عرصه‌های عمومی و اجتماعی را نداشتند و این‌ها به اضافه عوامل دیگر در میزان مشارکت سیاسی و اجتماعی مردم  تاثیر داشته است.

پورحسن ضمن درخواست از مردم برای دقت بیشتر در انتخاب افراد عنوان کرد: نتایج بار آمده درباره شوراهای تبریز و تهران و ناکارآمدی آنها ثابت کرد رأی دادن به "شهرت" و "چهره" روش مناسبی برای اعتراض به تنگ‌نظری در تایید صلاحیت افراد با صلاحیت نیست.

وی در ادامه تاکید کرد: معدل شوراهای فعلی از معدل عمومی مردم تبریز پایین‌تر است. این شهر نخبگان و متخصصان زیادی دارد و باید زمینه‌ای فراهم شود تا متخصصان در نهادهای سیاسی و مدنی دخالت داشته باشند و نهادهایی مثل شوراهای شهر و روستا محل حضور آنها و متاثر از افکار آنها باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره مشارکت مردم و  وظایف و اختیارات شوراهای‌ شهر و روستا  گفت: با وجود خلاء‌های قانونی اختیارات وسیعی برای شوراها و شهرداری وجود دارد که راه استفاده بهتر از این ظرفیت‌ها و اختیارات مشارکت مردم و دخالت دادن آنها در امور شهر است.

وی پیشنهاد کرد که جریان‌های فکری ریشه‌دار با بهره‌گیری از متدهای مدیریت‌شهری منسجم و مشاوره با اساتید و پژوهشگران، نسبت به ارائه برنامه جامع چهار ساله مشتمل بر زمان‌بندی دقیق پروژه‌ها به مردم اهتمام کرده و بر اجرای آن تعهد کنند. واضح است چنین تعهدی صرفا در صورتی قابلیت اجرایی خواهد یافت که ترکیبی از افراد متخصص و دغدغه‌مند در ترکیب شورا وارد شده و حاضر باشند در پایان دوره ماموریت خود کارنامه دقیقی از عملکرد خود به مردم ارائه دهند.

پورحسن نگاه سخت‌افزاری و نداشتن دیدگاه‌های نوین شهری را از جمله ضعف‌های شورا و شهرداری تبریز ذکر کرد و گفت: وضعیتی به‌وجود آمده که افتتاح یک پل کم عرض با چراغ‌آرایی به عنوان یک پروژه مهم  معرفی می‌شود؛ در صورتی که در شهری مثل تبریز باید دنبال پروژه‌هایی بود که به ارتقای فرهنگ شهر کمک کند و برخی معضلات شهری ذیل مقولات فرهنگی و نرم‌افزاری و شهر الکترونیکی حل شود.

محمد پورحسن با اشاره به وضعیت متروی تبریز گفت: مترو به محل راستی‌آزمایی مدیران شهر تبدیل شده چراکه چند سال گذشته چندین بار به صورت صوری و خیالی بهره‌برداری شده است.

وی در پایان گفت: پروژه متروی تبریز نشان داد مدیریت‌شهر تبریز توان پیش بردن و مدیریت پروژه‌های بزرگ را ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز