خبرگزاری کار ایران

راهبرد انتخاباتی اصولگرایان نامشخص است

در حالیکه همه گروه‌ها و احزاب اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا بر نامزدی واحد یعنی حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی اتفاق دارند، در اردوگاه اصولگرایان، گروه‌ها و احزاب در این دوره نیز همچون انتخابات ریاست جمهوری یازدهم دچار انشقاق و چند دستگی هستند و به نظر نمی‌رسد در چند ماه آینده نیز بتوانند بر سر یک نامزد به توافق برسند.

چند ماهی بیشتر به انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم باقی نمانده و اغلب جریانهای سیاسی و رسانه‌های آنها نیز در حال بررسی و تحلیل فضای سیاسی و ارزیابی شانس خود در انتخابات هستند.

به گزارش ایلنا، روزنامه افتاب یزد نوشت، اگر نگاهی به دو اردوگاه اصولگرایان و ائتلاف اصلاحات- اعتدال بیندازیم، روشن است در حالیکه همه گروه‌ها و احزاب اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا بر نامزدی واحد یعنی حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی اتفاق دارند، در اردوگاه اصولگرایان، گروه‌ها و احزاب در این دوره نیز همچون انتخابات ریاست جمهوری یازدهم دچار انشقاق و چند دستگی هستند و به نظر نمی‌رسد در چند ماه آینده نیز بتوانند بر سر یک نامزد به توافق برسند.

در چنین شرایطی طبیعی است که در دسترس‌ترین راه برای ایجاد ائتلافی در حمایت از یک کاندیدای واحد، کشیده شدن انتخابات به دور دوم خواهد بود، چراکه بدیهی است در این صورت کاندیدای باقی‌مانده در مقابل نامزد ائتلاف اصلاحات-اعتدال، هرکه باشد و از هرکدام از گروه‌ها و احزاب اصولگرا باشد، مورد حمایت همه طیف‌های اصولگرا قرار خواهد گرفت و به این ترتیب ائتلاف اصولگرایی بالاجبار حول محور وی شکل خواهد گرفت.

لذا به نظر می‌رسد در ماه‌های باقی‌مانده، تلاش اصلی اصولگرایان معطوف به یافتن راهی برای کشیده شدن انتخابات به دور دوم خواهد بود و برای تحقق این هدف باید به طریقی آرای متحد و یکپارچه اصلاحات و اعتدال‌گرایان تا حد ممکن خرد شود و به سبد کاندیدای دیگری ریخته شود؛ حال چه کاندیدایی خارج از دایره ائتلاف اصلاحات-اعتدال می‌تواند بخشی از آرای حامی این جریان را به خود اختصاص دهد؟

سال هاست که بحث امکان یا عدم امکان نامزدی بانوان در انتخابات ریاست جمهوری محل بحث و گفتگو است و روشن است که در صورت تایید صلاحیت یک زن و ورود وی به عرصه انتخابات بخشی از حامیان اصلاحات که به درستی انتخاب یک زن با هر گرایش و نگاه سیاسی، به ریاست جمهوری اسلامی ایران را تحولی مثبت و مفید برای کشور می‌دانند، رای خود را به سبد وی خواهند ریخت که این به معنای شکسته شدن آرای نامزد واحد جریان اصلاحات-اعتدال و افزایش احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم خواهد بود.

...از طرفی نیز در میان کاندیداهای معروف اصولگرا، احتمالا رای اصولگرایان به بانویی ولو اصولگرا تعلق نگرفته و وی با بخشی از رای اصلاحات و بخش کمتری از اصولگرایان، شانس چندانی نیز برای راه یافتن به دور دوم نخواهد داشت و شانس دیگر رقبای اصولگرای وی برای رسیدن به دور دوم به مراتب بیشتر خواهد بود. به این ترتیب اینگونه به نظر می‌رسد که موضوع معرفی کاندیدای زن و حتی مطرح شدن

اسامی‌برخی از بانوان در این عرصه، صرفا یکی از راه‌های پراکنده کردن آرای انتخاباتی اصلاح‌طلبان است و لازم است حامیان ائتلاف اصلاحات-اعتدال مراقب تاکتیک‌های انتخاباتی طرف مقابل باشند.

کد خبر : ۴۵۱۲۵۰