خبرگزاری کار ایران

بیانیه پایانی نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی

وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در پایان نشست امروز خود که با موضوع راه‌حل‌ها برای مشکلات مسلمانان میانمار، در کوالالامپور پایتخت مالزی برگزار شد، بیانیه پایانی ۲۲ ماده‌ای صادر کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از آناتولی، در پایان نشست امروز وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که با موضوع راه‌حل‌ها برای مشکلات مسلمانان میانمار، در کوالا لامپور پایتخت مالزی برگزار شد، بیانیه پایانی ۲۲ ماده‌ای صادر شد.

در این بیانیه منشا ظلم و فشار طولانی مدت بر مردم مسلمان میانمار، انکار حقوق شهروندی آنان عنوان گردید و دولت این کشور به اقدام برای حل این مشکل فراخوانده شد.

در بیانیه مذکور ضمن تاکید بر این که باید اقدامات خشونت‌آمیز علیه مردم مسلمان میانمار در اسرع‌وقت به اتمام برسد، خواسته شد که طی این روند؛ تلاش‌ها برای ایجاد گفتگو میان ساختار‌های قومی این کشور چند مذهبی و چند فرهنگی متمرکز شود.

همچنین در این بیانیه آمده است: سازمان همکاری اسلامی از اقدامات دولت میانمار در راستای حل این مشکل با همکاری سازمان ملل متحد و انجمن ملل آسیای جنوب شرقی پشتیبانی خواهد کرد.

اعضای این نشست با تاکید مجدد بر لزوم همکاری با جامعه بین‌المللی در خصوص اعطای حق شهروندی به اقلیت مسلمان ساکن میانمار و ارسال کمک‌های بشردوستانه به افرادی که در اردوگاه‌ها برای ادامه زندگیشان مبارزه می کنند، اعلام داشته اند: پیش‌بینی می شود مردم روهینگیا که در کشورهای منطقه به ویژه مالزی به عنوان مهاجر غیرقانونی به سر می برند، به دنبال تغییرات و تنظیمات مثبت دولت میانمار در این زمینه، خواهند توانست به شهر و دیارشان بازگردند.

شایان ذکر است که ۸ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی در این نشست در سطح وزیر امور خارجه شرکت کردند و ۴۱ کشور عضو دیگر نیز در سطح مسئولان ارشد حضور یافتند.

عنیفه عمان، وزیر امور خارجه مالزی نیز پس از حضور در این نشست در گفتگو با خبرنگاران، با یادآوری موضع‌گیری مثبت دولت میانمار برای حل این مساله از ماه دسامبر تا کنون، اعلام کرد که کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه مانند تجهیزات و تدارکات پزشکی، مواد غذایی و چادرهای اقامتی، با حمایت مالزی و ترکیه در ماه فوریه راهی میانمار خواهد شد.

کد خبر : ۴۴۹۸۱۹